Σάββατο 12 Ιουλίου 2014

Πώς βγαίνει το γρήγορο χρήμα στα καράβια

Κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων από αγοραπωλησίες πλοίων για τους έλληνες εφοπλιστές. Αποδόσεις έως και 32%. Πόσα έβαλαν και πόσα πήραν

Από τον Ηλία Γ. Μπέλλο

Υπεραξίες εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων έχουν δημιουργήσει Έλληνες εφοπλιστές που αγόρασαν πλοία σε χαμηλές τιμές κατά τη διάρκεια της κρίσης και είδαν τις αξίες τους να αυξάνονται δραστικά, καθώς η ναυλαγορά σταδιακά εμφανίζεται να εξέρχεται της κρίσης.

Πολλές φορές με ίδια κεφάλαια και άλλες σε κοινοπραξίες με μεγάλα, κυρίως αμερικανικά, private equity funds αλλά και με τραπεζικές χρηματοδοτήσεις αντιμετώπισαν, ορθώς, όπως αποδεικνύεται, την κρίση ως ευκαιρία.

Εφοπλιστές όπως ο Θανάσης Μαρτίνος, ο Θεόδωρος Βενιάμης, ο Πέτρος Παππάς, η Αγγελική Φράγκου, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Σπόρος Λάτσης, οι αδελφοί Αδάμ και Σπόρος Πολέμης, ο Στάθης Τοποόζογλου και η Φωτεινή Καραμανλή τοποθετήθηκαν είτε σε μεταχειρισμένα πλοία στη δευτερογενή αγορά είτε σε νεότευκτα, βάζοντας παραγγελίες σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, και με τις επενδυτικές τους κινήσεις την τελευταία διετία κατέγραψαν υπεραξίες έως και 32%.

Στις αποδόσεις αυτές του asset play, όπως ονομάζεται στην αργκό των ναυλαγορών η επένδυση σε πλοία με στόχο την υπεραξία, δεν περιλαμβάνονται καν τα έσοδα από την εκμετάλλευσή τους, τα οποία για ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο VLCC ανήλθαν σε 4,931 εκατ. δολ. στη διετία που έληξε στα τέλη Μαΐου και για ένα μεγάλο φορτηγό Capesize στα 4,7 εκατ. δολ.

Αυτά προκύπτουν από τα στοιχεία της ανεξάρτητης εταιρείας αποτίμησης πλοίων VesselsValue.com, τα οποία δημοσίευσε πρόσφατα και το περιοδικό «TW+» της έγκυρης ναυτιλιακής επιθεώρησης TradeWinds.

Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο το πρώτο τετράμηνο του 2014, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, οιΈλληνες εφοπλιστές αγόρασαν μεταχειρισμένα πλοία έναντι 4,9 δισ. δολ. και τοποθέτησαν παραγγελίες σε ναυπηγεία για νέα αξίας 2,6 δισ. δολ.

Τα αντίστοιχα ποσά για το σύνολο του 2013 είναι 6,3 δισ. και 2,5 δισ. δολ.

Σε λιγότερο από 12μηνο

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση της κοινοπραξίας που σχημάτισαν το αμερικανικό private equity Blackstone και η ελληνική ναυτιλιακή Eletson, συμφερόντων των οικογενειών Κερτσικώφ, Καρασταμάτη και Χατζηελευθεριάδη, με την οποία δομήθηκε η Eletson Gas. Πρόκειται για ναυτιλιακό σχήμα διαχείρισης στόλου δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG), στο οποίο η Eletson εισήλθε με στόλο πέντε δεξαμενοπλοίων μεσαίου μεγέθους και η Blackstone με μετρητά που χρηματοδοτούν τη ναυπήγηση οκτώ νέων δεξαμενοπλοίων μεταφοράς LPG. Στο υπό εξέταση διάστημα έχουν ήδη επενδυθεί, σύμφωνα με τη VesselsValue.com, 293 εκατ. δολ. που έχουν αποφέρει λογιστικά κέρδη 82 εκατ. δολ., δηλαδή υπεραξίες 28%, και μάλιστα σε διάστημα μικρότερο του έτους.

Υπεράξιες 90,57 εκατ. δολ. από αρχική επένδυση ύψους 591 εκατ. δολ. έχει σημειώσει κατά την τελευταία διετία και η Dorian LPG, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Χατζηπατέρα. Η Dorian LPG δημιουργήθηκε από τις Dorian Hellas, συμφερόντων του, και Seacor Holdings. Η πλευρά Χατζηπατέρα φέρεται να ελέγχει το 19,5%, το hedge fund Kensico περί το 10% και η ναυτιλιακή Scorpio άλλο 26,5%.

Η Golden Union, συμφερόντων του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, σύμφωνα με τη VesselsValue, έχει επενδύσει 426 εκατ. δολ. σε νεότευκτα και 240 εκατ. σε μεταχειρισμένα. Από τις επενδύσεις της αυτές έχει σημειώσει αθροιστικά υπεραξίες 154 εκατ. δολ.

Εξίσου χαρακτηριστικές είναι και οι επενδύσεις που έκαναν την τελευταία διετία από κοινού Παππάς και Oaktree μέσω της Ocean Bulk, ύψους 741,49 εκατ. δολαρίων, οι οποίες έχουν αποφέρει (λογιστικό) κέρδος ύψους 155,94 εκατ. δολ. Πρόκειται για τις υπεραξίες από τις ανατιμήσεις, λόγω βελτίωσης των συνθηκών στις αγορές, των περιουσιακών στοιχείων που έχουν αγοραστεί, δηλαδή των πλοίων, μεταχειρισμένων και νεότευκτων.

Η εισηγμένη στο Nasdaq Star Bulk Carriers Corp., συμφερόντων της οικογένειας του Πέτρου Παππά, συγχωνεύεται τώρα με την ιδιωτική ναυτιλιακή OceanBulk. Η OceanBulk, όπως και η Star Bulk, ανήκει επίσης στα συμφέροντα των δύο μετόχων, και ειδικότερα του ομίλου Παππά και του Oaktree Capital. Με βάση τους όρους της συμφωνίας, η Oaktree θα ελέγχει το 61,3% της νέας εταιρείας και ο όμιλος Παππά το 12,5%, ενώ το υπόλοιπο είναι στα χέρια του ευρύτερου επενδυτικού κοινού.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 5ης Ιουλίου

ΠΗΓΗ:capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου