Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών κινούνται οι τιμές των καυσίμων στην εγχώρια αγορά, ωστόσο, χθες ο εισαγγελέας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Δημήτριος Γκύζης ξεκίνησε προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθεί το κατά πόσο οι μειώσεις ακολουθούν την τιμή του αργού διεθνώς και το ενδεχόμενο τέλεσης του αδικήματος της αισχροκέρδειας ή και άλλων πλημμελημάτων. Σύμφωνα, πάντως, με το υπουργείο Ανάπτυξης, οι διακυμάνσεις ακολουθούν με μεγάλη ακρίβεια τις διακυμάνσεις των τιμών διυλιστηρίου, οι οποίες είναι αποτέλεσμα της μεταβολής των διεθνών τιμών διύλισης των πετρελαιοειδών προϊόντων για την περιοχή της Μεσογείου.
Το υπουργείο, παρουσιάζει στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η μείωση της τιμής του αργού επηρεάζει θετικά αλλά όχι απόλυτα τη διαμόρφωση της χρηματιστηριακής τιμής της βενζίνης Μεσογείου, βάσει της οποίας αγοράζουν τα προϊόντα τα διυλιστήρια της χώρας, ενώ αντίθετα η μείωση της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου (8,19%) λειτουργεί αυξητικά. Η πρώτη εικόνα που θα σχηματίσει πάντως κανείς παρακολουθώντας την εξέλιξη της διαμόρφωσης της τελικής τιμής της βενζίνης είναι η μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στην πορεία της διεθνούς τιμής του προϊόντος και της διυλιστηριακής τιμής, κάτι που εύκολα μπορεί να ερμηνευθεί ως κερδοσκοπία. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου και της αγοράς, η μέση τιμή της χρηματιστηριακής τιμής (Platts) της αμόλυβδης στην περιοχή της Μεσογείου, το διάστημα 1/11/2014 έως 3/12/2014 υποχώρησε σε ποσοστό 16%, η διυλιστηριακή τιμή το ίδιο διάστημα υποχώρησε σε ποσοστό 14% -λόγω εξάρτησης και από την ισοτιμία δολαρίου/ευρώ η οποία ενισχύθηκε 1,5% - ενώ η τιμή λιανικής στην εγχώρια αγορά υποχώρησε μόλις σε ποσοστό 2,77%. Η επιχειρηματολογία ωστόσο του υπουργείου αλλά και της αγοράς δικαιολογεί πλήρως την εξέλιξη των τιμών και τη μεγάλη αυτή απόκλιση.
Η πρώτη και αδιαμφισβήτητη αλήθεια είναι ότι το 62,75% της τελικής τιμής της βενζίνης αντιπροσωπεύει φόρους και τέλη που μένουν αμετάβλητοι και μόνο το 30,03% της τιμής εξαρτάται από τις διακυμάνσεις της διεθνούς τιμής του προϊόντος. Η δεύτερη αλήθεια είναι ότι η τιμή του αργού δεν επηρεάζει άμεσα τις τιμές των προϊόντων οι οποίες συναρτώνται από την εποχικότητα, την προσφορά και τη ζήτηση και διαφορετικούς γεωπολιτικούς παράγοντες. Τα διυλιστήρια της Μεσογείου τιμολογούν τα προϊόντα τους βάσει της διεθνούς τιμής που διαμορφώνεται στην αγορά της Μεσογείου (Platts Μεσογείου). Οι τιμές Platts διαμορφώνονται σε δολάρια ανά μετρικό τόνο, ενώ οι διυλιστηριακές τιμές σε ευρώ ανά κυβικό μέτρο, με αποτέλεσμα η διυλιστηριακή τιμή, που παίρνει ως βάση την τιμή Platts να επηρεάζεται και από την ισοτιμία δολαρίου/ευρώ. Αφού συνυπολογιστεί και η ισοτιμία δολαρίου/ευρώ, προστίθεται ένα κόστος τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας που αντιπροσωπεύει το 1% της λιανικής τιμής και ένα ποσοστό 0,5% που αντιπροσωπεύει το μεικτό εμπορικό περιθώριο κέρδους των εταιρειών διύλισης της χώρας. Ετσι διαμορφώνεται η διυλιστηριακή τιμή, στην οποία θα αγοράσουν στη συνέχεια οι εταιρείες εμπορίας και ακολούθως οι πρατηριούχοι, συμπεριλαμβανομένης της φορολογίας που επιβαρύνει τις εμπορικές συναλλαγές και τα διάφορα τέλη που επιβαρύνουν την τελική τιμή του προϊόντος, αλλά και ένα μεικτό περιθώριο κέρδους 7% περίπου για εταιρείες και πρατήρια και έτσι θα διαμορφωθεί η τιμή της αντλίας στην οποία προμηθεύεται ο καταναλωτής και που βεβαίως θα είναι πολύυψηλότερη από τις μειώσεις του αργού.
Το υπουργείο εξηγεί, ότι η μείωση κατά 20,43% της τιμής αργού σε δολάρια, ισοδυναμεί σε μείωση 6,06% της βενζίνης σε ευρώ. Στη χώρα μας όπου το 62,75% της τελικής τιμής αντιστοιχεί σε φόρους και τέλη που δεν επηρεάζονται από τη διεθνή τιμή του διυλιστηρίου, η μεταβολή αυτή θα κυμανθεί στο 5,94%.
Χρύσα Λιάγγου
(Καθημερινή, 4/12/2014)
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου