Όχι, η σημερινή ανάρτηση δεν αφορά το δράμα των προσφύγων που συνωστίζονται στα σύνορα των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης. Αφορά ένα άλλο δράμα, τις ροές ηλεκτρισμού στην Κεντρική Ευρώπη. Όπως είχε πει τον περασμένο Μάιο ο Βέλγος Γενικός Γραμματέας του Entso-e, του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Διαχειριστών Δικτύων Μεταφοράς Ηλ. Ενέργειας, μιλώντας στο World Energy Forum στην Κωνσταντινούπολη, "electricity is international by nature – it does not stop at borders - Η ηλεκτρική ενέργεια είναι διεθνής απ' τη φύση της - δεν σταματά στα σύνορα". Μόνο που για να μη σταματά το ρεύμα πρέπει καταρχήν να υπάρχουν τα κατάλληλα δίκτυα, κι αυτά δεν υπάρχουν παντού.
Έχουμε πει πολλές φορές πως η Γερμανία έχει γεμίσει τις Βόρειες περιοχές της με ανεμογεννήτριες, αλλά ...
το ρεύμα δεν ταξιδεύει προς τη βιομηχανική Νότια Γερμανία με αεροπλάνα και βαπόρια, χρειάζεται καλώδια και καλώδια δεν υπάρχουν. Επειδή δεν υπάρχουν καλώδια προς τη Νότια Γερμανία, σύμφωνα με τους νόμους του ηλεκτρισμού, το ρεύμα ρέει προς την οδό της μικρότερης αντίστασης του κυκλώματος/δικτύου και εισβάλλει ανεξέλεγκτα στο Πολωνικό, Τσεχικό και Αυστριακό δίκτυο, πριν καταλήξει από εκεί στη Νότια Γερμανία. Στο διάγραμμα βλέπουμε τα περιστατικά "εισβολής" στο Πολωνικό δίκτυο.
Η απόπειρα κατασκευής δικτύων μεταφοράς υψηλής τάσης κόλλησε στις αντιδράσεις των Βαυαρών, με αποτέλεσμα η κατασκευή των τόσο απαραίτητων δικτύων να καθυστερήσει απελπιστικά: η Γερμανία έχει ήδη βάλει περισσότερα αιολικά απ' όσα μπορεί ν' αντέξει το δίκτυό της και δεν ξέρει τι να κάνει το τυχαίο αιολικό της ρεύμα. Καθώς συνδέονται σταδιακά στο δίκτυο υπεράκτια αιολικά στη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική, ήδη μέχρι το Σεπτέμβριο 2015 έχει παράγει περισσότερο αιολικό ρεύμα απ' όσο ολόκληρο το 2014, βάζοντας σε νέα δοκιμασία τα νεύρα των γειτόνων της για την κατάσταση με τα δίκτυα.
Οι Τσέχοι διαμαρτύρονται στους Γερμανούς τουλάχιστον απ' το 2011 κι αφού είδαν πώς διαμορφώνεται η κατάσταση, αποφάσισαν να πάρουν μόνοι τους δραστικά μέτρα: στις 2 Ιουνίου ξεκίνησαν τα έργα εγκατάστασης συστημάτων μετασχηματιστών μετατόπισης φάσης (Phase Shifting Transformers), προκειμένου να περιορίσουν σε κάποια όρια τις ποσότητες Γερμανικού ρεύματος που εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στο Τσεχικό δίκτυο.
Οι Πολωνοί είδαν κι αυτοί πως δεν γίνεται τίποτα με τους Γερμανούς κι αποφάσισαν να παίξουν το παιχνίδι με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής "νομιμότητας": στις 2 Δεκεμβρίου 2014 η ΡΑΕ της Πολωνίας (Urząd Regulacji Energetyki, URE) κατέθεσε επίσημο αίτημα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ρυθμιστικών Αρχών (ACER), με το οποίο ζητούσε γνωμοδότηση προκειμένου να μπουν συγκεκριμένοι περιορισμοί στη διασυνοριακή ροή ρεύματος στη διασύνδεση Αυστρίας-Γερμανίας. Με το αίτημα η URE επεσήμαινε πως οι ΡΑΕ Αυστρίας, Ουγγαρίας, Σλοβακίας και Σλοβενίας με αποφάσεις τους είχαν θέσει μεθόδους προσδιορισμού χωρητικότητας διασυνοριακών καλωδιακών διασυνδέσεων, ενώ δεν υπήρχε παρόμοια απόφαση και μεθοδολογία για τα Αυστρο-Γερμανικά σύνορα.
Ο ACER ζήτησε στις 5 Δεκεμβρίου τη γνώμη των ΡΑΕ Αυστρίας, Τσεχίας, Γερμανίας, Ουγγαρίας, Σλοβακίας και Σλοβενίας για το Πολωνικό αίτημα. Ακολούθησε μια διαδικασία διαβούλευσης και συλλογής στοιχείων μέχρι και τον Ιούνιο, που κατέδειξαν πως οι τυχαίες κυκλικές ροές ηλεκτρισμού (unscheduled/loop flows) αποτελούν ένα σοβαρό εμπόδιο στην ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρισμού της Κεντρο-Ανατολικής Ευρώπης: οι ροές ηλεκτρισμού στην Αυστρο-Γερμανική διασύνδεση αυξάνονται διαρκώς και αντιπροσωπεύουν πλέον το 40% των συνολικών ροών στην Κεντρο-Ανατολικής Ευρώπη (η μεγάλη γαλάζια ζώνη στο διάγραμμα).
Κατόπιν αυτών πριν μερικές μέρες, στις 23/9, ο ACER εξέδωσε γνωμοδότηση, με την οποία διαπιστώνει πως οι διασυνοριακές ροές ηλεκτρισμού στα σύνορα Αυστρίας-Γερμανίας, που προκύπτουν από εμπορικές πράξεις στη διεθνή αγορά, μπορούν να εξυπηρετηθούν μόνο αν προκληθεί σοβαρή συμφόρηση των δικτύων στα σύνορα Γερμανίας-Πολωνίας, Γερμανίας-Τσεχίας και Τσεχίας-Αυστρίας, καθώς και σε εσωτερικά δίκτυα της Γερμανίας. Για το λόγο αυτό η διασύνδεση Αυστρίας-Γερμανίας πρέπει να θεωρείται πως συνήθως και δομικά βρίσκεται σε συμφόρηση και καλούνται οι τοπικές Ρυθμιστικές Αρχές να πάρουν μέτρα εντός 4μήνου.
Η γνωμοδότηση είναι νομικά μη δεσμευτική, αλλά επί της ουσίας θέτει θέμα διάσπασης της κοινής αγοράς ηλεκτρισμού Αυστρίας-Γερμανίας, η οποία υπάρχει απ' το 2001. Τότε τα δίκτυα δεν παρουσίαζαν συμφόρηση, αλλά η Energiewende το έκανε κι εδώ το θαύμα της, η ραγδαία διείσδυση των αιολικών στο Βορρά και των Φ/Β στο Νότο της Γερμανίας αύξησε δραματικά τις ποσότητες ηλεκτρισμού που ρέουν στα δίκτυα. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ACER, δεν θα είναι πια δυνατή η απεριόριστη ανταλλαγή ηλεκτρισμού ανάμεσα σε Αυστρία και Γερμανία, οδηγώντας σε διαφορετικές τιμές στη χονδρική αγορά στις δυο χώρες σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Επιπλέον αναμένεται να υπάρξει πλέον διαθέσιμη στην αγορά χωρητικότητα δικτύων στα Γερμανο-Πολωνικά σύνορα, η οποία σήμερα δεν υπάρχει επειδή χρησιμοποιείται για να εξυπηρετήσει ανταλλαγές στα σύνορα Αυστρίας-Γερμανίας.
Η γνωμοδότηση του ACER δεν άρεσε ιδιαίτερα στους Γερμανούς, καθώς επαναφέρει στο προσκήνιο την ανάγκη επιτάχυνσης της κατασκευής των δικών τους δικτύων. Αλλά τόσα χρόνια καθυστερούν, γιατί άραγε τώρα θα καταφέρουν να επιταχύνουν την κατασκευή; Οι διαδηλωτές συνεχίζουν να είναι στους δρόμους, όπως στη φωτογραφία, καθώς η Γερμανία είναι εξαιρετικά πυκνοκατοικημένη, δεν είναι Αυστραλία, για να υπάρχουν ελεύθερες εκτάσεις για χωροθέτηση δικτύων υψηλής τάσης. Θυμάστε μήπως τι γινόταν και στην Ελλάδα, όταν η ΔΕΗ ήθελε να περάσει την 3η γραμμή υψηλής τάσης Βορρά-Νότου απ' τον Άγιο Στέφανο; Θυμάστε τις αντιδράσεις για το ΚΥΤ Αργυρούπολης; Ε, κάπως έτσι είναι η κατάσταση και στη Γερμανία, γι' αυτό κι ενδιαφέρεται να προωθήσει όσο γίνεται πιο γρήγορα -και με τα λεφτά των άλλων βεβαίως-βεβαίως- τις διασυνδέσεις των Ευρωπαϊκών δικτύων και το Super Grid, το υπερδίκτυο Ευρώπης-Ασίας-Αφρικής, όπου το τυχαίο αιολικό ρεύμα θα είναι ποσοτικά ασήμαντο για να δημιουργεί προβλήματα, θα είναι ωστόσο οικονομικά πολύ σημαντικό, για να συμβάλλει στη διατήρηση των εμπορικών πλεονασμάτων και των "πράσινων" θέσεων εργασίας στη Γερμανική βιομηχανία. Πολύ "πράσινων", κάτι σαν τους ονομαστούς πετρελαιοκινητήρες της Volkswagen.
ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου