Η ιστορία μάς πάει 6-7 χρόνια πίσω… Τότε που τα Ελληνικά Πετρέλαια προχώρησαν στην εξαγορά των βενζινάδικων της βρετανο-ολλανδικής ΒΡ έναντι του ποσού των 360 εκατ. ευρώ. Ίσως κάποιοι να θυμούνται ακόμη τους τίτλους των ρεπορτάζ του Τύπου –κυρίως του οικονομικού– που έκαναν λόγο για στρατηγική επιχειρηματική κίνηση. Σήμερα, ωστόσο, φαίνεται ότι μπορεί να μην ήταν και τόσο κερδοφόρα…
Του Αλέξανδρου Μανωλόπουλου
Για να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά, το 2007 όταν τα ΕΛ.ΠΕ. εξαγόρασαν τα 1.200 πρατήρια της εταιρείας BP έναντι 360 εκατ. ευρώ υπέγραψαν και έναν σημαντικό όρο στη συμφωνία. Συγκεκριμένα, ανέλαβαν την υποχρέωση να διατηρήσουν επί τρία χρόνια τα εμπορικά σήματα, πρακτική που ακολουθείται σε όλες τις εξαγορές παγκοσμίως, αφού τα σήματα είναι αυτά που φέρνουν τον κύκλο εργασιών και τα κέρδη. Όμως, η διοίκηση Κωστόπουλου υπέγραψε μαζί με την BP ακόμη έναν όρο, ο οποίος προκαλεί σημαντική οικονομική επιβάρυνση στην εμπορική εταιρεία ΕΚΟ, ιδιαίτερα σε περιόδους όπου οι τζίροι είναι μειωμένοι εξαιτίας των αυξημένων τιμών στις βενζίνες και της δεδομένης οικονομικής αδυναμίας του κόσμου να αγοράσει πετρέλαιο.
Τα Ελληνικά Πετρέλαια μαζί με την υποχρέωση της διατήρησης των εμπορικών σημάτων στα πρατήρια της BP ανέλαβαν να καταβάλλουν 0,1 σεντς ανά λίτρο πώλησης. Όσο η ελληνική αγορά ήταν ανοδική, δεν υπήρχε πρόβλημα, καθώς οι ζημιές της συμφωνίας κρύβονταν πίσω από τα κέρδη της μητρικής εταιρείας. Όταν η αγορά γύρισε στην πτώση, άρχισαν τα προβλήματα. Με τους όγκους πώλησης και το μεγάλο μερίδιο αγοράς που διαθέτει η BP (σ.σ.: το 2007 ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο με ποσοστό 15%), η ετήσια επιβάρυνση εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 5 έως 7 εκατομμύρια. Το ερώτημα, λοιπόν, που τίθεται είναι γιατί η διοίκηση του κ. Ιωάννη Κωστόπουλου συνεχίζει να διατηρεί έναν όρο που είναι βλαπτικός για τα συμφέροντα της εταιρείας. Για ποιους λόγους, επίσης, ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Τ. Κομνηνός –με σημαντική εμπειρία από εταιρείες του ιδιωτικού τομέα– συμφωνεί σε μια τόσο επιζήμια σύμβαση;
Και η πλευρά του Ομίλου Λάτση μπορεί να έχει τους λόγους της να διατηρεί τον όρο, καθώς η βρετανο-ολλανδική πολυεθνική σίγουρα συνεργάζεται με τις ναυτιλιακές και ενεργειακές εταιρείες του Ομίλου. Το ελληνικό Δημόσιο, όμως, δεν έχει κανέναν λόγο να διατηρεί μια τέτοια επιζήμια συμφωνία. Ο δε υπουργός Περιβάλλοντος, κ. Γιάννης Μανιάτης, ο οποίος παρεμπιπτόντως αποφάσισε την επιβολή του 0,50 ευρώ στους λογαριασμούς της ΔΕΗ για κοινωνικούς λόγους, θα πρέπει να δει πώς θα διασφαλίσει τα συμφέροντα του Δημοσίου.
Που πήγαν τα κονδύλια;
Μ’ ένα κείμενο, που θύμιζε διαφημιστική καταχώριση, από τις δημόσιες σχέσεις των Ελληνικών Πετρελαίων, το ελληνικό κοινό πληροφορήθηκε ότι η ετήσια δαπάνη για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη του Ομίλου ξεπερνάει τα 3 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό κατευθύνεται στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία και ένα μέρος αφορά την ενίσχυση των ευπαθών κοινωνικά ομάδων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαχείριση του μεγαλύτερου ποσού (1,7 εκατ. ευρώ) γίνεται από τον κ. Άγγελο Στράνη, τον υπεύθυνο της εταιρικής επικοινωνίας, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα (700.000 ευρώ + 600.000 ευρώ) τα διαχειρίζονται αντίστοιχα ο κ. Μ. Στανίτσας και η κα Ρ. Σουλάκη, η οποία αποτελεί στενή συνεργάτιδα του κ. Στράνη. Κανείς δεν έχει αντίρρηση εφόσον τα ποσά της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης κατευθύνονται στους δήμους, τις τοπικές κοινωνίες και τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες. Πραγματοποιείται, όμως, αυτή η χρηματοδότηση, ή μέρος των χρημάτων προορίζεται για τα μέσα επικοινωνίας και την άσκηση προσωπικής πολιτικής του κ. Στράνη;
Αρκεί κάποιος υπεύθυνος των ΕΛ.ΠΕ. και της ΕΚΟ να προσέξει τις πινακίδες του Ομίλου στα γήπεδα, και να ερωτήσει το κόστος τους, για να βγάλει τα συμπεράσματά του ως προς το γιατί ο κ. Στράνης είναι πάντοτε «πρώτο τραπέζι πίστα» στους ποδοσφαιρικούς αγώνες.
Αν μάλιστα προχωρήσει και παρακάτω, εύκολα θα συναντήσει έντυπα και sites με σχεδόν μηδενικές κυκλοφορίες ή αναρτήσεις, και όμως στις δύσκολες μέρες που περνούν έχουν «χορηγό» τα ΕΛ.ΠΕ. και την ΕΚΟ, μέσω πάντοτε του κ. Στράνη…
Και καλά ο κ. Κωστόπουλος είναι φυσικό να κλείνει τα μάτια στον επικοινωνιακό προστάτη του, οι κ.κ. Κομνηνός και Ψυχογυιός που εκπροσωπούν το 35% του Ομίλου γιατί παραμένουν απαθείς στη διαχείριση μέσω συγγενών και φίλων των κονδυλίων από τον (Ευ)Άγγελο της διαφήμισης, όπως είχε βαφτίσει η «Α» τον κ. Στράνη;
ΠΗΓΗ:iapopsi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου