Το πετρέλαιο κίνησης χρησιμοποιείται και ως πετρέλαιο θέρμανσης και έτσι δικαιολογείται η αύξηση της κατανάλωσης του, όταν τα υπόλοιπα καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων και των βενζινών, παρουσιάζουν μείωση.
Την άποψη αυτή υποστηρίζει η ΠΟΠΕΚ, επισημαίνοντας ότι η αποφορολόγηση του πετρελαίου κίνησης ευνοεί όσους μπορούν να επωφεληθούν από τη χρήση του, καθώς καταλήγει έτσι να είναι φθηνότερο από το πετρέλαιο θέρμανσης. Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης στο 10μηνο του 2013 ήταν 11% και στο σύνολο του έτους έκλεισε με μια αύξηση της τάξης του 8%. Οι αυξητικές τάσεις συνεχίζονται και μέσα στο τρέχον έτος, αν και επίσημα στοιχεία προς το παρόν δεν δίνονται, καθώς εντοπίζονται υπερβολικά μεγάλες αυξήσεις στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης σε ορισμένες περιοχές της χώρας, οι οποίες αμφισβητούνται και για το λόγο αυτό επιδιώκεται να ελεγχθούν.
Η ΠΟΠΕΚ θεωρεί ότι η διαρκώς εντεινόμενη ύφεση της οικονομίας δεν δικαιολογεί την αύξηση στην κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης. Αντίθετα, υποστηρίζει ότι υπάρχουν επαγγελματίες, αλλά και αγρότες, οι οποίοι προμηθεύονται πετρέλαιο κίνησης για τις ανάγκες των επιχειρήσεων τους, μέρος του οποίου προορίζουν για θέρμανση. Έτσι, η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης μπορεί να συνέβαλε στον περιορισμό του λαθρεμπορίου, αλλά οδήγησε τελικά στην κακή χρήση του πετρελαίου κίνησης, εκτιμά η ΠΟΠΕΚ. Όσοι μπορούν, αντί να χρησιμοποιούν το τελευταίο αποκλειστικά για επαγγελματικούς λόγους, το προορίζουν και για τη θέρμανση των κατοικιών τους. Με την αποφορολόγηση του πετρελαίου κίνησης κερδίζουν διπλά. Και στην τιμή, αλλά και στην επίδειξη εξόδων για την επιχείρηση τους. Έτσι, βέβαια, φαίνεται να εμφανίζεται μια παράλογη εικόνα. Αυτοί οι οποίοι κακώς χρησιμοποιούσαν πετρέλαιο θέρμανσης αντί κίνησης πριν από την εξίσωση του ΕΦΚ, τώρα χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης και για τη θέρμανση τους.
Η ΠΟΠΕΚ επιμένει στη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, για να ζωντανέψει η κατανάλωση του και προτείνει στις αρμόδιες κρατικές αρχές, αφενός να πραγματοποιήσουν ελέγχους σε επιχειρήσεις προκειμένου να διασταυρώσουν αν οι δαπάνες τους για πετρέλαιο κίνησης συνάδουν με τον κύκλο εργασιών τους και αφετέρου η αποφορόλογηση του πετρελαίου κίνησης να συμπίπτει με του πετρελαίου θέρμανσης.
Οι πρατηριούχοι παραδέχονται ότι η κάθετη πτώση στη ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης, μετά την εξίσωση του ΕΦΚ, σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των υπόλοιπων καυσίμων, είχαν σαν αποτέλεσμα οι κεφαλαιουχικές ανάγκες τους να αυξηθούν κατακόρυφα. Το 65-75% των πρατηρίων, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, υποχρεώνονται να προπληρώνουν προκειμένου να αγοράσουν καύσιμα για το πρατήριο τους. Η συνέπεια αυτής της κατάστασης ήταν να οδηγηθούν, όπως λέει η ΠΟΠΕΚ, πολλά πρατήρια σε κλείσιμο από το 2008 έως σήμερα, ενώ σταδιακά αρκετά είναι αυτά που μετατρέπονται σε ιδιολειτουργούμενα από τις εταιρίες εμπορίας. Το 2008, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΠΟΠΕΚ, από τα 8.500 πρατήρια εν λειτουργία, τα 300 ήταν ιδιολειτουργούμενα, ενώ φέτος από τα 6.500 πρατήρια που υπάρχουν τα 1000 ανήκουν στην ιδιοκτησία εταιριών, αριθμός που εκτιμάται ότι θα φθάσει στα τέλη του 2015 στα 1500-1800 πρατήρια.
Το θέμα του πετρελαίου θέρμανσης θα απασχολήσει τη διοίκηση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, που προγραμματίζεται να συνεδριάσει μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Συνεπώς, η επίσημη τοποθέτηση του Συνδέσμου και πάνω στις θέσεις που ανέπτυξε η ΠΟΠΕΚ, αναμένεται να δημοσιοποιηθεί αμέσως μετά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του.
ΠΗΓΗ:energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου