Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2017

Εξαϋλώθηκαν 137 χιλιάδες κυβικά στην αγορά καυσίμων

Αποτέλεσμα εικόνας για καυσιμο
Από το energypress.gr
Μια ακόμη χρονιά με αρνητικό πρόσημο, μια ακόμη χρονιά ύφεσης και πίεσης για τον κλάδο των πετρελαιοειδών, τις εταιρείες εμπορίας, τους πρατηριούχους και όλη την αλυσίδα διακίνησης καυσίμων αποδεικνύεται το 2016.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, οι προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν το 2014 με την ήπια σταθεροποίηση και με την σχετική ανάκαμψη των πωλήσεων το 2015, δεν επιβεβαιώθηκαν το 2016, μια χρονιά κατά την οποία η αγορά γύρισε πάλι σε αρνητικό πρόσημο:

Σε όλες τις κατηγορίες καυσίμων το 2016 διατέθηκαν 7.742.944 κυβικά, ποσότητα μειωμένη κατά..
1,7% από τα 7.880.615 κυβικά του 2015. Συνολικά η αγορά έχασε κάτι παραπάνω από 137 χιλιάδες κυβικά, χωρίς να αποκλείεται ένα μέρος της πτώσης να αποδίδεται και σε αύξηση της παράνομης διακίνησης, με δεδομένο ότι η αύξηση της φορολογίας ενισχύει το όφελος επομένως και το κίνητρο για τους λαθρεμπόρους. 

"Έχουμε κολλήσει για πολλά χρόνια στα χαμηλά και το κυριότερο δε διαφαίνονται προοπτικές ανάκαμψης" σχολιάζει στο Capital.gr στέλεχος της αγοράς, επισημαίνοντας μάλιστα ότι τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, η αγορά ενισχύθηκε από τις καταναλώσεις καυσίμων που απορρόφησαν τα δημόσια έργα που υλοποιήθηκαν στους μεγάλους οδικούς άξονες. Καθώς τα έργα αυτά ολοκληρώνονται, αναμένεται να επηρεαστούν αρνητικά και οι καταναλώσεις καυσίμων, επισημάινουν οι ίδιες πηγές. 

Ως προς τα επιμέρους καύσιμα, για μια ακόμη χρονιά οι βενζίνες δέχθηκαν νέα πίεση και υποχώρηση (1,5%) καθώς διατέθηκαν 3.262.819 κυβικά έναντι 3.311.058 το 2015. 

Το ντήζελ κίνησης εμφανίζει σημάδια κόπωσης καθώς οι πωλήσεις του ενισχύθηκαν κατά 4,7% (3.052.065 κυβικά έναντι 2.916.386 κυβικά το 2015), γεγονός που αποδίδεται και στην ανακοίνωση που έγινε μέσα στο 2016 ότι ο ΕΦΚ για το καύσιμο θα αυξηθεί. Παρά ταύτα υπάρχει ακόμη ανοδική τάση καθώς υπάρχει ακόμη διαφορά στην τιμή περίπου 25 με 30 σεντς το λίτρο.

Σημαντική είναι η πτώση και στο πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο από 1.653.172 κυβικά το 2015 έπεσε πέρυσι στα 1.428.060 κυβικά (μείωση 13,6%). Σημειώνεται ότι η πτώση ήταν ακόμη μεγαλύτερη ωστόσο το Δεκέμβριο είχαμε λόγω καιρικών συνθηκών αισθητή αύξηση των παραγγελιών. 

Από τα στοιχεία της αγοράς του 2016, πέραν του γενικού συμπεράσματος ότι η αγορά ακόμη να βρει ένα σημείο σταθεροποίησης και να περάσει σε ρυθμούς ανάκαμψης, διαπιστώνεται επίσης ότι υπάρχει μια μόνιμη στροφή των οδηγών προς το ντήζελ, παρά την πρόσφατη αύξηση του ΕΦΚ που μείωσε τη διαφορά με τη βενζίνη.

Επίσης το πετρέλαιο συνεχίζει να χάνει έδαφος ως καύσιμο θέρμανσης (αν και ένα μέρος της υποχώρησης αποδίδεται στις σχετικά ήπιες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν στις αρχές του έτους). Σημειώνεται ότι η βενζίνη ως καύσιμο δε δέχεται πίεση μόνο από το ντήζελ κίνησης αλλά και από το υγραέριο κίνησης LPG το οποίο επίσης τα τελευταία χρόνια γνώρισε σημαντική αύξηση. 

Εκτός από το μέτωπο των δημόσιων έργων που ολοκληρώνονται και αναμένεται να επηρεάσουν τη ζήτηση στην αγορά, ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει τις εξελίξεις και την πορεία της κατανάλωσης είναι ο τουρισμός.

Εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού, τότε η αγορά ίσως να πετύχει μια σχετική σταθεροποίηση ή ακόμη και ανάκαμψη. Σε διαφορετική περίπτωση με δεδομένες και τις αυξημένες φορολογικές επιβαρύνσεις που ισχύουν από φέτος, οι προσδοκίες για την εσωτερική κατανάλωση παραμένουν χαμηλές... 

 Χ. Φλουδόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου