Από το capital.gr
Ψηλότερα από κάθε άλλη χρονιά στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ έχει μπει για το νέο έτος ο πήχης των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις. Η διοίκηση του Ταμείου επιβεβαιώνει ότι για το 2020 ο προσδοκώμενος στόχος είναι η είσπραξη 2,44 δισ. ευρώ, ποσό που έχει ήδη εγγραφεί στον Προϋπολογισμό που κατάρτισε το υπουργείο Οικονομικών και ψηφίστηκε από τη Βουλή. Από τα 2,44 δισ., η μερίδα του λέοντος θα προέλθει από..
τις τρεις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις που έχουν δρομολογηθεί για την επόμενη χρονιά και τα λεγόμενα "βαριά χαρτιά", όπως αποκαλεί το ΤΑΙΠΕΔ τις τρεις μεγάλες πωλήσεις, δύο από τον ενεργειακό τομέα και μία από τις υποδομές: ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ και Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, εφόσον ολοκληρωθούν βάσει προγραμματισμού εντός του 2020, θα φέρουν έσοδα άνω των 2 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται αισιόδοξο, καθώς συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε οι διαγωνισμοί να στεφθούν με επιτυχία: το οικονομικό κλίμα έχει βελτιωθεί, οι προοπτικές για την ελληνική οικονομία είναι θετικές, ενώ ήδη έχει εκδηλωθεί μεγάλο ενδιαφέρον και αναμένεται ισχυρός ανταγωνισμός για τα τρία μεγάλα projects του ΤΑΙΠΕΔ για το 2020.
Στα έσοδα του 2020 αναμένεται να συνεισφέρει ακόμα ένα σημαντικό έργο, γύρω από το οποίο έχουν καλλιεργηθεί σημαντικές προσδοκίες, που δεν περιορίζονται στις ταμειακές εισπράξεις, αλλά αφορούν συνολικά την ελληνική οικονομία: εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες που σχετίζονται με την εμβληματική αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Σημαντική θέση, εξάλλου, στην προσπάθεια για αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να διαδραματίσουν οι παραχωρήσεις μιας σειράς από σημαντικές υποδομές, είτε αφορούν περιφερειακά λιμάνια και μαρίνες είτε άλλα ακίνητα, η κυριότητα των οποίων έχει περάσει στο Ταμείο.
ΔΕΠΑ
Σε πρώτο πλάνο, με βάση το χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μπαίνει η διπλή πώληση της ΔΕΠΑ, που χωρίζεται σε δύο διαγωνισμούς, για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αντίστοιχα. Για τις υποδομές, όπου ήδη τρέχει ο διαγωνισμός, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, έχει οριστεί ως προθεσμία για την εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος η 14η Φεβρουαρίου.
Στόχος είναι να επιτευχθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής εντός του 2020. Νωρίτερα εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, για την οποία έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον από σχεδόν όλους τους εγχώριους παίκτες της ελληνικής ενεργειακής αγοράς.
Για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία έχουν εκχωρηθεί οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα δίκτυα διανομής της Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), της Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣΣ) και της υπόλοιπης Ελλάδας (ΔΕΔΑ), το ενδιαφέρον είναι επίσης ισχυρό και προέρχεται τόσο από funds που επενδύουν σε υποδομές όσο και από διεθνείς εταιρείες διαχείρισης δικτύων, ενδεχομένως και από κατασκευαστικούς ομίλους. Συγκεκριμένα, μεταξύ των εταιρειών που φέρονται ως υποψήφιοι "μνηστήρες" περιλαμβάνονται η ιταλική Italgas και η γερμανική Eon.
Σημειώνεται ότι στα πάγια της ΔΕΠΑ Υποδομών περιλαμβάνεται η κυριότητα επί του δικτύου οπτικών ινών αλλά και τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ για ανάπτυξη, σχεδιασμό και υλοποίηση έργων υποδομής δικτύου διανομής, περιλαμβανομένων και των έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG ή μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG.
Ο πρώτος διαγωνισμός μπορεί να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2020, ενώ η ανακήρυξη του πλειοδότη και το οικονομικό κλείσιμο εκτιμάται ότι μπορεί να ολοκληρωθούν εντός του 2020. Ως προς τον πήχη του τιμήματος, αυτός υπερβαίνει τα 200 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι η ΔΕΠΑ είχε αποκτήσει το 49% του δικτύου της Αττικής από τη Shell έναντι 111 εκατ. ευρώ.
Εμπορία
Ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας προβλέπεται να προκηρυχθεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου και ήδη οι περισσότεροι ελληνικοί ενεργειακοί όμιλοι φέρονται να εξετάζουν ζεστά τη συμμετοχή τους σε αυτόν. Μεταξύ των ομίλων και των εταιρειών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συγκαταλέγονται η Mytilineos, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Motor Oil, ο όμιλος Κοπελούζου, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και διεθνείς συμμετοχές ή joint ventures με ελληνικές εταιρείες, με δεδομένη την ισχυρή ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς, η οποία εξελίσσεται σε διεθνή ενεργειακό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, όμως, και οι προοπτικές της εγχώριας κατανάλωσης αερίου εμφανίζονται θετικές με δεδομένη την απόφαση για πλήρη απολιγνιτοποίηση του ενεργειακού συστήματος μέχρι το 2028, με τον μεγαλύτερο όγκο των αποσύρσεων μονάδων λιγνίτη να τοποθετείται χρονικά νωρίτερα, έως το 2023. Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας περιλαμβάνεται η συμμετοχή στην ΕΠΑ Αττικής, οι διεθνείς συμβάσεις με προμηθευτές, καθώς και η συμμετοχή στο project δημιουργίας πλωτού τερματικού υγροποιημένου σταθμού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που οριστικοποιήθηκε τον περασμένο μήνα.
ΔΑΑ
Τα μεγαλύτερα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις του 2020 εκτιμάται βάσιμα ότι θα προέλθουν από τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος". Οι προσδοκίες για επίτευξη τιμήματος που ενδεχομένως να ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ ενισχύονται από το γεγονός ότι στον διαγωνισμό συμμετέχουν 10 επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.
Ο ισχυρός ανταγωνισμός περιλαμβάνει σημαντικούς επενδυτές, όπως την καναδική Avi Alliance (PSP Investments), που ελέγχει ήδη το 40% και το management του ΔΑΑ, το επενδυτικό κεφάλαιο από την Αυστραλία Macquarie Capital, που επενδύει σε υποδομές, ενώ στους "μνηστήρες" περιλαμβάνονται επίσης γαλλικοί, αμερικανικοί και ευρωπαϊκοί όμιλοι αλλά και pension funds που προσβλέπουν στην αυξανόμενη κερδοφορία του ΔΑΑ και στα υψηλά μερίσματα που επιστρέφει στους μετόχους του. Αμέσως μετά τις γιορτές θα ανακοινωθούν τα σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού και, με βάση την αρχική αξιολόγηση, οι φάκελοι εμφανίζονται πλήρεις. Αυτό σημαίνει ότι, εκτός απροόπτου, και τα 10 σχήματα θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά.
Το σφιχτό χρονοδιάγραμμα του Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν στις αρχές του 2020, ενώ το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής αναμένεται πριν από το τέλος του έτους.
ΕΛΠΕ
Η τρίτη "βαριά αποκρατικοποίηση του 2020", σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, θα αφορά την πώληση μέρους ή όλης της συμμετοχής του Δημοσίου, που ανέρχεται σε 35,5%, στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων. Με βάση τη συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης, από την πώληση μεριδίου του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ στόχος είναι να εισπραχθεί ποσό ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Με βάση την έρευνα αγοράς που έχουν κάνει οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, θεωρείται πολύ δύσκολο να βρεθεί αγοραστής για το σύνολο της συμμετοχής του Δημοσίου, με δεδομένη την απόφαση του έτερου μετόχου, της Paneuropean, να μη συμμετάσχει σε πιθανό νέο διαγωνισμό.
Ως εκ τούτου, θεωρείται ως προσφορότερη λύση η διάθεση μετοχών μέσω Χρηματιστηρίου. Για να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ ποσό της τάξης του μισού δισ. ευρώ, θα χρειαζόταν το Δημόσιο να διαθέσει ένα ποσοστό της τάξης του 18%-19%. Η οριστική απόφαση αλλά και ο χρόνος για την πραγματοποίηση της συναλλαγής συναρτώνται με τη γενικότερη πορεία του Χρηματιστηρίου αλλά και την πορεία της μετοχής των ΕΛΠΕ, με στόχο πάντα τη μεγιστοποίηση του οφέλους.
Εγνατία
Η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει την επίλυση των εκκρεμών ζητημάτων φαίνεται ότι θα ξεμπλοκάρει ακόμα έναν εκκρεμή διαγωνισμό, αυτόν για την παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού. Και για την παραχώρηση της Εγνατίας έχει εκδηλωθεί ισχυρό ενδιαφέρον, ενώ από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ εκφράζεται αισιοδοξία ότι η 35ετής παραχώρηση μπορεί να κλείσει εντός του 2020. Ως γνωστόν, η καθυστέρηση στην έναρξη της παραχώρησης έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ από πλευράς κυβέρνησης βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία προσδιορισμού των αναγκαίων επισκευαστικών εργασιών, η αδειοδότηση των σηράγγων, καθώς επίσης και η επίλυση θεμάτων που σχετίζονται με τα διόδια.
Περιφερειακά λιμάνια
Από τις σημαντικές υποδομές που αναμένεται να ξεκινήσουν να αξιοποιούνται εντός της νέας χρονιάς είναι και οι 10 περιφερειακοί Οργανισμοί Λιμένων, των οποίων η διαχείριση έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ήδη από πλευράς Ταμείου έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τη βέλτιστη μέθοδο αξιοποίησης καθενός από τους 10 οργανισμούς και απομένει η οριστικοποίηση των αποφάσεων σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας. Σημειώνεται ότι για καθένα από τα 10 περιφερειακά λιμάνια σε Βόλο, Ραφήνα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Κέρκυρα και Καβάλα διενεργήθηκε ξεχωριστή μελέτη βιωσιμότητας, που υπέδειξε τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης μεταξύ των τριών διαφορετικών μοντέλων (ολική παραχώρηση, υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων και πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του οργανισμού λιμένος). Η προσδοκία από πλευράς Ταμείου είναι να ξεκινήσει η διαδικασία των διαγωνισμών για τουλάχιστον τρία λιμάνια.
Μεταξύ των υποψήφιων περιφερειακών λιμανιών, που θεωρούνται πιο ελκυστικά ώστε να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί θεωρούνται της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας. Συγκεκριμένα, για την Αλεξανδρούπολη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον εν όψει της προοπτικής του λιμανιού να αναδειχθεί σε ενεργειακό κόμβο, για την Καβάλα καταγράφεται ενδιαφέρον για ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας, ενώ για την Ηγουμενίτσα εκτιμάται ότι υπάρχουν προοπτικές τόσο στον τομέα του ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών όσο και στον τομέα των logistics.
Μαρίνες
Εντός του 2020 αναμένεται να δρομολογηθούν, επίσης, 5 παραχωρήσεις μαρινών, όπως προβλέπει το ADP του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τις μαρίνες Μυκόνου, Αρετσούς, Αργοστολίου, Ζακύνθου και Ρόδου. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί δύο διαγωνισμοί, για τη μαρίνα Χίου και τη μαρίνα Αλίμου, ενώ για τις 5 μαρίνες που προγραμματίζεται να παραχωρηθούν το 2020 αναμένεται να εκδηλωθεί σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, με δεδομένο ότι πρόκειται για υποδομές που εξυπηρετούν σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς.
Αποθήκη αερίου Ν. Καβάλα
Το project αξιοποίησης του υπό εξάντληση κοιτάσματος στην περιοχή της Νότιας Καβάλας, για τη δημιουργία αποθήκης αερίου είναι ακόμα ένα έργο ενεργειακού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με το Ταμείο, ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο asset μπορεί να ξεκινήσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020, καθώς ήδη στον πρόσφατο ενεργειακό νόμο συμπληρώθηκε το νομοθετικό πλαίσιο. Απομένει η έκδοση των αναγκαίων ρυθμιστικών αποφάσεων για τη μορφή και τα έσοδα του έργου, το οποίο, εκτός από οικονομική, έχει και στρατηγική σημασία για την ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ακίνητα
Εκτός από τις παραχωρήσεις υποδομών ή τους διαγωνισμούς για την πώληση μετοχών του Δημοσίου σε δημόσιες επιχειρήσεις, στον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνεται επίσης η πώληση μιας σειράς από δημόσια ακίνητα, η κυριότητα των οποίων έχει περάσει στο Ταμείο. Πρώτο στη λίστα βρίσκεται το ακίνητο 345 στρεμμάτων της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου. Για το συγκεκριμένο ακίνητο αναμένεται να διευκρινιστεί εντός του Ιανουαρίου εάν θα συνοδεύεται με άδεια δημιουργίας καζίνο.
Επίσης το επόμενο διάστημα αναμένεται να βγουν προς πώληση και άλλα ακίνητα, όπως τα 590 στρέμματα εντός του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου Μαρκοπούλου, τα 4 οικόπεδα 231 στρεμμάτων που χρησιμοποιήθηκαν ως εργοταξιακοί χώροι για το έργο ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου, αλλά και το ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο
Ψηλότερα από κάθε άλλη χρονιά στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ έχει μπει για το νέο έτος ο πήχης των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις. Η διοίκηση του Ταμείου επιβεβαιώνει ότι για το 2020 ο προσδοκώμενος στόχος είναι η είσπραξη 2,44 δισ. ευρώ, ποσό που έχει ήδη εγγραφεί στον Προϋπολογισμό που κατάρτισε το υπουργείο Οικονομικών και ψηφίστηκε από τη Βουλή. Από τα 2,44 δισ., η μερίδα του λέοντος θα προέλθει από..
τις τρεις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις που έχουν δρομολογηθεί για την επόμενη χρονιά και τα λεγόμενα "βαριά χαρτιά", όπως αποκαλεί το ΤΑΙΠΕΔ τις τρεις μεγάλες πωλήσεις, δύο από τον ενεργειακό τομέα και μία από τις υποδομές: ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ και Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, εφόσον ολοκληρωθούν βάσει προγραμματισμού εντός του 2020, θα φέρουν έσοδα άνω των 2 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται αισιόδοξο, καθώς συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε οι διαγωνισμοί να στεφθούν με επιτυχία: το οικονομικό κλίμα έχει βελτιωθεί, οι προοπτικές για την ελληνική οικονομία είναι θετικές, ενώ ήδη έχει εκδηλωθεί μεγάλο ενδιαφέρον και αναμένεται ισχυρός ανταγωνισμός για τα τρία μεγάλα projects του ΤΑΙΠΕΔ για το 2020.
Στα έσοδα του 2020 αναμένεται να συνεισφέρει ακόμα ένα σημαντικό έργο, γύρω από το οποίο έχουν καλλιεργηθεί σημαντικές προσδοκίες, που δεν περιορίζονται στις ταμειακές εισπράξεις, αλλά αφορούν συνολικά την ελληνική οικονομία: εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες που σχετίζονται με την εμβληματική αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Σημαντική θέση, εξάλλου, στην προσπάθεια για αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να διαδραματίσουν οι παραχωρήσεις μιας σειράς από σημαντικές υποδομές, είτε αφορούν περιφερειακά λιμάνια και μαρίνες είτε άλλα ακίνητα, η κυριότητα των οποίων έχει περάσει στο Ταμείο.
ΔΕΠΑ
Σε πρώτο πλάνο, με βάση το χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μπαίνει η διπλή πώληση της ΔΕΠΑ, που χωρίζεται σε δύο διαγωνισμούς, για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αντίστοιχα. Για τις υποδομές, όπου ήδη τρέχει ο διαγωνισμός, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, έχει οριστεί ως προθεσμία για την εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος η 14η Φεβρουαρίου.
Στόχος είναι να επιτευχθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής εντός του 2020. Νωρίτερα εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, για την οποία έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον από σχεδόν όλους τους εγχώριους παίκτες της ελληνικής ενεργειακής αγοράς.
Για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία έχουν εκχωρηθεί οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα δίκτυα διανομής της Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), της Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣΣ) και της υπόλοιπης Ελλάδας (ΔΕΔΑ), το ενδιαφέρον είναι επίσης ισχυρό και προέρχεται τόσο από funds που επενδύουν σε υποδομές όσο και από διεθνείς εταιρείες διαχείρισης δικτύων, ενδεχομένως και από κατασκευαστικούς ομίλους. Συγκεκριμένα, μεταξύ των εταιρειών που φέρονται ως υποψήφιοι "μνηστήρες" περιλαμβάνονται η ιταλική Italgas και η γερμανική Eon.
Σημειώνεται ότι στα πάγια της ΔΕΠΑ Υποδομών περιλαμβάνεται η κυριότητα επί του δικτύου οπτικών ινών αλλά και τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ για ανάπτυξη, σχεδιασμό και υλοποίηση έργων υποδομής δικτύου διανομής, περιλαμβανομένων και των έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG ή μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG.
Ο πρώτος διαγωνισμός μπορεί να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2020, ενώ η ανακήρυξη του πλειοδότη και το οικονομικό κλείσιμο εκτιμάται ότι μπορεί να ολοκληρωθούν εντός του 2020. Ως προς τον πήχη του τιμήματος, αυτός υπερβαίνει τα 200 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι η ΔΕΠΑ είχε αποκτήσει το 49% του δικτύου της Αττικής από τη Shell έναντι 111 εκατ. ευρώ.
Εμπορία
Ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας προβλέπεται να προκηρυχθεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου και ήδη οι περισσότεροι ελληνικοί ενεργειακοί όμιλοι φέρονται να εξετάζουν ζεστά τη συμμετοχή τους σε αυτόν. Μεταξύ των ομίλων και των εταιρειών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συγκαταλέγονται η Mytilineos, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Motor Oil, ο όμιλος Κοπελούζου, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και διεθνείς συμμετοχές ή joint ventures με ελληνικές εταιρείες, με δεδομένη την ισχυρή ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς, η οποία εξελίσσεται σε διεθνή ενεργειακό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, όμως, και οι προοπτικές της εγχώριας κατανάλωσης αερίου εμφανίζονται θετικές με δεδομένη την απόφαση για πλήρη απολιγνιτοποίηση του ενεργειακού συστήματος μέχρι το 2028, με τον μεγαλύτερο όγκο των αποσύρσεων μονάδων λιγνίτη να τοποθετείται χρονικά νωρίτερα, έως το 2023. Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας περιλαμβάνεται η συμμετοχή στην ΕΠΑ Αττικής, οι διεθνείς συμβάσεις με προμηθευτές, καθώς και η συμμετοχή στο project δημιουργίας πλωτού τερματικού υγροποιημένου σταθμού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που οριστικοποιήθηκε τον περασμένο μήνα.
ΔΑΑ
Τα μεγαλύτερα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις του 2020 εκτιμάται βάσιμα ότι θα προέλθουν από τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος". Οι προσδοκίες για επίτευξη τιμήματος που ενδεχομένως να ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ ενισχύονται από το γεγονός ότι στον διαγωνισμό συμμετέχουν 10 επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.
Ο ισχυρός ανταγωνισμός περιλαμβάνει σημαντικούς επενδυτές, όπως την καναδική Avi Alliance (PSP Investments), που ελέγχει ήδη το 40% και το management του ΔΑΑ, το επενδυτικό κεφάλαιο από την Αυστραλία Macquarie Capital, που επενδύει σε υποδομές, ενώ στους "μνηστήρες" περιλαμβάνονται επίσης γαλλικοί, αμερικανικοί και ευρωπαϊκοί όμιλοι αλλά και pension funds που προσβλέπουν στην αυξανόμενη κερδοφορία του ΔΑΑ και στα υψηλά μερίσματα που επιστρέφει στους μετόχους του. Αμέσως μετά τις γιορτές θα ανακοινωθούν τα σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού και, με βάση την αρχική αξιολόγηση, οι φάκελοι εμφανίζονται πλήρεις. Αυτό σημαίνει ότι, εκτός απροόπτου, και τα 10 σχήματα θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά.
Το σφιχτό χρονοδιάγραμμα του Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι οι δεσμευτικές προσφορές θα κατατεθούν στις αρχές του 2020, ενώ το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής αναμένεται πριν από το τέλος του έτους.
ΕΛΠΕ
Η τρίτη "βαριά αποκρατικοποίηση του 2020", σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, θα αφορά την πώληση μέρους ή όλης της συμμετοχής του Δημοσίου, που ανέρχεται σε 35,5%, στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων. Με βάση τη συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης, από την πώληση μεριδίου του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ στόχος είναι να εισπραχθεί ποσό ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Με βάση την έρευνα αγοράς που έχουν κάνει οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, θεωρείται πολύ δύσκολο να βρεθεί αγοραστής για το σύνολο της συμμετοχής του Δημοσίου, με δεδομένη την απόφαση του έτερου μετόχου, της Paneuropean, να μη συμμετάσχει σε πιθανό νέο διαγωνισμό.
Ως εκ τούτου, θεωρείται ως προσφορότερη λύση η διάθεση μετοχών μέσω Χρηματιστηρίου. Για να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ ποσό της τάξης του μισού δισ. ευρώ, θα χρειαζόταν το Δημόσιο να διαθέσει ένα ποσοστό της τάξης του 18%-19%. Η οριστική απόφαση αλλά και ο χρόνος για την πραγματοποίηση της συναλλαγής συναρτώνται με τη γενικότερη πορεία του Χρηματιστηρίου αλλά και την πορεία της μετοχής των ΕΛΠΕ, με στόχο πάντα τη μεγιστοποίηση του οφέλους.
Εγνατία
Η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει την επίλυση των εκκρεμών ζητημάτων φαίνεται ότι θα ξεμπλοκάρει ακόμα έναν εκκρεμή διαγωνισμό, αυτόν για την παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού. Και για την παραχώρηση της Εγνατίας έχει εκδηλωθεί ισχυρό ενδιαφέρον, ενώ από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ εκφράζεται αισιοδοξία ότι η 35ετής παραχώρηση μπορεί να κλείσει εντός του 2020. Ως γνωστόν, η καθυστέρηση στην έναρξη της παραχώρησης έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ από πλευράς κυβέρνησης βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία προσδιορισμού των αναγκαίων επισκευαστικών εργασιών, η αδειοδότηση των σηράγγων, καθώς επίσης και η επίλυση θεμάτων που σχετίζονται με τα διόδια.
Περιφερειακά λιμάνια
Από τις σημαντικές υποδομές που αναμένεται να ξεκινήσουν να αξιοποιούνται εντός της νέας χρονιάς είναι και οι 10 περιφερειακοί Οργανισμοί Λιμένων, των οποίων η διαχείριση έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Ήδη από πλευράς Ταμείου έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τη βέλτιστη μέθοδο αξιοποίησης καθενός από τους 10 οργανισμούς και απομένει η οριστικοποίηση των αποφάσεων σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας. Σημειώνεται ότι για καθένα από τα 10 περιφερειακά λιμάνια σε Βόλο, Ραφήνα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Κέρκυρα και Καβάλα διενεργήθηκε ξεχωριστή μελέτη βιωσιμότητας, που υπέδειξε τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης μεταξύ των τριών διαφορετικών μοντέλων (ολική παραχώρηση, υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων και πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του οργανισμού λιμένος). Η προσδοκία από πλευράς Ταμείου είναι να ξεκινήσει η διαδικασία των διαγωνισμών για τουλάχιστον τρία λιμάνια.
Μεταξύ των υποψήφιων περιφερειακών λιμανιών, που θεωρούνται πιο ελκυστικά ώστε να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί θεωρούνται της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας. Συγκεκριμένα, για την Αλεξανδρούπολη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον εν όψει της προοπτικής του λιμανιού να αναδειχθεί σε ενεργειακό κόμβο, για την Καβάλα καταγράφεται ενδιαφέρον για ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας, ενώ για την Ηγουμενίτσα εκτιμάται ότι υπάρχουν προοπτικές τόσο στον τομέα του ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών όσο και στον τομέα των logistics.
Μαρίνες
Εντός του 2020 αναμένεται να δρομολογηθούν, επίσης, 5 παραχωρήσεις μαρινών, όπως προβλέπει το ADP του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τις μαρίνες Μυκόνου, Αρετσούς, Αργοστολίου, Ζακύνθου και Ρόδου. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί δύο διαγωνισμοί, για τη μαρίνα Χίου και τη μαρίνα Αλίμου, ενώ για τις 5 μαρίνες που προγραμματίζεται να παραχωρηθούν το 2020 αναμένεται να εκδηλωθεί σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, με δεδομένο ότι πρόκειται για υποδομές που εξυπηρετούν σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς.
Αποθήκη αερίου Ν. Καβάλα
Το project αξιοποίησης του υπό εξάντληση κοιτάσματος στην περιοχή της Νότιας Καβάλας, για τη δημιουργία αποθήκης αερίου είναι ακόμα ένα έργο ενεργειακού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με το Ταμείο, ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο asset μπορεί να ξεκινήσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020, καθώς ήδη στον πρόσφατο ενεργειακό νόμο συμπληρώθηκε το νομοθετικό πλαίσιο. Απομένει η έκδοση των αναγκαίων ρυθμιστικών αποφάσεων για τη μορφή και τα έσοδα του έργου, το οποίο, εκτός από οικονομική, έχει και στρατηγική σημασία για την ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ακίνητα
Εκτός από τις παραχωρήσεις υποδομών ή τους διαγωνισμούς για την πώληση μετοχών του Δημοσίου σε δημόσιες επιχειρήσεις, στον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνεται επίσης η πώληση μιας σειράς από δημόσια ακίνητα, η κυριότητα των οποίων έχει περάσει στο Ταμείο. Πρώτο στη λίστα βρίσκεται το ακίνητο 345 στρεμμάτων της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου. Για το συγκεκριμένο ακίνητο αναμένεται να διευκρινιστεί εντός του Ιανουαρίου εάν θα συνοδεύεται με άδεια δημιουργίας καζίνο.
Επίσης το επόμενο διάστημα αναμένεται να βγουν προς πώληση και άλλα ακίνητα, όπως τα 590 στρέμματα εντός του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου Μαρκοπούλου, τα 4 οικόπεδα 231 στρεμμάτων που χρησιμοποιήθηκαν ως εργοταξιακοί χώροι για το έργο ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου, αλλά και το ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου