Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2014

Μαθητές φτιάχνουν ρομπότ που σβήνουν φωτιές και προστατεύουν στους σεισμούς


Μαθητές Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων από την Ελλάδα θα συναντηθούν το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, στο 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής.


«Τι καλύτερο από μία καρέκλα που σου προσφέρει ό,τι χρειάζεσαι, πριν καταλάβεις ότι το θέλεις; Σας παρουσιάζουμε την αυτοματοποιημένη καρέκλα! Κάθεσαι στον υπολογιστή σου μία ζεστή μέρα; Ανεβαίνει η θερμοκρασία; Η καρέκλα σου ανοίγει έναν ανεμιστήρα! Κάνει κρύο; Η καρέκλα σε τυλίγει με κουβέρτα! Οι δυνατότητες είναι ατελείωτες! Αυτή η καρέκλα, εκτός από τα παραπάνω θα κάνει και πολλά άλλα...». 

Όχι, δεν πρόκειται για διαφήμιση τηλε-μάρκετινγκ, αλλά για την «έξυπνη» καρέκλα του μέλλοντος, όπως τη σχεδίασαν, την κατασκεύασαν και υπερήφανα την παρουσιάζουν, όχι κάποιες καινοτόμες εταιρείες, αλλά παιδιά Γυμνασίου, του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης.

Ρομπότ ανθρωποειδή, ρομπότ που φτιάχνουν καφέ, ρομπότ θερμοκήπια, υποβρύχια ρομπότ, ρομποτικά χέρια, δίνουν ένα στίγμα της τεχνολογίας του αύριο και τον ρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη θα διαδραματίσει σε αυτήν. Δύσκολα, όμως, να πιστέψει κανείς, ότι όλες οι παραπάνω ρομποτικές εφαρμογές δεν αποτελούν σχέδια επί χάρτου, αλλά ήδη έχουν δοκιμασθεί και μάλιστα από μαθητές! Δύσπιστοι και μη, έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά τα ρομπότ του μέλλοντος, που δημιούργησαν 300 μαθητές Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων από την Ελλάδα, οι οποίοι θα συναντηθούν το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, στο 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής, που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σε συνεργασία με φορείς της Εκπαίδευσης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

«Αφορμή της διοργάνωσης, που στηρίζεται στον εθελοντισμό εκπαιδευτικών, μαθητών, φοιτητών κ.α., αποτέλεσαν οι μεγάλες επιτυχίες, οι διακρίσεις και το πάθος της ομάδας ρομποτικής του σχολείου μας», λέει η διευθύντρια του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Ελένη Μούζουρα, προσθέτοντας ότι «στόχος είναι η δημιουργία ενός θεσμού στη δημόσια εκπαίδευση, ο οποίος θα ενθαρρύνει την ενασχόληση των μαθητών με την κατασκευή και τον προγραμματισμό αυτοσχέδιων ρομποτικών κατασκευών, την ομαδική εργασία, την ανάληψη πρωτοβουλιών, την καινοτομία και την ευρεσιτεχνία».

«Οι μαθητές εύκολα αγαπούν τη ρομποτική, ενθουσιάζονται με τον προγραμματισμό αυτοσχέδιων ρομποτικών κατασκευών και γοητεύονται ιδιαίτερα κατανοώντας τους αυτοματισμούς, που υπάρχουν παντού γύρω τους», εξηγεί η καθηγήτρια Πληροφορικής και υπεύθυνη του Ομίλου Ρομποτικής του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Κατερίνα Χατζηφωτεινού, η οποία διδάσκει φέτος για 5ο χρόνο στο ίδιο σχολείο. Σημειώνει, μάλιστα, ότι και οι μαθητές που ολοκλήρωσαν το Γυμνάσιο και τώρα είναι στο Λύκειο εξακολουθούν να συμμετέχουν στον Όμιλο Ρομποτικής.

Το Φεστιβάλ Ρομποτικής περιλαμβάνει διαγωνιστικό και εκθεσιακό μέρος. Το αγωνιστικό μέρος θα διεξαχθεί στις εγκαταστάσεις του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας το Σάββατο 13/12/2014 (Περιοχή Στρεμπενιώτη, Γ΄ Πτέρυγα στο παλιό πολυκλαδικό, Νεάπολη), ενώ το εκθεσιακό μέρος θα διεξαχθεί στην Αίθουσα Τέχνης του Δήμου Νεάπολης-Συκεών (Βενιζέλου 125), την Κυριακή 14/12/2014.

«Ρομπότ που παρκάρουν, σβήνουν φωτιές και προστατεύουν στους σεισμούς»

Κι αν κανείς απορεί, πώς είναι δυνατόν παιδιά 12-14 ετών να κατέχουν γνώσεις ρομποτικής και μάλιστα να τις εξασκούν φτιάχνοντας “έξυπνες καρέκλες”, δεν έχει παρά δει από κοντά το “Profector”, ένα ρομπότ που αποτρέπει την πτώση αντικειμένων από ανθρώπους, οι οποίοι δε μπορούν να αντιδράσουν (μωρά, ΑμεΑ κ.λπ.), ακόμα κι αν δε βρίσκεται κανείς κοντά τους. Το δημιούργησαν μαθητές Δημοτικού, του 3ου Πειραματικού Δημοτικού Ευόσμου! Η κατασκευή είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα αυτόματης ενεργοποίησης ενός μηχανισμού προσαρμοσμένου πάνω σε ένα παιδικό καροτσάκι.

Λύση σε όσους δυσκολεύονται με το παρκάρισμα υπόσχονται μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ευόσμου, οι οποίοι δημιούργησαν μία ρομποτική εφαρμογή, η οποία ανιχνεύει τα εμπόδια, αλλά και τον χώρο στάθμευσης, ενώ επιτυγχάνει αυτόματο παρκάρισμα και έξοδο από τη θέση πάρκινγκ.

Ο Σταθμός της Πυροσβεστικής στην περιοχή Μαρτίου της Θεσσαλονίκης, όπου βρίσκεται και το 19ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, ενέπνευσε τους μαθητές του σχολείου να δημιουργήσουν τέσσερα πυροσβεστικά ρομπότ. Τα ρομποτικά οχήματα Arduino, RCX, NXT και EV3 κινούνται αυτόματα, αναγνωρίζοντας εμπόδια και μπαίνουν σε κατάσταση συναγερμού, όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ανέλθει πάνω από κάποια τιμή.

Τον βραβευμένο σε εκθέσεις και διαγωνισμούς αντισεισμικό μηχανισμό «Generic Earthquake Solution» θα παρουσιάσουν οι μαθητές του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Όπως εξηγεί η κ. Χατζηφωτεινού, το αντισεισμικό σπίτι που κατασκεύασαν οι μαθητές της λειτουργεί με έναν μηχανισμό και αισθητήρες, που προσλαμβάνουν πριν τον άνθρωπο τα κύματα των σεισμικών δονήσεων. Έτσι πριν γίνει αισθητός ο σεισμός, ο μηχανισμός ενεργοποιεί μία σειρά προστατευτικών αυτοματισμών στο σπίτι, κατεβάζοντας στόρια για το ενδεχόμενο να σπάσουν τζάμια, ξεκλειδώνοντας την πόρτα προκειμένου να αποφευχθεί εγκλωβισμός ατόμων κ.λπ.

«4 ώρες+ 4 μαθητές και ένας ρομπο-εγκέφαλος»

Το αγωνιστικό μέρος του Μαθητικού Φεστιβάλ Ρομποτικής περιλαμβάνει κατηγορίες Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ). Σε κάθε κατηγορία συμμετέχουν ομάδες 2-4 μαθητών από κάθε σχολείο. Η κάθε ομάδα πρέπει να έχει μαζί της το δικό της laptop για προγραμματισμό και τον δικό της ρομποτικό εξοπλισμό, ο οποίος πρέπει να περιέχει έναν επεξεργαστή (LEGO, ΑRDUINO ή οποιονδήποτε άλλο microcontroller), αισθητήρες και μηχανικά μέρη.

Το θέμα του διαγωνισμού δε θα είναι γνωστό από πριν και με την έναρξή του θα ανακοινωθούν στις ομάδες τρία θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας και βαθμολογικής βαρύτητας. Κάθε ομάδα θα πρέπει να επιλέξει το θέμα στο οποίο θα διαγωνιστεί, έχοντας στη διάθεσή της 4 ώρες, για να κατασκευάσει και να προγραμματίσει το ρομπότ. Οι μαθητές θα εργαστούν αποκλειστικά μόνοι τους, χωρίς καμία βοήθεια από οποιονδήποτε ενήλικα, ενώ δεν επιτρέπεται η χρήση του διαδικτύου, κινητών τηλεφώνων και οποιωνδήποτε έτοιμων προγραμμάτων ή οδηγιών κατασκευής. «Τα θέματα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε ανεξάρτητα από επίπεδο τους τα παιδιά να μπορούν να επιλέξουν ποιο είναι το θέμα που τους ευνοεί», σημειώνει η κα Χατζηφωτεινού, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει περιορισμός στα κατασκευαστικά υλικά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι ομάδες, καθώς στόχος είναι να ενθαρρυνθεί η δημιουργική φαντασία. Στο τέλος της διαγωνιστικής διαδικασίας θα απονεμηθούν βραβεία πρωτότυπης ιδέας, αυτοσχεδιασμού, τεχνολογικής αρτιότητας και μαθητικής αυτενέργειας. Βραβεία θα απονεμηθούν και στις καλύτερες ρομποτικές κατασκευές του Εκθεσιακού μέρους του Φεστιβάλ.


ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου