Για μία ακόμα ημέρα θα ισχύει κανονικά η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) που υπεγράφη στις 26 Μαρτίου του 2014 μεταξύ της ΓΣΕΕ από τη μια μεριά και του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ, της ΓΣΕΒΕΕ, της ΕΣΕΕ και του ΣΕΤΕ από την άλλη. Η ΕΓΣΣΕ «καλύπτει» κοντά στο 1,5 εκατομμύριο μισθωτούς εργαζομένων, μιας και ορίζει το καθεστώς των αμοιβών, εκτός από τον κατώτατο μισθό, και δεσμεύει όλους τους κοινωνικούς εταίρους.
Ιδίως, η ΕΓΣΣΕ « καλύπτει» κυρίως τους ανειδίκευτους εργάτες του ιδιωτικού τομέα που με βάση τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «Ήλιος» για το 2014 σχετικά με το ύψος των αμοιβών ανέρχονται σε 470.311 άτομα ή το 30,3% των μισθωτών του ιδιωτικού, κατά βάση, τομέα της χώρας (13% συνολικού εργατικού δυναμικού, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή των δημοσίων υπαλλήλων και των αυτοαπασχολούμενων). Οι 333.918 εξ αυτών εργάζονται με συμβάσεις μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης, ενώ 137.376 εργάζονται με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης αλλά με μισθό μεταξύ 500 -601 ευρώ, όσο περίπου δηλαδή ανέρχεται ο κατώτατος μισθός (586 ευρώ).
Από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 31η Μαρτίου του 2015, δηλαδή για ένα τρίμηνο, θα ισχύει η «μετενέργεια» της και, έτσι, δεν θα μπορούν να παραβιαστούν οι όροι από κανένα εργοδότη σε βάρος κάποιου εργαζομένου. Από την 1η Απριλίου του 2015, όμως, θα πάψει να ισχύει η ΕΓΣΣΕ και οι όροι της, αν δεν υπογραφεί νέα με οποιουσδήποτε όρους.
Σε αυτήν την περίπτωση ό,τι προέβλεπε η ισχύουσα σήμερα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και προπαντώς ο 13ος -14ος μισθός (δώρα Πάσχα, καλοκαιριού και Χριστουγέννων), το επίδομα γάμου και οι τριετίες (σ.σ. αύξηση μισθού κατά 10% ανά τρία χρόνια) κινδυνεύουν να βρεθούν στον «αέρα».
Υπενθυμίζεται πως, με βάση το β΄ Μνημόνιο, το ύψος του κατώτατου μισθού έχει καθοριστεί με πράξη νομοθετικού περιεχομένου από το Φεβρουάριο του 2012 (μείωση 22% για τους εργαζομένους άνω των 24 ετών), από το 2017 θα καθορίζεται από την κυβέρνηση (με βάση την εξέλιξη του ΑΕΠ) και όχι από τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ) όπως ίσχυσε μέχρι το 2012, ενώ μέχρι το 2017 δεν προβλέπεται καμία άλλη μείωση.
Μέχρι χθες τουλάχιστον, όλοι οι κοινωνικοί εταίροι είχαν εκφράσει τη βούληση να υπογράψουν νέα ΕΓΣΣΕ, χωρίς να αλλάζει κάποιος από τους ισχύοντες όρους της. Στο κλίμα που διαμορφωθεί μεταξύ της ΓΣΕΕ και των κορυφαίων εργοδοτικών οργανώσεων θα συμβάλλει θετικά ή αρνητικά και το πολιτικό κλίμα που θα διαμορφωθεί τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά, παραδέχονται στο Capital.gr στελέχη της ΓΣΕΕ.
Εξάλλου, ένας εκ των δύο βασικών διεκδικητών της κυβερνητικής εξουσίας, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εκφράσει δημοσίως τη θέση σύμφωνα με την οποία «θα καταργήσει με νόμο την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) 6/28-2-2012, με την οποία μειώθηκαν ο κατώτερος μισθός κατά 22% (32% για τους νέους μέχρι 25 ετών), από 751 ευρώ μικτά μηνιαίως στα 586 και 511 ευρώ αντίστοιχα, καθώς και τα επιδόματα ανεργίας, ασθένειας και μητρότητας, που συνδέονται με αυτόν» και «θα τους επαναφέρει στα προηγούμενα επίπεδα».
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, θα υπάρξει « επαναφορά του κατώτερου μισθού στα 751 ευρώ μικτά μηνιαία ανεξαρτήτως ορίων ηλικίας» και «θα προωθηθεί και η κατάργηση της δυνατότητας, που δόθηκε με μνημονιακό νόμο, να ορίζεται με μονομερή απόφαση από τον εκάστοτε Υπουργό Εργασίας νόμιμος ελάχιστος μισθός. Ο κατώτερος μισθός θα ορίζεται, όπως πριν, δηλαδή με Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), που θα συμφωνείται και θα υπογράφεται μεταξύ ΓΣΕΕ και εργοδοτικών φορέων».
Αντίθετα, ο άλλος βασικός διεκδικητής της κυβερνητικής εξουσίας, η Νέα Δημοκρατία συνεχίζει να υπερασπίζεται το σημερινό νομικό πλαίσιο με βάση το οποίο οι κοινωνικοί εταίροι μπορούν να συμφωνούν οτιδήποτε άλλο μεταξύ τους εκτός από το ύψος του κατώτατου μισθού.
ΠHΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου