Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Αλλάζει ο Τρόπος Δραστηριοποίησης των ΕΛΠΕ στα Σκόπια


Επανεξετάζεται η μορφή δραστηριότητας της θυγατρικής του ομίλου της ΕΛ.ΠΕ. στη Fyrom. Η εταιρία OKTA Crude Oil Refinery A.D. προσανατολίζεται στη διακοπή της διύλισης αργού πετρελαίου στο τοπικό διυλιστήριο και στη διατήρηση μόνον της εισαγωγής και εμπορίας πετρελαιοειδών, για την κάλυψη της σκοπιανής αγοράς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energia.gr από καλά ενημερωμένες πηγές στα Βαλκάνια, ο περιορισμός των εξαγωγών προς το Κόσσοβο έχει επηρεάσει τη λειτουργία του διυλιστηρίου της OKTA, το οποίο εκ των πραγμάτων απασχολείται σποραδικά κατά τον τελευταίο χρόνο. Κι αυτό γιατί απευθύνεται αποκλειστικά πλέον στα Σκόπια, που είναι μια μικρή αγορά, με ετήσιες πωλήσεις της τάξης των 600-700.000 τόνων καυσίμων, συνεπώς, θεωρείται αντιοικονομικό να λειτουργεί συνεχώς. Η αποκατάσταση, σχετικά πρόσφατα, του οδικού δικτύου μεταξύ Κοσσυφοπεδίου και Αλβανίας έχει διευκολύνει κατά πολύ τη δραστηριοποίηση της τελευταίας στη συγκεκριμένη αγορά, καθώς η απόσταση είναι μικρή. Έτσι, το Κόσσοβο έχει κατακλυσθεί από καύσιμα, τα οποία εξάγονται από τη γειτονική Αλβανία και μάλιστα σε πολύ χαμηλές τιμές.
Το γεγονός αυτό φαίνεται να εξαναγκάζει την OKTA στην επανεξέταση του τρόπου με τον οποίο δραστηριοποιόταν έως τώρα στη Fyrom. Οι σκέψεις που υπάρχουν είναι να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων, ο οποίος μεταφέρει σήμερα αργό πετρέλαιο, ως δίοδος για τη μεταφορά τελικών προϊόντων, τα οποία παράγονται στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης. Αυτό βέβαια θα απαιτήσει μικρής έκτασης επενδύσεις για τη μετατροπή του συγκεκριμένου αγωγού, αλλά σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, είναι πολύ προτιμότερο κάτι τέτοιο, από το να μεταφέρονται οδικά και σιδηροδρομικά βενζίνες και πετρέλαιο στα Σκόπια από τη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό θα επιδιωχθεί να εξοικονομηθεί κόστος σε δύο επίπεδα. Και από τη λειτουργία του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ και από τη μεταφορά των καυσίμων από τη Θεσσαλονίκη.
Σε καμία, πάντως, περίπτωση, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές στο energia.gr, αυτό θα σημάνει τη διακοπή της δραστηριότητας της θυγατρικής της
ΕΛ.ΠΕ. στη Fyrom. Η συγκεκριμένη αγορά θα συνεχίσει να παραμένει μία από τις ξένες αγορές στις οποίες θα εξακολουθήσει να έχει παρόν η ΕΛ.ΠΕ. Απλά, τώρα θα γίνεται με διαφορετικό τρόπο η δραστηριοποίηση της εκεί. Το δε διυλιστήριο της OKTA, με την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού, θα χρησιμοποιηθεί ως αποθηκευτικός χώρος για την υποδοχή των τελικών προϊόντων, που θα μεταφέρονται από το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης. Άλλωστε, η ΕΛ.ΠΕ. δεν έχει λόγο να την εγκαταλείψει, δεδομένου ότι ελέγχει περίπου το 90% της τοπικής αγοράς.
Να υπενθυμίσουμε ότι το διυλιστήριο της OKTA, ρωσικής τεχνολογίας, δημιουργήθηκε το 1980, για την τροφοδοσία της ευρύτερης περιοχής, που περιελάμβανε τη Fyrom, το Κοσσυφοπέδιο και τη νότια Σερβία. Είναι δυναμικότητας 2,5 εκατ. μ.τ. ανά έτος, μέγεθος που το κατατάσσει στα πολύ μικρά διυλιστήρια. Τα κύρια προϊόντα που παράγει είναι, υγραέριο, βενζίνες, καύσιμα αεροσκαφών, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης και μαζούτ.
Στην OKTA μέτοχοι είναι, η ΕΛΠΕΤ Βαλκανική Α.Ε, θυγατρική της ΕΛ.ΠΕ., με ποσοστό 81,51% και το υπόλοιπο 18,49% κατέχουν οι εργαζόμενοι, το Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ο Οργανισμός Ιδιωτικοποίησης της Fyrom. 

ΠΗΓΗ:energia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου