Από το energia.gr
Αυξάνεται ο κίνδυνος ενεργειακής εξάρτησης της παγκόσμιας οικονομίας από το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, καθώς οι χαμηλές τιμές του αργού επηρεάζουν αρνητικά τις προσπάθειες των κυβερνήσεων για μείωση της ζήτησης ορυκτών καυσίμων. Αυτό αναφέρει σε δηλώσεις του στους Financial Times o επικεφαλής του ΙΕΑ, τονίζοντας ότι πετρελαιοπαραγωγοί χώρες, όπως η Σαουδική Αραβία και το Ιράκ, έχουν σήμερα το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς από την εποχή του εμπάργκο της δεκαετίας του ’70.
Σύμφωνα με τον Φατίχ Μπιρόλ, τον εκτελεστικό διευθυντή του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, οι κυβερνήσεις έχουν...
επαναπαυθεί από τη ρητορική που προέρχεται από την άνοδο στην παραγωγή της Βόρειας Αμερικής, γεγονός που επισκιάζει την όλο και μεγαλύτερη εξάρτηση από το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής.
Η κατάρρευση των πετρελαϊκών τιμών, από το καλοκαίρι του 2014, έχει, στην πραγματικότητα, περιορίσει την παραγωγή από χώρες με υψηλότερο κόστος παραγωγής, όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Βραζιλία.
«Η Μέση Ανατολή αποτελεί την πρώτη πηγή εισαγωγών», τονίζει ο Μπιρόλ και προσθέτει ότι όσο μεγαλύτερη είναι η αύξηση της ζήτησης τόσο μεγαλύτερες και οι εισαγωγές των καταναλωτριών χωρών.
Οι χώρες της Μέσης Ανατολής παράγουν σήμερα το 34% του παγκόσμιου συνόλου, με 31 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Το μερίδιο αυτό είναι το μεγαλύτερο από το 1975, οπότε είχε ανέλθει σε 36%. Αντίθετα, το 1985, όταν είχε αναπτυχθεί ιδιαίτερα η παραγωγή στη Βόρεια Θάλασσα, το μερίδιο της Μέσης Ανατολής είχε πέσει στο 19%.
Η μεγάλη πτώση των τιμών του αργού, από τα μέσα του 2014 και εντεύθεν, έχει πυροδοτηθεί από την όλο και μεγαλύτερη αύξηση της παραγωγής του πετρελαίου σχιστών ( shale oil) των ΗΠΑ.
Αντίθετα, πάντως, με τη δεκαετία του ’80, όπως σημειώνουν οι Financial Times, οι χώρες του OPEC, με προεξάρχουσα τη Σαουδική Αραβία και τις συμμάχους της στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, αποφάσισαν να διατηρήσουν την παραγωγή σε υψηλά επίπεδα ώστε να υπερασπιστούν το μερίδιο αγοράς που κατέχουν στο πλαίσιο του «καρτέλ», αντί να περιορίσουν την παραγωγή, πράγμα που θα οδηγούσε σε ανάκαμψη των τιμών.
Η ζήτηση από τότε έχει αυξηθεί, καθώς οι τιμές έχουν πέσει κάτω από 50% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου κινούνταν στα επίπεδα των 100 δολ. το βαρέλι. Μάλιστα, ο επικεφαλής του ΙΕΑ τονίζει ότι οι προσπάθειες να βελτιωθεί η ενεργειακή αποδοτικότητα και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων έχουν υποστεί σοβαρό πλήγμα, καθώς οι καταναλωτές επιστρέφουν στη χρήση ρυπογόνων οχημάτων.
Σύμφωνα με τον Μπιρόλ, στις ΗΠΑ οι αγορές σπορ οχημάτων ήταν δυόμιση φορές μεγαλύτερες από τους συνηθισμένους τύπους οχημάτων.
Ακόμη μεγαλύτερο προβληματισμό προκαλούν οι εξελίξεις στην αγορά της Κίνας, όπου τετραπλασιάστηκαν οι αγορές αυτοκινήτων SUV, πράγμα που δείχνει ότι οι Κινέζοι υιοθετούν το πρότυπο κατανάλωσης των ΗΠΑ στον τομέα των οδικών οχημάτων, πράγμα που σημαίνει αύξηση ζήτησης για τα οχήματα με μεγάλη κατανάλωση καυσίμων.
«Οι χαμηλότερες τιμές πετρελαίου είναι άσχημα νέα για τις προσπάθειες βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας», εξηγεί στους FT ο Φατίχ Μπιρόλ.
Η Κίνα βρέθηκε, την περασμένη δεκαετία, στο επίκεντρο της παγκόσμιας αύξησης της πετρελαϊκής ζήτησης, αναδεικνυόμενη στη δεύτερη μεγαλύτερη καταναλώτρια χώρα, μετά τις ΗΠΑ, ενώ, όσον αφορά τις εισαγωγές αργού, πέρυσι κατέλαβε την πρώτη θέση.
Εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε ενεργειακές επενδύσεις έχουν περικοπεί από το 2014, καθώς οι πετρελαϊκές έχουν υιοθετήσει τα πιο εντατικά μέτρα όσον αφορά τον περιορισμό του κόστους εδώ και τριάντα χρόνια, σημειώνει ο επικεφαλής του ΙΕΑ. Αυτό σημαίνει ότι οι χώρες εκτός OPEC, ανάμεσα στις οποίες και οι ΗΠΑ, θα περιορίσουν εφέτος την παραγωγή τους.
Η αυξημένη παραγωγή στο Ιράκ, τη Σαουδική Αραβία και το Ιράν θα καλύψει, ωστόσο, το κενό.
«Η Μέση Ανατολή μάς υπενθυμίζει ότι αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή φθηνού πετρελαίου», τονίζει ο Μπιρόλ. Η περιοχή αναμένεται να καλύψει τα τρία τέταρτα της αύξησης της ζήτησης των επόμενων δύο δεκαετιών.
Από την άλλη, η αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ έχει οδηγήσει αρκετούς πολιτικούς παράγοντες να προτείνουν μείωση της εμπλοκής της υπερδύναμης στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, ο Μπιρόλ προειδοποιεί τους πολιτικούς να έχουν πάντα υπ’ όψιν τους τη σημασία της περιοχής όταν χαράσσουν την οικονομική και εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ. Οι εισαγωγές πετρελαίου της χώρας αυξάνονται σήμερα καθώς η ζήτηση ανακάμπτει πιο γρήγορα από την παραγωγή.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΙΕΑ, είναι ανάγκη να υιοθετηθούν αυστηρότεροι στόχοι ενεργειακής αποδοτικότητας, ώστε να μειωθεί η ζήτηση, καθώς δεν είναι βιώσιμη στρατηγική η πλήρης εξάρτηση από το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής.
«Η παραγωγή πετρελαίου των ΗΠΑ θα αυξηθεί, ωστόσο η χώρα είναι ακόμη εισαγωγές πετρελαίου και θα παραμείνει για αρκετό καιρό ακόμη», εκτιμά ο Μπιρόλ.
«Κάποιοι θεωρούν ότι η αύξηση του πετρελαίου σχιστών θα παραμερίσει τη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, δεν θα προσυπογράψω ποτέ αυτή την άποψη», καταλήγει ο εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου