Από το euro2day.gr
Με δύο εναλλακτικά σχέδια για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ κατεβαίνει στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ενώ την ίδια στιγμή λίγο πριν την οριστική τους κατάληξη βρίσκονται οι συμφωνίες με τη Shell και την Eni για το νέο ρόλο της εταιρίας στην προμήθεια και τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου.
Ειδικότερα και σύμφωνα με πληροφορίες..
του Euro2day.gr, ο κ. Σταθάκης έχει στη διάθεση του μελέτη εξειδικευμένου συμβούλου την οποία ανέθεσε η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ και αφορά σε άλλες δύο επιλογές ιδιωτικοποίησης της επιχείρησης επιδιώκοντας να διατηρήσει υπό τον πλειοψηφικό έλεγχο του δημοσίου στα δίκτυα διανομής σε Αττική, Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία και Λοιπή Ελλάδα, καθώς και την πλήρη κυριότητα των μεγάλων διεθνών επενδυτικών σχεδίων. Υπενθυμίζεται ότι στην τελευταία συμφωνία δανειστών - κυβέρνησης για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης ο όρος για τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου ήταν η πώληση του 65% μέσω διεθνούς διαγωνισμού που θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. Πλην, όμως αυτής, προαπαιτούμενο αποτελούσε και ο περιορισμός της θέσης της στην προμήθεια φυσικού αερίου.
Κλείνουν τα deals για ΕΠΑ και ΕΔΑ
Ως προς το τελευταίο, έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ έχει σχεδόν κλειδώσει τη συμφωνία με την ιταλική Eni, η οποία κατέχει το 49% και το μάνατζμεντ της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας. Η δημόσια εταιρία πουλά το 51% στην Eni και μάλιστα, πληροφορίες θέλουν αυτό να συμβαίνει, με τίμημα πάνω από τη μέση του εύρους της αξίας που είχε προτείνει ανεξάρτητος αποτιμητής. Παράλληλα, η ΔΕΠΑ διατηρεί το 51% στην Εταιρία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και η Eni το 49% και το μάνατζμεντ.
Στην Αττική, οι διαπραγματεύσεις της ΔΕΠΑ με τη Shell, που θέλει να αποχωρήσει από το 49% και το μάνατζμεντ των ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, βρίσκονται στην τελική ευθεία. Η πολυεθνική εφαρμόζοντας μία στρατηγική διεθνούς αποεπένδυσης, έχει δηλώσει με κάθε τόνο ότι επιθυμεί να φύγει από την προμήθεια και διανομή αερίου της Αττικής. Η ΔΕΠΑ, που ελέγχει το 51% των δύο εταιριών έχει κάνει την προσφορά της στη Shell για την εξαγορά του μεριδίου της.
Ο υπουργός ΠΕΝ επιδιώκει για λογαριασμό του δημοσίου τη διατήρηση υπό πλειοψηφικό έλεγχο των δικτύων σε πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα, ενώ σημειωτέον η ΔΕΠΑ έχει το 100% και της ΔΕΔΑ (εταιρία διανομής της Λοιπής Ελλάδας). Ο λόγος που θέλει να έχει το δημόσιο τον έλεγχο είναι η επέκταση της διανομής του φυσικού αερίου.
Επίσης, ένα σημαντικό σκέλος των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, που το υπουργείο θέλει να μείνει υπό τον απόλυτο έλεγχο είναι και η υλοποίηση των διεθνών αγωγών όπως ο EastMed (Ισραήλ - Κύπρος - Ελλάδα - Ιταλία), ο IGB (Ελλάδα - Βουλγαρία), ο IGI (ελληνοϊταλικός αγωγός) και ο αγωγός επέκτασης του Turk Stream. Όπως ακόμη και οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας που έχει κάνει η ΔΕΠΑ με τη Gazprom, τη Botas, την κοινοπραξία του TAP για την προμήθεια αζέρικου αερίου και την Aλγερινή Sonatrach.
Τα δύο σενάρια
Τα δεδομένα αυτά επεξεργάστηκε εξειδικευμένος σύμβουλος παραδίδοντας δύο σενάρια στον υπουργό:
Το πρώτο θέλει την απόσχιση των δικτύων της ΔΕΠΑ και τη μεταφορά τους σε μία εταιρία. Θα περιλαμβάνει της συμμετοχές της στις ΕΔΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ. Αυτή, η εταιρία προτείνεται να ιδιωτικοποιηθεί παραχωρώντας μειοψηφικό ποσοστό μετοχών. Οι υπόλοιπες δραστηριότητες μένουν στη ΔΕΠΑ και ιδιωτικοποιείται σε ποσοστό 65%. Ωστόσο, το ερώτημα σε αυτό το πλάνο είναι αν θα εμφανιστούν επενδυτές, καθώς οι δραστηριότητες που παραμένουν στην εταιρία (ΕΠΑ Αττικής, διεθνείς συμβάσεις και αγωγοί) δεν αποφέρουν κέρδη και κρύβουν αυξημένα ρίσκα για μία ιδιωτική εταιρία.
Το δεύτερο σχέδιο είναι η δημιουργία μίας εταιρίας συμμετοχών. Κάτω από αυτήν θα κρεμαστούν τρεις θυγατρικές. Η μία με τα δίκτυα διανομής, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί με την πώληση μειοψηφικού ποσοστού μετοχών, η δεύτερη θα έχει το εμπορικό κομμάτι δηλαδή τις διεθνείς συμβάσεις και την ΕΠΑ Αττικής και μπορεί να πουληθεί πλειοψηφικό ποσοστό μετοχών και η τρίτη θυγατρική θα έχει τα διεθνή έργα. Αυτή θα παραμείνει υπό τον πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ Συμμετοχών. Σε ό,τι αφορά την εταιρία συμμετοχών προτείνεται ένα μέρος των μετοχών της, πλειοψηφικό να εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Η ίδια εταιρία θα αναλάβει επίσης και επενδύσεις στην ανάπτυξη των πρατηρίων φυσικού αερίου, έργων μικρής κλίμακας αποθήκευσης LNG κλπ.
Το συγκεκριμένο πλάνο δημιουργεί για μία ολοκληρωμένη εταιρική οντότητα, σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, η οποία θα προσφέρει μερίσματα στους μετόχους, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετείται και ο στόχος της κυβέρνησης να διατηρήσει υπό το δημόσιο έλεγχο τα δίκτυα και τα διεθνή έργα.
Χρήστος Κολώνας
Με δύο εναλλακτικά σχέδια για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ κατεβαίνει στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ενώ την ίδια στιγμή λίγο πριν την οριστική τους κατάληξη βρίσκονται οι συμφωνίες με τη Shell και την Eni για το νέο ρόλο της εταιρίας στην προμήθεια και τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου.
Ειδικότερα και σύμφωνα με πληροφορίες..
του Euro2day.gr, ο κ. Σταθάκης έχει στη διάθεση του μελέτη εξειδικευμένου συμβούλου την οποία ανέθεσε η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ και αφορά σε άλλες δύο επιλογές ιδιωτικοποίησης της επιχείρησης επιδιώκοντας να διατηρήσει υπό τον πλειοψηφικό έλεγχο του δημοσίου στα δίκτυα διανομής σε Αττική, Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία και Λοιπή Ελλάδα, καθώς και την πλήρη κυριότητα των μεγάλων διεθνών επενδυτικών σχεδίων. Υπενθυμίζεται ότι στην τελευταία συμφωνία δανειστών - κυβέρνησης για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης ο όρος για τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου ήταν η πώληση του 65% μέσω διεθνούς διαγωνισμού που θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. Πλην, όμως αυτής, προαπαιτούμενο αποτελούσε και ο περιορισμός της θέσης της στην προμήθεια φυσικού αερίου.
Κλείνουν τα deals για ΕΠΑ και ΕΔΑ
Ως προς το τελευταίο, έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ έχει σχεδόν κλειδώσει τη συμφωνία με την ιταλική Eni, η οποία κατέχει το 49% και το μάνατζμεντ της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας. Η δημόσια εταιρία πουλά το 51% στην Eni και μάλιστα, πληροφορίες θέλουν αυτό να συμβαίνει, με τίμημα πάνω από τη μέση του εύρους της αξίας που είχε προτείνει ανεξάρτητος αποτιμητής. Παράλληλα, η ΔΕΠΑ διατηρεί το 51% στην Εταιρία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και η Eni το 49% και το μάνατζμεντ.
Στην Αττική, οι διαπραγματεύσεις της ΔΕΠΑ με τη Shell, που θέλει να αποχωρήσει από το 49% και το μάνατζμεντ των ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, βρίσκονται στην τελική ευθεία. Η πολυεθνική εφαρμόζοντας μία στρατηγική διεθνούς αποεπένδυσης, έχει δηλώσει με κάθε τόνο ότι επιθυμεί να φύγει από την προμήθεια και διανομή αερίου της Αττικής. Η ΔΕΠΑ, που ελέγχει το 51% των δύο εταιριών έχει κάνει την προσφορά της στη Shell για την εξαγορά του μεριδίου της.
Ο υπουργός ΠΕΝ επιδιώκει για λογαριασμό του δημοσίου τη διατήρηση υπό πλειοψηφικό έλεγχο των δικτύων σε πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα, ενώ σημειωτέον η ΔΕΠΑ έχει το 100% και της ΔΕΔΑ (εταιρία διανομής της Λοιπής Ελλάδας). Ο λόγος που θέλει να έχει το δημόσιο τον έλεγχο είναι η επέκταση της διανομής του φυσικού αερίου.
Επίσης, ένα σημαντικό σκέλος των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, που το υπουργείο θέλει να μείνει υπό τον απόλυτο έλεγχο είναι και η υλοποίηση των διεθνών αγωγών όπως ο EastMed (Ισραήλ - Κύπρος - Ελλάδα - Ιταλία), ο IGB (Ελλάδα - Βουλγαρία), ο IGI (ελληνοϊταλικός αγωγός) και ο αγωγός επέκτασης του Turk Stream. Όπως ακόμη και οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας που έχει κάνει η ΔΕΠΑ με τη Gazprom, τη Botas, την κοινοπραξία του TAP για την προμήθεια αζέρικου αερίου και την Aλγερινή Sonatrach.
Τα δύο σενάρια
Τα δεδομένα αυτά επεξεργάστηκε εξειδικευμένος σύμβουλος παραδίδοντας δύο σενάρια στον υπουργό:
Το πρώτο θέλει την απόσχιση των δικτύων της ΔΕΠΑ και τη μεταφορά τους σε μία εταιρία. Θα περιλαμβάνει της συμμετοχές της στις ΕΔΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ. Αυτή, η εταιρία προτείνεται να ιδιωτικοποιηθεί παραχωρώντας μειοψηφικό ποσοστό μετοχών. Οι υπόλοιπες δραστηριότητες μένουν στη ΔΕΠΑ και ιδιωτικοποιείται σε ποσοστό 65%. Ωστόσο, το ερώτημα σε αυτό το πλάνο είναι αν θα εμφανιστούν επενδυτές, καθώς οι δραστηριότητες που παραμένουν στην εταιρία (ΕΠΑ Αττικής, διεθνείς συμβάσεις και αγωγοί) δεν αποφέρουν κέρδη και κρύβουν αυξημένα ρίσκα για μία ιδιωτική εταιρία.
Το δεύτερο σχέδιο είναι η δημιουργία μίας εταιρίας συμμετοχών. Κάτω από αυτήν θα κρεμαστούν τρεις θυγατρικές. Η μία με τα δίκτυα διανομής, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί με την πώληση μειοψηφικού ποσοστού μετοχών, η δεύτερη θα έχει το εμπορικό κομμάτι δηλαδή τις διεθνείς συμβάσεις και την ΕΠΑ Αττικής και μπορεί να πουληθεί πλειοψηφικό ποσοστό μετοχών και η τρίτη θυγατρική θα έχει τα διεθνή έργα. Αυτή θα παραμείνει υπό τον πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ Συμμετοχών. Σε ό,τι αφορά την εταιρία συμμετοχών προτείνεται ένα μέρος των μετοχών της, πλειοψηφικό να εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Η ίδια εταιρία θα αναλάβει επίσης και επενδύσεις στην ανάπτυξη των πρατηρίων φυσικού αερίου, έργων μικρής κλίμακας αποθήκευσης LNG κλπ.
Το συγκεκριμένο πλάνο δημιουργεί για μία ολοκληρωμένη εταιρική οντότητα, σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, η οποία θα προσφέρει μερίσματα στους μετόχους, ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετείται και ο στόχος της κυβέρνησης να διατηρήσει υπό το δημόσιο έλεγχο τα δίκτυα και τα διεθνή έργα.
Χρήστος Κολώνας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου