Από το energia.gr
Σε αντίθεση με τις μεγάλες πετρελαϊκές κρίσεις που βιώσαμε μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως αυτές του 1973, 1979 και 2011, κοινό χαρακτηριστικό των οποίων ήταν η διακοπή της κανονικής ροής της τροφοδοσίας της διεθνούς αγοράς και η συνεπακόλουθη απότομη αύξηση των τιμών του αργού, η σημερινή κρίση εξελίσσεται σε ακριβώς αντίθετη φορά. Ναι μεν υπάρχει πάλι διακοπή της κανονικής ροής προμήθειας, μόνο που αυτή δεν οφείλεται στην έλλειψη του προϊόντος αλλά στην υπερπροσφορά,(oil glut) και την ανάγκη..
περιορισμού της διάθεσης του στην αγορά, λόγω κατάρρευσης της ζήτησης από πλευράς καταναλωτών.
Από τότε που άρχισαν να εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των πολιτών για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της επιδημίας του κορωνοϊού, δηλαδή από τα μέσα Μαρτίου έως σήμερα, η ζήτηση για αργό, με άμεσες αντίστοιχες επιπτώσεις και στα προϊόντα, σημείωσε βουτιά κατά 29,0 εκατ. βαρέλια την ημέρα σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ). Τελευταίες προβλέψεις του ίδιου οργανισμού κάνουν λόγο για μείωση της συνολικής ζήτησης αργού κατά 9,0 εκατ. βαρ/ημέρα για όλο το 2020, ποσότητα που ισοδυναμεί περίπου στο 10% της παγκόσμιας ημερήσιας προμήθειας όπως αυτή διαμορφώθηκε το 2019.
Καθώς μειώνετο σταθερά η ζήτηση για αργό και πετρελαϊκά προϊόντα τους τελευταίους μήνες τόσο περισσότερο γέμιζαν οι διαθέσιμοι αποθηκευτικοί χώροι σε επίγειες (βλέπε διυλιστήρια) και πλωτές (βλέπε Suezmax και VLCC's) εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιοχές του κόσμου να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα διάθεσης του παραγόμενου αργού. Κάτι τέτοιο συνέβη στις ΗΠΑ στις 19/20 Απριλίου όταν αδυναμία παραλαβής και αποθήκευσης συγκεκριμένων όγκων αργού οδήγησε κυριολεκτικά στην κατάρρευση της τιμής και ανέδειξε το φαινόμενο των αρνητικών τιμών αργού ( -$ 40 το βαρέλι). Βάσει στοιχείων που συγκέντρωσε από 78 χώρες ο ΙΕΑ υπολόγισε ότι η συνολική διαθέσιμη παγκόσμια αποθηκευτική ικανότητα στις αρχές του έτους ήταν 6,7 δισεκ. βαρέλια αργού, ενώ στα τέλη Ιανουαρίου αυτή είχε καλυφθεί στο επίπεδο των 4,2 δισεκ. βαρελιών αντιπροσωπεύοντας μια αξιοποίηση του αποθηκευτικού δυναμικού(capacity utilisation) κατά 63%.
Όμως λόγω της απότομης και μεγάλης σε μέγεθος μείωση της ζήτησης, με εκτιμώμενη αύξηση των αποθεμάτων κατά 11,9 εκατ. βαρ. την ημέρα κατά την διάρκεια του Β τρίμηνου του έτους , ο ΙΕΑ υπολογίζει ότι μέχρι τα τέλη Μαΐου, και όπως φαίνεται στο διάγραμμα, η παγκόσμια αποθηκευτική ικανότητα θα έχει κορεστεί αφού αυτή θα έχει ξεπεράσει τα 5,5 δισεκ. βαρέλια και θα αντιστοιχεί στο 80% του δυναμικού, που αποτελεί το ανώτατο όριο εκμετάλλευσης. Στο δε αποθηκευτικό δυναμικό θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα πλοία τάνκερς που αποτελούν σήμερα την μόνη διαθέσιμη μορφή αποθήκευσης που όμως και αυτή σύντομα εξαντλείται.
Σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής ΕΑ Gibson μέχρι τα τέλη Μαρτίου χρησιμοποιείτο το 86% του διαθέσιμου αποθηκευτικού χώρου των δεξαμενόπλοιων που είχαν αποθηκευμένα 1,9 δισ. βαρέλια πετρελαίου. Όπως εκτιμούν παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς πολύ σύντομα, το αργότερο μέχρι τις αρχές Ιουνίου, δεν θα υπάρχουν καθόλου διαθέσιμα τάνκερς για χρήση ως μόνιμες πλωτές δεξαμενές. Έτσι ως αποτέλεσμα της σημερινής υπερπαραγωγής αργού, και της εμφανούς αδυναμίας αποθήκευσης του από παραγωγούς και διυλιστήρια, η αποθήκευση αργού και προϊόντων έχει αναδειχθεί ως βασική παράμετρος της σημερινής κρίσης.
Από την πλευρά τους έμπειρα στελέχη της διεθνούς πετρελαιαγοράς εκφράζουν την άποψη ότι εάν δεν υπάρξουν σύντομα μεγαλύτερες περικοπές στην παραγωγή αργού από τους OPEC + (οι οποίοι και έχουν δεσμευθεί για περικοπές 9,6 εκατ. βαρ/ημέρα) αναμένεται νέα βουτιά στις διεθνείς τιμές εντός του Β δεκαπενθήμερου του Μαΐου και εντεύθεν. Με κίνδυνο η τιμή του βαρελιού Brent να απολέσει τα κέρδη των $10 του τελευταίου 15θήμερου και να κατρακυλήσει πάλι κάτω από τα $20 το βαρέλι.
του Κ.Ν. Σταμπολή
Σε αντίθεση με τις μεγάλες πετρελαϊκές κρίσεις που βιώσαμε μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως αυτές του 1973, 1979 και 2011, κοινό χαρακτηριστικό των οποίων ήταν η διακοπή της κανονικής ροής της τροφοδοσίας της διεθνούς αγοράς και η συνεπακόλουθη απότομη αύξηση των τιμών του αργού, η σημερινή κρίση εξελίσσεται σε ακριβώς αντίθετη φορά. Ναι μεν υπάρχει πάλι διακοπή της κανονικής ροής προμήθειας, μόνο που αυτή δεν οφείλεται στην έλλειψη του προϊόντος αλλά στην υπερπροσφορά,(oil glut) και την ανάγκη..
περιορισμού της διάθεσης του στην αγορά, λόγω κατάρρευσης της ζήτησης από πλευράς καταναλωτών.
Από τότε που άρχισαν να εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των πολιτών για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της επιδημίας του κορωνοϊού, δηλαδή από τα μέσα Μαρτίου έως σήμερα, η ζήτηση για αργό, με άμεσες αντίστοιχες επιπτώσεις και στα προϊόντα, σημείωσε βουτιά κατά 29,0 εκατ. βαρέλια την ημέρα σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ). Τελευταίες προβλέψεις του ίδιου οργανισμού κάνουν λόγο για μείωση της συνολικής ζήτησης αργού κατά 9,0 εκατ. βαρ/ημέρα για όλο το 2020, ποσότητα που ισοδυναμεί περίπου στο 10% της παγκόσμιας ημερήσιας προμήθειας όπως αυτή διαμορφώθηκε το 2019.
Καθώς μειώνετο σταθερά η ζήτηση για αργό και πετρελαϊκά προϊόντα τους τελευταίους μήνες τόσο περισσότερο γέμιζαν οι διαθέσιμοι αποθηκευτικοί χώροι σε επίγειες (βλέπε διυλιστήρια) και πλωτές (βλέπε Suezmax και VLCC's) εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιοχές του κόσμου να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα διάθεσης του παραγόμενου αργού. Κάτι τέτοιο συνέβη στις ΗΠΑ στις 19/20 Απριλίου όταν αδυναμία παραλαβής και αποθήκευσης συγκεκριμένων όγκων αργού οδήγησε κυριολεκτικά στην κατάρρευση της τιμής και ανέδειξε το φαινόμενο των αρνητικών τιμών αργού ( -$ 40 το βαρέλι). Βάσει στοιχείων που συγκέντρωσε από 78 χώρες ο ΙΕΑ υπολόγισε ότι η συνολική διαθέσιμη παγκόσμια αποθηκευτική ικανότητα στις αρχές του έτους ήταν 6,7 δισεκ. βαρέλια αργού, ενώ στα τέλη Ιανουαρίου αυτή είχε καλυφθεί στο επίπεδο των 4,2 δισεκ. βαρελιών αντιπροσωπεύοντας μια αξιοποίηση του αποθηκευτικού δυναμικού(capacity utilisation) κατά 63%.
Όμως λόγω της απότομης και μεγάλης σε μέγεθος μείωση της ζήτησης, με εκτιμώμενη αύξηση των αποθεμάτων κατά 11,9 εκατ. βαρ. την ημέρα κατά την διάρκεια του Β τρίμηνου του έτους , ο ΙΕΑ υπολογίζει ότι μέχρι τα τέλη Μαΐου, και όπως φαίνεται στο διάγραμμα, η παγκόσμια αποθηκευτική ικανότητα θα έχει κορεστεί αφού αυτή θα έχει ξεπεράσει τα 5,5 δισεκ. βαρέλια και θα αντιστοιχεί στο 80% του δυναμικού, που αποτελεί το ανώτατο όριο εκμετάλλευσης. Στο δε αποθηκευτικό δυναμικό θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα πλοία τάνκερς που αποτελούν σήμερα την μόνη διαθέσιμη μορφή αποθήκευσης που όμως και αυτή σύντομα εξαντλείται.
Σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής ΕΑ Gibson μέχρι τα τέλη Μαρτίου χρησιμοποιείτο το 86% του διαθέσιμου αποθηκευτικού χώρου των δεξαμενόπλοιων που είχαν αποθηκευμένα 1,9 δισ. βαρέλια πετρελαίου. Όπως εκτιμούν παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς πολύ σύντομα, το αργότερο μέχρι τις αρχές Ιουνίου, δεν θα υπάρχουν καθόλου διαθέσιμα τάνκερς για χρήση ως μόνιμες πλωτές δεξαμενές. Έτσι ως αποτέλεσμα της σημερινής υπερπαραγωγής αργού, και της εμφανούς αδυναμίας αποθήκευσης του από παραγωγούς και διυλιστήρια, η αποθήκευση αργού και προϊόντων έχει αναδειχθεί ως βασική παράμετρος της σημερινής κρίσης.
Από την πλευρά τους έμπειρα στελέχη της διεθνούς πετρελαιαγοράς εκφράζουν την άποψη ότι εάν δεν υπάρξουν σύντομα μεγαλύτερες περικοπές στην παραγωγή αργού από τους OPEC + (οι οποίοι και έχουν δεσμευθεί για περικοπές 9,6 εκατ. βαρ/ημέρα) αναμένεται νέα βουτιά στις διεθνείς τιμές εντός του Β δεκαπενθήμερου του Μαΐου και εντεύθεν. Με κίνδυνο η τιμή του βαρελιού Brent να απολέσει τα κέρδη των $10 του τελευταίου 15θήμερου και να κατρακυλήσει πάλι κάτω από τα $20 το βαρέλι.
του Κ.Ν. Σταμπολή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου