Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018

Να δούμε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα ως ευκαιρία και εργαλείο Βιώσιμης Ανάπτυξης

Στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών της Βουλής κατά την έναρξη της διαβούλευσης για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), τοποθετήθηκε ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της ΔΗ.ΣΥ. και αρμόδιος για θέματα περιβάλλοντος και ενέργειας κ. Γιώργος Αρβανιτίδης, παρουσιάζοντας τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής.

Την ενσωμάτωση των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης και της διαγενεακής αλληλεγγύης σε κάθε μέτρο, δράση και πολιτική που θα προταθεί στο ΕΣΕΚ ζήτησε μεταξύ άλλων ο κ. Αρβανιτίδης, μιας και αυτό θα αποτελέσει το κεντρικό εργαλείο πολιτικής μετριασμού της κλιματικής αλλαγής στη χώρα μας.

Όπως τόνισε επίσης, η χάραξη ενός..
μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού είναι εθνική ανάγκη και αναγκαία συνθήκη για την πολυπόθητη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις που είναι διατυπωμένες και στο πρόγραμμα του Κινήματος Αλλαγής, το οποίο διαμορφώθηκε κατά το πρόσφατο ιδρυτικό συνέδριο.

Σύμφωνα λοιπόν με αυτές τις προτάσεις, βασικοί στόχοι του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, θα πρέπει να είναι:

Η θωράκιση της ενεργειακής μας ασφάλειας,
Η παροχή προσιτών και ποιοτικών ενεργειακών αγαθών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, σε όλες τις περιοχές της χώρας και ουσιαστική αντιμετώπιση της «ενεργειακής φτώχειας»,
Η ανάδειξη του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας μέσω των πλεονεκτημάτων που παρέχουν οι ενεργειακές οδεύσεις και πηγές για τα φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια, χωρίς να παραβλέπουμε τις νέες παραγωγικές μας δυνατότητες από τα εντοπισμένα κοιτάσματα υδρογονανθράκων,
Η προώθηση της αναπτυξιακής διάστασης της ενέργειας μέσω των επενδύσεων, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την παραγωγή καινοτόμων ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών,
Η ενεργή συμμετοχή στις διεθνείς προσπάθειες για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, που ενισχύθηκαν σημαντικά με την ιστορική συμφωνία στο Παρίσι και
Η σταδιακή μετάβαση σε ένα ενεργειακό σύστημα μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών ως το 2050.
Τέλος, ο κ. Αρβανιτίδης επεσήμανε την αξία της συχνής παρακολούθησης των στόχων αυτών, της επικαιροποίησης της μελέτης επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής που είχε κάνει η Τράπεζα της Ελλάδας το 2011 καθώς και την ενεργή συμμετοχή και εμπλοκή στη διαβούλευση των τοπικών κοινωνιών, ευχόμενος να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του ΕΣΕΚ.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της εισήγησης:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Καλωσορίζουμε την έναρξη της διαβούλευσης για τη διαμόρφωση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), σήμερα εδώ, στην κοινή συνεδρίαση των επιτροπών μας.
Ένα σχέδιο που ασφαλώς συνδιαμορφώνεται:
- τόσο από τις ευρωπαϊκές και τις διεθνείς μας υποχρεώσεις,
- όσο και από τις εθνικές μας προτεραιότητες αλλά και τις νέες δυνατότητες μας.
Θα έλεγα μάλιστα, ότι η χάραξη ενός μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού είναι εθνική ανάγκη και αναγκαία συνθήκη (προϋπόθεση) για την πολυπόθητη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Η Ενέργεια άλλωστε, ως παραγωγή και ως χρήση, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική ανάπτυξη, τον ισόρροπο χωρικό σχεδιασμό και το περιβάλλον.
Ιδιαίτερα στην εποχή μας, όπου βρισκόμαστε παγκοσμίως εν μέσω μιας "ενεργειακής επανάστασης", με την αποκεντρωμένη παραγωγή και κατανάλωση ταυτόχρονα (βασική πτυχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης που βιώνουμε ήδη), έχει μεγάλη σημασία η Ελλάδα να είναι στην πρωτοπορία αυτών των εξελίξεων.
Χωρίς καθυστερήσεις, με πρόγραμμα και αποφασιστικότητα στην υλοποίηση μέτρων και πολιτικών.
Οφείλουμε λοιπόν να κινηθούμε γρήγορα και αποτελεσματικά με βάση τα όσα ορίζει το ευρωπαϊκό και διεθνές θεσμικό πλαίσιο, όπως:
Η στροφή της Ε.Ε. από τη γραμμική στην κυκλική οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Οι αποφάσεις για την Ενεργειακή Ένωση,
Οι στόχοι για το 2030 και το 2050,
Και η Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα,
Είναι σαφές ότι έτσι θα οδηγηθούμε σε ένα συνολικό μετασχηματισμό του ενεργειακού συστήματος σε
Πανευρωπαϊκό
Εθνικό, αλλά και σε
Περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Εμείς στο Κίνημα Αλλαγής, λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψιν, καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις που θα βρείτε και στο πρόγραμμά μας, το οποίο επεξεργαστήκαμε στο πρόσφατο ιδρυτικό μας συνέδριο.
Βασικοί στόχοι σε ότι αφορά το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, θα πρέπει να είναι:
Η θωράκιση της ενεργειακής μας ασφάλειας,
Η παροχή προσιτών και ποιοτικών ενεργειακών αγαθών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, σε όλες τις περιοχές της χώρας και ουσιαστική αντιμετώπιση της «ενεργειακής φτώχειας»,
Η ανάδειξη του γεωπολιτικού ρόλου της χώρας μέσω των πλεονεκτημάτων που παρέχουν οι ενεργειακές οδεύσεις και πηγές για τα φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια, χωρίς να παραβλέπουμε τις νέες παραγωγικές μας δυνατότητες από τα εντοπισμένα κοιτάσματα υδρογονανθράκων.
Η προώθηση της αναπτυξιακής διάστασης της ενέργειας μέσω των επενδύσεων, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την παραγωγή καινοτόμων ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών,
Η ενεργή συμμετοχή στις διεθνείς προσπάθειες για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, που ενισχύθηκαν σημαντικά με την ιστορική συμφωνία στο Παρίσι.
Η σταδιακή μετάβαση σε ένα ενεργειακό σύστημα μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών ως το 2050.
Ειδικότερα:
Τα μέτρα και οι πολιτικές που θα σχεδιαστούν πρέπει να εστιάζουν στα παρακάτω:
Ενεργειακή αποδοτικότητα και διαχείριση της ενεργειακής ζήτησης με:
Ενίσχυση των μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας, σε όλους τους τομείς.
Ορθολογική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και αποφυγή ενεργειακής και οικονομικής σπατάλης.
Ιδιαίτερη έμφαση να δοθεί στο κτιριακό απόθεμα ιδιωτικών και δημόσιων κτιρίων που οδηγεί σε σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας.
Με αντίστοιχα περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη, που διευκολύνουν την αντιμετώπιση του φαινομένου της «ενεργειακής φτώχειας» και συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικοδομικής δραστηριότητας και της βιομηχανίας των υλικών.
Με μετάβαση στα «έξυπνα» κτίρια με την ενσωμάτωση των κατάλληλων συσκευών / τεχνολογιών και την ενεργητικότερη συμμετοχή των κατοίκων / χρηστών των κτιρίων, των προμηθευτών ενέργειας ή άλλων εξειδικευμένων εταιρειών.
Με «έξυπνα» ενεργειακά δίκτυα και «έξυπνες πόλεις» που θα εξοικονομούν ενέργεια στον οδικό φωτισμό και τις πλατείες.
Η εξοικονόμηση ενέργειας από 20% το 2020 να φτάσει σε ποσοστό κατ’ ελάχιστον 27% έως το 2030.
Βέλτιστη και οικονομικά ορθολογική ενσωμάτωση στο εθνικό σύστημα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) προκειμένου να:
Ενισχυθεί η συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα, με ενεργό ρόλο της ΔΕΗ στις ΑΠΕ.
Να αναπτυχθούν οι ΑΠΕ με ενεργή συμμετοχή των καταναλωτών / πολιτών, μεμονωμένα ή συλλογικά, σε πλαίσιο που θα ενισχύει, κατά προτεραιότητα, την άμεση χρήση των ΑΠΕ, με αποφυγή ενδιάμεσων μετατροπών ενέργειας.
Να υπάρχει αποδοτική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ στους τομείς της παραγωγής θερμότητας, των μεταφορών και της βιομηχανίας.
Να δημιουργηθεί εγχώρια παραγωγή υλικών ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενέργειας σε συνεργασίες με το ΚΑΠΕ, ΑΕΙ, ΤΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα.
Έμφαση στα καινοτομικά προϊόντα και στήριξη εθνικής κατασκευαστικής βιομηχανίας και βιοτεχνίας τέτοιων προϊόντων.
Εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της ενεργειακής αγοράς και του αποτελεσματικού μετασχηματισμού της στο άμεσο μέλλον:
Με την ορθή οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία όλων των αρμόδιων δομών (κυβέρνηση και αρμόδιοι κρατικοί οργανισμοί, ανεξάρτητες αρχές, Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Επιτροπή Ανταγωνισμού).
Με υγιή ανταγωνισμό σε όλα τα στάδια της ενεργειακής αλυσίδας. Ειδικά στην αγορά των πετρελαιοειδών η καταπολέμηση του υφιστάμενου λαθρεμπορίου απαιτεί την εφαρμογή του νομοθετικού πλέγματος που αναπτύχθηκε την περίοδο 2010 – 2014, κατάλληλα συμπληρωμένου.
Προώθηση της υποκατάστασης καυσίμων με καθαρότερα καύσιμα και μορφές ενέργειας.
Με έμφαση στην σταδιακή απεξάρτηση από τον λιγνίτη με ταυτόχρονη στήριξη των περιοχών εξόρυξης και παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, με δεδομένο ότι ο λιγνίτης αποτελεί πρακτικά αυτή την στιγμή το μόνο εγχώριο ορυκτό καύσιμο.
Η κατεύθυνση αυτή δεν αποτελεί μόνο προϋπόθεση αειφορίας του ενεργειακού μας συστήματος, αλλά επιβάλλεται και από τα νέα δεδομένα της περιβαλλοντικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας που ενδέχεται να καταστήσουν μη οικονομικά βιώσιμες τις λιγνιτικές μονάδες.
Η ανάπτυξη των τεχνικοοικονομικά εκμεταλλεύσιμων κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου της χώρας να προχωρήσει με τήρηση αυστηρών περιβαλλοντικών προδιαγραφών ασφάλειας και προώθηση του εθνικού ταμείου κοινωνικής αλληλεγγύης γενεών, που ως μέρος του ασφαλιστικού συστήματος, θα ενισχύεται από τα έσοδα των υδρογονανθράκων.
Οι έρευνες υδρογονανθράκων πρέπει να τύχουν της μεγαλύτερης δυνατής επιτάχυνσης, πέραν των άλλων και για να αποφευχθεί η πιθανότητα, να μείνει πλούτος της χώρας αναξιοποίητος λόγω της επιδιωκόμενης υποκατάστασης των ορυκτών καυσίμων τις επόμενες δεκαετίες.
Ενίσχυση των απαιτούμενων ενεργειακών υποδομών και δικτύων της χώρας, των διασυνδέσεων με γειτονικές χώρες και της αποθήκευσης ενέργειας.
Ιδιαίτερη έμφαση να δοθεί στην ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα.
Έτσι θα μειωθεί το κόστος παραγωγής από την καύση πετρελαίου στα νησιά και η αντίστοιχη επιβάρυνση του συνόλου των καταναλωτών της χώρας. Επίσης, αυτό αποτελεί και μία από τις ουσιαστικές προϋποθέσεις μεγαλύτερης ανάπτυξης των ΑΠΕ, λόγω του πλούσιου δυναμικού των νησιών, διευκολύνοντας έτσι την επίτευξη του στόχου απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
25 με 35 δις ευρώ είναι οι εκτιμώμενες αναγκαίες ενεργειακές επενδύσεις για τα επόμενα 10 χρόνια στη χώρα μας. Πρέπει να δούμε πώς και από πού θα βρεθούν αυτά τα ποσά.
Στοχευμένη περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου
Χρήση του Φ.Α. στον οικιακό, τριτογενή και βιομηχανικό τομέα (με νέα δίκτυα διανομής ή επέκταση υφισταμένων), σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, μεμονωμένους πελάτες και νησιά (με συμπιεσμένο ή υγροποιημένο φυσικό αέριο) και στον τομέα των μεταφορών (ως καύσιμο στην ναυτιλία ή οδικές μεταφορές).
Ενίσχυση της γεωστρατηγικής σημασίας της Ελλάδας, ως πόλου πολιτικής σταθερότητας, ειρήνης και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή και ανάδειξή της σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο της Νότιο-Ανατολικής Ευρώπης.
Με την προωθούμενη περαιτέρω διαφοροποίηση ενεργειακών πηγών και οδών διαμετακόμισης, σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και γειτονικά κράτη-μέλη και τρίτες χώρες.
Η ολοκλήρωση του αγωγού ΤΑΡ αποτελεί άμεση προτεραιότητα καθώς και ο αγωγός IGB. Με την υλοποίηση τους θα ενισχυθεί η διαφοροποίηση πηγών, με συνέπεια την βελτίωση της ασφάλειας εφοδιασμού αλλά και την ανταγωνιστικότητα των τιμών φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.
Να συνεχιστούν πρωτοβουλίες που ξεκινήσαμε για διασυνδέσεις με την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και τα καλώδια μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Ουσιαστική συνεισφορά στην ανάπτυξη της Ενεργειακής Ένωσης.
Η Ενεργειακή Ένωση είναι μια πρωτοβουλία στρατηγικού χαρακτήρα που αναδιαμορφώνει την ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά. Σε αυτή την αναδιαμόρφωση πρέπει να είμαστε από τους πρωταγωνιστές.
Η Ενεργειακή Ένωση θα επηρεάσει ριζικά τα επόμενα χρόνια, εκτός από την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού, την ενεργειακή αγορά της χώρας μας καθώς και τη γενικότερη εθνική στρατηγική ασφάλειας που συνδέεται άρρηκτα με τις γενικότερες ενεργειακές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή.
Προώθηση μιας καινοτόμου ολοκληρωμένης πολιτικής για συντονισμένη & ορθολογική εθνική διαχείριση των διαθέσιμων εθνικών πόρων ενέργειας-υδάτων-τροφής.
Με μέτρα για τη διασφάλιση απρόσκοπτου και περιβαλλοντικά φιλικού εφοδιασμού.
Με μείωση της εξάρτησης από σχετικές εισαγωγές και συνακόλουθα ενίσχυση της εθνικής αυτάρκειας και οικονομίας, με βάση τις τελευταίες ευρωπαϊκές και διεθνείς σχετικές πρακτικές και τεχνικές.
Θέλω επίσης να επισημάνω τέσσερις πολύ κρίσιμους παράγοντες για την μελλοντική πορεία σχεδιασμού και υλοποίησης του ΕΣΕΚ.
1ΟΝ Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν δείκτες συχνής παρακολούθησης των στόχων. Μια επικαιροποίηση δε της μελέτης επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής που είχε κάνει η Τράπεζα της Ελλάδας το 2011 θα ήταν πολύ χρήσιμη.
2ΟΝ Να γίνει η σωστή ιεράρχηση των στόχων.
3ΟΝ Οι στόχοι που θα καθοριστούν να είναι επιτεύξιμοι στόχοι.
Και
4ΟΝ Την ενεργή συμμετοχή και εμπλοκή στη διαβούλευση των τοπικών κοινωνιών, προκειμένου να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν όπου χρειαστεί το ΕΣΕΚ.
Ελπίζω βέβαια να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και να μην τρέχουμε, ως συνήθως τελευταία στιγμή, τελευταίοι και κατά – ιδρωμένοι.
Κλείνω λέγοντας ότι σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων δημιουργεί, ταυτόχρονα, και ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης και απασχόλησης, στο πλαίσιο εφαρμογής πολιτικών βιώσιμης ανάπτυξης και διαγενεακής αλληλεγγύης.
Συνοπτικά:
Αυτό το πλαίσιο αρχών βιώσιμης ανάπτυξης και  διαγενεακής αλληλεγγύης πρέπει να διατρέχει όλο το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Ενσωμάτωση λοιπόν αυτών των αρχών σε κάθε μέτρο, δράση και πολιτική που θα προταθεί στο ΕΣΕΚ.
Μιας και αυτό θα αποτελέσει το κεντρικό εργαλείο πολιτικής μετριασμού της κλιματικής αλλαγής στη χώρα μας.
Εύχομαι καλή δουλειά στην επιτροπή και αναμένουμε με ενδιαφέρον τη συνέχεια και τα αποτελέσματα της διαβούλευσης.
Και επειδή όπως προ είπα, ως παράταξη θέλουμε να είμαστε εποικοδομητικοί στο δημόσιο διάλογο που ξεκίνησε εδώ σήμερα, σας παραπέμπω στην ιστοσελίδα του Κινήματος Αλλαγής για τις συγκεκριμένες προτάσεις μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου