Από το worldenergynews.gr
Δεν θα γίνει ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ στην περίπτωση που η εταιρία υποχρεωθεί να αποσυρθεί από τη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Αυτό προκύπτει σαφώς από την απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής που εγκρίνει τον Οδικό Χάρτη της αγοράς φυσικού αερίου για την περίοδο 2017-2022 και δημοσιεύθηκε στις 18 Ιανουαρίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στην ειδική αναφορά για τη ΔΕΠΑ , σημειώνεται ότι..
«έως τον Μάρτιο του 2018, θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την εξάλειψη οιασδήποτε υφιστάμενης οριζόντιας ή κάθετης σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ ΔΕΠΑ και των εταιριών προμήθειας ΕΠΑ. Σε περίπτωση εξόδου κάποιου από τους σημερινούς μετόχους των ΕΠΑ και μετά την ολοκλήρωση της σχετικής συναλλαγής, η ΡΑΕ σε συνεργασία με την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού και μετά από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προβεί σε εκτίμηση των πιθανών εμποδίων στον ανταγωνισμό, πριν από τον διαγωνισμό αξιοποίησης της ΔΕΠΑ από το ΤΑΙΠΕΔ. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν σημαντικά εμπόδια, η διαδικασία αξιοποίησης θα προσαρμοστεί αναλόγως».
Η αναφορά συνδέεται με το σχέδιο ενίσχυσης της θέσης της ΔΕΠΑ στην λιανική αγορά της Αττικής μέσω της εξαγορά του ποσοστού που κατέχει η Shell (49%) και απόσυρσης από την λιανική σε Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία μέσω της πώλησης του ποσοστού της (51%) στην αντίστοιχη ΕΠΑ, στην ΕΝΙ.
Το σχέδιο αυτό ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμού μεταξύ θεσμών και κυβέρνησης και η τύχη του θα κριθεί αρχικά από την συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων εταιριών και οριστικά από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές και την Κομισιόν σε σχέση με τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό.
Εάν οι αρμόδιες Αρχές κρίνουν ότι η παραμονή της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά δεν δημιουργεί εμπόδια στον ανταγωνισμό, τότε το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει και θα μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της εταιρίας.
Στην περίπτωση που οι αρχές διαπιστώσουν ότι υπάρχουν σημαντικά εμπόδια, στον ανταγωνισμό, τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να επανεξετάσει την διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, πρόβλεψη που αποκαλύπτει ότι οι πιστωτές αναγνωρίζουν ότι δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής για τη ΔΕΠΑ χωρίς το χαρτοφυλάκιο της λιανικής.
Η υπόθεση αυτή τη στιγμή κρίνεται στις διαπραγματεύσεις Shell και ΔΕΠΑ που διεξάγονται μεταξύ των συμβούλων των δύο εταιριών Lazard και Rothschild – Alpha Bank αντίστοιχα.
Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου
Ο Οδικός Χάρτης της αγοράς φυσικού αερίου που ενέκρινε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα (2017-2022) περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σχέδια για επέκταση της χρήση φυσικού αερίου για θέρμανση και ψύξη τα οποία θα υποστηριχτούν από νέες υποδομές, όπως η κατασκευή δικτύων διανομής στη Στερεά Ελλάδα Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, ανάπτυξη υποδομών CNG καθώς και αύξηση της χρήσης στις μεταφορές και στην ακτοπλοϊα.
Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης αναθεώρηση των όρων πρόσβασης στον τερματικό σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας με την ολοκλήρωση της επέκτασής της.
Η δεύτερη διάσταση του ενεργειακού σχεδιασμού της αγοράς φυσικού αερίου αφορά τη θέση της χώρας στο ενεργειακό και γεωπολιτικό γίγνεσθαι της ευρύτερης περιοχής και την ανάδειξή της σε κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου αλλά και «παραγωγό φυσικού αερίου σε ορίζοντα 10ετίας» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχετικό κείμενο.
Τα έργα διεθνούς ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στον Οδικό Χάρτη, είναι οι αγωγοί TAP, IGB, IGI-Poseidon, East Med, διασύνδεση με ΠΓΔΠ, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, ο νέος σταθμός LNG Aλεξανδρούπολης και η υπόγεια αποθήκη Καβάλας.
Δεν θα γίνει ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ στην περίπτωση που η εταιρία υποχρεωθεί να αποσυρθεί από τη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Αυτό προκύπτει σαφώς από την απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής που εγκρίνει τον Οδικό Χάρτη της αγοράς φυσικού αερίου για την περίοδο 2017-2022 και δημοσιεύθηκε στις 18 Ιανουαρίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στην ειδική αναφορά για τη ΔΕΠΑ , σημειώνεται ότι..
«έως τον Μάρτιο του 2018, θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την εξάλειψη οιασδήποτε υφιστάμενης οριζόντιας ή κάθετης σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ ΔΕΠΑ και των εταιριών προμήθειας ΕΠΑ. Σε περίπτωση εξόδου κάποιου από τους σημερινούς μετόχους των ΕΠΑ και μετά την ολοκλήρωση της σχετικής συναλλαγής, η ΡΑΕ σε συνεργασία με την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού και μετά από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προβεί σε εκτίμηση των πιθανών εμποδίων στον ανταγωνισμό, πριν από τον διαγωνισμό αξιοποίησης της ΔΕΠΑ από το ΤΑΙΠΕΔ. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν σημαντικά εμπόδια, η διαδικασία αξιοποίησης θα προσαρμοστεί αναλόγως».
Η αναφορά συνδέεται με το σχέδιο ενίσχυσης της θέσης της ΔΕΠΑ στην λιανική αγορά της Αττικής μέσω της εξαγορά του ποσοστού που κατέχει η Shell (49%) και απόσυρσης από την λιανική σε Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία μέσω της πώλησης του ποσοστού της (51%) στην αντίστοιχη ΕΠΑ, στην ΕΝΙ.
Το σχέδιο αυτό ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμού μεταξύ θεσμών και κυβέρνησης και η τύχη του θα κριθεί αρχικά από την συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων εταιριών και οριστικά από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές και την Κομισιόν σε σχέση με τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό.
Εάν οι αρμόδιες Αρχές κρίνουν ότι η παραμονή της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά δεν δημιουργεί εμπόδια στον ανταγωνισμό, τότε το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει και θα μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της εταιρίας.
Στην περίπτωση που οι αρχές διαπιστώσουν ότι υπάρχουν σημαντικά εμπόδια, στον ανταγωνισμό, τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να επανεξετάσει την διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, πρόβλεψη που αποκαλύπτει ότι οι πιστωτές αναγνωρίζουν ότι δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής για τη ΔΕΠΑ χωρίς το χαρτοφυλάκιο της λιανικής.
Η υπόθεση αυτή τη στιγμή κρίνεται στις διαπραγματεύσεις Shell και ΔΕΠΑ που διεξάγονται μεταξύ των συμβούλων των δύο εταιριών Lazard και Rothschild – Alpha Bank αντίστοιχα.
Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου
Ο Οδικός Χάρτης της αγοράς φυσικού αερίου που ενέκρινε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα (2017-2022) περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σχέδια για επέκταση της χρήση φυσικού αερίου για θέρμανση και ψύξη τα οποία θα υποστηριχτούν από νέες υποδομές, όπως η κατασκευή δικτύων διανομής στη Στερεά Ελλάδα Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, ανάπτυξη υποδομών CNG καθώς και αύξηση της χρήσης στις μεταφορές και στην ακτοπλοϊα.
Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης αναθεώρηση των όρων πρόσβασης στον τερματικό σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας με την ολοκλήρωση της επέκτασής της.
Η δεύτερη διάσταση του ενεργειακού σχεδιασμού της αγοράς φυσικού αερίου αφορά τη θέση της χώρας στο ενεργειακό και γεωπολιτικό γίγνεσθαι της ευρύτερης περιοχής και την ανάδειξή της σε κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου αλλά και «παραγωγό φυσικού αερίου σε ορίζοντα 10ετίας» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχετικό κείμενο.
Τα έργα διεθνούς ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στον Οδικό Χάρτη, είναι οι αγωγοί TAP, IGB, IGI-Poseidon, East Med, διασύνδεση με ΠΓΔΠ, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, ο νέος σταθμός LNG Aλεξανδρούπολης και η υπόγεια αποθήκη Καβάλας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου