Από το capital.gr
Καθώς οι τιμές του πετρελαίου εξακολουθούν να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου παγκοσμίως καλούνται να περάσουν από μία διαδικασία "αυτοκριτικής". Οι ανησυχίες γύρω από την "κορύφωση της παραγωγής πετρελαίου" (σ.σ. "peak oil supply", ήτοι η παραγωγή πετρελαίου έχει φτάσει στο ανώτατό της σημείο και επομένως αναμένεται να αρχίσει να υποχωρεί) έχουν αντικατασταθεί από τις ανησυχίες για την "κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου".
Η κύρια αγωνία που λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις, δεν είναι το εάν, αλλά το πότε θα επέλθει η στασιμότητα στην κατά κεφαλήν κατανάλωση πετρελαίου.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ενέργειας (World Energy Council), σε μια έκθεση ..
που συντάχθηκε σε συνεργασία με την Accenture Strategy, προέβλεπε ότι η ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει στο peak της γύρω στο 2030, οπότε και εκτιμάται ότι θα έχει φτάσει τα επίπεδα των 94 εκατ. - 103 εκατ. βαρελιών την ημέρα.
Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε κάποιες εταιρείες πετρελαίου να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες τώρα, αντί να περιμένουν μέχρι να επιβεβαιωθεί το παραπάνω σενάριο, το οποίο και είναι ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης.
Με τις προβλέψεις γύρω από τις τιμές και τη ζήτηση του πετρελαίου να θεωρούνται πάντα επίφοβες, όλοι όσοι εμπλέκονται στη δημόσια συζήτηση για τη ζήτηση πετρελαίου πρέπει να αναγνωρίσουν τον αντίκτυπο της μεγαλύτερης ενεργειακής απόδοσης και της αντικατάστασης των πόρων. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), όπως είναι ο άνεμος και η ηλιακή ενέργεια, αντιπροσωπεύουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται κάθε χρόνο και τα πετρελαιοκίνητα οχήματα ετοιμάζονται να δώσουν τη θέση τους στα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού και το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο η ζήτηση ενέργειας αποσυνδέθηκε σταδιακά από την παγκόσμια ανάπτυξη - λόγω της στροφής προς τις υπηρεσίες και της ενισχυμένης ζήτησης για αναπτυσσόμενες χώρες - οι συνθήκες έχουν καταστεί (το λιγότερο) δύσκολες.
Ξεκάθαρα, εδώ υπάρχει ένας αγώνας που δίνουν οι εταιρείες για να ισορροπήσουν μεταξύ του να είναι ανταγωνιστικές σήμερα και του να έχουν εξοικειωθεί με ένα μέλλον που θα κυριαρχούν τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και καινούργια επιχειρησιακά μοντέλα.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ενέργειας κατέδειξε τις χαμηλές τιμές των εμπορευμάτων ως τον νούμερο 1 λόγο ανησυχίας που επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων στο ενεργειακό "μέτωπο". Το σημείο - κλειδί εδώ δεν είναι ποια θα έπρεπε να είναι τα ανώτατα και κατώτατα επίπεδα για τις τιμές και για πόσο θα είναι χαμηλές οι τιμές, αλλά το ποια πρέπει να είναι η απάντηση σε αυτές τις διαταραγμένες συνθήκες της αγοράς.
Στη σκιά των επιμόνως χαμηλών τιμών, κάποιες εταιρείες κλήθηκαν να αναβάλουν ή να ακυρώσουν επενδυτικά σχέδια ή να προβούν σε άλλου είδους περικοπές κόστους. Αλλά αυτά τα βήματα ίσως δεν είναι αρκετά. Το σίγουρο είναι ότι έχει φτάσει η ώρα, προκειμένου αυτές οι εταιρείες να αποβάλουν την πολιτικής της απλής μείωσης κόστους, να αποκτήσουν μια πιο μακροπρόθεσμη άποψη για το μέλλον των τιμών πετρελαίου και να επαναπροσδιορίσουν τις επενδύσεις τους, κυνηγώντας ευκαιρίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και τη μεγαλύτερη απόδοση.
Οι διαφορετικοί τύποι εταιρειών θα πρέπει να υιοθετήσουν και διαφορετικές προσεγγίσεις στρατηγικής. Οι μεγαλύτερες εταιρείες μπορούν να παράγουν θετικές ταμειακές ροές, αλλά τείνουν να είναι λιγότερο ευέλικτες σε σχέση με άλλες μικρότερες εταιρείες. Από την άλλη, οι μικρότερες εταιρείες πρέπει να βρουν τρόπους ώστε να εξασφαλίσουν επαρκή ρευστότητα για να συνεχίσουν να είναι ανταγωνιστικές σε αυτό το ολοένα και πιο απαιτητικό περιβάλλον.
Ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τον τύπο της εταιρείας, η αστάθεια, η αβεβαιότητα και η αλλαγή φαίνεται πως θα είναι το κύριο πρόβλημα για τις εταιρείες πετρελαίου, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον. Παρ’όλα αυτά, όλες οι εταιρείες του κλάδου θα πρέπει να αναπτύξουν το κατάλληλο επιχειρηματικό πλάνο για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Η μείωση του κόστους ανά βαρέλι θα πρέπει να γίνει η κύρια ανησυχία που θα τις απασχολεί κάθε μέρα, κάθε ώρα.
Η ζήτηση για το πετρέλαιο μπορεί πράγματι να φτάσει στο peak της, αλλά δεν "αφανιστεί" σύντομα. Οι εταιρείες του κλάδου έχουν μοναδικές πηγές και ικανότητες που μπορούν να τις βοηθήσουν να πορευτούν. Ωστόσο, δεν πρέπει (και δεν έχουν αυτήν την πολυτέλεια) να επαναπαυτούν. Πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα, για να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές σε έναν κόσμο που αναμένεται να είναι πολύ διαφορετικός υπό το πρίσμα της ενεργειακής ζήτησης.
Και πώς θα το καταφέρουν αυτό; Έρευνα της Accenture και η γενική εμπειρία με τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου σε όλον τον κόσμο, υποδεικνύει τρία πράγματα που πρέπει να κάνουν εδώ και τώρα οι εταιρείες, προκειμένου να προετοιμαστούν για τις ενδεχόμενες αλλαγές όσον αφορά στη ζήτηση:
1. Πρέπει να κάνουν focus σε γρήγορα κέρδη.
2. Να εκσυγχρονιστούν μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό .
3. Να αποκτήσουν στρατηγική με γνώμονα τα μακροπρόθεσμα κέρδη.
Ο νέος κόσμος ενέργειας είναι πιο περίπλοκος όσο ποτέ, αλλά εάν οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου προετοιμαστούν για την αλλαγή που έρχεται, θα μπορέσουν να προσαρμοστούν με επιτυχία και να ευδοκιμήσουν.
Από τους Christopher Helman, συντάκτη του Forbes και Jean-Marc Ollagnier, Group Chief Executive της Accenture Resources
Καθώς οι τιμές του πετρελαίου εξακολουθούν να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου παγκοσμίως καλούνται να περάσουν από μία διαδικασία "αυτοκριτικής". Οι ανησυχίες γύρω από την "κορύφωση της παραγωγής πετρελαίου" (σ.σ. "peak oil supply", ήτοι η παραγωγή πετρελαίου έχει φτάσει στο ανώτατό της σημείο και επομένως αναμένεται να αρχίσει να υποχωρεί) έχουν αντικατασταθεί από τις ανησυχίες για την "κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου".
Η κύρια αγωνία που λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις, δεν είναι το εάν, αλλά το πότε θα επέλθει η στασιμότητα στην κατά κεφαλήν κατανάλωση πετρελαίου.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ενέργειας (World Energy Council), σε μια έκθεση ..
που συντάχθηκε σε συνεργασία με την Accenture Strategy, προέβλεπε ότι η ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει στο peak της γύρω στο 2030, οπότε και εκτιμάται ότι θα έχει φτάσει τα επίπεδα των 94 εκατ. - 103 εκατ. βαρελιών την ημέρα.
Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε κάποιες εταιρείες πετρελαίου να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες τώρα, αντί να περιμένουν μέχρι να επιβεβαιωθεί το παραπάνω σενάριο, το οποίο και είναι ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης.
Με τις προβλέψεις γύρω από τις τιμές και τη ζήτηση του πετρελαίου να θεωρούνται πάντα επίφοβες, όλοι όσοι εμπλέκονται στη δημόσια συζήτηση για τη ζήτηση πετρελαίου πρέπει να αναγνωρίσουν τον αντίκτυπο της μεγαλύτερης ενεργειακής απόδοσης και της αντικατάστασης των πόρων. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), όπως είναι ο άνεμος και η ηλιακή ενέργεια, αντιπροσωπεύουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται κάθε χρόνο και τα πετρελαιοκίνητα οχήματα ετοιμάζονται να δώσουν τη θέση τους στα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού και το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο η ζήτηση ενέργειας αποσυνδέθηκε σταδιακά από την παγκόσμια ανάπτυξη - λόγω της στροφής προς τις υπηρεσίες και της ενισχυμένης ζήτησης για αναπτυσσόμενες χώρες - οι συνθήκες έχουν καταστεί (το λιγότερο) δύσκολες.
Ξεκάθαρα, εδώ υπάρχει ένας αγώνας που δίνουν οι εταιρείες για να ισορροπήσουν μεταξύ του να είναι ανταγωνιστικές σήμερα και του να έχουν εξοικειωθεί με ένα μέλλον που θα κυριαρχούν τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και καινούργια επιχειρησιακά μοντέλα.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ενέργειας κατέδειξε τις χαμηλές τιμές των εμπορευμάτων ως τον νούμερο 1 λόγο ανησυχίας που επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων στο ενεργειακό "μέτωπο". Το σημείο - κλειδί εδώ δεν είναι ποια θα έπρεπε να είναι τα ανώτατα και κατώτατα επίπεδα για τις τιμές και για πόσο θα είναι χαμηλές οι τιμές, αλλά το ποια πρέπει να είναι η απάντηση σε αυτές τις διαταραγμένες συνθήκες της αγοράς.
Στη σκιά των επιμόνως χαμηλών τιμών, κάποιες εταιρείες κλήθηκαν να αναβάλουν ή να ακυρώσουν επενδυτικά σχέδια ή να προβούν σε άλλου είδους περικοπές κόστους. Αλλά αυτά τα βήματα ίσως δεν είναι αρκετά. Το σίγουρο είναι ότι έχει φτάσει η ώρα, προκειμένου αυτές οι εταιρείες να αποβάλουν την πολιτικής της απλής μείωσης κόστους, να αποκτήσουν μια πιο μακροπρόθεσμη άποψη για το μέλλον των τιμών πετρελαίου και να επαναπροσδιορίσουν τις επενδύσεις τους, κυνηγώντας ευκαιρίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και τη μεγαλύτερη απόδοση.
Οι διαφορετικοί τύποι εταιρειών θα πρέπει να υιοθετήσουν και διαφορετικές προσεγγίσεις στρατηγικής. Οι μεγαλύτερες εταιρείες μπορούν να παράγουν θετικές ταμειακές ροές, αλλά τείνουν να είναι λιγότερο ευέλικτες σε σχέση με άλλες μικρότερες εταιρείες. Από την άλλη, οι μικρότερες εταιρείες πρέπει να βρουν τρόπους ώστε να εξασφαλίσουν επαρκή ρευστότητα για να συνεχίσουν να είναι ανταγωνιστικές σε αυτό το ολοένα και πιο απαιτητικό περιβάλλον.
Ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τον τύπο της εταιρείας, η αστάθεια, η αβεβαιότητα και η αλλαγή φαίνεται πως θα είναι το κύριο πρόβλημα για τις εταιρείες πετρελαίου, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον. Παρ’όλα αυτά, όλες οι εταιρείες του κλάδου θα πρέπει να αναπτύξουν το κατάλληλο επιχειρηματικό πλάνο για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Η μείωση του κόστους ανά βαρέλι θα πρέπει να γίνει η κύρια ανησυχία που θα τις απασχολεί κάθε μέρα, κάθε ώρα.
Η ζήτηση για το πετρέλαιο μπορεί πράγματι να φτάσει στο peak της, αλλά δεν "αφανιστεί" σύντομα. Οι εταιρείες του κλάδου έχουν μοναδικές πηγές και ικανότητες που μπορούν να τις βοηθήσουν να πορευτούν. Ωστόσο, δεν πρέπει (και δεν έχουν αυτήν την πολυτέλεια) να επαναπαυτούν. Πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα, για να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές σε έναν κόσμο που αναμένεται να είναι πολύ διαφορετικός υπό το πρίσμα της ενεργειακής ζήτησης.
Και πώς θα το καταφέρουν αυτό; Έρευνα της Accenture και η γενική εμπειρία με τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου σε όλον τον κόσμο, υποδεικνύει τρία πράγματα που πρέπει να κάνουν εδώ και τώρα οι εταιρείες, προκειμένου να προετοιμαστούν για τις ενδεχόμενες αλλαγές όσον αφορά στη ζήτηση:
1. Πρέπει να κάνουν focus σε γρήγορα κέρδη.
2. Να εκσυγχρονιστούν μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό .
3. Να αποκτήσουν στρατηγική με γνώμονα τα μακροπρόθεσμα κέρδη.
Ο νέος κόσμος ενέργειας είναι πιο περίπλοκος όσο ποτέ, αλλά εάν οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου προετοιμαστούν για την αλλαγή που έρχεται, θα μπορέσουν να προσαρμοστούν με επιτυχία και να ευδοκιμήσουν.
Από τους Christopher Helman, συντάκτη του Forbes και Jean-Marc Ollagnier, Group Chief Executive της Accenture Resources
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου