Κυριακή 26 Ιουλίου 2015

ΙΕΑ: Πολλές οι Νέες Μονάδες Διύλισης Διεθνώς τη Διετία 2015-16

Αποτέλεσμα εικόνας για πετρελαιοπηγες
Σημαντική αύξηση, κατά 2,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως, θα παρουσιάσει η παγκόσμια διυλιστική ικανότητα, καθώς μια σειρά από νέες μονάδες, ιδίως στις ΗΠΑ και στην Κίνα, αναμένεται να λειτουργήσουν ως το τέλος του 2016. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, ο οποίος, ωστόσο, τονίζει ότι συνολικά η προστιθέμενη διυλιστική δυναμικότητα παραμένει διεθνώς κάτω από τα επίπεδα αύξησης της ζήτησης.

Αναλυτικότερα, ο ΙΕΑ προβλέπει ότι η ...
συνολική ικανότητα διύλισης θα αυξηθεί από τα 95 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που ήταν το 2014, στα 97,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2016, ενώ υπολογίζει την ετήσια καθαρή αύξηση στα 1,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως την διετία 2015-2016. Για την περίοδο αυτή, οι μεγαλύτερες αυξήσεις αναμένονται στις ΗΠΑ και την Κίνα (κατά 0,9 εκατ. βαρέλια ημερησίως για καθεμία), ενώ ακολουθούν η Μέση Ανατολή και οι χώρες της Ασίας εκτός ΟΟΣΑ. Αντίθετα, αναμένονται μειώσεις στην Ευρώπη στις χώρες του ΟΟΣΑ της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού κατά 0,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως και 0,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αντίστοιχα, καθώς κάποιες διυλιστικές μονάδες κλείνουν ή περιορίζουν τη δραστηριότητά τους.

Μεγάλη αύξηση διυλιστικής ικανότητας σε ΗΠΑ και Κίνα – Κάμψη στην Ευρώπη

Ειδικά στις ΗΠΑ μέσα στο 2015 ολοκληρώθηκαν πέντε νέες μονάδες: το διυλιστήριο Canton της Marathon, στο Οχάιο, και μία μονάδα διύλισης στο Catlettsburg του Κεντάκυ. Στο Galena Park του Τέξας η Kinder Morgan πρόσθεσε δύο τρένα διύλισης δυναμικότητας 50 χιλ. βαρελιών την ημέρα το καθένα, ενώ, στο Corpus Christi της ίδιας Πολιτείας, λειτουργεί πλέον και η νέα μονάδα των εταιρειών Castleton και Buckeye. Για το 2016 προγραμματίζεται να λειτουργήσουν άλλες τρεις μονάδες διαχωρισμού συμπυκνωμάτων: δύο μονάδες, ομοίως στο Corpus Christi του Τέξας και, συγκεκριμένα, αυτή της Martin Midstream, δυναμικότητας 100 χιλ. βαρελιών την ημέρα, και της Magellan 50 χιλ. βαρελιών την ημέρα, καθώς και η μονάδα της Targa Resource, δυναμικότητας 35 χιλ. βαρελιών την ημέρα στο Χιούστον. Επιπλέον, η Marathon θα προσθέσει διυλιστική δυναμικότητα 30 χιλ. βαρελιών την ημέρα στη μονάδα που διατηρεί στο Robinson του Ιλινόις, και η Valero θα αυξήσει την ονομαστική παραγωγική ικανότητά της κατά από 70 χιλ. βαρελιών την ημέρα στο Corpus Christi και κατά 90 χιλ. βαρελιών την ημέρα στο Χιούστον. 

Η προστιθέμενη διυλιστική δυναμικότητα παγκοσμίως το 2015 και το 2016 (πηγή: ΙΕΑ)

Όσον αφορά την Κίνα, εντός του 2015 θα ολοκληρωθούν τρία διυλιστήρια: η μονάδα της CNPC, της Sinopec στο Τζιουτζιάνγκ, καθώς και μία μονάδα διαχωρισμού συμπυκνωμάτων της CNOOC στο κοίτασμα πετρελαίου Yanchang, δυναμικότητας 100 χιλ. βαρελιών την ημέρα το καθένα. Και το επόμενο έτος, όμως, αναμένονται έξι συνολικά νέες διύλισης στην Κίνα. Τρεις από αυτές ανήκουν σ την CNOOC: πρόκειται για μία μονάδα στο Taizhou, δυναμικότητας 60 χιλ. βαρελιών την ημέρα, μία στο Zhongjie 70 χιλ. βαρελιών την ημέρα, και μία στο Ningbo 140 χιλ. βαρελιών την ημέρα. Άλλες τρεις θα κατασκευάσει η CNPC: στο Daqing (90 χιλ. βαρελιών την ημέρα), στο Καραμάι (60 χιλ. βαρελιών την ημέρα) και στο Kunming / Άνινγκ (260 χιλ. βαρελιών την ημέρα), η οποία, μάλιστα, ανεμένετο αρχικά να λειτουργήσει το 2017.

Αντίθετα, όπως αναφέρει ο ΙΕΑ, στην Ευρώπη προβλέπεται μείωση της δυναμικότητας κατά 260 χιλ. βαρέλια την ημέρα έως το τέλος του 2016, καθώς στις αρχές του τρέχοντος έτους έκλεισε η μονάδα στο Collombey της Ελβετίας, ενώ προγραμματίζεται να κλείσει και το διυλιστήριο της Τotal στη Γαλλία. Το 2016, αναμένεται να διακοπεί η λειτουργία μέρους της μονάδας στο Lindseyτης Μεγάλης Βρετανίας.
Στη Μέση Ανατολή, μόνη νέα προσθήκη το 2015 αναμένεται να είναι η μονάδα της ADNOC στο Ruwais του Αμπου Ντάμπι. Για το 2016 προβλέπεται η έναρξη λειτουργίας της μονάδας Persian Gulf Star στο Bandar Abbas στο Ιράν, δυναμικότητας 115 χιλ. βαρελιών την ημέρα, που αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση στις εξαγωγές της χώρας εν όψει και της άρσης των διεθνών κυρώσεων. Παράλληλα, το επόμενο έτος ξεκινά τη λειτουργία της και η μονάδα της Qatar Petroleum στο Ras Laffan του Κατάρ, δυναμικότητας 145 χιλ. βαρελιών την ημέρα. Ο ΙΕΑ, επίσης λαμβάνει υπ΄οψιν του και την προαναγγελία του κλεισίματος της μονάδας της Saudi Aramco στην Τζέντα, στο τέλος του 2016, αν και κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μόνο κάποια χρόνια αργότερα, αφού θα έχει ολοκληρωθεί το διυλιστήριο του Τζιζάν. Συνολικά, ο Οργανισμός προβλέπει αύξηση της διυλιστικής δυναμικότητας στη Μέση Ανατολή κατά 0,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα την περίοδο 2015-2016.

Η ζήτηση δεν καλύπτεται από τις νέες μονάδες

Αναφορικά με τη ζήτηση, ο ΙΕΑ σημειώνει ότι η αύξησή της δεν μπορεί να καλυφθεί από τη νέα διυλιστική δυναμικότητα. Ειδικά για τις χώρες του ΟΟΣΑ, πάντως, σημειώνει ότι τη διετία 2015-2016 τόσο η ζήτηση όσο και η παραγωγή προϊόντων διύλισης αναμένεται να σταθεροποιηθεί, ενώ οι πολιτικές μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προβλέπεται να ενισχύσουν τις πτωτικές τάσεις στη ζήτηση από το 2017 και μετά.
Το 2012-2013 η νέα διυλιστική δυναμικότητα δεν επαρκούσε για να καλύψει τις ανάγκες της ζήτησης, καθώς πολλές μονάδες στον ανεπτυγμένο κόσμο (ΟΟΣΑ) διέκοπταν τη λειτουργία τους. Αντίθετα, τη διετία 2015-2016 η προβλεπόμενη προστιθέμενη δυναμικότητα διύλισης είναι ευπρόσδεκτη από την αγορά, ωστόσο, αναμένεται σταδιακά να περιορίσει τα, ιδιαίτερα υψηλά, σήμερα, περιθώρια διύλισης.

Ελλάδα: Ανεπτυγμένος και εξωστρεφής ο κλάδος της διύλισης

Στην Ελλάδα, ως γνωστόν, δεν πρόκειται να πραγματοποιηθούν νέες επενδύσεις στον κλάδο. Οι μονάδες της Θεσσαλονίκης, Ασπρόπυργου και Ελευσίνας που ανήκουν στα ΕΛΠΕ (μαζί με τη μονάδα της ΟΚΤΑ στα Σκόπια)και αυτή των Αγίων Θεοδώρων της Motor Oil απαρτίζουν ένα δυναμικό και σύγχρονο δίκτυο. Μια ματιά στα στοιχεία της ΒΡ αποδεικνύουν, επιπλέον, την εξωστρέφεια του ελληνικού κλάδου διύλισης αν ληφθεί υπ’ όψιν η αναλογία της παραγωγής του με πολυπληθέστερες χώρες στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Έτσι, το 2014 η διυλιστική ικανότητα της Ελλάδος ανερχόταν σε 498 χιλ. βαρέλια την ημέρα, ενώ της – οκταπλάσιας σε πληθυσμό – Τουρκίας σε 613 χιλ. βαρέλια την ημέρα. Αν, μάλιστα, συνυπολογιστεί και η κάμψη στην εσωτερική ζήτηση τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρίσης στην χώρα μας, είναι εμφανής η αύξηση του μεριδίου των εξαγωγών στα προϊόντα διύλισης - σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της BP, οι εσωτερικές ανάγκες της Ελλάδας υπολογίζονται σε 287 χιλ. βαρέλια την ημέρα.

Επίσης, σε σύγκριση με τη γειτονική Ιταλία, η παραγωγή του κλάδου της διύλισης είναι – αναλογικά με τα πληθυσμιακά μεγέθη των δύο χωρών – παρόμοια. Ωστόσο, αντίθετα με τη χώρα μας, όπου η παραγωγή είναι σταθερή από το 2012 (και από το 2004, όπου κυμαινόταν στα 412 χιλ. βαρέλια την ημέρα, παρουσίαζε αύξηση), στην Ιταλία ο όγκος των παραγόμενων διυλιστικών προϊόντων παρουσιάζει σταθερή μείωση εδώ και πολλά χρόνια (ενδεικτικά: 2396 χιλ. βαρέλια την ημέρα το 2010, 2311 το 2011, 2200 το 2012, 2062 το 2013 και 1984 το 2014).


ΠΗΓΗ:energia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου