Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2015

Διαγωνισμός για πετρέλαια: Οι εταιρείες θέλουν, ο Λαφαζάνης το σκέφτεται…


Με το γρίφο του διαγωνισμού που αφορά την παραχώρηση δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στις τρείς χερσαίες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας, (Άρτας – Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και Β.Δ. Πελοποννήσου) ο οποίος λήγει στις 6 Φεβρουαρίου, βρίσκεται αντιμέτωπος ο νέος υπουργός Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης, λίγες μόλις ώρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.
Ποιος είναι ο γρίφος; Ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί με βάση το σχέδιο σύμβασης που έχει εκπονηθεί από την ΕΔΕΥ και έχει χρησιμοποιηθεί και στις τρείς παραχωρήσεις που έγιναν ήδη σε Ιωάννινα, Πατραϊκό και Κατάκολο. Το συγκεκριμένο μοντέλο παραχώρησης ο ΣΥΡΙΖΑ το κατακεραύνωσε κατά την κύρωση των συμβάσεων από τη Βουλή, θεωρώντας ότι «δεν προάγει και δεν κατοχυρώνει τα συμφέροντα του Ελληνικού λαού. Αντίθετα εκχωρεί, με σαφή ετεροβαρή μονομέρεια, τα μεσο-μακροπρόθεσμα οφέλη του Δημοσίου από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων στους ιδιώτες μισθωτές».
Όπως δήλωνε τότε ο αγορητής του κόμματος, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ της σύναψης Συμβάσεων "Διανομής της Παραγωγής" στις οποίες η κυριότητα των υδρογονανθράκων ανήκει στο κράτος και ο μισθωτής λειτουργεί σαν εργολάβος κάτω από τις εντολές του Δημοσίου. Αντίθετα το μοντέλο που έχει ακολουθήσει η προηγούμενη κυβέρνηση είναι εκείνο των Συμβάσεων "Μίσθωσης", στις οποίες ο ανάδοχος, δηλ. ο μισθωτής και όχι το Δημόσιο,  είναι ο κύριος του κοιτάσματος.
Τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αναζητούν ως εκ τούτου λύση. «Μελετούμε το θέμα. Ίσως πρέπει να προχωρήσουμε σε παρέμβαση πριν λήξει η προθεσμία και κατατεθούν πιθανές προσφορές» δηλώνει στο energypress ο Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Παρόλα αυτά, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το energypress, επικρατεί προβληματισμός στους επιτελείς της οδού Μεσογείων για τρία πράγματα: Πρώτον, αν είναι σκόπιμο να ανοίξει κανείς, γενικά, θέμα αλλαγής του μοντέλου παραχώρησης όταν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου είναι τόσο χαμηλά όσο σήμερα και ενώ, μετά από πολλά χρόνια, έχει πάρει και πάλι μπροστά η υπόθεση των ερευνών στην Ελλάδα. Δεύτερον, αν είναι εφικτό νομικά να γίνει κάτι τέτοιο. Τρίτον, αν το μήνυμα από μια κυβερνητική παρέμβαση λίγες μέρες πριν τη λήξη του διαγωνισμού θα ήταν αρνητικό για την εικόνα της χώρας στο διεθνή πετρελαϊκό χάρτη ή αν, αντίθετα, η προσέλευση εταιρειών στο διαγωνισμό θα αποτελούσε μια «ψήφο εμπιστοσύνης» στη νέα κυβέρνηση που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί γενικότερα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες και εκτιμήσεις, εάν δεν αλλάξει κάτι, ο διαγωνισμός δεν θα αποβεί άκαρπος αλλά θα προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών. Τα αρμόδια επιτελεία των ενδιαφερόμενων κοινοπραξιών δουλεύουν πυρετωδώς αυτό το διάστημα για την κατάρτιση των προσφορών και θεωρείται βέβαιον ότι θα προσέλθουν να τις καταθέσουν. Οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου δεν φαίνεται να έχουν επηρεάσει σημαντικά –τουλάχιστον προς ώρας - και αυτό γιατί, όπως εξηγούν γνώστες της πετρελαϊκής αγοράς, τα πρώτα 4 - 5 χρόνια οι επενδύσεις αφορούν ερευνητικά προγράμματα χαμηλών, σχετικά, δαπανών.
Μέχρι και χθες οι πληροφορίες μιλούσαν για  πρόθεση κατάθεσης τριών τουλάχιστον ανταγωνιστικών προσφορών για καθένα από τα τρία χερσαία οικόπεδα στη Δυτική Ελλάδα (9 προσφορές συνολικά από τρεις κοινοπραξίες) μεταξύ των οποίων και της ιταλικής ENEL, το ενδιαφέρον της οποίας προκάλεσε και τον σχετικό διαγωνισμό.
Ας σημειωθεί τέλος η απάντηση έμπειρου συνομιλητή του energypress - που ίσως αποδειχθεί προφητική – στην ερώτηση αν βλέπει ακύρωση ή αποδοχή του διαγωνισμού από τη νέα κυβέρνηση: «Ανάμεσα στην αποδοχή και την ακύρωση υπάρχει πάντα και η μέση οδός. Παίρνεις δηλαδή τις προσφορές και συζητάς στη συνέχεια με τον πλειοδότη πλευρές της σύμβασης προκειμένου να επιφέρεις αλλαγές και βελτιώσεις κοινώς αποδεκτές…»



ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου