Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023

Εμπάργκο και πλαφόν στα ρωσικά πετρελαιοειδή

 




Ετοιμάζεται νέο πακέτο κυρώσεων για τα ρωσικά πετρελαιοειδή, σύμφωνα με στοιχεία της Wall Street Journal. Οι κυρώσεις αυτές θα προβλέπουν δύο πλαφόν : α) για το ντίζελ και τη βενζίνη και β) για τα φθηνά πετρελαιοειδή, όπως το μαζούτ. Οι νέες κυρώσεις θα ξεκινήσουν από τις 5 Φεβρουαρίου, όταν..

θα επιβληθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση το εμπάργκο στα ρωσικά πετρελαιοειδή με θαλάσσιες μεταφορές.

Οι νέες κυρώσεις θα έχουν επίσης ως στόχο τον περιορισμό της μεταφοράς ρωσικού αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών μέσω του σκιώδους στόλου πετρελαιοφόρων που δεν υπόκεινται στις μέχρι τώρα επιβληθείσες κυρώσεις. Τα πλοία αυτά μεταφέρουν το μεγαλύτερο όγκο των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία.

Η Ρωσία σκοπεύει να μεταφέρει αργό πετρέλαιο προς επεξεργασία από τα διυλιστήρια χωρών που δε συμμετέχουν στις αντιρωσικές κυρώσεις και στη συνέχεια  να θεωρείται ότι παράγονται τα πετρελαιοειδή από αυτές τις χώρες και να μην υπάγονται στο πλαφόν. Αν το ρωσικό αργό πετρέλαιο εξάγεται, για παράδειγμα, στην Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στα διυλιστήρια αυτών των χωρών μετατρέπεται σε βενζίνη, ντίζελ ή μαζούτ ή κηροζίνη θα θεωρείται ότι αποτελούν προϊόντα αυτών των χωρών και δε θα επηρεάζονται από το πλαφόν.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε  την επιβολή πλαφόν στις τιμές των διυλισμένων πετρελαϊκών προϊόντων  από τη Ρωσία, σύμφωνα με την ανακοίνωση της σουηδικής προεδρίας στις 3 Φεβρουαρίου.  Σύμφωνα με στοιχεία του πρακτορείου Bloomberg , του Reuters και του ρωσικού πόρταλ  Neftegaz , οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισαν , ότι το πλαφόν στην τιμή του ντίζελ θα είναι 100  και του μαζούτ και των λιπαντικών  45 δολάρια/βαρέλι. Οι Βρυξέλλες θέτουν δύο στόχους: α) να περιορίσουν τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές  και β) να μην εμφανιστούν ελλείψεις στη διεθνή αγορά που θα οδηγήσουν σε αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου και των πετρελαιοειδών. 

Στις 16 Ιανουαρίου από το πρακτορείο Reuters ανακοινώθηκε, ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες traders, λίγες ημέρες πριν την επιβολή εμπάργκο αγόρασαν  ποσότητες σε επίπεδα ρεκόρ ρωσικού ντίζελ από το φόβο ελλείψεων που μπορεί να προκύψουν μετά τις 5 Φεβρουαρίου. Τον Ιανουάριο 2023 έγινε εισαγωγή 770 χιλιάδων βαρελιών ημερησίως  που αποτελεί ρεκόρ από το Μάρτιο 2022.

Η Ρωσία θα πρέπει να αναζητήσει νέες αγορές για την εξαγωγή ντίζελ και μαζούτ. Στο ρωσικό χρηματιστήριο καυσίμων ήδη εμφανίστηκε αύξηση της προσφοράς και μείωση των τιμών. Πριν το εμπάργκο και το πλαφόν στα πετρελαιοειδή οι ευρωπαίοι αγόραζαν περισσότερα καύσιμα από αυτά που απαιτούνταν για την τρέχουσα κατανάλωση, επειδή αποθήκευαν ρωσικά καύσιμα, κυρίως ντίζελ. Τις τελευταίες ημέρες όμως μειώθηκε η ευρωπαϊκή ζήτηση, όπως είχε συμβεί με το ρωσικό αργό πετρέλαιο πριν τις 5 Δεκεμβρίου 2022.

Οι ευρωπαϊκές χώρες θα πρέπει, μετά τις 5 Φεβρουαρίου,  να βρουν νέους προμηθευτές καυσίμων για να αντικαταστήσουν τα ρωσικά και να δημιουργήσουν  νέες προμηθευτικές αλυσίδες με χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία , τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ή άλλες χώρες, που παράγουν διυλισμένα πετρελαϊκά προϊόντα. Διαφορετικά θα αγοράζουν πετρελαιοειδή που προέρχονται από ρωσικό αργό πετρέλαιο, του οποίου η επεξεργασία θα γίνεται στα διυλιστήρια τρίτων χωρών.  Η Ινδία, για παράδειγμα, αγοράζει ρωσικό αργό με έκπτωση, το επεξεργάζεται στα διυλιστήριά της και το μεταπωλεί στην Ευρώπη, σε τιμές της αγοράς, αποκομίζοντας υψηλά κέρδη. Κάτι αντίστοιχο κάνει και η Κίνα.

Η Τουρκία επίσης επιδιώκει να επωφεληθεί από τις κυρώσεις. Επιδιώκει να αγοράζει έτοιμα πετρελαιοειδή, με έκπτωση, από τη Ρωσία και να τα μεταπωλεί στην Ευρώπη, σε τιμές αγοράς. Η Άγκυρα, επειδή προσπαθεί να κρατάει τις ισορροπίες με την Ευρώπη, ενδεχομένως να αγοράζει ρωσικά πετρελαιοειδή για την εσωτερική αγορά και ότι της περισσεύει να το διοχετεύει στις ευρωπαϊκές χώρες. Παρόμοια «περίεργα» σχήματα θα χρησιμοποιήσουν και άλλες χώρες, όπως το Μαρόκο. Η Τουρκία σκοπεύει, επίσης,  να αγοράζει υγραέριο (LPG) που αποτελεί πετρελαϊκό προϊόν και να το μεταπωλεί στην Ευρώπη.

Οι χώρες της Μέσης Ανατολής (Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) αγοράζουν ρωσικό μαζούτ και το χρησιμοποιούν ως καύσιμο στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, αντί του δικού τους πετρελαίου και με αυτό τον τρόπο αυξάνουν τις εξαγωγές τους  σε τιμές της αγοράς. 

 Στις κυρώσεις αυτές, εκτός από τους G7 και την Ευρωπαϊκή Ένωση συμμετέχουν η Αυστραλία, η Ισλανδία, το Λιχνενστάιν, η Βόρεια Μακεδονία, η Αλβανία, η Βοσνία Ερζεγοβίνη και η Ουκρανία.

Ακόμη δεν έχει οριστεί η μεταβατική περίοδος ισχύος του Πλαφόν από τις ευρωπαϊκές χώρες. Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ αποφάσισε, ότι το πλαφόν δεν θα συμπεριλαμβάνει τα ρωσικά πετρελαιοειδή που φορτώθηκαν πριν τις 5 Φεβρουαρίου και θα παραδοθούν μέχρι την 1 Απριλίου 2023


του Μιχάλη Ρενέση


Από το energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου