Η διοίκηση του Γιάννη Κωστόπουλου στα ΕΛ.ΠΕ. κατάφερε το ακατόρθωτο: να παρουσιάσει η εταιρεία για το 2013 τις μεγαλύτερες ζημιές της, 269.000.000 ευρώ, από την εποχή που πρωτοεισήλθε στο Χρηματιστήριο πριν από 16 ολόκληρα χρόνια. Κατόρθωσε, μάλιστα, να διαψεύσει ακόμα και τις πιο δυσοίωνες προβλέψεις των αναλυτών και των διεθνών οίκων, οι οποίοι ναι μεν ανάμεναν «χασούρα», αλλά την περιόριζαν γύρω στα 120.000.000 ευρώ.
Του Αλέξανδρου Μανωλόπουλου
Οι άνθρωποι της αγοράς που παρακολουθούσαν εκ του σύνεγγυς τα οικονομικά δεδομένα των ΕΛ.ΠΕ. έπεσαν λάθος πάνω από 100% στην εκτίμησή τους, κι αυτό συνέβη διότι έλαβαν λανθασμένη ή και παραπλανητική πληροφόρηση, εξέλιξη που εμπίπτει στη χρηματιστηριακή νομοθεσία. Τα τραγικά αποτελέσματα, εξάλλου, παραπέμπουν μόνο σε συνθήκες πολέμου, μολονότι η εταιρεία τα αποδίδει στα χαμηλότερα διεθνή περιθώρια διύλισης της τελευταίας δεκαετίας. Ακόμα, ωστόσο, κι αν δεχθούμε αυτό το επιχείρημα, δεν εξηγεί τον λόγο για τον οποίο οι ξένοι αναλυτές πρόβλεπαν μικρότερες ζημιές από αυτές που τελικώς διαπιστώθηκαν.
Στην περίπτωση, επομένως, του κ. Κωστόπουλου έχει ξεπεραστεί κάθε όριο, διότι σε καμία εισηγμένη εταιρεία του κόσμου δεν μπορείς να εμφανίζεις 269.000.000 ευρώ ζημιές και να μην οδηγείσαι είτε σε απόλυση είτε στην έξοδο. Αν παραμένει στη διοίκηση ο κ. Κωστόπουλος, είναι προφανές ότι με αυτόν τον τρόπο εξυπηρετούνται οι στόχοι τού Ομίλου Λάτση, που κατέχει το 42,6% των ΕΛ.ΠΕ. (το 35,5% ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο).
Συμπαιγνία Λάτση – ξένου επενδυτή
Γίνεται ξεκάθαρο πλέον ότι η διοίκηση Κωστόπουλου έχει πρόβλημα παραμονής, αφού τα συμφέροντα του Δημοσίου πλήττονται καίρια εν όψει ιδιωτικοποίησης. Οι τεράστιες ζημιές εξυπηρετούν μόνο τους υποψήφιους αγοραστές τού πακέτου τού Δημοσίου (35,5%). Για ποιο λόγο άραγε πριν από την πώληση του 35,5% η εταιρεία εμφανίζει τα χειρότερα αποτελέσματα της δεκαετίας; Διότι ο αγοραστής θα θέσει τον πήχη χαμηλά, όσο και αν προσπαθούν με τεχνάσματα (αποθέματα) να αυξήσουν την αξία των ΕΛ.ΠΕ. Ο Όμιλος Λάτση, ο οποίος προφανώς έχει συμφωνήσει με τον υποψήφιο αγοραστή, κάνει ό,τι είναι δυνατό για να αγοράσει ο τελευταίος φθηνά. Η συμπαιγνία αυτή, όμως, γίνεται σε βάρος τού ελληνικού Δημοσίου και θα προκαλέσει σημαντική ζημία.
Ζημιές 30-40 εκατ. ευρώ για την επανέναρξη της Μονάδας 32
Εν τω μεταξύ, η επανέναρξη λειτουργίας τής Μονάδας 32, την οποία τα ΕΛ.ΠΕ. αναγκάστηκαν να κλείσουν για λόγους ασφαλείας ύστερα από στρέβλωση στο χαλύβδινο κέλυφος του αντιδραστήρα R-003, θα χρειαστεί άλλα 30 με 40 εκατομμύρια ευρώ για να λάβει σάρκα και οστά. Κι αυτό για μια υπόθεση που πρέπει να διερευνηθεί ποινικά, επειδή προκλήθηκαν τεράστιες ζημιές και ρύπανση στην περιοχή μόνο και μόνο γιατί η εταιρεία άφησε από την αρχή να ξεκινήσει το έργο στραβά, δίχως να λάβει τα κατάλληλα μέτρα. Η εταιρεία κάνει λόγο για τεχνικό πρόβλημα, αλλά είναι καταπέλτης σε βάρος της έκθεση, την οποία είχε αποκαλύψει η «Α», υπηρεσίας τού Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας η οποία είχε προβεί σε αυτοψία.
Δυσμενές διεθνές περιβάλλον
Μέσα σε όλα αυτά, τα ΕΛ.ΠΕ. καλούνται να επιλύσουν τις δικές τους παθογένειες μέσα στο δυσμενέστερο περιβάλλον στην πρόσφατη ιστορία του ευρωπαϊκού κλάδου διύλισης. Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, εξάλλου, έχουν σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα στην τροφοδοσία με αργό πετρέλαιο και στο κόστος ενέργειας. Το ευρωπαϊκό περιβάλλον διύλισης επιδεινώθηκε σημαντικά εντός του 2013, κυρίως λόγω των εξελίξεων στις διεθνείς αγορές αργού πετρελαίου, καθώς κι εξαιτίας τής μειωμένης ζήτησης για προϊόντα στην περιοχή.
Συγκεκριμένα, η αύξηση παραγωγής πετρελαίου στη Βόρεια Αμερική σε συνδυασμό με τους περιορισμούς στις εξαγωγές έδωσαν μεγάλη προσωρινή ώθηση στην κερδοφορία των αμερικανικών διυλιστηρίων και οδήγησαν σε μειωμένες εισαγωγές διυλισμένων προϊόντων από την Ευρώπη. Στη Μεσόγειο, πέρα από τις κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου στο Ιράν, προστέθηκε η μειωμένη διαθεσιμότητα αργού από παραδοσιακά σημαντικούς παραγωγούς τής περιοχής όπως το Ιράκ και η Λιβύη, λόγω των πολιτικών εξελίξεων, καθώς και από τη Ρωσία. Τέλος, η ζήτηση προϊόντων στην περιοχή μειώθηκε σημαντικά ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης στη Νότια Ευρώπη και της πολιτικής αστάθειας στη Βόρεια Αφρική και στη Μέση Ανατολή.
Την ίδια ώρα, τα ευρωπαϊκά περιθώρια διύλισης βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί: η διαφορά στο κόστος πρώτων υλών κι ενέργειας μεταξύ ευρωπαϊκών κι αμερικανικών διυλιστηρίων είχε ως αποτέλεσμα την αναστροφή των παραδοσιακών διαδρομών προϊόντων πετρελαίου, με τη Βόρειο Αμερική σχεδόν να εκμηδενίζει τις εισαγωγές βενζινών από την Ευρώπη, αυξάνοντας ταυτόχρονα τις εξαγωγές ντίζελ σε υψηλά δεκαετίας. Οι πιο πάνω εξελίξεις οδήγησαν τα περιθώρια διύλισης για την περιοχή σε ιστορικά χαμηλά.
Ανάκαμψη ελληνικής αγοράς καυσίμων στο δ΄ τρίμηνο
Στο δ΄ τρίμηνο του 2013, πάντως, συνεχίστηκε η πορεία αναστροφής τού κλίματος στην ελληνική αγορά καυσίμων, η οποία είχε σημειώσει σημαντική συρρίκνωση τα τελευταία έτη. Μετά την καθίζηση της ζήτησης του πετρελαίου θέρμανσης κατά τη χειμερινή περίοδο 2012-2013, λόγω του πενταπλασιασμού τού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), το τελευταίο τρίμηνο του 2013 παρουσιάστηκαν αυξημένες πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης, κυρίως λόγω της βελτιωμένης λειτουργίας τού συστήματος επιδότησης του Ε.Φ.Κ. Σε συνδυασμό με τη διατήρηση της ζήτησης για καύσιμα κίνησης στα ίδια επίπεδα, η ζήτηση προϊόντων πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης σημείωσε αύξηση στο τρίμηνο κατά 8% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
ΠΗΓΗ:iapopsi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου