Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Πώς το φθηνό πετρέλαιο μπορεί να γίνει πρόβλημα για τις αεροπορικές


Του Justin Bachman

Τις τελευταίες εβδομάδες τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση, αγγίζοντας χαμηλά κάτω από τα 80 δολάρια το βαρέλι. Σπουδαία νέα για τις αεροπορικές, σωστά; Ίσως και όχι. 

Εδώ και περίπου 35 χρόνια, τα φθηνά καύσιμα είναι κάτι σαν το «τραγούδι των Σειρήνων» για τα στελέχη αεροπορικών εταιρειών. Ανέβαζαν τον αριθμό των πτήσεων και μαζί την όποια υπηρεσία μπορούσε να επιβιώσει στον ταξιδιωτικό κλάδο. Τα φθηνά καύσιμα μπορούν να κάνουν τις πτήσεις μηδενικών εσόδων κερδοφόρες, γεγονός που με τη σειρά του ενισχύει την άποψη πως τα νέα δρομολόγια μπορούν να τονώσουν τα έσοδα με μικρό κόστος. Τα φτηνά καύσιμα επιτρέπουν επίσης σε μια αεροπορική εταιρεία να πειραματιστεί πιο δραστικά με τα δρομολόγια στην προσπάθεια να αρπάξει μερίδιο αγοράς από τους ανταγωνιστές της.

«Αν το πετρέλαιο διατηρήσει την πτωτική του τάση, αλλάζει εντελώς, ξανά, τα οικονομικά του κλάδου», λέει ο Seth Kaplan, managing partner του περιοδικού Airline Weekly, που εστιάζει στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών.

Με το φθηνότερο πετρέλαιο, ο Kaplan προβλέπει ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες θα πετούν και σε περιόδους εκτός αιχμής, λόγω του χαμηλού κόστους των έξτρα πτήσεων. Παράλληλα, ενδέχεται να εμπλουτιστούν τα πτητικά προγράμματα της Τρίτης και του Σαββάτου, που είναι οι μέρες με τη μικρότερη ταξιδιωτική κίνηση.

Η δυνατότητα αυτή προκαλεί νευρικότητα σε ορισμένους αναλυτές της Wall Street, που ανησυχούν πως αν το πετρέλαιο παραμένει αρκετά φθηνό για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, οι χαμηλότερες τιμές θα ωθήσουν τις αεροπορικές εταιρείες να «ξανακυλήσουν» στη χρήση μεγάλου μέρους της δυναμικότητάς τους.

«Έχουμε την αίσθηση ότι αυτός ο κλάδος χρειάζεται τώρα, περισσότερο από ποτέ, μια αύξηση των τιμών του πετρελαίου», έγραψε την περασμένη εβδομάδα σε σημείωμα προς τους πελάτες τους ο Wolfe Research, αναλυτής Hunter Keay. «Η πειθαρχία στη συγκρατημένη χρήση της δυναμικότητας μοιάζει (για μερικούς) να είναι μια θεωρητική έννοια, στην καλύτερη».

Το αργό τύπου brent, ο ενεργειακός δείκτης που παρακολουθούν τα περισσότερα στελέχη αεροπορικών εταιρειών για το συσχετισμό του με το κόστος καυσίμων, έχει μειωθεί 22% το τρέχον έτος: την Παρασκευή έκλεισε στα 86 δολάρια. Μια μέρα νωρίτερα, ο δείκτης Brent είχε διολισθήσει σε χαμηλό τεσσάρων ετών, κάτω από τα 83 δολάρια. Παρατηρούμε μια απότομη αντιστροφή της τάσης των τελευταίων ετών: μετά την εκτόξευση του πετρελαίου κοντά στα 150 δολάρια το βαρέλι τον Ιούλιο του 2008, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν σε ριζική αναδιάρθρωση ούτως ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζουν το κόστος του πετρελαίου σε όποιο επίπεδο κι αν είναι αυτό. Η προσπάθεια αυτή υποβάθμισε τη σημασία των υψηλών ή χαμηλών τιμών πετρελαίου –η έντονη μεταβολή προς πάσα κατεύθυνση είναι τώρα ο εχθρός- ενώ μετέτρεψε το ακριβό πετρέλαιο σε κάτι σαν εμπόδιο για τις νέες πτήσεις. 

Μια bear market στα συμβόλαια πετρελαίου δεν είναι ούτε κατά διάνοια το χειρότερο πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι αεροπορικές εταιρείες: το πετρέλαιο των 80 δολ. το βαρέλι είναι εξαιρετικά επωφελές, σε σύγκριση με αυτό των 100. Είναι μια μεταβολή που αξίζει δισεκατομμύρια δολάρια για το σύνολο του κλάδου. Με όλα τα άλλα σταθερά, όταν το λεγόμενο κόστος εισροών ενός μεταφορέα μειώνεται –και τα ναύλα όχι- ακολουθεί μια υγιής διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους. «Οι μειώσεις των τιμών των καυσίμων που παρατηρήσαμε στην αγορά αποτελούν μια τεράστια ευκαιρία κοιτώντας μπροστά», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα τριμήνου ο CEO της Delta Air Lines (DAL) Richard Anderson, αναφερόμενος στην προοπτική κερδοφορίας. 

Σε μια εποχή υψηλής ζήτησης από τους καταναλωτές των ΗΠΑ, το χαμηλό κόστος των καυσίμων ουσιαστικά «ικετεύει» τις αεροπορικές εταιρείες να προσθέσουν πτήσεις. Η μεγαλύτερη δυναμικότητα μπορεί να μειώσει τους ναύλους, αλλά οι επιπλέον πτήσεις μειώνουν το μοναδιαίο κόστος μιας αεροπορικής εταιρείας: ακριβοί συντελεστές όπως τα αεροπλάνα, ο εξοπλισμός εδάφους και οι εργαζόμενοι καθίστανται πιο παραγωγικοί, καθώς τίθενται σε μεγαλύτερη χρήση. Και έπειτα υπάρχει αύξηση εσόδων που προέρχεται από την πώληση περισσότερων εισιτηρίων. Η American (AAL), για παράδειγμα, δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι θα προσθέσει δρομολόγια το Μάρτιο από το Μαϊάμι και το Λος Άντζελες. Τον περασμένο μήνα, η Delta ανακοίνωσε ότι θα εγκαινιάσει πτήσεις από το Λος Άντζελες προς το Όστιν, το Ντάλας και το Σαν Αντόνιο στο Τέξας την άνοιξη. 

«Δεν ξέρω αν θα έκαναν τέτοιες ανακοινώσεις με το πετρέλαιο στα 100 δολάρια», λέει ο Kaplan. «Υπάρχουν πράγματα που γίνονται στα $90 [το βαρέλι] και δεν γίνονται στα $100 και πράγματα που γίνονται στα $80 αλλά όχι στα $90».


ΠΗΓΗ:capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου