Κάτι λιγότερο από τη μισή κατανάλωση καυσίμων έχει χαθεί την τελευταία πενταετία, σύμφωνα με στοιχεία που αποκαλύπτει το Capital.gr και αφορούν στη σύγκριση 2009 – 2013. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για το πετρέλαιο θέρμανσης όπου έχει χαθεί το 80% των πωλήσεων.
Η «καταστροφική» περίοδος για το θέρμανσης είναι οι μήνες Οκτ. – Νοε. Δεκ. 2012 και Ιαν. – Απρ. 2013 όπου εφαρμόζεται για πρώτη φορά η εξομοίωση του ΕΦΚ και το επίδομα θέρμανσης δίδεται σε λίγους. Το διάστημα Νοε. - Δεκ. 2013 (δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr) η κατάσταση σύμφωνα με πηγές της αγοράς, εμφανίζει μικρή βελτίωση καθώς υπάρχει βελτίωση των όρων του επιδόματος. Έτσι για το 2013 (συγκριτικά με το 2012) οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι η συνολική πτώση της θέρμανσης θα είναι της τάξεως του 50% και όχι 70% σε σχέση όπως ήταν για το πρώτο τετράμηνο του 2013. Οι βασικές αιτίες για τη μείωση της κατανάλωσης είναι η αυξημένη τιμή, η αλλαγή στις συνήθειες (περιορισμός της κατανάλωσης, λιγότερες ώρες θέρμανσης), η στροφή σε εναλλακτικούς τρόπους θέρμανσης και ο καλός καιρός και πέρσι και φέτος.
Αλλά και στις βενζίνες τα στοιχεία δείχνουν αλλαγή των συνηθειών του Έλληνα, αφού καταγράφεται σημαντική πτώση στην 5ετία της τάξης του 34%. Μέρος της πτώσης οφείλεται στην υγραεριοκίνηση αλλά και στη στροφή των οδηγών στα ντηζελοκίνητα έναντι βενζινοκίνητων οχημάτων. Μεγάλο πρόβλημα παραμένει για την αγορά ο πολύ υψηλός ΕΦΚ που σε συνδυασμό με το ΦΠΑ φτάνει να αντιπροσωπεύει κόστος στα 82 λεπτά το λίτρο (μόνο ο συγκεκριμένος φόρος αφού συνολικά οι φόροι στο λίτρο είναι στο 1 ευρώ).
Οι μικρότερες απώλειες σε προϊόν καταγράφονται στο dieselκίνησης. Υπάρχει μια συνολική πτώση στην πενταετία της τάξης του 20% που αποδίδεται στη γενικότερη κρίση, ειδικά στο βιομηχανικό κομμάτι όπου έχει μειωθεί πάρα πολύ η ζήτηση από τεχνικές εταιρίες, μεταφορικές, παραγωγικές μονάδες κλπ. Ωστόσο η κατανάλωση του diese l«ενισχύεται» τον τελευταίο χρόνο από την εξομοίωση που έφερε μικρή μείωση στην τιμή αλλά και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου (ένα μέρος της κατανάλωσης diesel κίνησης καλυπτόταν παράνομα με πετρέλαιο θέρμανσης). Επίσης απελευθερώθηκε η χρήση ντηζελοκίνητων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και αυξάνοντας τη χρήση ντηζελοκίνητων οχημάτων.
Για το 2013 οι εκτιμήσεις φέρνουν τις βενζίνες να κλείνουν με πτώση πάνω από 5%, ίσως κοντά στο -8%, το κίνησης να κλείνει με άνοδο πάνω από +5%, κοντά στο +7% και το θέρμανσης με πτώση στο 50% - 55%, σίγουρα όμως όχι στα επίπεδα που ήταν την περασμένη Άνοιξη όπου είχε πτώση 70%.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον με τις μειωμένες καταναλώσεις, προστίθεται η αδυναμία - απροθυμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την αγορά, κάτι που οδηγεί σε μεγάλη έλλειψη ρευστότητας. Εδώ και αρκετό διάστημα οι εταιρίες επιχειρούν να περιορίσουν τις πιστώσεις ωστόσο είναι γεγονός ότι ούτε οι πελάτες έχουν διαθέσιμη ρευστότητα. Πηγές του κλάδου υπογραμμίζουν ότι είναι εξαιρετικά επείγον το κράτος να επανεξετάσει την πολιτική που επιβάλει να προκαταβάλλεται ο ΕΦΚ πρακτική η οποία κυριολεκτικά «στραγγαλίζει» τις εταιρίες.
Αναλυτικά τα στοιχεία για τις καταναλώσεις έχουν ως εξής:
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου