Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Ελεύθερο ακόμη το λαθρεμπόριο, ποιες είναι οι επτά μαύρες τρύπες !


Στο σκοτάδι και χωρίς να υπάρχει… χρονοδιάγραμμα βρίσκεται ένα και πλέον χρόνο από τότε που εξαγγέλθηκε, το μέτρο της υποχρεωτικής σήμανσης των βυτιοφόρων με το λογότυπο των εταιρειών για λογαριασμό των οποίων θα μεταφέρουν καύσιμα.

Την ίδια στιγμή, αν και στις 31 Ιουλίου εκπνέει η προθεσμία εγκατάστασης και λειτουργίας των GPSσε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα (σλέπια), ωστόσο ακόμη το υπ. Οικονομικών δεν έχει καθορίσει τις προδιαγραφές, τη διαδικασία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με το λογισμικό με το οποίο θα«επικοινωνούν» τα συστήματα αυτά, προκειμένου να καταγράφονται οι κινήσεις σκαφών και οχημάτων.

Είναι προφανές ότι χωρίς, την έκδοση της κρίσιμης αυτής κοινής υπουργικής απόφασης, το μέτρο είναι άνευ ουσίας.

Τα παραπάνω είναι δύο μόνο παραδείγματα για τις πολλές ακόμη μαύρες τρύπες του πολυδιαφημισμένου μηχανισμού καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, καθώς το μόνο μέτρο που έχει μέχρι σήμερα υλοποιηθεί, δεν είναι άλλο από την εξίσωση των φόρων, που οδήγησε στα γνωστά αποτελέσματα.

Ένα χρόνο και πλέον μετά το Μάρτιο του 2012, οπότε και ψηφίστηκε ο περιβόητος νόμος για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, και το σύστημα «μπάζει» ακόμη από 7 συνολικά μεριές, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει στελέχη από εταιρείες καυσίμων.

Συγκεκριμένα εκκρεμούν κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ) για :

1. Τις προδιαγραφές του συστήματος που θα τοποθετηθεί στο υπ. Οικονομικών για νααξιοποιεί τα στοιχεία, τα οποία θα αποστέλλονται μέσω των GPS των βυτιοφόρων και των πλωτών μέσων.

2. Τη σήμανση στα βυτιοφόρα και τα σλέπια.

3. Τους ιχνηθέτες στα καύσιμα

4. Τις λεπτομέρειες για την επιβολή ποινών σε περίπτωση που δεν υπάρχει σήμανση ή δεν έχει εγκατασταθεί GPS σε βυτιοφόρα και πλοία μεταφοράς.

5. Το χρονοδιάγραμμα, και τις προδιαγραφές για τα συστήματα εισροών –εκροών σε εταιρείες, διυλιστήρια και σλέπια.

6. Την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου που γίνεται στα ναυτιλιακά καύσιμα όταν αυτά πωλούνται ως πετρέλαιο θέρμανσης.

7. Και τη λήψη μέτρων για την ένταξη στο σύστημα εισροών- εκροών των μεταπωλητών θέρμανσης, που ανεξήγητα έχουν εξαιρεθεί από τα μέχρι τώρα μέτρα.

Τα σχέδια ΚΥΑ, έχουν σταλεί για σχόλια…

Όσον αφορά στα πρώτα 5 ζητήματα, το αρμόδιο υπουργείο, συνήθως το Οικονομικών έχει προχωρήσει στην έκδοση κάποιου σχεδίου κοινής απόφασης από κοινού με το συναρμόδιο υπουργείο (Ανάπτυξης, Μεταφορών, Ναυτιλίας, ΠΕΚΑ). Αυτό το σχέδιο ΚΥΑ, το έχει κοινοποιήσει για σχόλια στους εμπλεκόμενους φορείς (π.χ. ΣΕΕΠΕ, Ένωση Εφοπλιστών), χωρίς ωστόσο να έχει γίνει κάτι παραπάνω. Όσο, για τα δύο τελευταία θέματα, δεν έχει παρθεί κανένα συγκεκριμένο μέτρο.

Σήμανση… χωρίς χρονοδιάγραμμα

Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν έχει ακόμη εκδοθεί η απόφαση που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής της σήμανσης των βυτιοφόρων, της υποχρεωτικής δηλαδή αναγραφής των στοιχείων της εταιρείας για λογαριασμό της οποίας μεταφέρουν καύσιμα. Παρ’ ότι η κατάργηση των λεγόμενων«λευκών βυτιοφόρων», βασικής πηγής λαθρεμπορίου επί χρόνια, συμπεριλήφθηκε στο νόμο του 2012, ένα και πλέον χρόνο μετά η σχετική υπουργική απόφαση ακόμη εκκρεμεί. Μάλιστα δεν υπάρχει ούτε καν χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή έναρξης της σήμανσης…

Διυλιστήρια, εταιρείες χωρίς… εισροές- εκροές

Παρ’ ότι έχει εξαγγελθεί κατ’ επανάληψιν, ότι το σύστημα εισροών- εκροών θα επεκταθεί από τα πρατήρια σε διυλιστήρια, εταιρείες και πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων, οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις ακόμη εκκρεμούν. Δεν είναι γνωστές οι λεπτομέρειες για τις διαδικασίες, τους όρους και το ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου. Το αρμόδιο υπ. Οικονομικών έχει στείλει ένα σχέδιο απόφασης στις εταιρείες εμπορίας και στην Ένωση Εφοπλιστών για να υποβάλλουν τις παρατηρήσεις τους, η τελική ωστόσο απόφαση μένει να εκδοθεί.

Τέλος, όσον αφορά στους 1.500-1.600 περίπου πρατηριούχους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, έχουν πάρει «έμμεσα» παράταση για την έναρξη λειτουργίας των συστημάτων εισροών- εκροών το αργότερο ως το τέλος Αυγούστου.

Τα 500 από τα πρατήρια αυτά που ανήκουν σε εταιρείες έχουν προμηθευτεί συστήματα, ενώ το ίδιο πιθανώς να έχουν κάνει άλλα 200. Για τα υπόλοιπα δεν υπάρχει εικόνα. Σε όσους πρατηριούχους δεν τα έχουν εγκαταστήσει ως τις αρχές Σεπτεμβρίου, θα τους αφαιρείται η άδεια λειτουργίας, διευκρινίζουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΥΠΑΝ. «Πήραν παράταση, και ικανοποιήθηκε το πάγιο αίτημά τους να επιδοτηθούν μέσω του ΕΣΠΑ, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον καμιά δικαιολογία για να μην προμηθευτούν τα συστήματα», λέγεται χαρακτηριστικά. 
ΠΗΓΗenergypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου