Δευτέρα 16 Απριλίου 2018

H Snam πλειοδότρια για τον ΔΕΣΦΑ - Ζητήθηκε βελτιωτική προσφορά - Σταθάκης: Αναμένουμε, τις επόμενες ώρες, την κατάθεση του τελικού τιμήματος

Από το worldenergynews.gr 
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση και σε συνεργασία με την Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. (ΕΛΠΕ), προέβη στην αποσφράγιση των φακέλων των βελτιωμένων οικονομικών προσφορών που υπέβαλαν τα εξής δύο επενδυτικά σχήματα:


• Κοινοπραξία εταιρειών Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A. 
• Κοινοπραξία εταιρειών Regasificadora del Noroeste S.A., Reganosa Asset Investments S.L.U., S.N.T.G.N. Transgaz S.A. και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD), 
για την απόκτηση του 66% (31% συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ και 35% συμμετοχή των ΕΛΠΕ) του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ.

Σύμφωνα με τους όρους της διαγωνιστικής διαδικασίας, ζητήθηκε από την Κοινοπραξία εταιρειών Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A., η οποία υπέβαλε την υψηλότερη προσφορά, να υποβάλει περαιτέρω βελτιωμένη οικονομική πρόταση, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και από τα αρμόδια όργανα της ΕΛΠΕ.

Δήλωση Σταθάκη

Όταν στις 30 Νοεμβρίου 2016 ανακοινώναμε την ολοκλήρωση των συζητήσεων με εκπροσώπους των εταιρειών SOCAR και Snam, χωρίς να υπάρχει συμφωνία για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, στελέχη της αντιπολίτευσης έσπευσαν να υποστηρίξουν ότι ‘οδηγούμε την ιδιωτικοποίηση σε ναυάγιο’ και ‘υπονομεύουμε τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας’ ανέφερε σε σχετική δήλωσή του ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης  και συμπληρώνει:
Σήμερα νομίζω θα πρέπει να το ξανασκεφτούν, καθώς η προσφορά που προκρίνεται από το ΤΑΙΠΕΔ:
• προέρχεται από εταιρείες που πληρούν τις αυστηρές προϋποθέσεις συμμετοχής (έχουν έδρα στην ΕΕ και είναι πλήρως διαχωρισμένες από δραστηριότητες προμήθειας και παραγωγής)
• προβλέπει τίμημα υψηλότερο εκείνου που είχε κατατεθεί στον προηγούμενο διαγωνισμό
Επιπλέον, η Συμφωνία Μετόχων που διαπραγματευτήκαμε εκ νέου, είναι σαφώς βελτιωμένη για τα συμφέροντα του Δημοσίου, προβλέποντας, μεταξύ άλλων, ότι:
• το Δημόσιο θα ορίζει τον Πρόεδρο του ΔΣ και όχι απλά ένα εκτελεστικό μέλος (όπως προέβλεπε η προηγούμενη Συμφωνία)
• το Δημόσιο θα έχει δικαίωμα αρνησικυρίας ακόμα και σε θέματα που αφορούν στη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ σε διακρατικά ή διεθνή έργα, εντός ή εκτός Ελλάδας
• ο νέος αγοραστής οφείλει να υλοποιήσει το επενδυτικό σχέδιο του ΔΕΣΦΑ, ύψους 330 εκατ. ευρώ
• ο νέος αγοραστής υποχρεούται να συνεχίσει να λειτουργεί υπό το πλαίσιο των αυστηρών κριτηρίων που διέπουν τη συμμετοχή στο διαγωνισμό
Αναμένουμε, τις επόμενες ώρες, την κατάθεση του τελικού τιμήματος και την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού.

Το ποσό των 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να εξασφαλίσει το ΤΑΙΠΕΔ από την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με πληροφορίες του worldenergynews.gr.

Υπενθυμίζεται ότι οι οικονομικές προσφορές προγραμματίζονταν να αποσφραγιστούν την προηγούμενη βδομάδα, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό λόγω διευκρινήσεων και ελέγχων των εγγυητικών επιστολών στις οποίες προχώρησε η Αρχή Διενέργειας του διαγωνισμού.

Το τίμημα των 500 εκατομμυρίων ευρώ ικανοποιεί απόλυτα τις επιδιώξεις της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ενέργειας, καθώς ξεπερνά κατά τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ, από το ποσό των 400 εκατ. ευρώ που είχε προσφέρει προ τριετίας η Socar για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ.

Την προηγούμενη βδομάδα το World Energy News έγραφε:

Η επικείμενη απόφαση της ΡΑΕ για το WACC ενδεχομένως να έχει «φρενάρει» τις δύο κοινοπραξίες από το να προσφέρουν σημαντικά αυξημένο τίμημα από τις αρχικές τους οικονομικές προτάσεις

Στη «σκιά» της αβεβαιότητας που προκαλεί ο επικείμενος καθορισμός του WACC (Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου) από τη ΡΑΕ, προβληματικά φαίνεται ότι εξελίσσεται η διαδικασία της υποβολής και του ανοίγματος των βελτιωμένων προσφορών των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το 66% του ΔΕΣΦΑ.

Οι προσφορές σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες υποβλήθηκαν την Τετάρτη (11/4) και αναμενόταν να ανοίξουν σήμερα από το ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει επιπλέον διευκρινίσεις με αποτέλεσμα το άνοιγμα των προσφορών να αναβάλλεται για την επόμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με κάποιες πηγές, οι διευκρινίσεις σχετίζονται με τις εγγυητικές επιστολές των υποψηφίων ενώ οι ίδιες οι πηγές ανέφεραν το ενδεχόμενο διαφοροποίησης στη σύνθεση των κοινοπραξιών.

Έτσι, η δεύτερη απόπειρα ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου θα μπει στην τελική φάση της με κυρίαρχο ερώτημα, όπως είναι φυσικό, το ύψος στο οποίο θα διαμορφωθεί το τίμημα.

Σε ότι αφορά το τίμημα, σύμφωνα με δήλωση που είχε κάνει τότε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης, τα δύο προσφερόμενα ποσά υπερέβαιναν τα 400 εκατ. ευρώ, κάτι που διαμορφώνει τις προϋποθέσεις ώστε, με τις βελτιώσεις, το τελικό τίμημα εξαγοράς να κινηθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα.

Ωστόσο, παρά τους λόγους που θα ωθούσαν τους δύο επενδυτές να αυξήσουν αισθητά τις καινούριες προσφορές τους, είναι πιθανό η ασάφεια σχετικά με τα μελλοντικά έσοδα του Διαχειριστή να τους κάνει τελικά να κινηθούν πιο συντηρητικά.

Η υπέρβαση του πήχη των 400 εκατ., ήδη από την αρχική φάση των δεσμευτικών προσφορών, θεωρείται φυσιολογική εξέλιξη, με βάση τόσο το επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ, όσο και τον ρόλο που αναμένεται να παίξουν οι ελληνικές υποδομές ως πύλη εισόδου για τις βαλκανικές αγορές και τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Μάλιστα, αν συνυπολογισθεί ο διευρυμένος κύκλος εργασιών του Διαχειριστή, η αύξηση κατά 140,6% των καθαρών κερδών του το 2017, όπως και το γεγονός ότι τα ταμειακά διαθέσιμα άγγιξαν τα 227,8 εκατ. στο τέλος του 2017, κρίνεται καθ’ όλα βάσιμη η εκτίμηση για σημαντική αύξηση των προσφορών των δύο μνηστήρων.  

Προβληματίζει η διαμόρφωση του WACC

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι παραπάνω θετικές ενδείξεις είναι πιθανό να μετριασθούν από τον προβληματισμό που προκαλεί και στους δύο «μονομάχους» η εξέλιξη των επιτρεπόμενων εσόδων του ΔΕΣΦΑ, η οποία θα εξαρτηθεί από την απόφαση της ΡΑΕ για το WACC.

Ο προβληματισμός αυτός υπήρχε από την αρχή της διαδικασίας, κάνοντας σύμφωνα με πληροφορίες τους συμμετέχοντες να ζητήσουν 5ετή σταθερή ρυθμιστική περίοδο, ένα αίτημα που όμως δεν έγινε δεκτό.

Ωστόσο, είναι βέβαιο πως εντάθηκε ακόμη περισσότερο με την ανακοίνωση της ΡΑΕ για μείωση του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου για την περίοδο 2018 - 2021 στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ - σε τιμές, μάλιστα, που είναι μικρότερες όχι μόνο από την εισήγηση της Διοίκησης του ΑΔΜΗΕ, αλλά και από τα ισχύοντα στην προηγούμενη ρυθμιστική περίοδο.

Μία εξέλιξη που, όπως είναι φυσικό, θα συνεκτίμησαν οι δύο μνηστήρες αποφασίζοντας τις βελτιωμένες προσφορές τους, καθώς θα έλαβαν υπόψη τους το ενδεχόμενο η ΡΑΕ να κινηθεί στο ίδιο μήκος κύματος, κατά τον καθορισμό του WACC και του Διαχειριστή για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου