Από το insider.gr
Έτος εξελίξεων αναμένεται ότι θα είναι το 2018 για τα βασικά έργα φυσικού αερίου στα οποία εμπλέκεται η Ελλάδα και για την υλοποίησή τους συνεργάζονται διεθνείς και εγχώριοι όμιλοι.
Πολλά από τα έργα συμπεριλαμβάνονται στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest - PCIs) και έχουν λάβει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς ή παγκόσμιους χρηματοδοτικούς φορείς όπως είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Παγκόσμια Τράπεζα κλπ.
Η Ελλάδα αποτελεί..
«πέρασμα» καίριας σημασίας των αγωγών οι οποίοι θα μεταφέρουν αέριο στην Ευρώπη, κάτι που την καθιστά ήδη σημαντικό ενεργειακό κόμβο και βασικό συντελεστή της ενεργειακής ασφάλειας λόγω της πολλαπλότητας των πηγών προμήθειας.
Ο αγωγός TAP
Ο Αδριατικός Αγωγός ΤΑP αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του Νοτίου Διαδρόμου, ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει το 2020. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας, μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας και δια μέσου της Αδριατικής Θάλασσας, στη νότια Ιταλία και περαιτέρω στη ∆υτική Ευρώπη. Το έργο διαθέτει τη δυνατότητα επέκτασης της μεταφορικής του ικανότητας από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Ο αγωγός, μήκους 870 χιλιομέτρων, θα ενώνει το κοίτασμα Shah Deniz II με την Ιταλία, διασχίζοντας τη Γεωργία, την Τουρκία, την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα. Στους μετόχους του TAP περιλαμβάνονται ο αζέρικος ενεργειακός όμιλος Socar, η BP και ο ιταλικός όμιλος αερίου Snam.
Ήδη στο ελληνικό έδαφος έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 340 χιλιόμετρα αγωγού και έχουν διαμορφωθεί 480 από τα 550 χιλιόμετρα της όδευσης και το 2018 αναμένεται να ξεκινήσουν οι προκαταρκτικές εργασίες από τους αρχαιολόγους.
Ακόμη, στις 6 Φεβρουαρίου 2018, στη συνεδρίαση του ΔΣ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων θα εξεταστεί το θέμα της χρηματοδότησης του αγωγού η οποία αφορά στη χορήγηση δανείου ύψους 1,5 δις. ευρώ.
Ο αγωγός East Med
Ο αγωγός East Med, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2025.
Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και πιθανόν με την Ιταλία, με κόστος έως 6 δισεκ. ευρώ.
Ο αγωγός περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013.
Με βάση τις μελέτες η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ.
Εντός του 2018 αναμένεται η υπογραφή των όρων σχετικής διακρατικής συμφωνίας ενώ πρόσφατα οι υπουργοί Ενέργειας, της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και ο πρέσβης της Ιταλίας στην Κύπρο, Αντρέα Καβαλάρι, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας αναφορικά με τον αγωγό.
Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB)
Ένα πολλά υποσχόμενο έργο αποτελεί ο αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2018 ενώ η έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας τοποθετείται το 2020.
Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. (εκ των οποίων 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (Μετρητικοί Σταθμοί, βανοστάσια, Κέντρο Λειτουργίας). Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός θα καταλήγει στη Stara Zagora αντίστοιχα, συνδέοντας τα δίκτυα Φυσικού Αερίου Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής (reverse flow).
Προβλέπεται η μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου της τάξης των 3 δισ. κυβ. μέτρων φυσικού αερίου (φ. α.) ετησίως, με δυνατότητα αύξησής τους στα 5 δισ. κυβ. μέτρα φ. α. ετησίως με την κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης.
ΤΟι Μέτοχοι της ICGB AD είναι η Βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.
Για το έργο έχει ήδη εγκριθεί ποσό 47 εκατ. ευρώ από πόρους των ΕΣΠΑ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας.
FSRU Τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη
Το 2018 αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του FSRU Τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη.
Ο διεθνής οίκος Wood Group εκπονεί τη μελέτη Βασικού Σχεδιασμού (FEED) για το πρότζεκτ ενώ γνωστοί όμιλοι όπως είναι η ΔΕΠΑ, η αμερικανική Tellurian Energy έχουν δείξει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο έργο. Ειδικότερα, η ΔΕΠΑ έχει ήδη υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τη Gastrade για συμμετοχή στο έργο η οποία προβλέπει τα επόμενα βήματα της ΔΕΠΑ στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE καθώς και τις κοινές προσπάθειες των μερών για την περαιτέρω εμπορική ανάπτυξη του Έργου.
H μονάδα FSRU της Αλεξανδρούπολης, η οποία κατηγοριοποιείται ως ένα έργο Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), αναμένεται να προσφέρει ακόμα μια -την τέταρτη- πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην χώρα. Το έργο αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το φυσικό αέριο θα προωθείται στο Εθνικό Σύστημα (Μεταφοράς) Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές.
Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, αποτελεί επένδυση ύψους 350 εκατ. ευρώ και θα έχει μια χωρητικότητα 120.000 κυβ. μέτρων με δυνατότητα αεριοποίησης 1,600 κυβ. μέτρα την ώρα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σε ετήσια βάση η μονάδα θα μπορεί να διαχειριστεί ποσότητες της τάξης των 5.0 – 6.0 δις κυβ. μέτρα το χρόνο.
Η εμπορική λειτουργία του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης αναμένεται το 2020.
Πένη Χαλάτση
Έτος εξελίξεων αναμένεται ότι θα είναι το 2018 για τα βασικά έργα φυσικού αερίου στα οποία εμπλέκεται η Ελλάδα και για την υλοποίησή τους συνεργάζονται διεθνείς και εγχώριοι όμιλοι.
Πολλά από τα έργα συμπεριλαμβάνονται στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest - PCIs) και έχουν λάβει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς ή παγκόσμιους χρηματοδοτικούς φορείς όπως είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Παγκόσμια Τράπεζα κλπ.
Η Ελλάδα αποτελεί..
«πέρασμα» καίριας σημασίας των αγωγών οι οποίοι θα μεταφέρουν αέριο στην Ευρώπη, κάτι που την καθιστά ήδη σημαντικό ενεργειακό κόμβο και βασικό συντελεστή της ενεργειακής ασφάλειας λόγω της πολλαπλότητας των πηγών προμήθειας.
Ο αγωγός TAP
Ο Αδριατικός Αγωγός ΤΑP αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του Νοτίου Διαδρόμου, ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει το 2020. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας, μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας και δια μέσου της Αδριατικής Θάλασσας, στη νότια Ιταλία και περαιτέρω στη ∆υτική Ευρώπη. Το έργο διαθέτει τη δυνατότητα επέκτασης της μεταφορικής του ικανότητας από 10 σε 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Ο αγωγός, μήκους 870 χιλιομέτρων, θα ενώνει το κοίτασμα Shah Deniz II με την Ιταλία, διασχίζοντας τη Γεωργία, την Τουρκία, την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα. Στους μετόχους του TAP περιλαμβάνονται ο αζέρικος ενεργειακός όμιλος Socar, η BP και ο ιταλικός όμιλος αερίου Snam.
Ήδη στο ελληνικό έδαφος έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 340 χιλιόμετρα αγωγού και έχουν διαμορφωθεί 480 από τα 550 χιλιόμετρα της όδευσης και το 2018 αναμένεται να ξεκινήσουν οι προκαταρκτικές εργασίες από τους αρχαιολόγους.
Ακόμη, στις 6 Φεβρουαρίου 2018, στη συνεδρίαση του ΔΣ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων θα εξεταστεί το θέμα της χρηματοδότησης του αγωγού η οποία αφορά στη χορήγηση δανείου ύψους 1,5 δις. ευρώ.
Ο αγωγός East Med
Ο αγωγός East Med, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2025.
Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και πιθανόν με την Ιταλία, με κόστος έως 6 δισεκ. ευρώ.
Ο αγωγός περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013.
Με βάση τις μελέτες η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ.
Εντός του 2018 αναμένεται η υπογραφή των όρων σχετικής διακρατικής συμφωνίας ενώ πρόσφατα οι υπουργοί Ενέργειας, της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και ο πρέσβης της Ιταλίας στην Κύπρο, Αντρέα Καβαλάρι, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας αναφορικά με τον αγωγό.
Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB)
Ένα πολλά υποσχόμενο έργο αποτελεί ο αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2018 ενώ η έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας τοποθετείται το 2020.
Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. (εκ των οποίων 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (Μετρητικοί Σταθμοί, βανοστάσια, Κέντρο Λειτουργίας). Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός θα καταλήγει στη Stara Zagora αντίστοιχα, συνδέοντας τα δίκτυα Φυσικού Αερίου Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής (reverse flow).
Προβλέπεται η μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου της τάξης των 3 δισ. κυβ. μέτρων φυσικού αερίου (φ. α.) ετησίως, με δυνατότητα αύξησής τους στα 5 δισ. κυβ. μέτρα φ. α. ετησίως με την κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης.
ΤΟι Μέτοχοι της ICGB AD είναι η Βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.
Για το έργο έχει ήδη εγκριθεί ποσό 47 εκατ. ευρώ από πόρους των ΕΣΠΑ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας.
FSRU Τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη
Το 2018 αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του FSRU Τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη.
Ο διεθνής οίκος Wood Group εκπονεί τη μελέτη Βασικού Σχεδιασμού (FEED) για το πρότζεκτ ενώ γνωστοί όμιλοι όπως είναι η ΔΕΠΑ, η αμερικανική Tellurian Energy έχουν δείξει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο έργο. Ειδικότερα, η ΔΕΠΑ έχει ήδη υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τη Gastrade για συμμετοχή στο έργο η οποία προβλέπει τα επόμενα βήματα της ΔΕΠΑ στο μετοχικό κεφάλαιο της GASTRADE καθώς και τις κοινές προσπάθειες των μερών για την περαιτέρω εμπορική ανάπτυξη του Έργου.
H μονάδα FSRU της Αλεξανδρούπολης, η οποία κατηγοριοποιείται ως ένα έργο Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), αναμένεται να προσφέρει ακόμα μια -την τέταρτη- πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην χώρα. Το έργο αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το φυσικό αέριο θα προωθείται στο Εθνικό Σύστημα (Μεταφοράς) Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές.
Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, αποτελεί επένδυση ύψους 350 εκατ. ευρώ και θα έχει μια χωρητικότητα 120.000 κυβ. μέτρων με δυνατότητα αεριοποίησης 1,600 κυβ. μέτρα την ώρα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σε ετήσια βάση η μονάδα θα μπορεί να διαχειριστεί ποσότητες της τάξης των 5.0 – 6.0 δις κυβ. μέτρα το χρόνο.
Η εμπορική λειτουργία του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης αναμένεται το 2020.
Πένη Χαλάτση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου