Στις 11/8 η ΡΑΕ μας ανακοίνωσε πως εκδόθηκε "Απόφαση σχετικά με τις αριθμητικές τιμές των συντελεστών της μεθοδολογίας επιμερισμού του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παρ. 2 περ. γ' του Ν. 4001/2011, όπως ισχύει." Παραθέτει σύνδεσμο με το σχετικό ΦΕΚ, καθώς, βάσει της νομοθεσίας, οι κανονιστικές αποφάσεις της ΡΑΕ πρέπει να δημοσιεύονται σε ΦΕΚ.
Το "Ειδικό Τέλος του άρθρου 143" είναι το πολύ γνωστό μας ΕΤΜΕΑΡ, αυτό που λειτουργεί ως μηχανισμός αναδιανομής πλούτου απ' τους πολλούς προς τους πολύ λίγους, κανονικός δράκος που τσουρουφλίζει τις τσέπες μας. Από μια "αριστερή" κυβέρνηση θα περιμέναμε να το έχει ήδη στείλει από εκεί που ήλθε, αλλά το τι είναι "αριστερό" στη σημερινή Ελλάδα σηκώνει πλέον πολύ μεγάλη συζήτηση.
Απ' την πρώτη στιγμή που είδαμε το ΦΕΚ, ξεκινούν τα "ωραία".
: το ΦΕΚ έχει ημερομηνία 9 Αυγούστου, αλλά η απόφαση της ΡΑΕ έχει ημερομηνία 30 Ιουνίου! Δεν νομίζω να πήγε διακοπές τον Ιούλιο το Εθνικό Τυπογραφείο και γι' αυτό χρειάστηκε 40 ολόκληρες ημέρες για να εκδώσει το ΦΕΚ με την Απόφαση της ΡΑΕ, πιο εύκολα υποθέτει κανείς πως η νέα ΡΑΕ του Σύριζα συνεχίζει στον ίδιο ολισθηρό δρόμο, που δίδαξε η προηγούμενη ΡΑΕ των ΣαμαροΒενιζέλων: δεν έκαναν τη δουλειά όταν έπρεπε, εγκαίρως μέχρι 30 Ιουνίου βάσει της νομοθεσίας, και "παίζουν" με τους θεσμούς, βγάζουν την Απόφαση και το ΦΕΚ όπως-όπως και "κοτσάρουν" στο ΦΕΚ την οριακά επιτρεπόμενη ημερομηνία. Μάλλον θα ήταν απασχολημένοι κι αυτοί ν' "αναζητούν την Αριστερά" και δεν πρόκαναν; Ή είναι τόσο πολύ "απλωμένος ο τραχανάς" του ΕΤΜΕΑΡ, που δεν ξέρουν πως να τον πρωτοσυμμαζέψουν;
Σύμφωνα με τη νομοθεσία δυο φορές το χρόνο, στις 30/6 και στις 31/12, η ΡΑΕ πρέπει να επανεξετάσει τους συντελεστές χρέωσης του ΕΤΜΕΑΡ στους καταναλωτές. Επειδή λοιπόν η προφανώς πολυάσχολη ΡΑΕ "δεν πρόκανε" να επανεξετάσει μέχρι 30/6 τους συντελεστές, αποφάσισε από μόνη της να δώσει δυο μήνες περιθώριο στον εαυτό της: με τη 214/2016 Απόφαση "διατηρεί μέχρι 31.08.2016 αμετάβλητο το ύψος των μοναδιαίων χρεώσεων του Ειδικού Τέλους του άρθρου 143 παρ. 2 περ. γ’ του Ν. 4001/2011 (ΕΤΜΕΑΡ), για όλες τις κατηγορίες πελατών, σύμφωνα με την απόφαση ΡΑΕ 465/2015 (ΦΕΚ Β΄ 2815/22.12.2015)." Αποφάσισε όμως επίσης "Την αναπροσαρμογή, από την 1η Σεπτεμβρίου 2016, ένεκα των ως άνω θεμελιωδών κριτηρίων που απαιτείται να διασφαλιστούν, στο πλαίσιο της χρηστώς ενεργούσας διοίκησης, αφ’ ενός κατά δέσμια αρμοδιότητα και αφ’ ετέρου κατά διακριτική ευχέρεια, του ύψους των μοναδιαίων χρεώσεων του Ειδικού Τέλους (ΕΤΜΕΑΡ), σε επίπεδα που θα οριστικοποιηθούν με νέα απόφαση της Αρχής, ώστε να επιτυγχάνεται η εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού."
Με άλλα λόγια, "θα σας τα πάρουμε με το ΕΤΜΕΑΡ, αλλά επειδή δεν ξέρουμε στις 30/6 πόσα θα σας πάρουμε, θα σας το πούμε αναδρομικά την 1η Σεπτεμβρίου". Πόσα θα μας πάρουν; Πολλά, πάρα πολλά, τόσα που τους προκαλεί προφανώς αμηχανία να τα υπολογίσουν, ίσως επειδή είναι "αριστεροί": στην ...
3η σελίδα του ΦΕΚ διαβάζουμε "Τα έσοδα από το ΕΤΜΕΑΡ που προϋπολογίζεται να εισρεύσουν στον Ειδικό Λογαριασμό για το έτος 2016 και 2017 ανέρχονται αντίστοιχα σε 961,08 εκ. € και 976,04 εκ. €." και αφού μπουν στην τσέπη κάποιων αυτά τα έσοδα, δεν φτάνουν "ούτε για ζήτω", "Το υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού στο τέλος Δεκεμβρίου 2017 εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε -436,24 εκ. €." Επίσης, όπως λέει λίγο πιο κάτω η σελίδα 3 της Απόφασης "το συνολικό απαιτούμενο έσοδο προς ανάκτηση κατά την περίοδο 01.07-31.12.2016 εκτιμάται στα 788,67 εκ. ευρώ και η μέση απαιτούμενη χρέωση ΕΤΜΕΑΡ διαμορφώνεται στα 31,37 €/MWh. Η άμεση δε αναπροσαρμογή των συντελεστών κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 143 του Ν. 4001/2011 όπως ισχύει, δεδομένου ότι η μέση χρέωση ΕΤΜΕΑΡ βάσει της υπ’ αριθ. 465/2015 απόφασης της ΡΑΕ ανέρχεται σήμερα στα 18,13 €/MWh, θα οδηγούσε σε υπέρμετρη αύξηση των χρεώσεων που επιβάλλονται στους πελάτες της τάξεως του 73% μεσοσταθμικά. Όπως γίνεται ευχερώς αντιληπτό η επιβάρυνση αυτή, λόγω του μεγέθους της, συνιστά αφενός ασύμμετρα επαχθές μέτρο για τους καταναλωτές, αφετέρου δύναται να δημιουργήσει μείζονα προβλήματα στην αλυσίδα της αγοράς ενέργειας και να επιδεινώσει έτι περαιτέρω τα προβλήματα ρευστότητας και την οικονομική αστάθεια των συμμετεχόντων σε αυτήν, προκαλώντας έντονη αρρυθμία στην αγορά ενέργειας."
"Ασύμμετρα επαχθές μέτρο για τους καταναλωτές" λοιπόν η αναμενόμενη αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ, που θα δώσει τη χαριστική βολή σ' όσους επιμένουν ακόμα να έχουν ρεύμα στο σπίτι και δεν έτρεξαν στα χωριά και τις στάνες με τις γκαζόλαμπες, όπως μας προέτρεπε ο αλήστου μνήμης Ταμήλος.
Κάνατε μήπως την άθροιση των ποσών;
961,08 + 788,67= 1749,75 εκατ. € για το 2016,
976,04 + 436,24 = 1412,28 εκατ. € για το 2017,
1749,75 + 1412,2 = 3162,03 εκατ. € στη διετία 2016-2017!
1,75 δισεκατομμύριο ευρώ το 2016, 1,4 δισεκατομμύριο ευρώ το 2017, χρήματα που θα επαρκούσαν για να κάνουμε με σιγουριά τρεις νέες λιγνιτικές μονάδες σε μια διετία και να είμαστε σίγουροι πως θα έχουμε ρεύμα, να δίνουμε δουλειές στους Έλληνες, να κρατούμε τα παιδιά μας στον τόπο τους κι όχι να τα βλέπουμε να ξενιτεύονται για να επιβιώσουν, να μην εισάγουμε ηλεκτρισμό απ' το λιγνίτη των Σκοπιανών, των Βούλγαρων και των Τούρκων, επιδοτώντας τα δικά τους μεροκάματα, να μην εισάγουμε αναποτελεσματικές ανεμογεννήτριες από Δανία και Γερμανία, επιδοτώντας τις δικές τους θέσεις εργασίας.
3,16 δισεκατομμύρια σε μια διετία είναι πολλά λεφτά, πάρα πολλά, θα επαρκούσαν για να μην κοπούν συντάξεις, να δίνεται το ΕΚΑΣ ή να αποπληρώνεται δημόσιο χρέος ή να μην υπάρχει ΕΝΦΙΑ, να γίνουν πολλά πράγματα, αν φυσικά υπάρχει η ανάλογη πολιτική βούληση. Εκεί λοιπόν είναι το ερώτημα: υπάρχει πολιτική βούληση; Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα!
Η απάτη του ΕΤΜΕΑΡ ξεκινά απ' την "πηγή", απ' τη διατύπωση του άρθρου 143, παρ. 2α, του Ν. 4001/2011: "Τα ποσά που καταβάλλουν οι παραγωγοί και οι προμηθευτές στο πλαίσιο του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού και της Εκκαθάρισης των Αποκλίσεων Παραγωγής - Ζήτησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 120 και 96 και ιδίως στη περίπτωση ιθ` της παραγράφου 2 του άρθρου 96, κατά τρόπον ώστε να αντανακλούν κατ` ελάχιστον το μεσοσταθμικό μεταβλητό κόστος των θερμικών συμβατικών σταθμών και να αναλογούν στην ενέργεια που εγχέεται κατά προτεραιότητα στο σύστημα μεταφοράς και στο δίκτυο διανομής της ηπειρωτικής χώρας και των συνδεδεμένων με αυτά νησιών, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 3468/2006, με μεθοδολογία που εξειδικεύεται στον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας." Αυτή η μια και μοναδική λεξούλα, το "εγχέεται", είναι η "ρίζα του κακού" κι αν δεν την ξεριζώσει η "αριστερή" ΡΑΕ και η "αριστερή" κυβέρνηση, γίνεται κι αυτή συμμέτοχη στο έγκλημα της αναδιανομής πλούτου απ' τους πολλούς προς πολύ συγκεκριμένους λίγους. Η ενέργεια των αιολικών και των Φ/Β "εγχέεται" όποτε αυτή θυμηθεί, όποτε φυσάει ή όποτε έχει ήλιο, όχι όποτε ζητά το σύστημα ηλεκτρισμού ενέργεια. Όχι όποτε θα πατήσουμε το διακόπτη στο σπίτι, στη βιοτεχνία, στη βιομηχανία, αλλά όποτε εμφανιστεί ο "στρατηγός άνεμος", αυτόν τον ίδιο που περίμεναν μάταια οι Αχαιοί στην Αυλίδα, μέχρι να θυσιάσουν την Ιφιγένεια.
Αυτή λοιπόν η λεξούλα "εγχέεται" πρέπει ΑΜΕΣΑ, ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ, ν' αντικατασταθεί με το "υποκαθιστούν", καθώς μόνο τότε έχει νόημα να βάζει κανείς αιολικά ή Φ/Β ή ο,τιδήποτε άλλο θέλει και μόνο τότε θα μπει κάθε κατεργάρης στον πάγκο του. Ιδού λοιπόν για τη ΡΑΕ ο δρόμος που πρέπει ν' ακολουθήσει, για να μην έχει συνεχώς συνειδησιακό πρόβλημα με τον υπολογισμό του χαρατσιού του ΕΤΜΕΑΡ και παίρνει παράταση "απ' τη σημαία", ιδού ο δρόμος για το "αριστερό" Υπουργείο της Λεωφόρου Μεσογείων. Απαιτείται άμεση νομοθετική παρέμβαση, την οποία φυσικά δεν περιμένουμε να εισηγηθούν οι Γερμανοί σύμβουλοι του Υπουργείου.
Μόνο έτσι θα υπολογιστεί ορθά το "πραγματικό κόστος ενέργειας που παρήχθη και κατέληξε στην κατανάλωση μέσω του Προμηθευτή", κατά την έννοια της απόφασης ΣτΕ 3366/2015. Και μόνο έτσι θα τιθασευτεί το τέρας που λέγεται ΕΤΜΕΑΡ και δεν είναι καθόλου υπερβολικός ο χαρακτηρισμός.
Όπως άλλωστε λέει η Απόφαση, "η ΡΑΕ, έχοντας εγκαίρως διαγνώσει την επιδεινούμενη κατάσταση του Ειδικού Λογαριασμού (βλ. Σχετικό 15) και προκειμένου να αποφευχθεί -κατά το δυνατόν- η κατά τα ανωτέρω ουσιώδης αύξηση των χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ, έκρινε σκόπιμη τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Ειδικού Λογαριασμού. Στο πλαίσιο αυτό, επανεξέτασε το πλέγμα των ρυθμίσεων που διέπουν τις εισροές στον Ειδικό Λογαριασμό και, κατόπιν εκτεταμένης σχετικής μελέτης του ζητήματος με τη συνδρομή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πρότεινε στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ολοκληρωμένη νομοθετική ρύθμιση (τροποποίηση του εν λόγω άρθρου 143) για την αναδιάρθρωση των εσόδων του Ειδικού Λογαριασμού (υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ο-64457/24.6.2016 έγγραφό της)." Δεν βρήκα κάπου το έγγραφο της ΡΑΕ ούτε τη μελέτη του ΑΠΘ, απ' τα όσα αναφέρονται ωστόσο πιο κάτω στην Απόφαση δεν φαίνεται να έχει πρόθεση η ΡΑΕ να ξεριζώσει την αιτία του κακού. Και, δυστυχώς, δεν είδαμε πουθενά στο νέο νόμο για τις ΑΠΕ, το Ν. 4414/2016 - ΦΕΚ τ.Α΄ 149/9.8.2016, κάποια σχετική παρέμβαση. Όσο δεν αλλάζει το άρθρο 143 του Ν. 4001/2011, δυστυχώς, μετά την απόφαση ΣτΕ 3366/2015, δεν είναι πιθανό να έχουν τύχη προσφυγές στο ΣτΕ κατά των Αποφάσεων της ΡΑΕ για το ΕΤΜΕΑΡ.
Στην Ελλάδα έχουμε δυο διαφορετικά ηλεκτρικά συστήματα, το Διασυνδεμένο Σύστημα της ηπειρωτικής χώρας και τα Μη Διασυνδεμένα Νησιά. Είναι εντελώς διαφορετική η λειτουργία των δυο συστημάτων και το κάθε ένα πρέπει να εξετάζεται ξεχωριστά, αλλά ο "πονηρός" νομοθέτης του 2011 στο άρθρο 143 "κάνει γαργάρα" τα Μη Διασυνδεμένα Νησιά, μιλά μόνο για το Διασυνδεμένο Σύστημα, οπότε να γιατί πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα η Διασύνδεση των Κυκλάδων, να γιατί πρέπει να ρίξουμε όχι μόνο ένα, αλλά δυο καλώδια Διασύνδεσης της Κρήτης. Κι όμως, στα Μη Διασυνδεμένα Νησιά η ηλεκτροδότηση γίνεται με πανάκριβο πετρέλαιο, τα όποια αιολικά και Φ/Β υπάρχουν εκεί υποκαθιστούν κατά ένα μέρος πετρέλαιο, αλλά, προσοχή, όσο "εγχέουν" τα αιολικά, με τον εντελώς τυχαίο και αλλοπρόσαλλο τρόπο που το κάνουν, οι πετρελαιομηχανές συνεχίζουν να βρίσκονται σε λειτουργία σε χαμηλές στροφές, προκειμένου να βρίσκονται σ' ετοιμότητα αν αστοχήσουν τα αιολικά, π.χ. αν φυσήξει άνεμος πάνω από 9 μποφόρ και διακοπεί η λειτουργία των ανεμογεννητριών για λόγους προστασίας τους. Αν στην περίπτωση αυτή προλάβουν οι πετρελαιομηχανές ν' ανταποκριθούν τότε όλα καλά, αν όχι, τότε γίνεται "της Ρόδου", ένα ξεγυρισμένο μπλακ άουτ, κι ας τρέχει μετά όσο θέλει ο ΔΕΔΔΗΕ να κουκουλώσει επικοινωνιακά το πρόβλημα, η ουσία δεν αλλάζει.
Η πολύ μεγαλύτερη αξιοπιστία ισχύος που έχουν, ιδίως στα Μη Διασυνδεμένα Νησιά, τα Φ/Β σε σχέση με τα αιολικά, είναι ακριβώς ο λόγος που σ' αυτό το ιστολόγιο έχω γράψει από πολύ νωρίς πως ο μόνος τρόπος για να καλυφθεί η υποχρέωση της χώρας απέναντι στην ΕΕ για να βάλει ΑΠΕ, ο τρόπος αυτός να λειτουργήσει προς δικό μας όφελος, μειώνοντας τις ΥΚΩ, και να έχει και στοιχεία "ενεργειακής δημοκρατίας", με την έννοια που γοητεύει κάποιους στο Σύριζα, είναι να μπουν Φ/Β στις στέγες των Μη Διασυνδεμένων Νησιών, περίπου όπως έχουν μπει με μεγάλη επιτυχία οι ηλιακοί θερμοσίφωνες. Κι εδώ ακριβώς έγκειται ο ρόλος μιας "αριστερής" κυβέρνησης, να "σπάσει αυγά", να παρέμβει στο κοινωνικό γίγνεσθαι, ν' αναδιανείμει τον πλούτο που παράγουν οι Έλληνες και πηγαίνει σε εντελώς συγκεκριμένα συμφέροντα. Όλα τα υπόλοιπα είναι δημόσιες σχέσεις κι αργά ή γρήγορα οι ψηφοφόροι στέλνουν τους δημοσιοσχεσίτες σπίτι τους. Κανείς δεν πρέπει να ξεχνά πως οι ψηφοφόροι την κρίσιμη ώρα κοιτούν τι έχει μείνει στο πορτοφόλι τους, όχι αν αυτό που τους τα παίρνει λέγεται ΕΝΦΙΑ, ΕΤΜΕΑΡ ή όπως αλλιώς ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου