Για μια μικρή χορηγία, ύψους 2 εκατομμυρίων λιρών το 2013, ποσό που δεν υπερβαίνει το 1% του συνόλου των ετησίων εσόδων των τεσσάρων ιδρυμάτων (0,4% για το Βρετανικό Μουσείο, 0,5% για τη Βασιλική Όπερα, 2,9% για το Εθνικό Μουσείο Προσωπογραφίας και 0,3% για την Tate), η ΒΡ "ξεπλένει" την εικόνα της, ασκώντας παράλληλα έλεγχο στο περιεχόμενο και τα μέτρα ασφαλείας των ιδρυμάτων.
Μπροστά σε μια δυσάρεστη γι' αυτούς έκπληξη βρέθηκαν ..
οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι του Βρετανικού Μουσείου, στο Λονδίνο, χορηγοί, εκπρόσωποι της αιγυπτιακής κυβέρνησης, άλλοι επίσημοι, αλλά και δημοσιογράφοι, όταν αντί για την αρχαιολογική έκθεση "Βυθισμένες πόλεις", που είναι αφιερωμένη στο Ηράκλειον και την Κάνωπον, τις δύο αρχαίες πολιτείες που βρίσκονται κάτω από τα νερά, στο Δέλτα του Νείλου, αντίκρισαν μερικές δεκάδες ακτιβιστών, που διαμαρτύρονταν για τη συμμετοχή του γνωστού πετρελαϊκού κολοσσού BP στους χορηγούς της έκθεσης.
Ήταν μέλη της οργάνωσης ακτιβιστών καλλιτεχνών με τον... σαιξπηρικό τίτλο "BP or not BP?", οι οποίοι από το 2012 καταγγέλλουν με κάθε ευκαιρία τον ρόλο μαικήνα που έχει αναλάβει η BP, μέσω χορηγικών συμβάσεων με πολλά βρετανικά πολιτιστικά ιδρύματα. "Η BP, που είναι ένας από τους υπεύθυνους της κλιματικής αλλαγής και έχει ύποπτες συναλλαγές με καταπιεστικά καθεστώτα, χρησιμοποιεί το μουσείο για να νομιμοποιήσει τη δράση της", δήλωσε ο Τζες Γουόρθ εκ μέρους της ομάδας.
Ο ρόλος της βρετανικής πολυεθνικής ήρθε και πάλι στην επικαιρότητα, κινητοποιώντας τις οργανώσεις που δρουν στο πλαίσιο της Συμμαχίας "Art not Oil" ("Τέχνη, όχι πετρέλαιο"), καθώς στο τέλος του 2016 λήγουν οι χορηγικές συμφωνίες της BP με τέσσερα από τα δημοφιλέστερα βρετανικά πολιτιστικά ιδρύματα, το Βρετανικό Μουσείο, τη Βασιλική Όπερα, το Εθνικό Μουσείο Προσωπογραφίας και την Tate Gallery. Ήδη, κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης, η Tate έχει ανακοινώσει ότι δεν προτίθεται να ανανεώσει τη σύμβαση με την ΒΡ.
Στις αρχές του μήνα η Συμμαχία "Art not Oil", πιέζοντας προς αυτήν την κατεύθυνση και τα άλλα τρία ιδρύματα, έδωσε στη δημοσιότητα την εσωτερική αλληλογραφία ανάμεσα στην εταιρεία και τα μουσεία, η οποία αποκτήθηκε χάρη στον νόμο για την Ελευθερία της Πληροφόρησης. Όπως διευκρινίζεται στην 40σέλιδη έκθεση που συνοδεύει τα ευρήματα, αυτά αφορούν μόνο τα έτη 2015-2016. Ο νόμος επιτρέπει περιορισμένη πρόσβαση σε αυτά τα τεκμήρια, όμως ακόμη και έτσι, τα ευρήματα αποκαλύπτουν την εκτεταμένη επιρροή που ασκεί η BP, μέσω της χορηγικής της πολιτικής, στα βρετανικά μουσεία.
Για μια μικρή χορηγία, ύψους 2 εκατομμυρίων λιρών το 2013, ποσό που δεν υπερβαίνει το 1% του συνόλου των ετησίων εσόδων των τεσσάρων ιδρυμάτων (0,4% για το Βρετανικό Μουσείο, 0,5% για τη Βασιλική Όπερα, 2,9% για το Εθνικό Μουσείο Προσωπογραφίας και 0,3% για την Tate), η ΒΡ "ξεπλένει" την εικόνα της, ασκώντας παράλληλα έλεγχο στο περιεχόμενο και τα μέτρα ασφαλείας των ιδρυμάτων.
Η χορηγική αυτή πολιτική τέθηκε σε εφαρμογή μετά την καταστροφική πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού, που προκλήθηκε από διαρροή σε εξέδρα υποθαλάσσιας άντλησης πετρελαίου το 2010. Είναι χαρακτηριστικό ότι, προκειμένου να "ξεπλύνει" την κακή φήμη της, η εταιρεία υποστήριξε οικονομικά, τον περασμένο Οκτώβριο, ένα τριήμερο εκδηλώσεων στο Βρετανικό Μουσείο για τη μεξικάνικη Ημέρα των Νεκρών, στο οποίο συμμετείχαν ο Μεξικανός πρέσβης και μέλη της μεξικάνικης κυβέρνησης. Μέσα από αυτήν την εκστρατεία δημοσίων σχέσεων, ο πολυεθνικός κολοσσός προσπαθούσε επίσης να ανοίξει το δρόμο για την επιστροφή του στο Μεξικό, όπου επρόκειτο να δημοπρατηθούν νέες άδειες άντλησης πετρελαίου.
Επιπλέον, χάρη στο χορηγικό της πρόγραμμα, η εταιρεία κατάφερε να οικοδομήσει σχέσεις στο υψηλότερο επίπεδο με το υπουργείο Πολιτισμού της Βρετανίας, ο επικεφαλής του οποίου καλείται συχνά ιδιωτικές συναντήσεις, αλλά και προσκλήσεις σε γεύμα από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας.
Όπως αποκαλύπτεται από τα έγγραφα που δόθηκαν στη δημοσιότητα, η εταιρεία, στο πλαίσιο της χορηγικής συνεργασίας της με το Βρετανικό Μουσείο, ενημερώνεται λεπτομερώς και εγκρίνει το περιεχόμενο συγκεκριμένων εκθέσεων, αλλά και τους επιμελητές τους, όπως δείχνει το παράδειγμα της συνάντησης στελεχών της με τους υπεύθυνους του μουσείου σχετικά με την έκθεση "Αυτόχθονες Αυστραλοί", το 2015, όπου τους παραδόθηκε αναλυτικό βιογραφικό του επιμελητή, προκειμένου να πεισθούν ότι πρόκειται "για την τέλεια επιλογή γι' αυτήν την έκθεση". Σημειώνεται πως το Βρετανικό Μουσείο διέψευσε τις καταγγελίες αυτές, δηλώνοντας ότι "οι εταιρικοί χορηγοί δεν ασκούν οποιαδήποτε επιρροή στο περιεχόμενο των εκθέσεών μας".
Ένα ακόμη ζήτημα το οποίο συζητούνταν εκτενώς ανάμεσα στα δύο μέρη ήταν αυτό των μέτρων ασφαλείας έναντι των διαμαρτυρόμενων ακτιβιστών, όπου η εταιρεία επιχείρησε να διαμορφώσει τα εσωτερικά πρωτόκολλα ασφαλείας του μουσείου. Πέρα από τη διεξαγωγή συναντήσεων ανάμεσα σε στελέχη της εταιρείας και των υπεύθυνων ασφαλείας του μουσείου, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ενδεχόμενες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, η ΒΡ χορήγησε και ένα... σεμινάριο "αντιτρομοκρατικής εκπαίδευσης" που διοργάνωσε η Αστυνομία για το προσωπικό ασφαλείας των μουσείων.
Η εταιρεία όμως δεν αρκέστηκε σε αυτά τα μέτρα "αυξημένης ασφάλειας", αλλά, επιπλέον, ζήτησε από τα ιδρύματα που χρηματοδοτεί να ερευνήσουν αν ανάμεσα στο προσωπικό τους υπήρχαν μέλη του συνδικάτου Δημοσίων και Εμπορικών Υπηρεσιών (PCS), το οποίο είχε εκδώσει ψήφισμα που καταδίκαζε τη χορηγία των τεχνών από εταιρείες πετρελαίου!
Τέλος, όπως αποκαλύπτεται από την αλληλογραφία που δόθηκε στη δημοσιότητα, η ΒΡ, προκειμένου να διατηρήσει την επιρροή της στα ανώτερα στελέχη των πολιτιστικών ιδρυμάτων, μοιράζει "δωράκια", όπως προσκλήσεις σε παραστάσεις όπερας, χορού κ.λπ.
Στην έκθεση της "Art not Oil" καταγράφεται, ανώνυμα για ευνόητους λόγους, η άποψη ενός στελέχους του βρετανικού Μουσείου για τη στάση της ΒΡ στο πλαίσιο της χορηγικής σχέσης της με το ίδρυμα, την οποία χαρακτηρίζει "εξαιρετικά απαιτητική, ακόμη και εκφοβιστική"
ΠΗΓΗ:left.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου