Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

Σταθεροποίηση στην αγορά καυσίμων το 2014-Στους 11,55 εκατ. τόνους η ζήτηση

Αποτέλεσμα εικόνας για πετρελαιο
Οι αυξημένες καταναλώσεις στο ντίζελ κίνησης στα καύσιμα αεροπορίας και στην άσφαλτο, διατήρησαν τους όγκους της εγχώριας αγοράς καυσίμων το 2014 στα επίπεδα του 2013. Η περασμένη χρονιά, με την ισχνή ανάκαμψη της οικονομίας και την αυξημένη τουριστική κίνηση, διάκοψε την καθοδική πορεία των τελευταίων χρόνων στην ελληνική αγορά καυσίμων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσια έκθεσης της Μότορ Όιλ, ο συνολικός όγκο..
ςανήλθε το περασμένο έτος σε 11.552.000 τόνους έναντι 11.559.000 τόνων το 2013 και 19.807.000 τόνων το 2006, χρονιά κατά την οποία καταγράφηκε η υψηλότερη ζήτηση. Από το 2006 η εγχώρια κατανάλωση άρχισε να μειώνεται με πολύ αργούς ρυθμούς μέχρι το 2009 ενώ από το 2010 και μετά, η μείωση ήταν ραγδαία λόγω της οικονομικής κρίσης, της μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής και σχεδόν του μηδενισμού της δραστηριότητας των δημοσίων έργων.

Η ανάκαμψη της περσινής χρονιάς, γίνεται εμφανής κυρίως στη ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης, αεροπορικά καύσιμα, υγραέρια και άσφαλτο. Οι εξελίξεις αυτές είναι αποτέλεσμα της στροφής των καταναλωτών στα πετρελαιοκίνητα οχήματα (σε βάρος της βενζίνης), της αυξημένης επιβατικής κίνησης στις αερογραμμές και της εκκίνησης δημοσίων έργων και της αύξησης του στόλου οχημάτων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο. Αντίθετα , η μειωμένη βιομηχανική παραγωγή και η συνεχιζόμενη στροφή παραγωγικών μονάδων στο φυσικό αέριο, συνέβαλε στη περαιτέρω μείωση της ζήτησης μαζούτ.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα στα καύσιμα κίνησης, η ετήσια έκθεση της Μότορ Όιλ σημειώνει ότι η στροφή στο υγραέριο, όπως και στο ντίζελ, είναι απόρροια της αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στις βενζίνες.

Η κατανάλωση καυσίμων  στην Ελλάδα  την τελευταία 5ετία



Η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ. (το διάστημα Ιούνιος 2009 – Μάιος 2010 διαμορφώθηκε από 410 ευρώ σε 670 ευρώ το χιλιόλιτρο) και έκτοτε συνεχίζεται αφενός λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και αφετέρου λόγω των αυξημένων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ. Μέρος της μείωσης της ζήτησης για βενζίνες αντισταθμίστηκε το 2013 και το 2014 από την ανάκαμψη της κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης ως απόρροια της μείωσης του Ε.Φ.Κ. το 2012 (από 412 ευρώ σε 330 ευρώ) καθώς επίσης και λόγω της άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας αυτοκινήτων με κινητήρες diesel σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τέλος να σημειωθεί ότι στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο οποίο καταγράφηκε μια μικρή αύξηση της κατανάλωσης, ο Ε.Φ.Κ. αυξήθηκε το 2011 από 21 ευρώ σε 60 ευρώ τα 1.000 λίτρα, το 2012 σε 330 ευρώ με συνέπεια τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης του καυσίμου, αλλά και τα γνωστά περιβαλλοντικά προβλήματα λόγω χρήσης εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης από τα νοικοκυριά. Τον Οκτώβριο 2014 ο φόρος μειώθηκε στα 230 ευρώ, γεγονός που συνέβαλε στην έστω μικρή αύξηση της κατανάλωσης.

Η εξέλιξη της εγχώριας αγοράς καυσίμων την τελευταία 10ετία 

 (Σε εκατ. μετρ. τόνους)

2005          19,25
2006          19,80
2007          19,70
2008          19,25
2009          18,34
2010          16,08
2011          14,93
2012          12,94
2013          11,55
2014          11,55
Σημ. Τα στοιχεία προέρχονται από τις ετήσιες εκθέσεις της Motor Oil.

(Μ. Καϊταντζίδης, Euro2day, 20/3/2015)


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου