Επιχείρηση συγχρονισμού του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB με το πλωτό σταθμό αποθήκευσης LNG της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με το σκεπτικό πως η υλοποίηση του ενός έργου αποτελεί το "κλειδί" και την προϋπόθεση για να γίνει το άλλο.
Και όλα αυτά ενώ το Μάιο καταφτάνει στην Αθήνα η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Τ. Πέτκοβα προκειμένου να συμμετάσχει σε συνάντηση με αντικείμενο τον πλωτό σταθμό, και με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων, δηλαδή της αμερικανικής Cheniere, της ΔΕΠΑ, της Bulgargaz και της Gastrade του ομίλου Κοπελούζου.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενθαρρύνει το..
project για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης, παροτρύνει τις εταιρείες να κάνουν ένα βήμα μπροστά, ενώ πρόσφατα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για το έργο και από τα Σκόπια.
Όλα συνηγορούν στην άποψη ότι Ελλάδα και Βουλγαρία κάνουν ότι μπορούν για να επιταχύνουν τις διαβουλεύσεις γύρω από την επένδυση, και να συγχρονίσουν την υλοποίησή της με την ολοκλήρωση του IGB.
Με άλλα λόγια, είναι σαφές πλέον σε κάθε πλευρά ότι ο αγωγός δεν μπορεί να σταθεί, εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική κάλυψη της χωρητικότητάς του και κατά την επόμενη φάση του market test, αυτή των δεσμευτικών προσφορών, και στον αντίποδα, ο πλωτός σταθμός δεν έχει νόημα να κατασκευαστεί δίχως τον IGB.
Εφόσον για παράδειγμα κλειδώσει η συμμετοχή των πιθανών εταίρων για τη κατασκευή του πλωτού σταθμού, τότε ο όμιλος Κοπελούζου θα προχωρήσει σε δέσμευση χωρητικότητας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB. Αν πάλι δεν εξασφαλιστεί ότι θα κατασκευαστεί ο αγωγός IGB είναι δύσκολο να ευδοκιμήσουν οι επαφές και να μπουν τελικά στο έργο της Αλεξανδρούπολης, τόσο οι ενδιαφερόμενες αμερικανικές εταιρείες (Cheniere και άλλη μία εισηγμένη), καθώς επίσης η βουλγαρική Bulgargaz, ακομη και η ΔΕΠΑ.
Ενδεικτικό είναι ότι η ΔΕΠΑ, αντιμετωπίζει το όλο εγχείρημα με απολύτως ρεαλιστικούς και τεχνοκρατικούς όρους και με τη συλλογιστική ότι «δεν πρόκειται να ρίξουμε χρήματα σε κάτι που δεν θα αντιστοιχίζεται με τις πραγματικές ανάγκες της εταιρείας, αλλά και της ελληνικής αγοράς αέριου και δεν θα αποφέρει στην επιχείρηση στρατηγικά και οικονομικά οφέλη».
Αναφορικά με τον IGB, εννοείται ότι η δέσμευση χωρητικότητας του αγωγού, από μόνη της δε λέει τίποτα απολύτως, εφόσον δεν βρεθούν και οι πελάτες που θα αγοράσουν αυτές τις ποσότητες φυσικού αερίου. Αν αυτό δεν συμβεί, το έργο παραμένει μη βιώσιμο.
Θυμίζουμε ότι στη πρώτη φάση του market test που έληξε στις 8 Απριλίου και έγινε προκειμένου να διαγνωσθεί το εμπορικό ενδιαφέρον, υπήρξε δέσμευση χωρητικότητας άνω των 4 δισ. κυβικών μέτρων το έτος, όταν για τη βιωσιμότητα του έργου απαιτούνται τουλάχιστον 1,7 δισ. κ.μ.
Οι μισές από τις ποσότητες που δηλώθηκαν προς δέσμευση στην πρώτη αυτή φάση προήλθαν από τη Gastrade (2 δισ. κ.μ.), ενώ ενδιαφέρον εκδήλωσαν επίσης η Bulgargaz (έχει συνάψει σύμβαση για εισαγωγή 1 δισ. κ.μ. από το Σαχ Ντενιζ ΙΙ από το 2020 και μετά), η ΔΕΠΑ (200 εκατ. κ.μ.), η ιταλική Edison (αντίστοιχα μικρή ποσότητα), η Socar (περίπου 250 εκατ. κ.μ.), και η βρετανική Noble Clean Fuels που εμπορεύεται αέριο με εστίαση στην αγορά της Ουκρανίας, την οποία και προμηθεύει μέσω Σλοβακίας.
Σε κάθε πάντως περίπτωση, το θετικό είναι ότι γίνεται προσπάθεια συγχρονισμού των δύο έργων, αγωγού και πλωτού σταθμού LNG, κίνηση που μπορεί να μη συνιστά το καθοριστικό βήμα για την υλοποίησή τους, αποτελεί ωστόσο ένα ακόμη βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που επικρατεί κινητικότητα γύρω από το project του πλωτού, που καταφτάνει στην Αθήνα η Βουλγάρα υπουργός Ενέργειας Τ. Πέτκοβα, καθώς και ότι η Σόφια φέρεται να έχει πάρει οριστική απόφαση συμμετοχής στο έργο.
Τυχόν οριστική συμφωνία στην Αθήνα για το πλωτό σταθμό, θα ξεκλειδώσει και τον IGB, και το πιθανότερο είναι ότι πολλές από τις εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον κατά την πρώτη φάση του market test, θα υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές και στη δεύτερη.
Εφόσον όλα πάνε καλά, τα σενάρια θέλουν η υπό σύσταση εταιρεία που θα αναλάβει το έργο, να απαρτίζεται από πέντε παίκτες, με τον καθένα να έχει μερίδιο 20% (Cheniere, μια ακόμη εισηγμένη αμερικανική εταιρεία, ΔΕΠΑ, Gaztrade, Bulgargaz).
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου