Η τιμή της βενζίνης και άλλων καυσίμων απόσταξης έχει αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες με ταχύτερο ρυθμό από τους δείκτες αναφοράς για το αργό πετρέλαιο. Σε μια εποχή που οι κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο φαίνεται να πλησιάζουν στο τέλος των αντίστοιχων κύκλων..
αύξησης των επιτοκίων καθώς ο πληθωρισμός επιβραδύνεται στις μεγάλες οικονομίες, ένα ράλι στις αγορές ενέργειας θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχία. Στο ιστολόγιο αυτής της εβδομάδας, θα εξετάσουμε τις κύριες αιτίες πίσω από τις πρόσφατες αυξήσεις των τιμών στη βενζίνη και άλλες αγορές αποστάγματος και πώς μπορεί να εξελιχθεί περαιτέρω αυτή η κατάσταση.Σημεία αναφοράς αργού πετρελαίου σε αύξηση
Όταν εξετάζουμε τις μεταβαλλόμενες τιμές των αποσταγμάτων, ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι το κόστος των προϊόντων ανάντη. Έχοντας περάσει πάνω από δύο μήνες, από τα τέλη Απριλίου έως τις αρχές Ιουλίου, διαπραγματεύοντας το εύρος τιμών από 71 έως 79 δολάρια, οι τιμές του αργού πετρελαίου Brent ήταν σε άνοδο από την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου και ξεπέρασαν το εύρος τους την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου. Την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές έκλεισαν έως και 85 $ και διαμορφώθηκαν σε λίγο πάνω από 83 $ την Τετάρτη 2 Αυγούστου. Η ιστορία για τις τιμές του WTI ήταν παρόμοια, με το σημείο αναφοράς να έχει σκαρφαλώσει για λίγο πάνω από το όριο των 80 $ την περασμένη εβδομάδα και επί του παρόντος να βρίσκεται ακριβώς κάτω από αυτό.
Η αύξηση των τιμών του αργού πετρελαίου προέρχεται από τις περικοπές παραγωγής που έγιναν από τον ΟΠΕΚ+ και πιο συγκεκριμένα από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία. Τον Ιούνιο, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την παραγωγή κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα για τον επόμενο μήνα. Αυτή η περικοπή στη συνέχεια παρατάθηκε για τον Αύγουστο, ενώ πιο πρόσφατα υπήρξαν εικασίες ότι θα συνεχιστεί και για τον Σεπτέμβριο. Εν τω μεταξύ, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τις εξαγωγές πετρελαίου της κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα τον Αύγουστο. Όταν η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε για πρώτη φορά τις εθελοντικές περικοπές παραγωγής της τον Ιούνιο, δεν είχε το αποτέλεσμα ανύψωσης των τιμών που θα περίμεναν πολλοί. Ωστόσο, όσο περνάει ο καιρός, η πραγματικότητα της μειωμένης παραγωγής και οι διαδοχικές παρατάσεις της μείωσης της παραγωγής έχουν οδηγήσει τελικά τις τιμές του πετρελαίου προς τα πάνω.
Καθώς οι τιμές του πετρελαίου ξεπέρασαν το εύρος συναλλαγών τους, η άνοδος των τιμών επιδεινώθηκε από τη συναλλακτική δραστηριότητα. Όπως σημείωσε ο John Kemp για το Reuters , οι επενδυτές έσπευσαν να καλύψουν τις short θέσεις τους καθώς οι τιμές αυξάνονταν, γεγονός που τροφοδοτεί περαιτέρω την ανοδική κίνηση. Ενώ οι αγορές αργού πετρελαίου ήταν μάλλον υποτονικές φέτος σε σύγκριση με το 2022, υπάρχουν πολλοί ανοδικοί επενδυτές για τους οποίους το διάλειμμα του εύρους στις αρχές Ιουλίου θα πυροδοτήσει αισιοδοξία ότι η τιμή του αργού μπορεί να αναρριχηθεί ξανά πάνω από το όριο των 90 δολαρίων και πέρα από φέτος.
Τα διυλιστήρια αντιμετωπίζουν προβλήματα
Ένα άλλο βασικό ζήτημα πίσω από την αύξηση των τιμών για τη βενζίνη και άλλα αποστάγματα ήταν η μείωση της χρήσης διύλισης ενώ η ζήτηση παρέμεινε υψηλή. Όπως αναφέρει το Bloomberg , η ζήτηση βενζίνης στην Ευρώπη έχει ανακάμψει καλά φέτος «με τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία να καταγράφουν όλες αυξήσεις στην κατανάλωση από έτος σε έτος». Οι Ηνωμένες Πολιτείες, εν τω μεταξύ, βρίσκονται στη μέση της «οδηγητικής περιόδου» τους, τους καλοκαιρινούς μήνες μεταξύ των Σαββατοκύριακων της Ημέρας Μνήμης και της Ημέρας Εργασίας κατά τη διάρκεια των οποίων η ζήτηση βενζίνης φτάνει στο ετήσιο αποκορύφωμά της.
Εν μέσω των υψηλών επιπέδων ζήτησης, πρόσφατα υπήρξαν αρκετά ζητήματα που επηρεάζουν τη χρήση των διυλιστηρίων. Στην Ευρώπη, η Shell ανακοίνωσε ότι θα κλείσει προσωρινά το εργοστάσιό της στο διυλιστήριο Pernis στις αρχές Ιουνίου λόγω διαρροής, αλλά δεν παρείχε περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την αιτία του προβλήματος ή τη διάρκεια του κλεισίματος. Το Pernis, που βρίσκεται στο Ρότερνταμ, είναι το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ευρώπης και μπορεί να επεξεργάζεται περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα. Πέρα από τον Ατλαντικό, η Exxon Mobil αναγκάστηκε να κλείσει το διυλιστήριο Baton Rouge, το πέμπτο μεγαλύτερο στις ΗΠΑ, στα τέλη Ιουλίου για απροσδόκητες επισκευές που ενδέχεται να επηρεάσουν το εργοστάσιο για το υπόλοιπο καλοκαίρι.
Παράλληλα με ζητήματα σε συγκεκριμένα διυλιστήρια, ο πρόσφατος καύσωνας που έχει κάψει μεγάλο μέρος των νότιων Ηνωμένων Πολιτειών έχει επίσης επηρεάσει την ικανότητα διύλισης της περιοχής. Οι εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες αναγκάζουν τα διυλιστήρια να μειώσουν την επεξεργασία προκειμένου να αποφευχθεί η καταστροφή οποιουδήποτε εξοπλισμού. Η σωρευτική επίδραση των ζητημάτων του διυλιστηρίου, καθώς και η φυσική επιβράδυνση της επεξεργασίας καθώς περνά το καλοκαίρι, οδήγησε σε πτώση του ποσοστού χρησιμοποίησης του διυλιστηρίου στις ΗΠΑ κατά 3,1% από την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου έως το τέλος Ιουλίου. Την ίδια περίοδο το 2022 μειώθηκε κατά 2%, ενώ το 2019 μειώθηκε μόνο κατά 0,2%.
Στο μέλλον, οποιαδήποτε αύξηση στις τιμές των καυσίμων θα παρακολουθείται στενά από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ και άλλες κεντρικές τράπεζες, καθώς οι τιμές των καυσίμων μπορεί να έχουν μεγάλες επιπτώσεις στην πληθωριστική πίεση. Επιπλέον, τις προηγούμενες ημέρες φαίνεται να έχει ήδη υπάρξει μια άμβλυνση της ανοδικής τροχιάς που ακολουθούσαν αυτές οι αγορές. Τα στενά αποθέματα σε αυτά τα προϊόντα, παράλληλα με τις θέσεις των εμπόρων και τα ποσοστά χρησιμοποίησης των διυλιστηρίων, θα είναι βασικοί δείκτες για την εξέλιξη των τιμών τους επόμενους μήνες.
Από το oilprice.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου