Κυριακή 9 Αυγούστου 2015

Λύση σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αναζητεί η Socar για τον ΔΕΣΦΑ

Αποτέλεσμα εικόνας για δεσφα socar
Στους οίκους της Ευρώπης, όπως ο βελγικός Διαχειριστής αερίου Fluxys και ο αντίστοιχος της Ρουμανίας Transgaz, αναζητείται το κλειδί για να ξεμπλοκάρει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ αναφέρουν έγκυρες πηγές, υπογραμμίζοντας ότι ο μόνος τρόπος για να δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το «πράσινο φως» είναι να σπάσει το προς μεταβίβαση πακέτο του 66% των μετοχών, σε 49% για τη Socar, την κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν και σε 17% για τρίτο παίκτη ή και για περισσότερες εταιρείες.
Πρόκειται άλλωστε για σχέδιο που....
έχει έλθει στο τραπέζι από τα ίδια τα στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε., η οποία διερευνά την εξαγορά και από τον Ιανουάριο έχει αναστείλει επ’ αόριστον τη διαδικασία.
Η Socar έχει κερδίσει τον διεθνή διαγωνισμό για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, που είχε προκηρύξει το 2012 το ΤΑΙΠΕΔ, προσφέροντας τίμημα 400 εκατ. ευρώ. Παρότι τον Δεκέμβριο του 2013 η ελληνική πλευρά υπέγραψε με τους Αζέρους τη συμφωνία πώλησης, η μεταβίβαση δεν έχει υλοποιηθεί, καθώς μπλόκαρε στα γρανάζια των Βρυξελλών. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κρίνει ότι δεν διασφαλίζονται συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά σε περίπτωση που η Socar, η οποία είναι και παραγωγός αερίου, αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου της χώρας. Γι’ αυτό τον λόγο προτείνει να διατεθεί το 17% σε τρίτο όμιλο ή ομίλους.
Οι Βρυξέλλες φέρονται να ζητούν, μάλιστα, από τους Αζέρους να δεσμευτούν εγγράφως πριν από την εξαγορά, πως αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του 66% θα διαθέσουν σε τρίτη εταιρεία ή εταιρείες το πακέτο του 17% των μετοχών, διατηρώντας το υπόλοιπο 49%, δηλώνουν έγκυρες πηγές.
Τα εμπόδια που θέτει η Ε.Ε. δεν σταματούν εδώ. Επειδή η Socar είναι παραγωγός αερίου θα πρέπει να υποβληθεί στους περιορισμούς του τρίτου ενεργειακού πακέτου της Ε.Ε., όσον αφορά στην ανεξαρτησία του δικτύου μεταφοράς αερίου (ΔΕΣΦΑ) από τη «νέα μητρική» Socar. Το ευρωπαϊκό σχέδιο προβλέπει ο διαχωρισμός να γίνει στο μοντέλο ITO (Independent Transmission Operator - Aνεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς), που σημαίνει ότι εφόσον οι Αζέροι αποκτήσουν το 49% δεν θα έχουν ρόλο στο μάνατζμεντ του ΔΕΣΦΑ, παρά μόνον μία θέση στο εποπτικό συμβούλιο του Διαχειριστή.
Έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι η Socar εξετάζει τη λύση που προτείνουν οι Βρυξέλλες και επεξεργάζεται, το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί όμως ακόμα αρκετές επιφυλάξεις, κυρίως όσον αφορά στο μάνατζμεντ. Η αζέρικη εταιρεία έχει εντάξει τον ΔΕΣΦΑ στον στρατηγικό της σχεδιασμό για την επέκταση στην Ευρώπη, αλλά χωρίς τον έλεγχο στη διοίκηση είναι δύσκολο να υλοποιήσει τα σχέδιά της.
Ας σημειωθεί ότι η Socar συμμετέχει με μερίδιο 20% και στον αγωγό Τransadriatic Pipeline, TAP, o οποίος θα μεταφέρει αζέρικο αέριο από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα ως την Αλβανία και από εκεί στην Ιταλία, με υποθαλάσσιο αγωγό.
Από ελληνικής πλευράς, ο νέος υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Πάνος Σκουρλέτης δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του όσον αφορά στο «deal». Ο προκάτοχός του Παναγιώτης Λαφαζάνης επιδίωκε το Δημόσιο να διατηρήσει την πλειοψηφία του 51%, θέση με την οποία φέρονται να διαφωνούν τόσο η Ε.Ε. όσο και η Socar, η οποία θεωρεί ότι αν το Δημόσιο διατηρήσει την πλειοψηφία δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο κόστος των επενδύσεων, άνω των 2 δισ. ευρώ, που σχεδιάζουν οι Αζέροι για τον ελληνικό Διαχειριστή.
Εν τω μεταξύ η συνάντηση που επρόκειτο να γίνει την περασμένη εβδομάδα μεταξύ του υπουργού και των εκπροσώπων της Socar έχει αναβληθεί για την εβδομάδα αυτή, αντικείμενό της όμως δεν θα είναι ο ΔΕΣΦΑ, όπως αρχικά είχε αφήσει να εννοηθεί ο νέος υπουργός αλλά ο αγωγός ΤΑΡ, αναφέρουν στελέχη του υπουργείου.
Πιέζουν οι προθεσμίες λόγω εγγυητικής
Ομως οι προθεσμίες πιέζουν. Η ισχύς της εγγυητικής επιστολής που έχουν καταθέσει οι Αζέροι για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ λήγει στα τέλη Αυγούστου και δεν θα έχουν καμία επίπτωση αν δεν την ανανεώσουν, εφόσον η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε δική τους υπαιτιότητα. Μάλιστα πολλές φορές στο διάστημα του ενάμιση χρόνου που έχει μεσολαβήσει από την υπογραφή της πρώτης συμφωνίας έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι έχουν «κουραστεί» από τις συνεχείς καθυστερήσεις και ότι μπορεί να αποχωρήσουν.
Προβληματισμένοι είναι εξάλλου και από τη μείωση του ποσοστού, δεδομένου ότι ο διαγωνισμός αφορούσε στην πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ και όχι του 49%, με την όποια αλλαγή στη φάση αυτή να εγείρει και νομικά προβλήματα σε περίπτωση που η Socar αποφασίσει να σκληρύνει τη στάση της.
Η αναζήτηση του τρίτου παίκτη επίσης δεν είναι εύκολη υπόθεση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Fluxys, που κάποτε είχε ενδιαφερθεί για τον ΔΕΣΦΑ και μετά αποσύρθηκε, θα μπορούσε να επανεξετάσει τη θέση της αλλά για μικρότερο μερίδιο, της τάξης του 5%, ενώ ο ρουμάνικος Διαχειριστής η Transgaz εμφανίζει πιο ζωηρό ενδιαφέρον.
Κάποια σενάρια θέλουν την ισπανική Enagas, καθώς και τους Ιταλούς της SNAM στο παιχνίδι, όμως η αβεβαιότητα για τις οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις στη χώρα δείχνουν ότι οι τελικές αποφάσεις θα καθυστερήσουν


ΠΗΓΗ:imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου