Από το energypress.gr
Καταπολέμηση λαθρεμπορίου καυσίμων, το πιο σύντομο ανέκδοτο. Στα τρία τελευταία χρόνια, έχουν μπει στα δημόσια ταμεία έσοδα από παραβάσεις καυσίμων ίσα με το 1% εκείνων που υποστήριζε κάποτε ότι θα φέρει η κυβέρνηση, δηλαδή του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση της γενικής διεύθυνσης τελωνείων που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο στη Βουλή έπειτα ..
από ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Χρήστου Σταικούρα, τα εισπραχθέντα έσοδα την περίοδο 2015-2017 ανέρχονται σε 11,2 εκατομμύρια ευρώ (1,1% στο 1 δισ ευρώ).
Το 2013 εισπράχθηκαν έσοδα 15,5 εκατ. ευρώ, το 2014 έπεσαν στα 11,4 εκατ. ευρώ, το 2015 στα 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 στα 3,7 εκατ. ευρώ, και το πρώτο εννεάμηνο του 2017 (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος) διαμορφώθηκαν στα 3,1 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή τα κυκλώματα βλέπουν τις δουλειές τους μέρα με τη μέρα να μεγαλώνουν. Ανακαλύπτουν νέα πεδία δράσης όπως η αγορά του υγραερίου κίνησης, βελτιώνουν τις τεχνικές τους, και κινούνται ανενόχλητοι αφού η αγορά καυσίμων παραμένει χωρίς ουσιαστικό έλεγχο.
Το περίφημο σύστημα εισροών - εκροών, παρότι έχει εγκατασταθεί από το 2014 σε όλα τα πρατήρια της χώρας, αν και δαπανήθηκαν γι' αυτό 100 εκατ. ευρώ (δημόσιων και ιδιωτικών πόρων), δεν λειτουργεί, αφού τα στοιχεία αποστέλλονται στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων δίχως να αξιοποιούνται, στην ουσία επομένως είναι άχρηστα.
Υστερα από τόσα χρόνια εκκρεμεί ακόμη η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος και τη συχνότητα αποστολής των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών προς τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων. Ούτε επίσης έχει αποφασιστεί πώς θα πιστοποιούνται τα συστήματα που έχουν ήδη εγκατασταθεί στα πρατήρια. Αυτός είναι και ο λόγος που το επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προβλέπει ότι η ανάλυση και αξιοποίηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Αρα, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, το σύστημα θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2019.
Το άλλο σκάνδαλο φέρει την ονομασία "σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού θέσης" (GPS) στα 1.300 βυτιοφόρα και στα περίπου 30 πλωτά μέσα της χώρας, τα λεγόμενα σλέπια. Και παρότι μόλις 30 τα σλέπια, η πολιτεία αδυνατεί να ελέγξει το ναυτιλιακό λαθρεμπόριο.
Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε το 2012 και ύστερα από άπειρες εργατοώρες, μελέτες και ημίμετρα φτάσαμε στον Αύγουστο του 2017 για να εκδοθεί απόφαση που υπογράφουν οι υπουργοί Παπανάτσιου, Χαρίτσης, Κουρουμπλής και Σπίρτζης, ότι όλα τα πλωτά εφοδιαστικά και μεταφορικά μέσα υποχρεούνταν έως τις 31 Οκτωβρίου 2017 να έχουν εγκαταστήσει ηλεκτρονικό σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS). Δεν είναι σαφές πόσα το έχουν εγκαταστήσει, όπως και τι έχει γίνει με τις προδιαγραφές των GPS, δηλαδή τα τεχνικά χαρακτηριστικά (software - hardware) που θα κάνουν συμβατές τις συσκευές με το σύστημα περισυλλογής των στοιχείων της ΓΓΠΣ και τη διαδικασία αποστολής τους.
Και ενώ το πάρτι συνεχίζεται, ο ελεγκτικός μηχανισμός βρίσκεται σε κατάσταση αποσύνθεσης. Το προσωπικό δεν επαρκεί ενώ ακόμη και τα λίγα τεχνικά μέσα δίωξης που διαθέτουν οι τελωνειακές υπηρεσίες έχουν βγει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας. Μέχρι πριν από λίγους μήνες δεν υπήρχε δυνατότητα έγκρισης δαπανών για την υποστήριξη των αυτοκινήτων και του συστήματος Χ-Ray που βρίσκεται στον Πειραιά και δεν λειτουργούσε από την αρχή του έτους. Και αυτό καθώς δεν υπήρχαν τα αναγκαία καύσιμα.
Προ ημερών, με κοινή υπουργική απόφαση των κ.κ. Χουλιαράκη-Σταθάκη που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, επανέρχονται τα χρηματικά "μπόνους" των ΚΕΔΑΚ τα οποία είχαν κοπεί στις αρχές του 2016 στο πλαίσιο σειράς περικοπών. Στην ουσία το μήνυμα που στέλνει η απόφαση είναι ότι οι έλεγχοι για λαθρεμπόριο γίνονται καλύτερα μόνο όταν οι ελεγκτές εισπράτουν έξτρα χρήματα. Οταν δεν εισπράττουν, απλώς δεν γίνονται έλεγχοι.
Ο ρουσφετολογικός χαρακτήρας της απόφασης είναι προφανής. Αλλά δεν είναι καθόλου προφανές πως αυτή θα βελτιώσει τις πενιχρές επιδόσεις των ελεγκτικών μηχανισμών, όταν απουσιάζουν όλα τα παραπάνω.
Καταπολέμηση λαθρεμπορίου καυσίμων, το πιο σύντομο ανέκδοτο. Στα τρία τελευταία χρόνια, έχουν μπει στα δημόσια ταμεία έσοδα από παραβάσεις καυσίμων ίσα με το 1% εκείνων που υποστήριζε κάποτε ότι θα φέρει η κυβέρνηση, δηλαδή του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση της γενικής διεύθυνσης τελωνείων που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο στη Βουλή έπειτα ..
από ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Χρήστου Σταικούρα, τα εισπραχθέντα έσοδα την περίοδο 2015-2017 ανέρχονται σε 11,2 εκατομμύρια ευρώ (1,1% στο 1 δισ ευρώ).
Το 2013 εισπράχθηκαν έσοδα 15,5 εκατ. ευρώ, το 2014 έπεσαν στα 11,4 εκατ. ευρώ, το 2015 στα 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 στα 3,7 εκατ. ευρώ, και το πρώτο εννεάμηνο του 2017 (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος) διαμορφώθηκαν στα 3,1 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή τα κυκλώματα βλέπουν τις δουλειές τους μέρα με τη μέρα να μεγαλώνουν. Ανακαλύπτουν νέα πεδία δράσης όπως η αγορά του υγραερίου κίνησης, βελτιώνουν τις τεχνικές τους, και κινούνται ανενόχλητοι αφού η αγορά καυσίμων παραμένει χωρίς ουσιαστικό έλεγχο.
Το περίφημο σύστημα εισροών - εκροών, παρότι έχει εγκατασταθεί από το 2014 σε όλα τα πρατήρια της χώρας, αν και δαπανήθηκαν γι' αυτό 100 εκατ. ευρώ (δημόσιων και ιδιωτικών πόρων), δεν λειτουργεί, αφού τα στοιχεία αποστέλλονται στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων δίχως να αξιοποιούνται, στην ουσία επομένως είναι άχρηστα.
Υστερα από τόσα χρόνια εκκρεμεί ακόμη η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος και τη συχνότητα αποστολής των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών προς τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων. Ούτε επίσης έχει αποφασιστεί πώς θα πιστοποιούνται τα συστήματα που έχουν ήδη εγκατασταθεί στα πρατήρια. Αυτός είναι και ο λόγος που το επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προβλέπει ότι η ανάλυση και αξιοποίηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Αρα, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, το σύστημα θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2019.
Το άλλο σκάνδαλο φέρει την ονομασία "σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού θέσης" (GPS) στα 1.300 βυτιοφόρα και στα περίπου 30 πλωτά μέσα της χώρας, τα λεγόμενα σλέπια. Και παρότι μόλις 30 τα σλέπια, η πολιτεία αδυνατεί να ελέγξει το ναυτιλιακό λαθρεμπόριο.
Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε το 2012 και ύστερα από άπειρες εργατοώρες, μελέτες και ημίμετρα φτάσαμε στον Αύγουστο του 2017 για να εκδοθεί απόφαση που υπογράφουν οι υπουργοί Παπανάτσιου, Χαρίτσης, Κουρουμπλής και Σπίρτζης, ότι όλα τα πλωτά εφοδιαστικά και μεταφορικά μέσα υποχρεούνταν έως τις 31 Οκτωβρίου 2017 να έχουν εγκαταστήσει ηλεκτρονικό σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS). Δεν είναι σαφές πόσα το έχουν εγκαταστήσει, όπως και τι έχει γίνει με τις προδιαγραφές των GPS, δηλαδή τα τεχνικά χαρακτηριστικά (software - hardware) που θα κάνουν συμβατές τις συσκευές με το σύστημα περισυλλογής των στοιχείων της ΓΓΠΣ και τη διαδικασία αποστολής τους.
Και ενώ το πάρτι συνεχίζεται, ο ελεγκτικός μηχανισμός βρίσκεται σε κατάσταση αποσύνθεσης. Το προσωπικό δεν επαρκεί ενώ ακόμη και τα λίγα τεχνικά μέσα δίωξης που διαθέτουν οι τελωνειακές υπηρεσίες έχουν βγει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας. Μέχρι πριν από λίγους μήνες δεν υπήρχε δυνατότητα έγκρισης δαπανών για την υποστήριξη των αυτοκινήτων και του συστήματος Χ-Ray που βρίσκεται στον Πειραιά και δεν λειτουργούσε από την αρχή του έτους. Και αυτό καθώς δεν υπήρχαν τα αναγκαία καύσιμα.
Προ ημερών, με κοινή υπουργική απόφαση των κ.κ. Χουλιαράκη-Σταθάκη που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, επανέρχονται τα χρηματικά "μπόνους" των ΚΕΔΑΚ τα οποία είχαν κοπεί στις αρχές του 2016 στο πλαίσιο σειράς περικοπών. Στην ουσία το μήνυμα που στέλνει η απόφαση είναι ότι οι έλεγχοι για λαθρεμπόριο γίνονται καλύτερα μόνο όταν οι ελεγκτές εισπράτουν έξτρα χρήματα. Οταν δεν εισπράττουν, απλώς δεν γίνονται έλεγχοι.
Ο ρουσφετολογικός χαρακτήρας της απόφασης είναι προφανής. Αλλά δεν είναι καθόλου προφανές πως αυτή θα βελτιώσει τις πενιχρές επιδόσεις των ελεγκτικών μηχανισμών, όταν απουσιάζουν όλα τα παραπάνω.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου