Επέκταση στη ΝΑ Ευρώπη με πώληση φυσικού αερίου πρώτα σε Βουλγαρία, Σερβία, Σκόπια, και στη συνέχεια σε Ρουμανία με απώτερο σκοπό την… Ουγγαρία, περιλαμβάνουν τα σχέδια της ΔΕΠΑ μετά και τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο του TAP.
Σήμερα, η διοίκηση της ΔΕΠΑ, (Χ. Σαχίνης), υπογράφει στο Μπακού τη συμφωνία για την προμήθεια των επιπλέον 1 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο από το 2019 και μετά, μέσω TAP, και ήδη επεξεργάζεται σχέδια για το πώς θα αξιοποιηθεί το νέο αυτό μίγμα αερίου, αναζητώντας νέους πελάτες μέχρι και στην Ουγγαρία.
Την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης είχε -σύμφωνα με πληροφορίες- σειρά επαφών στη Βουδαπέστη με στελέχη Ουγγρικών Εταιρειών, που επέδειξαν σημαντικό ενδιαφέρον για το νέο «καλάθι» φυσικού αερίου, και το σχέδιο που τους παρουσιάσθηκε.
Και αν σήμερα η απόσταση ως το Ουγγρικό δίκτυο μοιάζει μεγάλη, με την ολοκλήρωση αφενός του Ελληνο-Βουλγαρικού αγωγού IGB το 2015-2016 και πολύ περισσότερο του TAP το 2019, τα δεδομένα αλλάζουν.
Τι θα περιλαμβάνει το διαφοροποιημένο «καλάθι» της ΔΕΠΑ από το 2015-2016 και μετά; Εκτός του αερίου που προμηθευόμαστε μέσω Τουρκίας, του φθηνότερου από το σημερινό ρωσικού (σ.σ.: τουλάχιστον αυτό είναι η επιδίωξη), η απάντηση είναι περισσότερο LNG, καθώς έως τότε θα έχει ολοκληρωθεί η τρίτη δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, χωρητικότητας 95.000 κ.μ. Αν επομένως τότε οι τιμές LNG είναι χαμηλές, συμφωνίες σαν κι αυτές που επιχειρεί η ΔΕΠΑ στην Ουγγαρία θα είναι πολύ επωφελείς.
Βέβαια, ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ στην περιοχή υπάρχουν πολλοί, όπως για παράδειγμα οι Κροάτες (κοινοπραξία Pinacro-HEP), που σύντομα θα εγκαινιάσουν το νέο τερματικό σταθμό LNG στο νησί Krk της Αδριατικής.
Ατού οι διασυνδετήριοι
Σε αυτό το σημείο ωστόσο υπεισέρχεται το θέμα των διασυνδετηρίων αγωγών. Από το 2015-2016, η αγορά της Βουλγαρίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB (βασικός μέτοχος στον οποίο είναι η ΔΕΠΑ) και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline - IAP), που προωθεί η Pinacro, ο ΔΕΣΦΑ της Κροατίας. Ο IAP θα συνδέεται στο Φιέρ της Αλβανίας με τον TAP, και από εκεί θα διασχίζει το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, φτάνοντας μέχρι το Σπλίτ στην Κροατία.
Ενόψει λοιπόν της λειτουργίας του TAP το 2019, πόσο μάλλον της πολύ γρηγορότερης ολοκλήρωσης του IGB, η ΔΕΠΑ «διαφημίζει» από τώρα στους αυριανούς της πελάτες το νέο της καλάθι σε φυσικό αέριο. Ένα καλάθι ικανό -όπως ευελπιστεί η διοίκηση της- να βοηθήσει στην επέκτασή της πρώτα σε Βουλγαρία, Σερβία, Σκόπια, και μετά σε Ρουμανία και από εκεί σε Ουγγαρία.
«Όταν υπάρχουν διασυνδέσεις μεταξύ των χωρών, κάτι που σήμερα απουσιάζει από το χάρτη της ΝΑ Ευρώπης, και όταν έχεις στα χέρια σου ένα ανταγωνιστικό καύσιμο σαν το LNG και από το 2019 το αέριο του Σαχ Ντενίζ, γιατί να μην δοκιμάσεις να πουλήσεις μέχρι και στη Κεντρική Ευρώπη;», λέει χαρακτηριστικά άνθρωπος που γνωρίζει από κοντά τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο του φυσικού αερίου.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου