Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2014

Το μεγάλο comeback για τις εταιρείες διύλισης


Ξαναγράφονται αυτήν την περίοδο τα σενάρια για τις εταιρείες διύλισης, καθώς οι συνθήκες της αγοράς μεταβάλλονται και ο κλάδος φαίνεται να εισέρχεται σε ανοδικό κύκλο. Αυτό σημαίνει ότι, έπειτα από μια περίοδο σημαντικών δυσκολιών, έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα πρώτα θετικά σημάδια, που δείχνουν ότι όσες εταιρείες κατάφεραν να επιβιώσουν -θυμίζουμε ότι μεγάλος αριθμός εργοστασίων διύλισης στην Κεντρική και τη Νότια Ευρώπη οδηγήθηκε σε οριστικό κλείσιμο ή μετατράπηκε σε αποθήκη- έχουν μπροστά τους ένα ανοδικό story.

Καθοριστικότερος παράγοντας σε αυτήν την κατεύθυνση είναι η πτώση της τιμής του πετρελαίου, η οποία φλερτάρει με χαμηλά 26 μηνών και οδηγεί αυτήν τη στιγμή σε ενίσχυση των περιθωρίων για τον κλάδο, περιλαμβανομένων και των ελληνικών εταιρειών (Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil Hellas).

Ο ανοδικός κύκλος στον οποίο φαίνεται ότι μπαίνει η αγορά διύλισης -με, έστω, δειλά βήματα-, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, οφείλεται σε δύο εξελίξεις:

Πρώτον, στην υποχώρηση της τιμής της πρώτης ύλης για τα διυλιστήρια, δηλαδή του αργού.

Δεύτερον, στη διατήρηση των τιμών για τα τελικά προϊόντα σε σχετικά καλά επίπεδα, που αποδίδεται στον περιορισμό της προσφοράς μετά τα ευρωπαϊκά λουκέτα, αλλά και στον περιορισμό των εξαγωγών προς την Ε.Ε. από τα διυλιστήρια των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με στοιχεία του Platts, από το 2007 έχουν οδηγηθεί σε κλείσιμο 14 διυλιστήρια, με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφονται στη Γαλλία, όπου η δυναμικότητα διύλισης περιορίστηκε κατά 30%. Μόνο η Total, από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές σε επίπεδο εξαγωγών των ελληνικών διυλιστηρίων -και ιδίως της ΜΟΗ, λόγω κοινών αγορών-, έχει ήδη προχωρήσει σε περιορισμό της έκθεσής της στην Ευρώπη κατά 23% μέχρι το 2011, στοχεύοντας σε ακόμα 20% μείωση μέχρι το 2017.

Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, όπως την αύξηση της παραγωγής αργού της Λιβύης, είχαν ως αποτέλεσμα το περιθώριο στην αγορά διύλισης αυτήν τη στιγμή να είναι ευνοϊκό. Κι όμως, μέχρι πριν λίγους μήνες καταγράφηκαν για σημαντικά χρονικά διαστήματα αρνητικά περιθώρια, οδηγώντας σε ζημίες σχεδόν το σύνολο του κλάδου, ειδικά στη Μεσόγειο.

Τη θετική αυτή τάση καταγράφει, για παράδειγμα, η Alpha Finance, η οποία στην τελευταία της έκθεση θεωρεί ότι η άνοδος των περιθωρίων διύλισης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι διατηρήσιμη και αυτός είναι ο κυριότερος από τους πέντε λόγους για τους οποίους προχωρά σε αύξηση της τιμής-στόχου για τα ΕΛΠΕ, στα 8,25 ευρώ.

Βεβαίως, τα αποτελέσματα τόσο για τα ΕΛΠΕ όσο και για τη Motor Oil, με τις τιμές του αργού να μειώνονται, θα επιβαρύνονται λογιστικά από τη μείωση της αξίας των αποθεμάτων. Ωστόσο, σε επίπεδο λειτουργίας, το πραγματικό όφελος μεγαλώνει, εξαιτίας και της ενίσχυσης της τιμής του δολαρίου έναντι του ευρώ, αφού αγοράζουν πρώτη ύλη σε δολάριο, ενώ πουλάνε κατά κύριο λόγο σε ευρώ.

Για πόσο καιρό οι τιμές θα μείνουν ευνοϊκές;
Από τα μέσα Ιουνίου και το υψηλό των 115,71 δολαρίων, η τιμή του πετρελαίου έχει χάσει σχεδόν 20 δολάρια. Όπως επισημαίνει στο «Κ» ο διευθυντής του ενεργειακού προγράμματος του Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής & Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ), Δρ Θεόδωρος Τσακίρης, αυτήν τη στιγμή η προσφορά αργού στις διεθνείς αγορές παραμένει ισχυρή, με δεδομένο ότι η παραγωγή του Ιράκ έχει μείνει ανεπηρέαστη. Την ίδια στιγμή, η ζήτηση αργού από τις ΗΠΑ περιορίζεται εξαιτίας της παραγωγής shale oil, και μάλιστα το 2015 αναμένεται να μηδενιστούν οι ανάγκες για εισαγωγές light crude. Ως αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων στην αγορά, οι τιμές του πετρελαίου πιέζονται και δεν αποκλείεται να πιεστούν ακόμα περισσότερο όσο οι ΗΠΑ, με αιχμή την ανάπτυξη shale oil & gas, περιορίζουν τις ανάγκες τους για εισαγωγές, εκτιμά ο κ. Τσακίρης.

Παρότι μέσα στην περασμένη εβδομάδα οι τιμές του αργού κινήθηκαν ανοδικά σε σχέση με τα χαμηλά των 95 δολαρίων, οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν το αργό παραμένουν αμετάβλητοι, σύμφωνα με τον ανεξάρτητο σύμβουλο για θέματα ενέργειας Leo Drollas. Αυτοί είναι:

Η αύξηση της παραγωγής στη Λιβύη, που έχει ήδη φτάσει στα 750.000 βαρέλια και εκτιμάται ότι θα φτάσει έως και το 1 εκατ. βαρέλια.

Η συνεχιζόμενη αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ, λόγω shale oil, που επηρεάζει παραγωγούς όπως την Ανγκόλα και κυρίως τη Νιγηρία, οι οποίες μεταφέρουν την προσφορά τους στην Ευρώπη, πιέζοντας την τιμή για το Brent.

Η αύξηση της παραγωγής του ΟΠΕΚ στα 30,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, δηλαδή 614.000 βαρέλια πάνω από την παραγωγή του β΄ τριμήνου.

Υπάρχει μεγάλη προσφορά αργού από δεξαμενόπλοια που ψάχνουν αγοραστές.

Εν ολίγοις, σημειώνει ο κ. Drollas, υπάρχει μεγαλύτερη προσφορά από τη ζήτηση, κάτι που αντελήφθη η αγορά και αυτό συνετέλεσε ώστε να πέσει η τιμή spot. Πάντως, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι τα futures διαμορφώνονται σε μεγαλύτερες τιμές.

Ο ίδιος εκτιμά ότι οι τιμές θα ανέβουν λίγο τους επόμενους μήνες από τα χαμηλά του Σεπτεμβρίου, λόγω αύξησης της ζήτησης τον χειμώνα, ωστόσο η τάση που διαμορφώνεται από την υπερπροσφορά αργών πετρελαίων και την επιβραδυμένη παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη δείχνει ότι οι τιμές θα μείνουν κάτω από τα 100 δολάρια. Εάν, όμως, υπάρξει αντίδραση από τον Οργανισμό Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (ΟΠΕΚ) και μειωθεί η παραγωγή ή υπάρξουν άλλες εξελίξεις στο Ιράκ ή στη Λιβύη, τότε αυτό θα μπορούσε να συντελέσει ώστε να μην πέσουν κι άλλο οι τιμές.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 20ης Σεπτεμβρίου


ΠΗΓΗ:capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου