Μείωση των συντελεστών αναπλήρωσης -δηλαδή των συντελεστών βάσει των οποίων θα προκύπτει το ύψος των συντάξεων που θα απονέμονται από εδώ και στο εξής- ψαλίδισμα των συντάξεων που χορηγούνται ήδη έτσι ώστε να εξοικονομηθεί ποσό της τάξεως των 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στο 2016, κατάργηση του ΕΚΑΣ αλλά και ριζική αναμόρφωση του τρόπου υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών ειδικά για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες.
Είναι μερικά μόνο από τα «καυτά κεφάλαια» του νέου ασφαλιστικού με τα οποία θα βρεθεί αντιμέτωπη η ελληνική πλευρά ενόψει της κατάθεσης του νέου ασφαλιστικού τον Οκτώβριο. Την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση μιλάει....
-δια του αρμόδιου υπουργού Εργασίας, Γιώργου Κατρούγκαλου- για συγκρότηση «εθνικής πρότασης για το ασφαλιστικό με τη συνδρομή ομάδας ειδικών» οι εκπρόσωποι των θεσμών θα προσέλθουν εφοδιασμένοι:
1. Με το υπογεγραμμένο κείμενο του 3ου μνημονίου το οποίο αναφέρει ότι «οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να εφαρμόσουν πλήρως τις υφιστάμενες μεταρρυθμίσεις και να προβούν με περαιτέρω μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας με στόχο την επίτευξη εξοικονόμησης της τάξεως του 0,25% του ΑΕΠ το 2015 και της τάξεως του 1% έως το 2016
2. Με τις αναλογιστικές μελέτες οι οποίες δείχνουν ότι η δαπάνη για την καταβολή των συντάξεων θα ακολουθήσει ανοδική πορεία για όλη την περίοδο μέχρι το 2030 κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να ληφθούν νέα μέτρα προκειμένου το συνολικό κονδύλι να μην εκτοξευτεί αναλογικά με το ΑΕΠ της χώρας. ΣΕΝΑΡΙΑ.
Τα δύο αυτά «εφόδια» με τα οποία θα καθίσουν στο τραπέζι οι δανειστές, συγκροτούν εκρηκτικό κοκτέιλ καθώς η επίλυση προϋποθέτει και νέα περικοπή των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων αλλά και νέα αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού για όσους πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν από εδώ και πέρα. Ήδη, και για τα δύο ζητήματα έχουν κυκλοφορήσει τα πρώτα σενάρια όσον αφορά στο τι πρόκειται να πέσει στο τραπέζι του διαλόγου από φθινόπωρο και ανεξάρτητα από τις εξελίξεις σε πολιτικό επίπεδο:
α) Για να εξασφαλιστεί το 1% του ΑΕΠ -κάτι που μπορεί να γίνει είτε στο σκέλος των δαπανών που σημαίνει με νέα περικοπή των συντάξεων είτε στο σκέλος των εσόδων με αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών- συζητείται ήδη η νέα περικοπή για το άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων εφόσον αυτό ξεπερνά τα 1000 ευρώ.Το σενάριο, προβλέπει ακόμη και τη θέσπιση μιας καινούργιας εισφοράς η οποία πρακτικά θα αντικαθιστά όλες όσες έχουν επιβληθεί από το 2012 και μετά προκειμένου να ξεπεραστεί και ο σκόπελος της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας το οποίο έκρινε παράνομες τις περικοπές από το 2012 και μετά. Ο συνολικός λογαριασμός της νέας εισφοράς, μπορεί και να ξεπεράσει τα τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ καθώς αυτό το ποσό απαιτείται και για να μειωθεί περαιτέρω η συνταξιοδοτική δαπάνη σε ποσοστό 1% του ΑΕΠ αλλά και για να αναχρηματοδοτηθούν οι περικοπές που έχουν γίνει μετά το 2012 (σ.σ.: αφορούν σε κόψιμο του αθροίσματος κύριων και επικουρικών συντάξεων άνω των 1000 ευρώ σε ποσοστό έως και 20%). Όσον αφορά στο σκέλος των εσόδων, στο τραπέζι θα πέσει η μνημονιακή απαίτηση για αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών που καταβάλλουν οι αυτοαπασχολούμενοι. Η απαίτηση αφορά αγρότες (οι οποίοι πληρώνουν πάγιο ποσό ανά εξάμηνο στον ΟΓΑ) αλλά τους ελεύθερους επαγγελματίες οι οποίοι δίνουν ένα σταθερό ποσό ανά μήνα ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματός τους. Με το νέο καθεστώς, οι εισφορές θα συνδέονται με το εισόδημα ενώ θα υπάρχει ένα ελάχιστο ποσό κάτω από το οποίο δεν θα μπορεί να πέφτει κανένας ασφαλισμένος.
β) Όσον αφορά στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων που θα καταβληθούν από εδώ και στα εξής, αναμένεται να συζητηθεί μεταξύ άλλων η «ενοποίηση» κύριας και επικουρικής σύνταξης προκειμένου να καλυφθούν τα ελλείμματα του συστήματος (σ.σ.: ο καθηγητής του Παντείου Σάββας Ρομπόλης έχει εκτιμήσει ότι τα ετήσια ελλείμματα για τις κύριες συντάξεις ενδέχεται να φτάνουν τουλάχιστον στα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως ενώ επιπρόσθετο έλλειμμα 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ υπάρχει στις επικουρικές). Ένα τέτοιο εγχείρημα είναι εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιηθεί καθώς η χρηματοδότηση των κύριων συντάξεων είναι τριμερής (κράτος, εργαζόμενος, εργοδότης) ενώ των επικουρικών διμερής (εργαζόμενος εργοδότης). Η συζήτηση, αργά ή γρήγορα θα φτάσει και στα ποσοστά αναπλήρωσης. Θεωρείται πλέον δεδομένο ότι οι δανειστές θα ζητήσουν τροποποίηση του νόμου «Λοβέρδου-Κουτρουμάνη» όσον αφορά στους συντελεστές αναπλήρωσης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές θα απαιτήσουν ο συντελεστής να μην ξεπερνά –κατά μέσο όρο- το 56% για το άθροισμα κύριας και επικουρικής. Αυτό συνιστά νέα σημαντικότατη περικοπή για τις συντάξεις που θα δίδονται από εδώ και εξής δεδομένου ότι ο ασφαλιστικός νόμος του 2010 που τέθηκε σε ισχύ από 01/01/2015 βγάζει ποσοστά αναπλήρωσης της τάξεως του 64% μόνο για τις κύριες συντάξεις.
Υπενθυμίζεται ότι από 1/1/2015 έχει αλλάξει και η βάση υπολογισμού του συντελεστή αναπλήρωσης καθώς πλέον λαμβάνονται υπόψη οι αμοιβές που εισέπραξε ο ασφαλισμένος στο σύνολο του εργασιακού του βίου.
Ψαλίδισμα, κριτήρια και ΕΚΑΣ
Ο κατάλογος των μέτρων που έρχονται είναι… ατελείωτος. Ήδη ψηφίστηκε η διάταξη που ψαλιδίζει τις κατώτατες συντάξεις για όσους δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους. Θα υπάρξουν νέες παρεμβάσεις για τους μελλοντικούς χαμηλοσυνταξιούχους καθώς το μνημόνιο κάνει λόγο και για θέσπιση κριτηρίων χορήγησης της κατώτατης σύνταξης ακόμη και σε αυτούς που έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους. Ήδη, το πρώτο ψαλίδισμα έγινε καθώς η ελάχιστη σύνταξη συνδέθηκε με το ελάχιστο ημερομίσθιο με αποτέλεσμα να υποχωρήσει κάτω από τα 390 ευρώ (από τα 486 ευρώ που ήταν μέχρι τώρα στο ΙΚΑ). Όσο για την περικοπή του ΕΚΑΣ, το ψαλίδισμα θα ξεκινήσει από τον Μάρτιο και θα ολοκληρωθεί έως το τέλος το χρόνου.
πηγή: Από την εφημερίδα Παραπολιτικά που κυκλοφορεί στα περίπτερα όλης της χώρας
ΠΗΓΗ:fpress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου