Η περυσινή χρονιά για τα διυλιστήρια ήταν εύκολο να νικηθεί από τα φετινά νούμερα, καθώς τα διεθνή περιθώρια διύλισης είχαν υποχωρήσει σε χαμηλά πενταετίας. Ωστόσο, αυτό που συνέβη ξεπέρασε ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Η πίεση των πετρελαϊκών τιμών συνδυάστηκε με αύξηση της ζήτησης των προϊόντων διύλισης, λόγω της μειωμένης προσφοράς επεξεργασμένου προϊόντος μετά το ξεκαθάρισμα παλαιών μονάδων στην Ευρώπη που έλαβε χώρα το 2014, αλλά και της μεγάλης ανάκαμψης του δολαρίου. Αν δεν λάμβαναν χώρα οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίου στην εγχώρια αγορά, θα μιλούσαμε για την απόλυτη χρονιά, αφού η εσωτερική κατανάλωση έδειξε υστέρηση στο τρίτο τρίμηνο κοντά στο 7%. Η μείωση αποδίδεται στη δύσκολη διαχείριση των ταμειακών ροών –και ειδικά των απαιτήσεων– από την πλευρά των πρατηρίων σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στην άμεση σχεδόν πληρωμή των καυσίμων με την παραλαβή όταν ο κύκλος κινείται μεταξύ 15 και 20 ημερών. Ωστόσο, και στην εσωτερική αγορά οι δύο εταιρείες έκλεισαν το τρίμηνο χωρίς ουσιαστικές απώλειες, διευρύνοντας τα μερίδια αγοράς τους.
Τα δεδομένα
Οι δύο εταιρείες έφεραν ...
αθροιστικά 280 εκατ. ευρώ καθαρής κερδοφορίας, η οποία θα ήταν υψηλότερη κατά 163 εκατ. ευρώ αν δεν υποχωρούσε 12 περίπου δολάρια το βαρέλι στις τελευταίες ημέρες του Σεπτεμβρίου. Στην τελική γραμμή η Motor Οil εμφάνισε αρνητική επίδραση κατά 12,1 εκατ. ευρώ από την αλλαγή του φορολογικού συντελεστή, ενώ στα ΕΛΠΕ η αναβαλλόμενη φορολογία επέδρασε θετικά κατά 16 εκατ. ευρώ. Η μείωση των όγκων πωλήσεων και στα δύο διυλιστήρια εξηγείται από τη μείωση των όγκων διύλισης αλλά και από τη μείωση της τιμής του πετρελαίου. Ο συνδυασμός εμπορίας και διύλισης ενίσχυσε τα περιθώρια, τα οποία κινήθηκαν πάνω από τα 70 δολάρια ανά μετρικό τόνο, επίδοση που αποτελεί και ρεκόρ πενταετίας. Τόσο η Motor Οil όσο και τα Ελληνικά Πετρέλαια διατήρησαν το momentum των εξαγωγών με 66% και 47%, αντίστοιχα, στο γ' τρίμηνο. Το πλεονέκτημα των πετροχημικών και οι καλές τιμές πώλησης στο τρίμηνο έδωσαν άλλα 29 εκατ. ευρώ λειτουργικής κερδοφορίας στα ΕΛΠΕ (+29%), ανεβάζοντας τη συνεισφορά στα EBITDA στο εννεάμηνο στα 68 εκατ. ευρώ (+21%). Επίσης θετική ήταν συνεισφορά και από την εμπορία στο εξωτερικό, η οποία ήταν αυξημένη κατά 20%, στα 20 εκατ. ευρώ.
Ροές και κεφάλαια
Η μεγάλη διαφορά στις δύο εταιρείες γίνεται στη διαχείριση του κεφαλαίου κίνησης. Ενώ στα Ελληνικά Πετρέλαια παρατηρείται πολύ απότομη αύξηση του τραπεζικού δανεισμού (2,4 δισ. ευρώ, από 1,1 δισ. ευρώ στο β' τρίμηνο), στη Motor Οil συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η παραγωγή ελεύθερων ταμειακών ροών κοντά στα 200 εκατ. ευρώ κατεβάζει τον καθαρό δανεισμό από τα περίπου 870 εκατ. ευρώ στα 702 εκατ. ευρώ, μέγεθος το οποίο πρέπει να είναι χαμηλό πενταετίας για τον όμιλο. Η διαφορά σε αυτό το πεδίο έδωσε και τη δυνατότητα διανομής προμερίσματος 15 σεντς, τα οποία θα πληρωθούν πριν από τις 18 Δεκεμβρίου. Η διανομή του προμερίσματος είναι περισσότερο μια ένδειξη δύναμης και καλής θέλησης από τη διοίκηση της Motor Οil, η οποία πέρυσι, λόγω της αρνητικής συγκυρίας περιθωρίων, δεν είχε διανείμει μέρισμα. Σε ό,τι αφορά τα Ελληνικά Πετρέλαια, η πίεση από την αύξηση των αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης (απαιτήσεις +1,1 δισ. ευρώ) έχει αρχίσει να εξομαλύνεται, καθώς έχουν υποχωρήσει κατά 400 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρθηκε στην καθιερωμένη τηλεδιάσκεψη των αποτελεσμάτων.
Ο κλάδος των διυλιστηρίων ήταν ο πρωταγωνιστής και των τριών τριμήνων που έως τώρα έχουν δημοσιευτεί. Η χρονιά θα κινηθεί σε ρεκόρ όλων των εποχών, καθώς η συγκυρία των διεθνών περιθωρίων έχει επανέλθει σε υγιή επίπεδα, καθιστώντας τον κλάδο επενδυτική επιλογή παντός καιρού.
Πώς κινήθηκαν τα αποτελέσματα της Motor Οil και των Ελληνικών Πετρελαίων σε γ' τρίμηνο και εννεάμηνο
Pinakas dilistiria
Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 21ης Νοεμβρίου
ΠΗΓΗ:capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου