Από το energypress.gr
Τη λύση του να φέρει η ίδια και να «δέσει» στη Ρεβυθούσα πλοίο - δεξαμενή υγροποιημένου αερίου LNG, κατά το κρίσιμο δίμηνο από μέσα Δεκέμβρη έως μέσα Φλεβάρη, προκειμένου να..
εξασφαλιστεί επάρκεια εφοδιασμού και να αποφευχθούν τα προβλήματα και οι συναγερμοί του περυσινού χειμώνα, έχει προτείνει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η ΔΕΠΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress η λύση αυτή θεωρείται καταρχάς κατάλληλη για την αντιμετώπιση του θέματος, ωστόσο πρέπει να λυθούν μια σειρά από ζητήματα που ανακύπτουν, με κυριότερο ποιος θα πληρώσει το κόστος. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι έχει ζητηθεί από τη ΔΕΠΑ, που υπέβαλλε την πρόταση, να προσκομίσει ολοκληρωμένο φάκελο με το business plan αυτής της δραστηριότητας.
Το σίγουρο είναι ότι η υπόθεση ανησυχεί σφόδρα τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, καθώς κινδυνεύει και η ίδια να κατηγορηθεί για αδράνεια στην περίπτωση που επαναληφθούν φαινόμενα όπως εκείνα του Δεκεμβρίου και του Φεβρουαρίου. Είναι γνωστό άλλωστε ότι και η Κομισιόν έχει δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τις αιτίες της κρίσης και για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να αποφευχθεί η επανάληψή της.
Οι ανησυχίες γίνονται εντονότερες από τη στιγμή που μια επανάληψη της περσινής κατάστασης στη Γαλλία θεωρείται πιθανή, καθώς δημοσιεύονται πληροφορίες ότι αναμένονται καθυστερήσεις στη συντήρηση ορισμένων πυρηνικών μονάδων, όπως και έκτακτες παύσεις της λειτουργίας άλλων.
Επιπλέον, σε ότι αφορά ειδικά τη χώρα μας, ουδείς γνωρίζει τι θα προκύψει, όταν δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί η συνέχιση της διακοψιμότητας των βιομηχανιών, εργαλείο βασικό για τον έλεγχο της κατανάλωσης. Όταν επίσης τα βάρη που προετοιμάζονται για τους ηλεκτροπαραγωγούς είναι σημαντικά και τα ΑΔΙ του μεταβατικού μηχανισμού αμφίβολο αν θα έχουν μέχρι τότε εφαρμοστεί.
Όπως έχει γράψει και στο παρελθόν το energypress, η ΡΑΕ έχει ζητήσει από το ΔΕΣΦΑ αναλυτικά στοιχεία προκειμένου να εκτιμηθεί η επικινδυνότητα σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με Φυσικό Αέριο, καθώς και ανάλυση των δυνατοτήτων ενίσχυσης των υποδομών.
Η προοπτική του να «δέσει» στη Ρεβυθούσα κάποια πλωτή δεξαμενή LNG είναι από εκείνες που έχουν εξεταστεί.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα τουλάχιστον με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΔΕΣΦΑ αφενός μεν δεν φαίνεται να συμμερίζεται τις ανησυχίες για την ασφάλεια του εφετινού χειμώνα, αφετέρου θεωρεί ότι είναι αδύνατον να γίνουν έγκαιρα οι απαραίτητες διαδικασίες (διαγωνισμοί κ.λπ.), ενώ πρόβλημα βλέπει και στην αδειοδότηση της εγκατάστασης.
Αντίθετα η ΔΕΠΑ που προτείνει να αναλάβει η ίδια το εγχείρημα, υποστηρίζει ότι δεν είναι απαραίτητη η έκδοση αδειών, έχει δε διατυπώσει την εναλλακτική λύση του να μείνει «αρόδο» το καράβι στα διεθνή ύδατα και να προσέρχεται να τροφοδοτεί τη Ρεβυθούσα.
Όσον αφορά την κάλυψη του κόστους, εάν αναλάβει η ΔΕΠΑ την υπόθεση θα μετακυλήσει το κόστος στους πελάτες της.
Μια άλλη εναλλακτική που εξετάζεται για την κάλυψη του κόστους είναι να πληρωθεί από τα αποθεματικά που έχουν δημιουργηθεί μέσω του Ειδικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού (περίπου 8-9 εκατ. ευρώ).
Επιπλέον η ΡΑΕ εξετάζει μεταξύ άλλων την ενεργοποίηση του όρου που υπάρχει ήδη στην αδειοδότηση των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων αερίου, σύμφωνα με τον οποίο θα πρέπει να εξασφαλίζουν με ίδια μέσα την αδιάλειπτη λειτουργία τους επί 5 ημέρες σε περίπτωση ανάγκης του συστήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο που έβγαλε σε διαβούλευση για το μεταβατικό μηχανισμό ευελιξίας, η ΡΑΕ προβλέπει ότι η επιλεξιμότητα των μονάδων φυσικού αερίου θα συνδέεται με την παροχή εγγυήσεων ως προς την εξασφάλιση σταθερής παροχής ενέργειας /διαθεσιμότητας καυσίμου.
Για την ικανοποίηση της υποχρέωσης αυτής κάποιες μονάδες (οι δύο της Elpedison και η μικρή της ΗΡΩΝ) έχουν την τεχνική υποδομή για εναλλακτικό καύσιμο, να μπορούν δηλαδή να «γυρίσουν» από φυσικό αέριο στην καύση πετρελαίου. Οι υπόλοιπες είχαν αναλάβει την υποχρέωση να διατηρούν ιδίοις εξόδοις το αντίστοιχο απόθεμα αερίου στη Ρεβυθούσα, υποχρέωση που καταργήθηκε πριν από 6-7 χρόνια, όταν κρίθηκε ότι η χωρητικότητα των δεξαμενών της Ρεβυθούσας δεν ήταν επαρκής.
Για αυτές τις μονάδες (που δεν έχουν τη δυνατότητα εναλλακτικού καυσίμου) επανέρχεται η υποχρέωση να κρατάνε αποθέματα και ταυτόχρονα, μέχρι να ολοκληρωθεί η 3η δεξαμενή της Ρεβυθούσας, εξετάζεται να επιβληθεί, προκειμένου να βρεθεί χώρος, να καλύψουν εκείνες σημαντικό μέρος των εξόδων εγκατάστασης του «καραβιού ασφαλείας».
Τη λύση του να φέρει η ίδια και να «δέσει» στη Ρεβυθούσα πλοίο - δεξαμενή υγροποιημένου αερίου LNG, κατά το κρίσιμο δίμηνο από μέσα Δεκέμβρη έως μέσα Φλεβάρη, προκειμένου να..
εξασφαλιστεί επάρκεια εφοδιασμού και να αποφευχθούν τα προβλήματα και οι συναγερμοί του περυσινού χειμώνα, έχει προτείνει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η ΔΕΠΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress η λύση αυτή θεωρείται καταρχάς κατάλληλη για την αντιμετώπιση του θέματος, ωστόσο πρέπει να λυθούν μια σειρά από ζητήματα που ανακύπτουν, με κυριότερο ποιος θα πληρώσει το κόστος. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι έχει ζητηθεί από τη ΔΕΠΑ, που υπέβαλλε την πρόταση, να προσκομίσει ολοκληρωμένο φάκελο με το business plan αυτής της δραστηριότητας.
Το σίγουρο είναι ότι η υπόθεση ανησυχεί σφόδρα τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, καθώς κινδυνεύει και η ίδια να κατηγορηθεί για αδράνεια στην περίπτωση που επαναληφθούν φαινόμενα όπως εκείνα του Δεκεμβρίου και του Φεβρουαρίου. Είναι γνωστό άλλωστε ότι και η Κομισιόν έχει δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τις αιτίες της κρίσης και για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να αποφευχθεί η επανάληψή της.
Οι ανησυχίες γίνονται εντονότερες από τη στιγμή που μια επανάληψη της περσινής κατάστασης στη Γαλλία θεωρείται πιθανή, καθώς δημοσιεύονται πληροφορίες ότι αναμένονται καθυστερήσεις στη συντήρηση ορισμένων πυρηνικών μονάδων, όπως και έκτακτες παύσεις της λειτουργίας άλλων.
Επιπλέον, σε ότι αφορά ειδικά τη χώρα μας, ουδείς γνωρίζει τι θα προκύψει, όταν δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί η συνέχιση της διακοψιμότητας των βιομηχανιών, εργαλείο βασικό για τον έλεγχο της κατανάλωσης. Όταν επίσης τα βάρη που προετοιμάζονται για τους ηλεκτροπαραγωγούς είναι σημαντικά και τα ΑΔΙ του μεταβατικού μηχανισμού αμφίβολο αν θα έχουν μέχρι τότε εφαρμοστεί.
Όπως έχει γράψει και στο παρελθόν το energypress, η ΡΑΕ έχει ζητήσει από το ΔΕΣΦΑ αναλυτικά στοιχεία προκειμένου να εκτιμηθεί η επικινδυνότητα σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με Φυσικό Αέριο, καθώς και ανάλυση των δυνατοτήτων ενίσχυσης των υποδομών.
Η προοπτική του να «δέσει» στη Ρεβυθούσα κάποια πλωτή δεξαμενή LNG είναι από εκείνες που έχουν εξεταστεί.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα τουλάχιστον με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΔΕΣΦΑ αφενός μεν δεν φαίνεται να συμμερίζεται τις ανησυχίες για την ασφάλεια του εφετινού χειμώνα, αφετέρου θεωρεί ότι είναι αδύνατον να γίνουν έγκαιρα οι απαραίτητες διαδικασίες (διαγωνισμοί κ.λπ.), ενώ πρόβλημα βλέπει και στην αδειοδότηση της εγκατάστασης.
Αντίθετα η ΔΕΠΑ που προτείνει να αναλάβει η ίδια το εγχείρημα, υποστηρίζει ότι δεν είναι απαραίτητη η έκδοση αδειών, έχει δε διατυπώσει την εναλλακτική λύση του να μείνει «αρόδο» το καράβι στα διεθνή ύδατα και να προσέρχεται να τροφοδοτεί τη Ρεβυθούσα.
Όσον αφορά την κάλυψη του κόστους, εάν αναλάβει η ΔΕΠΑ την υπόθεση θα μετακυλήσει το κόστος στους πελάτες της.
Μια άλλη εναλλακτική που εξετάζεται για την κάλυψη του κόστους είναι να πληρωθεί από τα αποθεματικά που έχουν δημιουργηθεί μέσω του Ειδικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού (περίπου 8-9 εκατ. ευρώ).
Επιπλέον η ΡΑΕ εξετάζει μεταξύ άλλων την ενεργοποίηση του όρου που υπάρχει ήδη στην αδειοδότηση των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων αερίου, σύμφωνα με τον οποίο θα πρέπει να εξασφαλίζουν με ίδια μέσα την αδιάλειπτη λειτουργία τους επί 5 ημέρες σε περίπτωση ανάγκης του συστήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κείμενο που έβγαλε σε διαβούλευση για το μεταβατικό μηχανισμό ευελιξίας, η ΡΑΕ προβλέπει ότι η επιλεξιμότητα των μονάδων φυσικού αερίου θα συνδέεται με την παροχή εγγυήσεων ως προς την εξασφάλιση σταθερής παροχής ενέργειας /διαθεσιμότητας καυσίμου.
Για την ικανοποίηση της υποχρέωσης αυτής κάποιες μονάδες (οι δύο της Elpedison και η μικρή της ΗΡΩΝ) έχουν την τεχνική υποδομή για εναλλακτικό καύσιμο, να μπορούν δηλαδή να «γυρίσουν» από φυσικό αέριο στην καύση πετρελαίου. Οι υπόλοιπες είχαν αναλάβει την υποχρέωση να διατηρούν ιδίοις εξόδοις το αντίστοιχο απόθεμα αερίου στη Ρεβυθούσα, υποχρέωση που καταργήθηκε πριν από 6-7 χρόνια, όταν κρίθηκε ότι η χωρητικότητα των δεξαμενών της Ρεβυθούσας δεν ήταν επαρκής.
Για αυτές τις μονάδες (που δεν έχουν τη δυνατότητα εναλλακτικού καυσίμου) επανέρχεται η υποχρέωση να κρατάνε αποθέματα και ταυτόχρονα, μέχρι να ολοκληρωθεί η 3η δεξαμενή της Ρεβυθούσας, εξετάζεται να επιβληθεί, προκειμένου να βρεθεί χώρος, να καλύψουν εκείνες σημαντικό μέρος των εξόδων εγκατάστασης του «καραβιού ασφαλείας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου