Από το energypress.gr
Σε τακτοποίηση μικρής έκτασης εκκρεμοτήτων προχωρά το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της ΔΕΠΑ, τελώντας εν αναμονή των αποφάσεων του νέου υπουργού Ενεργειας Κωστή Χατζηδάκη.
Κρούσεις για συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν έχουν ακόμη γίνει, ούτε έχουν ακουστεί ονόματα που θα διαδεχθούν την διοίκηση Δότση, εξέλιξη αναμενόμενη σε μια στιγμή όπου το επιτελείο Χατζηδάκη τρέχει..
με την ΔΕΗ, με βασική έγνοια την εξεύρεση του αντικατάστατη του κ. Παναγιωτάκη.
Το ζήτημα ωστόσο αργά ή γρήγορα θα έρθει στο τραπέζι, και εν αναμονή των όποιων αποφάσεων, η διοίκηση Δότση ασχολείται με το μπάλωμα εκκρεμοτήτων που είχαν μείνει πίσω εξαιτίας της διοικητικής κρίσης των τελευταίων μηνών.
Τέτοια για παράδειγμα είναι η υπογραφή μικρών συμβάσεων, όπως αυτή πρόσφατα για την αεριοκίνηση, καθώς η ΔΕΠΑ χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τα νέα πρατήρια που ανοίγει (σήμερα έχει 13, και προγραμματίζει ακόμη 6-7), και κινδύνευε να χάσει τα σχετικά κονδύλια, αν δεν επιτάχυνε τις διαδικασίες.
Την ίδια στιγμή ησυχία επικρατεί μετά από καιρό στο μέτωπο των εργολαβικών, που προφανώς αναμένουν την κατάλληλη ευκαιρία για να θέσουν στον Κ.Χατζηδάκη το αίτημά τους για μονιμοποίηση, όπως και στο μεγάλο θέμα που αφορά την λιπασματοβιομηχανία ELFE.
Εδώ και καιρό, κυρίως όμως έπειτα από τις τελευταίες δικαστικές αποφάσεις υπέρ της ΔΕΠΑ, η πλευρά της ELFE πληρώνει με 3μηνες αντί για 6μηνες επιταγές, τηρώντας στο ακέραιο τις "διπλές" της υποχρεώσεις απέναντι στη δημόσια επιχείρηση αερίου. Τόσο όσον αφορά τις πληρωμές για τις ποσότητες που αγοράζει, όσο και εκείνες για την εξυπηρέτηση του χρέους της, ύψους κοντά στα 125 εκατ ευρώ.
Συγκεκριμένα πληρώνει περί τα 400.000 ευρώ τον μήνα για την εξόφληση του χρέους της, ποσό φυσικά σημαντικά χαμηλότερο από τους μηνιαίους τόκους, οι οποίοι φτάνουν περίπου τα 600.000 ευρώ, λόγω του επιτοκίου υπερημερίας 7,25%.
Τα μεγάλα φυσικά θέματα, δηλαδή η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, παραπέμπονται για όταν θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις από τον Κ.Χατζηδάκη σε συνδυασμό με τις όποιες διοικητικές αλλαγές.
Σύμφωνα πάντως με όσα έλεγαν προεκλογικά πηγές της ΝΔ, η ΔΕΠΑ θα πρέπει να πουληθεί ως ενιαία επιχείρηση, και όχι σε κομμάτια, δηλαδή ξεχωριστά το σκέλος της εμπορίας, και ξεχωριστά εκείνο των υποδομών.
Η οπτική αυτή στηρίζονταν στην λογική ότι πρέπει να υπάρξουν καθαρές λύσεις, όχι όπως στον ΑΔΜΗΕ, αλλά όπως συνέβη με τον ΔΕΣΦΑ, και γι’ αυτό και προκρίνονταν το αρχικό μοντέλο της πώλησης του 65% όλης της εταιρείας.
Τα παραπάνω ωστόσο δεν ήταν μια αρχική προσέγγιση, οι βασικές δηλαδή κατευθύνσεις, που όταν θα έρθει η ώρα της υλοποίησης μπορεί να αλλάξουν, λαμβάνοντας υπόψιν της όλες τις παραμέτρους, με πρώτη και καλύτερη το τι θα πράξουν τα ΕΛΠΕ, τα οποία ελέγχουν το 35% της εταιρείας.
Τα τελευταία δεν είχαν κρύψει το ενδιαφέρον τους για το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, είτε μόνα τους, είτε από κοινού με τον στρατηγικό τους εταίρο, την ιταλική Edison. Πιθανώς όμως η στάση του βασικού τους μετόχου, δηλαδή της Paneuropean, να διαφοροποιηθεί, όταν το χαρτί της ιδιωτικοποίησης γραφτεί ξανά από την αρχή.
Σε κάθε περίπτωση, η πεποίθηση της νέας κυβέρνησης είναι ότι ο νόμος για την διάσπαση της ΔΕΠΑ έχει πολύ σοβαρά ζητήματα.
Το είχαν καταστήσει σαφές τα στελέχη της, μιλώντας από την θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήδη από το Μάρτιο του 2019, όταν και συζητιόταν ο νόμος της ΔΕΠΑ στη Βουλή. Η γραμμή τους ήταν ότι η ΝΔ δεν συμμερίζεται την αναγκαιότητα του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού της εταιρείας, με τον τότε τομεάρχη Ενέργειας Κ.Σκρέκα να χαρακτηρίζει το σχέδιο ως περίπλοκο, περιττό, και το οποίο εν τέλει θα απαξίωνε την επικείμενη αποκρατικοποίηση. Εξάλλου κανένα μνημόνιο δεν είχε ποτέ μιλήσει για ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εμπορίας από τα δίκτυα της ΔΕΠΑ, σαν αυτό που υιοθέτησε η πλευρά του πρώην υπουργού Ενέργειας Γ.Σταθάκη, και το οποίο δεν ισχύει σε πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών.
Σε τακτοποίηση μικρής έκτασης εκκρεμοτήτων προχωρά το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της ΔΕΠΑ, τελώντας εν αναμονή των αποφάσεων του νέου υπουργού Ενεργειας Κωστή Χατζηδάκη.
Κρούσεις για συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν έχουν ακόμη γίνει, ούτε έχουν ακουστεί ονόματα που θα διαδεχθούν την διοίκηση Δότση, εξέλιξη αναμενόμενη σε μια στιγμή όπου το επιτελείο Χατζηδάκη τρέχει..
με την ΔΕΗ, με βασική έγνοια την εξεύρεση του αντικατάστατη του κ. Παναγιωτάκη.
Το ζήτημα ωστόσο αργά ή γρήγορα θα έρθει στο τραπέζι, και εν αναμονή των όποιων αποφάσεων, η διοίκηση Δότση ασχολείται με το μπάλωμα εκκρεμοτήτων που είχαν μείνει πίσω εξαιτίας της διοικητικής κρίσης των τελευταίων μηνών.
Τέτοια για παράδειγμα είναι η υπογραφή μικρών συμβάσεων, όπως αυτή πρόσφατα για την αεριοκίνηση, καθώς η ΔΕΠΑ χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τα νέα πρατήρια που ανοίγει (σήμερα έχει 13, και προγραμματίζει ακόμη 6-7), και κινδύνευε να χάσει τα σχετικά κονδύλια, αν δεν επιτάχυνε τις διαδικασίες.
Την ίδια στιγμή ησυχία επικρατεί μετά από καιρό στο μέτωπο των εργολαβικών, που προφανώς αναμένουν την κατάλληλη ευκαιρία για να θέσουν στον Κ.Χατζηδάκη το αίτημά τους για μονιμοποίηση, όπως και στο μεγάλο θέμα που αφορά την λιπασματοβιομηχανία ELFE.
Εδώ και καιρό, κυρίως όμως έπειτα από τις τελευταίες δικαστικές αποφάσεις υπέρ της ΔΕΠΑ, η πλευρά της ELFE πληρώνει με 3μηνες αντί για 6μηνες επιταγές, τηρώντας στο ακέραιο τις "διπλές" της υποχρεώσεις απέναντι στη δημόσια επιχείρηση αερίου. Τόσο όσον αφορά τις πληρωμές για τις ποσότητες που αγοράζει, όσο και εκείνες για την εξυπηρέτηση του χρέους της, ύψους κοντά στα 125 εκατ ευρώ.
Συγκεκριμένα πληρώνει περί τα 400.000 ευρώ τον μήνα για την εξόφληση του χρέους της, ποσό φυσικά σημαντικά χαμηλότερο από τους μηνιαίους τόκους, οι οποίοι φτάνουν περίπου τα 600.000 ευρώ, λόγω του επιτοκίου υπερημερίας 7,25%.
Τα μεγάλα φυσικά θέματα, δηλαδή η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, παραπέμπονται για όταν θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις από τον Κ.Χατζηδάκη σε συνδυασμό με τις όποιες διοικητικές αλλαγές.
Σύμφωνα πάντως με όσα έλεγαν προεκλογικά πηγές της ΝΔ, η ΔΕΠΑ θα πρέπει να πουληθεί ως ενιαία επιχείρηση, και όχι σε κομμάτια, δηλαδή ξεχωριστά το σκέλος της εμπορίας, και ξεχωριστά εκείνο των υποδομών.
Η οπτική αυτή στηρίζονταν στην λογική ότι πρέπει να υπάρξουν καθαρές λύσεις, όχι όπως στον ΑΔΜΗΕ, αλλά όπως συνέβη με τον ΔΕΣΦΑ, και γι’ αυτό και προκρίνονταν το αρχικό μοντέλο της πώλησης του 65% όλης της εταιρείας.
Τα παραπάνω ωστόσο δεν ήταν μια αρχική προσέγγιση, οι βασικές δηλαδή κατευθύνσεις, που όταν θα έρθει η ώρα της υλοποίησης μπορεί να αλλάξουν, λαμβάνοντας υπόψιν της όλες τις παραμέτρους, με πρώτη και καλύτερη το τι θα πράξουν τα ΕΛΠΕ, τα οποία ελέγχουν το 35% της εταιρείας.
Τα τελευταία δεν είχαν κρύψει το ενδιαφέρον τους για το 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, είτε μόνα τους, είτε από κοινού με τον στρατηγικό τους εταίρο, την ιταλική Edison. Πιθανώς όμως η στάση του βασικού τους μετόχου, δηλαδή της Paneuropean, να διαφοροποιηθεί, όταν το χαρτί της ιδιωτικοποίησης γραφτεί ξανά από την αρχή.
Σε κάθε περίπτωση, η πεποίθηση της νέας κυβέρνησης είναι ότι ο νόμος για την διάσπαση της ΔΕΠΑ έχει πολύ σοβαρά ζητήματα.
Το είχαν καταστήσει σαφές τα στελέχη της, μιλώντας από την θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήδη από το Μάρτιο του 2019, όταν και συζητιόταν ο νόμος της ΔΕΠΑ στη Βουλή. Η γραμμή τους ήταν ότι η ΝΔ δεν συμμερίζεται την αναγκαιότητα του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού της εταιρείας, με τον τότε τομεάρχη Ενέργειας Κ.Σκρέκα να χαρακτηρίζει το σχέδιο ως περίπλοκο, περιττό, και το οποίο εν τέλει θα απαξίωνε την επικείμενη αποκρατικοποίηση. Εξάλλου κανένα μνημόνιο δεν είχε ποτέ μιλήσει για ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εμπορίας από τα δίκτυα της ΔΕΠΑ, σαν αυτό που υιοθέτησε η πλευρά του πρώην υπουργού Ενέργειας Γ.Σταθάκη, και το οποίο δεν ισχύει σε πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου