Από το pronews.gr
Τέλος Δεκεμβρίου – αρχές Ιανουαρίου αναμένεται να έχει πλήρη εικόνα για τις έρευνες της πρώτης γεώτρησης στο θαλασσοτεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ η αμερικανική εταιρεία Exxon Mobil, η οποία παρουσιάζεται αισιόδοξη για το τελικό αποτέλεσμα.
Την ίδια ώρα και ενόψει των αποτελεσμάτων, η ηγεσία της Exxon Mobil κάνει ασκήσεις επί χάρτου για την επόμενη ημέρα στην περίπτωση επιτυχών γεωτρήσεων. Πληροφορίες αναφέρουν πως οι παράγοντες της αμερικανικής εταιρείας είναι επικεντρωμένοι..
στο σενάριο δημιουργίας τερματικού σταθμού στην Κύπρο, θεωρώντας πως η χώρα μας «είναι πυλώνας σταθερότητας» και πιο ασφαλής από τις υπόλοιπες της περιοχής.
Παρόλο που τους απασχολούν τα θέματα με την Τουρκία, η αντίδραση της χώρας αυτής, ωστόσο, δεν φαίνεται να επηρεάζονται οι σχεδιασμοί της εταιρείας. Στην περίπτωση, λοιπόν, που θα γίνει τερματικός σταθμός στην Κύπρο, αυτός θα μπορεί –όπως υποστηρίζουν– να εξυπηρετεί όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες καθώς και τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.
Οι Αμερικανοί της Exxon Mobil σημειώνουν πως αυτή είναι η μόνη οδός για αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Η κατασκευή δηλαδή ενός LNG στην Κύπρο. Είναι προφανές πως σε μια τέτοια περίπτωση, εκ των πραγμάτων, οι Αμερικανοί θα επεκτείνουν τα συμφέροντά τους από τη θάλασσα και στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σε αυτή τη φάση, λοιπόν, η αμερικανική εταιρεία βρίσκεται σε στάση αναμονής περιμένοντας τα πρώτα αποτελέσματα. Η επίσκεψη, την περασμένη Πέμπτη, στο γεωτρύπανο Stena Icemax, στον στόχο «Δελφύνη», των υπουργών Ενέργειας και Εξωτερικών, Γιώργου Λακκοτρύπη και Νίκου Χριστοδουλίδη, καθώς και υπηρεσιακών παραγόντων, αφορούσε ξενάγηση στα διάφορα τμήματα και δραστηριότητες του πλωτού γεωτρύπανου.
Πρωτίστως η εταιρεία ήθελε να δώσει το μήνυμα πως οι έρευνες συνεχίζονται κανονικά και χωρίς προβλήματα. Παρών στην επίσκεψη ήταν και ο αντιπρόεδρος της Exxon Mobil, Τρίσταν Άσπρεϊ.
Την ίδια ώρα, η παρουσία της Αμερικανίδας πρέσβεως στην Κύπρο, Καθλίν Ντόχερτι, όπως εκτιμάται από τη Λευκωσία, συνιστά μια κίνηση στήριξης από πλευράς της κυβέρνησης των ΗΠΑ των ερευνών εντός της κυπριακής ΑΟΖ και αποτελεί και μήνυμα προς διάφορους αποδέκτες.
Τα άλλα σενάρια
Πέραν από τις έρευνες των εταιρειών, που αναμένονται κι άλλες εντός του 2019, υπάρχουν κι άλλες παράλληλες διεργασίες. Σε ό,τι αφορά στη συμφωνία για τον αγωγό East Med τελικά όπως πληροφορούμαστε δεν θα υπογραφεί στις 20 Δεκεμβρίου, στην τριμερή σύνοδο κορυφής Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, που θα φιλοξενηθεί από το Τελ Αβίβ. Ως εκ τούτου δεν θα προσκληθεί και ο Ιταλός Πρωθυπουργός για να υπογραφεί η συμφωνία, όπως είχε προγραμματιστεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν μερικές ακόμη εκκρεμότητες, οι οποίες συζητούνται μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών ενώ το κείμενο θα σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τυχόν παρατηρήσεις. Αυτό θα διαρκέσει πέντε τουλάχιστον εβδομάδες. Συνεπώς το χρονοδιάγραμμα της 20ής Δεκεμβρίου θα ξεπεραστεί εκ των πραγμάτων.
Είναι, πάντως, σαφές πως αν και ο αγωγός East Med συντηρείται στο προσκήνιο, πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, γεγονός που όλοι αναγνωρίζουν. Υπενθυμίζεται συναφώς ότι η συνολική απόσταση σε ευθεία μεταξύ Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Ιταλίας είναι πάνω από 1.520 χιλιόμετρα, αλλά αυτή η απόσταση θα είναι πολύ μεγαλύτερη σε περίπτωση κατασκευής του αγωγού λόγω του ανάγλυφου του βυθού.
Περαιτέρω, πρόβλημα θεωρείται και το γεγονός ότι υπάρχουν αλλαγές βάθους στον θαλάσσιο βυθό. Πέραν από όλα αυτά, είναι και το θέμα της ασφάλειας του αγωγού και, λόγω του μεγάλου μήκους, το κόστος και γι’ αυτό το ζήτημα θα είναι ψηλό.
Πηγή: Φιλελεύθερος
Τέλος Δεκεμβρίου – αρχές Ιανουαρίου αναμένεται να έχει πλήρη εικόνα για τις έρευνες της πρώτης γεώτρησης στο θαλασσοτεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ η αμερικανική εταιρεία Exxon Mobil, η οποία παρουσιάζεται αισιόδοξη για το τελικό αποτέλεσμα.
Την ίδια ώρα και ενόψει των αποτελεσμάτων, η ηγεσία της Exxon Mobil κάνει ασκήσεις επί χάρτου για την επόμενη ημέρα στην περίπτωση επιτυχών γεωτρήσεων. Πληροφορίες αναφέρουν πως οι παράγοντες της αμερικανικής εταιρείας είναι επικεντρωμένοι..
στο σενάριο δημιουργίας τερματικού σταθμού στην Κύπρο, θεωρώντας πως η χώρα μας «είναι πυλώνας σταθερότητας» και πιο ασφαλής από τις υπόλοιπες της περιοχής.
Παρόλο που τους απασχολούν τα θέματα με την Τουρκία, η αντίδραση της χώρας αυτής, ωστόσο, δεν φαίνεται να επηρεάζονται οι σχεδιασμοί της εταιρείας. Στην περίπτωση, λοιπόν, που θα γίνει τερματικός σταθμός στην Κύπρο, αυτός θα μπορεί –όπως υποστηρίζουν– να εξυπηρετεί όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες καθώς και τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.
Οι Αμερικανοί της Exxon Mobil σημειώνουν πως αυτή είναι η μόνη οδός για αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Η κατασκευή δηλαδή ενός LNG στην Κύπρο. Είναι προφανές πως σε μια τέτοια περίπτωση, εκ των πραγμάτων, οι Αμερικανοί θα επεκτείνουν τα συμφέροντά τους από τη θάλασσα και στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σε αυτή τη φάση, λοιπόν, η αμερικανική εταιρεία βρίσκεται σε στάση αναμονής περιμένοντας τα πρώτα αποτελέσματα. Η επίσκεψη, την περασμένη Πέμπτη, στο γεωτρύπανο Stena Icemax, στον στόχο «Δελφύνη», των υπουργών Ενέργειας και Εξωτερικών, Γιώργου Λακκοτρύπη και Νίκου Χριστοδουλίδη, καθώς και υπηρεσιακών παραγόντων, αφορούσε ξενάγηση στα διάφορα τμήματα και δραστηριότητες του πλωτού γεωτρύπανου.
Πρωτίστως η εταιρεία ήθελε να δώσει το μήνυμα πως οι έρευνες συνεχίζονται κανονικά και χωρίς προβλήματα. Παρών στην επίσκεψη ήταν και ο αντιπρόεδρος της Exxon Mobil, Τρίσταν Άσπρεϊ.
Την ίδια ώρα, η παρουσία της Αμερικανίδας πρέσβεως στην Κύπρο, Καθλίν Ντόχερτι, όπως εκτιμάται από τη Λευκωσία, συνιστά μια κίνηση στήριξης από πλευράς της κυβέρνησης των ΗΠΑ των ερευνών εντός της κυπριακής ΑΟΖ και αποτελεί και μήνυμα προς διάφορους αποδέκτες.
Τα άλλα σενάρια
Πέραν από τις έρευνες των εταιρειών, που αναμένονται κι άλλες εντός του 2019, υπάρχουν κι άλλες παράλληλες διεργασίες. Σε ό,τι αφορά στη συμφωνία για τον αγωγό East Med τελικά όπως πληροφορούμαστε δεν θα υπογραφεί στις 20 Δεκεμβρίου, στην τριμερή σύνοδο κορυφής Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, που θα φιλοξενηθεί από το Τελ Αβίβ. Ως εκ τούτου δεν θα προσκληθεί και ο Ιταλός Πρωθυπουργός για να υπογραφεί η συμφωνία, όπως είχε προγραμματιστεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν μερικές ακόμη εκκρεμότητες, οι οποίες συζητούνται μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών ενώ το κείμενο θα σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τυχόν παρατηρήσεις. Αυτό θα διαρκέσει πέντε τουλάχιστον εβδομάδες. Συνεπώς το χρονοδιάγραμμα της 20ής Δεκεμβρίου θα ξεπεραστεί εκ των πραγμάτων.
Είναι, πάντως, σαφές πως αν και ο αγωγός East Med συντηρείται στο προσκήνιο, πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, γεγονός που όλοι αναγνωρίζουν. Υπενθυμίζεται συναφώς ότι η συνολική απόσταση σε ευθεία μεταξύ Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Ιταλίας είναι πάνω από 1.520 χιλιόμετρα, αλλά αυτή η απόσταση θα είναι πολύ μεγαλύτερη σε περίπτωση κατασκευής του αγωγού λόγω του ανάγλυφου του βυθού.
Περαιτέρω, πρόβλημα θεωρείται και το γεγονός ότι υπάρχουν αλλαγές βάθους στον θαλάσσιο βυθό. Πέραν από όλα αυτά, είναι και το θέμα της ασφάλειας του αγωγού και, λόγω του μεγάλου μήκους, το κόστος και γι’ αυτό το ζήτημα θα είναι ψηλό.
Πηγή: Φιλελεύθερος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου