Με την επιτυχία της ενεργειακής μετάβασης στενά συνδεδεμένη με την ικανότητα αποθήκευσης ηλιακής και αιολικής ενέργειας, οι κατασκευαστές μπαταριών μηδενίζουν το λεγόμενο τρίγωνο λιθίου της Λατινικής Αμερικής της Αργεντινής, της..
Βολιβίας και της Χιλής.Αυτές οι τρεις χώρες από μόνες τους περιέχουν 52 εκατομμύρια, ή 53%, από τα 98 εκατομμύρια τόνους παγκόσμιων αποθεμάτων λιθίου, σύμφωνα με το Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ.
Στα τέλη Ιανουαρίου, ο καγκελάριος της Γερμανίας Όλαφ Σολτς επισκέφθηκε την Αργεντινή και τη Χιλή για να εξασφαλίσει την προμήθεια λιθίου για τις αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes-Benz Group και Volkswagen για την παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Η Γερμανία κατέληξε σε μνημόνιο κατανόησης με την Αργεντινή για αυξημένη προσφορά και σχεδιάζει να προσφέρει στη Χιλή μια συμφωνία που φέρεται να είναι πιο ευνοϊκή από την τρέχουσα συμφωνία της με την Κίνα
Μέρες πριν από το ταξίδι του καγκελαρίου Scholz, οι κινεζικές εταιρείες Contemporary Amperex Technology, η θυγατρική της Brunp Recycling και η εταιρεία εξόρυξης CMOC υπέγραψαν συμφωνία 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με την κρατική εταιρεία εξόρυξης της Βολιβίας Yacimientos de Litio Bolivianos για να εξερευνήσουν λίθιο στη χώρα, η οποία έχει το μεγαλύτερο αναγνωρισμένο αποθέματα λιθίου στον κόσμο, σε 21 εκατ. τόνους.
Η Αργεντινή έχει 20 εκατομμύρια τόνους και η Χιλή 11 εκατομμύρια τόνους, ενώ το Μεξικό έχει 1,7 εκατομμύρια τόνους και η Βραζιλία 730.000 τόνους, δίνοντας στη Λατινική Αμερική μερίδιο 55,5% των παγκόσμιων αποθεμάτων από 98 εκατομμύρια τόνους.
Μέχρι το 2040 ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση για λίθιο θα μπορούσε να αυξηθεί περίπου 40 φορές.
Με το 74% της κατανάλωσης λιθίου το 2021 να προορίζεται για μπαταρίες –κυρίως για ηλεκτρικά οχήματα αλλά και για αποθήκευση καθαρής ενέργειας– η εμπορική διπλωματία που υποστηρίζεται από συνεργασίες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα τοποθετεί τη Λατινική Αμερική ως το κέντρο της παγκόσμιας προσφοράς λιθίου για τις επόμενες δεκαετίες.
Οι κορυφαίοι παραγωγοί της Λατινικής Αμερικής
Ενώ το τρίγωνο λιθίου διαθέτει σημαντικά αποθέματα, τα στοιχεία παραγωγής είναι υψηλότερα σε χώρες που έχουν αναπτύξει πλήρως τους ανάντη τομείς τους.
Η Αυστραλία ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός λιθίου στον κόσμο το 2022, με 61.000 τόνους – ή 46,9% του παγκόσμιου συνόλου – με 7,9 εκατομμύρια τόνους σε αναγνωρισμένα αποθέματα. Εν τω μεταξύ, η Χιλή παρήγαγε 39.000 τόνους (30%), η Κίνα 19.000 τόνους (14,6%), η Αργεντινή 6200 τόνους (4,8%) και η Βραζιλία 2200 τόνους (1,7%).
Είναι αξιοσημείωτο ότι η Χιλή είναι ο κορυφαίος παραγωγός της ηπείρου για πάνω από μια δεκαετία, αυξάνοντας σταθερά την παραγωγή από 10.500 τόνους το 2015 σε 19.300 τόνους το 2019, 28.300 τόνους το 2021 και 39.000 τόνους το 2015.
Η χώρα έχει δύο ενεργές εταιρείες εξόρυξης, αλλά δεν έχει ανοίξει νέο ορυχείο εδώ και 30 χρόνια, κυρίως επειδή οι ιδιωτικές εταιρείες δεν κατέχουν τους πόρους τους σύμφωνα με τους νόμους της χώρας, γεγονός που αποθαρρύνει πιθανά παιχνίδια.
Τοπική κοινωνία και πολιτικές ανησυχίες
Η εξόρυξη και η επεξεργασία λιθίου αντιμετώπισε αντιδράσεις από τις τοπικές κοινότητες που ανησυχούν για τις περιβαλλοντικά επιζήμιες πτυχές της πρακτικής και τα κακά εργασιακά πρότυπα. Ο Πρόεδρος της Χιλής Γκάμπριελ Μπόριτς ασχολήθηκε με το θέμα κατά τον πρώτο χρόνο της θητείας του, γεγονός που καθιστά επίκαιρη τη συνεργασία με τη Γερμανία, καθώς ο Καγκελάριος Σολτς υπογράμμισε τα περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα της Γερμανίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.
Παρόμοιες ανησυχίες περιβάλλουν τη συμφωνία της Κίνας με τη Βολιβία. Αν και η συνεργασία στοχεύει να κατασκευάσει δύο εργοστάσια ικανά να παράγουν 25.000 τόνους το καθένα – που θα καθιστούσαν τη Βολιβία τον μεγαλύτερο παραγωγό στην ήπειρο – η τοπική πολιτική και κοινοτική αντιπολίτευση έχει εκτροχιάσει τα προηγούμενα έργα τις τελευταίες δεκαετίες και το κόμμα της αντιπολίτευσης εξέφρασε τις αντιρρήσεις του στον απόηχο του ανακοίνωση της συμφωνίας.
Η Αργεντινή βρίσκεται σε καλή θέση για να αυξήσει την παραγωγή της, η οποία διατηρεί μεταξύ 6000 και 6400 τόνους από το 2018 και έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει τη Χιλή.
Εκτός από τη συμφωνία με τη Γερμανία, τον περασμένο Δεκέμβριο η Lithium Americas με έδρα το Βανκούβερ πλήρωσε 227 εκατομμύρια δολάρια για τις μετοχές που δεν κατείχε ήδη στην Arena Minerals, μια άλλη καναδική εταιρεία με συμμετοχή στο Pastos Grandes Basin. Η κίνηση στοχεύει στην ενοποίηση των εργασιών των παρακείμενων ορυχείων λιθίου των εταιρειών και στην έναρξη της παραγωγής το πρώτο εξάμηνο του 2023.
«Η ενέργεια και η εξόρυξη αποτελούν μεγάλες ευκαιρίες για τη Salta και το Norte Grande να αντιστρέψουν τις ιστορικές ανισότητες. Πολλά έργα εξόρυξης εισέρχονται στο εμπορικό στάδιο και η έκρηξη λιθίου δημιουργεί ευνοϊκές προοπτικές για την περιοχή», δήλωσε στην OBG ο Abel Fernandez, εκτελεστικός διευθυντής της Βιομηχανικής Ένωσης της Salta.
Ωστόσο, ο κυβερνήτης της πλούσιας σε λίθιο επαρχίας La Rioja ανακήρυξε το λίθιο στρατηγικό πόρο και ανέστειλε τα δικαιώματα εξόρυξης τον Ιανουάριο, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ελκυστικότητα της Αργεντινής για ιδιωτικές εταιρείες και υπογραμμίζοντας τα πολιτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια βιασύνη για προμήθειες λιθίου.
Σε παρόμοια κίνηση, πέρυσι η μεξικανική κυβέρνηση μεταρρυθμίζει τον νόμο εξόρυξης για να εθνικοποιήσει το λίθιο, σύμφωνα με τις προηγούμενες κινήσεις της στον ενεργειακό τομέα που έκτοτε εμπόδισαν τις επενδύσεις σε αυτόν τον κλάδο.
Η δυνατότητα επέκτασης της παραγωγής λιθίου σε αυτές τις στρατηγικές αγορές μπορεί επομένως να εξαρτάται από την ικανότητα επίτευξης συμβιβασμού σε αυτούς τους βασικούς τομείς πολιτικής.
Τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού
Ίσως η πιο σημαντική προϋπόθεση για την παροχή εξευγενισμένου λιθίου για μπαταρίες είναι η επεξεργασία. Η Κίνα κατέχει εδώ και καιρό δεσπόζουσα θέση από αυτή την άποψη, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 60% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης το 2022, αν και μειωμένο από μερίδιο 65% το 2021.
Το μεγαλύτερο μέρος του ανθρακικού λιθίου της Λατινικής Αμερικής βρίσκει ήδη το δρόμο του προς την Κίνα για επεξεργασία. Από τις εξαγωγές της Χιλής τον Νοέμβριο του 2022, περίπου 455 εκατομμύρια δολάρια – ή το 66% του συνόλου – πήγαν στην Κίνα, με το 13% να πηγαίνει στη Νότια Κορέα και το 10% στην Ιαπωνία.
Με ένα πλήθος μεγάλων κατασκευαστών αυτοκινήτων να ενισχύουν τις θέσεις τους στην κατασκευή EV, η επέκταση της εκμετάλλευσης και επεξεργασίας λιθίου θα μπορούσε να δημιουργήσει μια πλήρη αλυσίδα εφοδιασμού σε βασικές χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Το Μεξικό έχει προσελκύσει την προσοχή από αυτή την άποψη, ενισχύθηκε από την πρόσφατη διακυβερνητική διπλωματία της εφοδιαστικής αλυσίδας μεταξύ του Καναδά, του Μεξικού και των ΗΠΑ.
Η OBG περιέγραψε πρόσφατα πώς η Σύνοδος Κορυφής Ηγετών της Βόρειας Αμερικής τον Ιανουάριο εμβάθυνε τον συντονισμό και τις επενδύσεις σε αλυσίδες εφοδιασμού ημιαγωγών . Στην ίδια σύνοδο κορυφής, οι ηγέτες των τριών χωρών δεσμεύτηκαν επίσης να «επεκτείνουν τη χαρτογράφηση των κρίσιμων ορυκτών πόρων της Βόρειας Αμερικής για τη συλλογή λεπτομερειών σχετικά με τους πόρους και τα αποθέματα».
Πριν από δύο εβδομάδες, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει ένα εργοστάσιο 800 εκατομμυρίων δολαρίων στην πολιτεία San Luis Potosi, με περισσότερο από το ήμισυ της επένδυσης να πηγαίνει στην κατασκευή ενός νέου εργοστασίου συναρμολόγησης μπαταριών υψηλής τάσης. Η Tesla αναμένεται να κάνει παρόμοια ανακοίνωση στο εγγύς μέλλον για την κατασκευή ενός εργοστασίου κατασκευής μπαταριών και αυτοκινήτων στο Μεξικό, σύμφωνα με τον Marcelo Ebrard, τον υπουργό Εξωτερικών της χώρας.
Πέρυσι η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors μετέτρεψε το εργοστάσιό της στην Coahuila από την παραγωγή οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε EV. Η εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει συνολικά 27 δισεκατομμύρια δολάρια σε προϊόντα EV από το 2022 έως το 2025.
Από το oilprice.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου