Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023

Η Κίνα θα γίνει πετρελαιοπηγός της διύλισης, αυξάνοντας τους παγκόσμιους κινδύνους




 Η Κίνα είναι ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος μοχλός της μελλοντικής ζήτησης αργού πετρελαίου και ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την παγκόσμια διύλιση, καθώς θα συνεχίσει να κατέχει μεγάλο μέρος της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας του κόσμο

Η μεσοπρόθεσμη έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA) για την..

αγορά πετρελαίου, που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, προέβλεψε ότι η Ασία, και ιδιαίτερα η Κίνα, ήταν η κινητήρια δύναμη της αύξησης της ζήτησης αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων μέχρι το 2028.

Η Κίνα αναμένεται επίσης να προσθέσει τη μεγαλύτερη ποσότητα δυναμικότητας διύλισης αργού κατά την περίοδο από το 2022 έως το 2028 και να διατηρήσει τον μεγαλύτερο όγκο πλεονάζουσας δυναμικότητας, σύμφωνα με τον IEA, ο οποίος ενεργεί ως σύμβουλος ενέργειας στις ανεπτυγμένες χώρες.

Η έκθεση τονίζει ότι αυτό παρουσιάζει ευκαιρίες και κινδύνους για τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου και προϊόντων.

Ο κύριος κίνδυνος είναι ότι η παγκόσμια εξάρτηση από τις εξαγωγές διυλισμένων καυσίμων της Κίνας αυξάνεται, αλλά οι εξαγωγές της Κίνας δεν καθορίζονται από τις επιταγές της αγοράς.

Αντίθετα, οι εξαγωγές ραφιναρισμένων προϊόντων της Κίνας υπόκεινται σε ποσοστώσεις που χορηγούνται από το Πεκίνο, το οποίο ενεργεί περισσότερο σύμφωνα με τα συμφέροντα της εγχώριας οικονομίας και των αγορών, παρά με αυτό που μπορεί να σηματοδοτούν οι παγκόσμιες αγορές.

Ο ΔΟΕ είπε ότι η Κίνα είχε περίπου 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) αχρησιμοποίητης ικανότητας διύλισης στις αρχές του 2023.

Αναμένει ότι η αχρησιμοποίητη δυναμικότητα της Κίνας θα αυξηθεί στα 3,2 εκατομμύρια bpd έως το 2028 καθώς προστίθενται επιπλέον μονάδες διύλισης με ταχύτερο ρυθμό από τον όγκο διακίνησης.

Κατά την περίοδο 2022-2028 η Κίνα θα προσθέσει 1,5 εκατομμύρια bpd νέας δυναμικότητας διύλισης, ανεβάζοντας την παραγωγική ικανότητα στα 19,7 εκατομμύρια bpd, αλλά ο όγκος επεξεργασίας αναμένεται να αυξηθεί στα 16,5 εκατομμύρια bpd κατά την προβλεπόμενη περίοδο.

Ο ΙΕΑ είπε ότι η πρόβλεψή του για τα παγκόσμια ισοζύγια προϊόντων για την περίοδο 2022-2028 «εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις υψηλότερες εξαγωγές κινεζικών προϊόντων, ειδικά για το ντίζελ».


Η Κίνα κινδυνεύει

Οι κίνδυνοι της εξάρτησης από την Κίνα για τις εξαγωγές προϊόντων έχουν ήδη αποδειχθεί, με τις εξαγωγές της στον τομέα των μεταφορών και των βιομηχανικών καυσίμων να πέφτουν πέρυσι, γεγονός που οδήγησε στην εκτίναξη του περιθωρίου κέρδους σε ένα βαρέλι ντίζελ στην Ασία.

Η ρωγμή, ή το κέρδος, από την παραγωγή ενός βαρελιού ντίζελ σε ένα τυπικό διυλιστήριο της Σιγκαπούρης έφτασε στο υψηλό ρεκόρ των 68,69 δολαρίων το βαρέλι τον Ιούνιο του περασμένου έτους.

Μέρος αυτού οφειλόταν στη φοβούμενη απώλεια ρωσικού ντίζελ από τις παγκόσμιες αγορές μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά οι εξαγωγές ντίζελ της Κίνας ήταν αδύναμες την ίδια στιγμή, πέφτοντας σε χαμηλό 7 1/2 έτους τον Μάιο του 2022.

Καθώς οι αποστολές ντίζελ της Κίνας ανέκαμψαν, η ρωγμή άρχισε να μειώνεται και μια ταχεία επιτάχυνση των εξαγωγών το δεύτερο εξάμηνο του 2022 και το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους είδε το κέρδος ανά βαρέλι να διολισθαίνει σε χαμηλό 28 μηνών στα 10,08 δολάρια στα τέλη Απριλίου.

Ένας επιπλέον κίνδυνος για τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου και προϊόντων είναι ότι μεγάλο μέρος της επιπλέον ζήτησης της Κίνας κατά την περίοδο 2022-28 είναι να τροφοδοτεί πετροχημικά εργοστάσια αντί να παράγει καύσιμα μεταφορών όπως βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων.

Η Κίνα θα αντιπροσωπεύει το 51% του συνόλου της νέας πετροχημικής δυναμικότητας κατά την προβλεπόμενη περίοδο, γεγονός που θα αυξήσει την κατανάλωση νάφθας κατά 1 εκατομμύριο bpd και θα αυξήσει τη ζήτηση υγραερίου πετρελαίου (LPG) κατά 500.000 bpd, ανέφερε ο IEA.

Η αύξηση στις δύο κύριες πρώτες ύλες πετροχημικών αντιπροσωπεύει το 54% της συνολικής προβλεπόμενης ζήτησης πετρελαίου της Κίνας για την περίοδο 2022-2028, ανέφερε ο IEA.

Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο ότι, ενώ η Κίνα θα οδηγήσει την παγκόσμια ζήτηση αργού, δεν θα προσθέσει πολλά περισσότερα στην προσφορά ντίζελ και βενζίνης, καθώς εκτρέπει περισσότερο πετρέλαιο στην παραγωγή πετροχημικών.

Συνολικά, η άποψη από την έκθεση του IEA είναι ότι υπάρχει αυξανόμενος κίνδυνος να υπάρχει μεγάλο μέρος της εφεδρικής ικανότητας διύλισης πετρελαίου στον κόσμο στην Κίνα, όπου υπόκειται σε γραφειοκρατικές ιδιοτροπίες και απαιτήσεις εσωτερικής πολιτικής, αντί να ανταποκρίνεται στη δυναμική της παγκόσμιας αγοράς.

Οι απόψεις που εκφράζονται εδώ είναι αυτές του Clyde Russell, αρθρογράφου του Reuters.

Από το hydrocarbonprocessing.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου