Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2018

Συνθετικά καύσιμα: Ένα νέο Dieselgate;


Από το energypress.gr
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Audi θεωρεί τα «e-fuels» ως μια καθαρή εναλλακτική λύση για την παραγωγή βενζίνης, πετρελαίου ή φυσικού αερίου, χωρίς να χρειάζεται να εξάγει ορυκτά καύσιμα. Ακούγεται υπέροχο, αλλά δυστυχώς πολύ καλό, για να είναι αληθινό, προειδοποιεί ο Jonas Helseth.

Ο Jonas Helseth είναι διευθυντής του ευρωπαϊκού γραφείου στην περιβαλλοντική ΜΚΟ Bellona, ​​η οποία προωθεί στρατηγικές για τη μείωση των εκπομπών και την «απανθρακοποίηση».

Οι διακοπές τελειώνουν..
για τους περισσότερους από εμάς στις Βρυξέλλες, μια εποχή που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από γεγονότα μικρής σημασίας. Ίσως να υπάρχει περισσότερος χώρος για διαφημίσεις στις εφημερίδες. Ειδικότερα, οι Γερμανοί υπεύθυνοι χάραξης της πολιτικής δεν γίνεται να μην παρατήρησαν τον αδυσώπητο καταιγισμό διαφημίσεων της Audi ‘g-tron.

«Συνολικά 80% λιγότερες εκπομπές CO2 με το e-gas της Audi από την αιολική ενέργεια», αναφέρει η προαναφερθείσα διαφήμιση. Ακούγεται υπέροχο και ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική της Audi για τα συνθετικά καύσιμα ή για τα «e-fuels».

Μας μιλούν για «καύσιμα ανεξάρτητα από το πετρέλαιο που δεσμεύουν όσο το δυνατόν περισσότερο CO2 κατά την παραγωγή τους, όπως εκπέμπεται, όταν καίγονται. Το αποτέλεσμα είναι ένας κλειστός κύκλος CO2». Η «κυκλική οικονομία», με άλλα λόγια, έφθασε στις μηχανές εσωτερικής καύσης της Audi.

Λίγο πριν από το τέλος του έτους, οι Γερμανοί που παρακολουθούσαν το Tagesschau της ARD, το μεγαλύτερο news show στη χώρα, άκουσαν ότι «e-fuels» αποτελούν μια «πραγματική εναλλακτική λύση για την ηλεκτροκίνηση». Ο καθηγητής ενέργειας στο OTH Regensburg, Michael Sterner, εκπαιδεύει τους θεατές για το πώς τα e-fuels αποτελούνται από ηλεκτρική ενέργεια, νερό και CO2, χρησιμοποιώντας τεχνολογία ηλεκτρολύσεως για την παραγωγή βενζίνης, πετρελαίου ή φυσικού αερίου, χωρίς να χρειάζεται να εξάγουν ορυκτά καύσιμα για τον σκοπό αυτό. Η διαδικασία ονομάζεται Power-to-Liquid/Power-to-Gas.

Όταν ο παρουσιαστής του Tagesschau θέτει το ερώτημα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η οδήγηση με αυτά τα καύσιμα μπορεί να είναι ουδέτερη ως προς τα επίπεδα CO2, ο καθηγητής Sterner επιμένει ότι το CO2 που χρησιμοποιείται για συνθετικά καύσιμα θα συλλεχθεί από τον αέρα (ή από βιογενείς πηγές). Η ίδια αυτή υπόθεση αποτελεί τη βάση του στόχου της Audi για μείωση του CO2 κατά 80%.

Τον Ιούλιο, εξήγησα στη EURACTIV πώς η πρόταση της Επιτροπής για μια νέα οδηγία της ΕΕ για τις ΑΠΕ δεν ανταποκρίνεται στα πρότυπα για τη δημιουργία μιας ορθής χάραξης πολιτικής από αυτή την άποψη, αποτυγχάνοντας να εκτιμήσει τον αντίκτυπο ή τη διαβούλευση με το κοινό πριν από την εισαγωγή των επονομαζόμενων «Renewable Fuels of Non-Biological Origin» (ReFuNoBiOs) στους στόχους μείωσης των ορυκτών καυσίμων της ΕΕ για χάρη των καυσίμων από ΑΠΕ. Τα «ReFuNoBiOs» είναι πράγματι το είδος καυσίμων που η Audi χαρακτήρισε ως «e-fuels» με σκοπό να τα παρουσιάσει ως μια εναλλακτική στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση στις μεταφορές.

Το International Council on Clean Transportation (ICCT), το οποίο συνέβαλε με σχετική έκθεσή του στην αποκάλυψη του σκανδάλου Dieselgate, δημοσίευσε μελέτη στα τέλη του περασμένου έτους, η οποία κατέδειξε την τεράστια αναποτελεσματικότητα και το κόστος παραγωγής των συνθετικών καυσίμων.

Η ηλεκτροκίνηση είναι μια προφανής πορεία προς τα εμπρός, αλλά λόγω της μακράς αδράνειας της ΕΕ εξαιτίας της ενασχόλησής της με τα σκάνδαλα, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν πολύ σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στο εξωτερικό και ευελπιστούν πλέον να ανακτήσουν το χαμένο χρόνο.

Πάντως, ενώ τα καύσιμα θα πρέπει να είναι «ανανεώσιμα» και «χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα», στην πραγματικότητα θα αποτελούσαν άμεσο αντικίνητρο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Στο Diesel-Summit» 2017, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Dobrindt τόνισε ότι «είναι πιθανό τα συνθετικά καύσιμα ουδέτερα από άνθρακα να είναι τόσο καλά, όσο η τεχνολογία των μπαταριών». Αυτό συμβαίνει παρά την τεράστια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας που θα χρειάζονταν αυτά τα καύσιμα, ενώ παράλληλα θα είχαν μηδενικό αντίκτυπο στις πραγματικές εκπομπές CO2 στον τομέα των μεταφορών.

Η υπεροχή του «g-tron» θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και στο αέριο με βάση το διοξείδιο του άνθρακα, που στο μέλλον θα χαρακτηρίζεται ως «ουδέτερο από CO2». Εντούτοις, οποιαδήποτε απόφαση επαφίεται πλέον στους Ευρωπαίους νομοθέτες.

(Jonas Helseth, Bellona Europa, EurActiv)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου