Από το energypress.gr
Τις διαδικασίες για την υλοποίηση του σχεδίου για τη δημιουργία υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα της Νότιας Καβάλας έχει βάλει μπροστά η κυβέρνηση.
Η πλέον πρόσφατη εξέλιξη έχει να κάνει με την απόφαση που υπέγραψε την Παρασκευή ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης, σύμφωνε με την..
οποία «προκειμένου για την Περιοχή Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου «Νότια Καβάλα», η διάρκεια της Άδειας Εκμετάλλευσης Νότιας Καβάλας ορίζεται έως 23 Νοεμβρίου 2018».
Υπέρ της παράτασης της Άδειας Εκμετάλλευσης Νότιας Καβάλας σε σχέση με την Περιοχή Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου «Νότια Καβάλα» έχει ταχθεί και η ΕΔΕΥ, με σχετική εισήγηση που απέστειλε προς το ΥΠΕΝ στις αρχές Νοεμβρίου.
Το έργο της Καβάλας έχει υπαχθεί από το 2011 στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ, που όμως μέχρι τώρα ουσιαστικά δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με αυτό, την ώρα που η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι προοπτικές αξιοποίησή του είναι σημαντικές.
Για το σκοπό αυτό, εξάλλου, είχε συγκροτηθεί από το Φεβρουάριο στο ΥΠΕΝ σχετική Ομάδα Εργασίας, με επικεφαλής το γ.γ. του υπουργείου, Μιχ. Βερροιόπουλο, καθώς η έλλειψη σε υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου αναδείχτηκε ως πρόβλημα πέρυσι το χειμώνα, με την κυβέρνηση να εξετάζει πιθανές λύσεις στο πρόβλημα, όπως έγραφε τότε το energypress . Η Οµάδα Εργασίας, η οποία είχε επιφορτιστεί με το καθήκον να εξετάσει τις σχετικές τεχνικές και οικονοµικές παραµέτρους, σε συνδυασµό µε το εθνικό και ευρωπαϊκό θεσµικό πλαίσιο για το φυσικό αέριο και τους όρους ασφάλειας εφοδιασµού στην περιοχή, πρόσφατα παρέδωσε το πόρισμά της στο Γ. Σταθάκη και σε αυτή τη βάση η κυβέρνηση προχωρά τους σχεδιασμούς της για το θέμα.
Άλλωστε, η δημιουργία Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στην Καβάλα αποτελεί πρόταση που ούτως ή άλλως υποστηρίζει ενεργά και η Energean, η οποία, μαζί με τη θυγατρική της Kavala Oil, έχουν και την άδεια εκμετάλλευσης του κοιτάσματος στη Νότια Καβάλα. Μάλιστα, η Energean έχει επανειλημμένα προτείνει την αξιοποίηση της αποθήκης από την ίδια, μέσω της μετατροπής της σημερινής άδειας εκμετάλλευσης σε άδεια αποθήκευσης φυσικού αερίου.
Όπως εξάλλου είχε δηλώσει πρόσφατα ο κ. Δημήτρης Γόντικας, διευθύνων σύμβουλος της Kavala Oil, μιλώντας στο συνέδριο Capital Vision, το σχέδιο για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας θεωρείται ως κλειδί για τον ομαλό εφοδιασμό της χώρας σε φυσικό αέριο, καθώς θα εξασφαλίσει αποθέματα ασφαλείας στην χώρα αλλά και θα βοηθήσει στην προώθηση του φυσικού αερίου προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Αντίστοιχο είναι και το σκεπτικό με το οποίο προωθεί και η κυβέρνηση του έργου, εκτιμώντας ότι μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στρατηγικών αποθεμάτων ασφάλειας, ώστε αφενός να ενισχύεται η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας και αφετέρου να ενισχυθεί ο γεωπολιτικός ρόλος που επιδιώκει η κυβέρνηση να παίξει η Ελλάδα.
Η διεθνής προοπτική
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο έχει επανενταχθεί στον αναθεωρημένο κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που υποδηλώνει ότι υπάρχει και ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για το έργο, αλλά και προοπτικές στήριξής του.
Η ένταξη του έργου στη λίστα των PCI, απ’ όπου είχε αφαιρεθεί στην προ διετίας αναθεώρηση, εκτιμάται ότι θα δώσει τη δυνατότητα να γίνουν νέες μελέτες βιωσιμότητας της επένδυσης.
Οι αντίστοιχες μελέτες που είχαν γίνει στο παρελθόν, έδειχναν πολύ μεγάλα κόστη, όμως πλέον θεωρούνται ξεπερασμένες από τις εξελίξεις. Μάλιστα, κάποιες εκτιμήσεις, σύμφωνα με ρεπορτάζ του energypress, αναφέρουν ότι από τα 400 εκατ. ευρώ στα οποία ανέβαζαν το κόστος οι παλιές μελέτες, σήμερα θα μπορούσε να είναι κατά πολύ μειωμένο.
Οι προκαταρτικές μελέτες έκαναν λόγο για δυναμικότατα 950 εκατ. κυβικών μέτρων, εκ των οποίων περίπου 350 εκατ. κ.μ. ανακτήσιμα, με ρυθμό εισπίεσης 5 εκατ. κ.μ. την ημέρα και απόληψης 4 εκατ. κ.μ. την ημέρα.
Όπως εύκολα γίνεται κατανοητό, κάτι τέτοιο ευνοεί σημαντικά και τη βιωσιμότητα μιας επένδυσης στην αποθήκη της Καβάλας.
Άλλωστε, το επενδυτικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο έργο είναι έντονο, κάτι που σχετίζεται και με τους ευρύτερους ενεργειακούς σχεδιασμούς για την ΝΑ Ευρώπη, που συγκεντρώνουν την προσοχή πολλών μεγάλων "παικτών" της ενεργειακής αγοράς.
Σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη περίπτωση της υπόγειας αποθήκης στην Καβάλα, οι προσδοκίες για το έργο αυξάνονται, καθώς η προσδοκώμενη πλήρης ανάπτυξη των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στο Ισραήλ και την Κύπρο αναπόφευκτα θα δημιουργήσει αυξημένες ανάγκες αποθήκευσης αερίου.
Μια επιπλέον διάσταση που αναβαθμίζει το ενδιαφέρον για το έργο έχει να κάνει με το γεγονός ότι σε όλη τη διαδρομή του υπό κατασκευή ΤΑΡ, δεν υπάρχει σε λειτουργία άλλη αποθήκη φυσικού αερίου.
Από τη σκοπιά αυτή, η αποθήκη της Καβάλας αποκτά ιδιαίτερη θέση στους σχεδιασμούς που θέλουν την Ελλάδα να εξελίσσεται σε ενεργειακό εμπορικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής, καθώς οι αγωγοί και οι διασυνδέσεις χωρίς τη δυνατότητα φυσικής αποθήκευσης δεν μπορούν να υποστηρίξουν αυτή την προοπτική.
Τις διαδικασίες για την υλοποίηση του σχεδίου για τη δημιουργία υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα της Νότιας Καβάλας έχει βάλει μπροστά η κυβέρνηση.
Η πλέον πρόσφατη εξέλιξη έχει να κάνει με την απόφαση που υπέγραψε την Παρασκευή ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης, σύμφωνε με την..
οποία «προκειμένου για την Περιοχή Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου «Νότια Καβάλα», η διάρκεια της Άδειας Εκμετάλλευσης Νότιας Καβάλας ορίζεται έως 23 Νοεμβρίου 2018».
Υπέρ της παράτασης της Άδειας Εκμετάλλευσης Νότιας Καβάλας σε σχέση με την Περιοχή Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου «Νότια Καβάλα» έχει ταχθεί και η ΕΔΕΥ, με σχετική εισήγηση που απέστειλε προς το ΥΠΕΝ στις αρχές Νοεμβρίου.
Το έργο της Καβάλας έχει υπαχθεί από το 2011 στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ, που όμως μέχρι τώρα ουσιαστικά δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με αυτό, την ώρα που η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι προοπτικές αξιοποίησή του είναι σημαντικές.
Για το σκοπό αυτό, εξάλλου, είχε συγκροτηθεί από το Φεβρουάριο στο ΥΠΕΝ σχετική Ομάδα Εργασίας, με επικεφαλής το γ.γ. του υπουργείου, Μιχ. Βερροιόπουλο, καθώς η έλλειψη σε υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου αναδείχτηκε ως πρόβλημα πέρυσι το χειμώνα, με την κυβέρνηση να εξετάζει πιθανές λύσεις στο πρόβλημα, όπως έγραφε τότε το energypress . Η Οµάδα Εργασίας, η οποία είχε επιφορτιστεί με το καθήκον να εξετάσει τις σχετικές τεχνικές και οικονοµικές παραµέτρους, σε συνδυασµό µε το εθνικό και ευρωπαϊκό θεσµικό πλαίσιο για το φυσικό αέριο και τους όρους ασφάλειας εφοδιασµού στην περιοχή, πρόσφατα παρέδωσε το πόρισμά της στο Γ. Σταθάκη και σε αυτή τη βάση η κυβέρνηση προχωρά τους σχεδιασμούς της για το θέμα.
Άλλωστε, η δημιουργία Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στην Καβάλα αποτελεί πρόταση που ούτως ή άλλως υποστηρίζει ενεργά και η Energean, η οποία, μαζί με τη θυγατρική της Kavala Oil, έχουν και την άδεια εκμετάλλευσης του κοιτάσματος στη Νότια Καβάλα. Μάλιστα, η Energean έχει επανειλημμένα προτείνει την αξιοποίηση της αποθήκης από την ίδια, μέσω της μετατροπής της σημερινής άδειας εκμετάλλευσης σε άδεια αποθήκευσης φυσικού αερίου.
Όπως εξάλλου είχε δηλώσει πρόσφατα ο κ. Δημήτρης Γόντικας, διευθύνων σύμβουλος της Kavala Oil, μιλώντας στο συνέδριο Capital Vision, το σχέδιο για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας θεωρείται ως κλειδί για τον ομαλό εφοδιασμό της χώρας σε φυσικό αέριο, καθώς θα εξασφαλίσει αποθέματα ασφαλείας στην χώρα αλλά και θα βοηθήσει στην προώθηση του φυσικού αερίου προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Αντίστοιχο είναι και το σκεπτικό με το οποίο προωθεί και η κυβέρνηση του έργου, εκτιμώντας ότι μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στρατηγικών αποθεμάτων ασφάλειας, ώστε αφενός να ενισχύεται η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας και αφετέρου να ενισχυθεί ο γεωπολιτικός ρόλος που επιδιώκει η κυβέρνηση να παίξει η Ελλάδα.
Η διεθνής προοπτική
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο έχει επανενταχθεί στον αναθεωρημένο κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που υποδηλώνει ότι υπάρχει και ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για το έργο, αλλά και προοπτικές στήριξής του.
Η ένταξη του έργου στη λίστα των PCI, απ’ όπου είχε αφαιρεθεί στην προ διετίας αναθεώρηση, εκτιμάται ότι θα δώσει τη δυνατότητα να γίνουν νέες μελέτες βιωσιμότητας της επένδυσης.
Οι αντίστοιχες μελέτες που είχαν γίνει στο παρελθόν, έδειχναν πολύ μεγάλα κόστη, όμως πλέον θεωρούνται ξεπερασμένες από τις εξελίξεις. Μάλιστα, κάποιες εκτιμήσεις, σύμφωνα με ρεπορτάζ του energypress, αναφέρουν ότι από τα 400 εκατ. ευρώ στα οποία ανέβαζαν το κόστος οι παλιές μελέτες, σήμερα θα μπορούσε να είναι κατά πολύ μειωμένο.
Οι προκαταρτικές μελέτες έκαναν λόγο για δυναμικότατα 950 εκατ. κυβικών μέτρων, εκ των οποίων περίπου 350 εκατ. κ.μ. ανακτήσιμα, με ρυθμό εισπίεσης 5 εκατ. κ.μ. την ημέρα και απόληψης 4 εκατ. κ.μ. την ημέρα.
Όπως εύκολα γίνεται κατανοητό, κάτι τέτοιο ευνοεί σημαντικά και τη βιωσιμότητα μιας επένδυσης στην αποθήκη της Καβάλας.
Άλλωστε, το επενδυτικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο έργο είναι έντονο, κάτι που σχετίζεται και με τους ευρύτερους ενεργειακούς σχεδιασμούς για την ΝΑ Ευρώπη, που συγκεντρώνουν την προσοχή πολλών μεγάλων "παικτών" της ενεργειακής αγοράς.
Σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη περίπτωση της υπόγειας αποθήκης στην Καβάλα, οι προσδοκίες για το έργο αυξάνονται, καθώς η προσδοκώμενη πλήρης ανάπτυξη των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στο Ισραήλ και την Κύπρο αναπόφευκτα θα δημιουργήσει αυξημένες ανάγκες αποθήκευσης αερίου.
Μια επιπλέον διάσταση που αναβαθμίζει το ενδιαφέρον για το έργο έχει να κάνει με το γεγονός ότι σε όλη τη διαδρομή του υπό κατασκευή ΤΑΡ, δεν υπάρχει σε λειτουργία άλλη αποθήκη φυσικού αερίου.
Από τη σκοπιά αυτή, η αποθήκη της Καβάλας αποκτά ιδιαίτερη θέση στους σχεδιασμούς που θέλουν την Ελλάδα να εξελίσσεται σε ενεργειακό εμπορικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής, καθώς οι αγωγοί και οι διασυνδέσεις χωρίς τη δυνατότητα φυσικής αποθήκευσης δεν μπορούν να υποστηρίξουν αυτή την προοπτική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου