Από το worldenergynews.gr
"Αν και η προοπτική ενός αγωγού μέσω Τουρκίας εμφανίζεται ως πιο συμφέρουσα, ωστόσο υφίσταται το εμπόδιο της απρόβλεπτης συμπεριφοράς του Τούρκου προέδρου" επισημαίνει ο διευθυντής του προγράμματος ενεργειακής πολιτικής στο Ινστιτούτο Ουάσιγκτον για την Εγγύς Ανατολή, Σάιμον Χέντερσον.
Σύμφωνα με δηλώσεις του στην "Καθημερινή της Κυριακής" και τον Αθανάσιο Ελλις, «η Τουρκία χρειάζεται περισσότερο αέριο, τόσο για εγχώρια κατανάλωση όσο και για επανεξαγωγή, αλλά ο τρόπος άσκησης της εξουσίας από τον Ερντογάν καθιστά πλέον την Τουρκία πολιτικά ριψοκίνδυνη επιλογή».
Σε εξέλιξη οι σχεδιασμοί
Οπως αναφέρεται ..
στο ίδιο δημοσίευμα, παρά τις δεδομένες τεχνικές δυσκολίες και το γεγονός ότι πολλοί αμφισβητούν την εμπορική του βιωσιμότητα, βρίσκονται σε εξέλιξη σχεδιασμοί για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα ενώνει τα τεράστια κοιτάσματα αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη, μέσω Ελλάδος.
"Στόχος είναι τα κοιτάσματα που έχουν ήδη ανακαλυφθεί στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως και αυτά που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις υπάρχουν στην περιοχή αλλά δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί, να καλύπτουν τα επόμενα χρόνια σημαντικό μέρος των ενεργειακών αναγκών της Γηραιάς Ηπείρου και να εξισορροπήσουν την υπερβολική εξάρτηση από τη Ρωσία, αλλά και το κενό που θα δημιουργηθεί από τα αποθέματα της Νορβηγίας που εξαντλούνται".
Η Τουρκία πιέζει
"Από την πλευρά της, η Τουρκία πιέζει κυβερνήσεις και εταιρείες για την κατασκευή αγωγού προς την Τουρκία, που θα καλύπτει τις δικές της αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες και πιθανώς θα τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο Ταγίπ Ερντογάν κατέστησε σαφές ότι το ζήτημα της ενέργειας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, στη διάρκεια διεθνούς ενεργειακού συνεδρίου στην Κωνσταντινούπολη. Σε ένα από τα πολλά πάνελ, ο βοηθός υφυπουργός Ενέργειας της Τουρκίας, Αλμπαρσιάν Μπαϊρακτάρ, τόνισε ότι ένα έργο πρέπει να συμβάλει στην περιφερειακή σταθερότητα γι’ αυτό η Τουρκία συζητεί με το Ισραήλ, αλλά έσπευσε να υπογραμμίσει πως η Αγκυρα έχει και «άλλες επιλογές»: από το Ιράν και τη Ρωσία μέχρι το Ιράκ και το Αζερμπαϊτζάν" σημειώνεται στο ρεπορτάζ.
Η κατασκευή του αγωγού
"Σε κάθε περίπτωση, από τεχνικής άποψης η κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα διασχίζει την Ανατολική Μεσόγειο και θα φτάνει στη Δυτική Ελλάδα (υπάρχει και ο σχεδιασμός μέσω Κρήτης, Πελοποννήσου) και από εκεί θα καταλήγει στην Ιταλία και στις ευρωπαϊκές αγορές, εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση.
Ενα σημαντικό εμπόδιο είναι ότι οι τιμές για την εξόρυξη και μεταφορά του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου παραμένουν πολύ υψηλότερες από αυτές του αντίστοιχου ρωσικού. Αλλά εδώ υπεισέρχονται και γεωπολιτικοί υπολογισμοί, καθώς πολλές ευρωπαϊκές χώρες εξαρτώνται είτε απόλυτα είτε σε μεγάλο βαθμό από τη Μόσχα. Η εξάρτηση της Γερμανίας έχει φθάσει στο 38%, ενώ οι συνολικές ποσότητες ρωσικού αερίου που φθάνουν στην Ε.Ε. παρουσιάζουν αύξηση".
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του ισραηλινού υπουργείου Ενέργειας, Σάαλ Μέριντορ, μιλώντας στην «Καθημερινή της Κυριακής» για την προοπτική ενός αγωγού προς την Τουρκία τόνισε:
"Πιστεύουμε ότι έχουμε πολύ περισσότερο αέριο και δεν βλέπουμε τον ένα ή τον άλλον αγωγό ως ανταγωνιστικούς, αλλά ως συμπληρωματικούς. Ο αγωγός προς την Τουρκία θα μπορούσε να κατασκευασθεί πρώτος και να είναι έτοιμος σε 3-4 χρόνια. Ο αγωγός προς την Ελλάδα είναι, φυσικά, ακριβότερος, και από τεχνικής άποψης είναι μια μεγαλύτερη πρόκληση, αλλά πιστεύουμε ότι αποτελεί πολύ καλή προοπτική".
"Αν και η προοπτική ενός αγωγού μέσω Τουρκίας εμφανίζεται ως πιο συμφέρουσα, ωστόσο υφίσταται το εμπόδιο της απρόβλεπτης συμπεριφοράς του Τούρκου προέδρου" επισημαίνει ο διευθυντής του προγράμματος ενεργειακής πολιτικής στο Ινστιτούτο Ουάσιγκτον για την Εγγύς Ανατολή, Σάιμον Χέντερσον.
Σύμφωνα με δηλώσεις του στην "Καθημερινή της Κυριακής" και τον Αθανάσιο Ελλις, «η Τουρκία χρειάζεται περισσότερο αέριο, τόσο για εγχώρια κατανάλωση όσο και για επανεξαγωγή, αλλά ο τρόπος άσκησης της εξουσίας από τον Ερντογάν καθιστά πλέον την Τουρκία πολιτικά ριψοκίνδυνη επιλογή».
Σε εξέλιξη οι σχεδιασμοί
Οπως αναφέρεται ..
στο ίδιο δημοσίευμα, παρά τις δεδομένες τεχνικές δυσκολίες και το γεγονός ότι πολλοί αμφισβητούν την εμπορική του βιωσιμότητα, βρίσκονται σε εξέλιξη σχεδιασμοί για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα ενώνει τα τεράστια κοιτάσματα αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη, μέσω Ελλάδος.
"Στόχος είναι τα κοιτάσματα που έχουν ήδη ανακαλυφθεί στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως και αυτά που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις υπάρχουν στην περιοχή αλλά δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί, να καλύπτουν τα επόμενα χρόνια σημαντικό μέρος των ενεργειακών αναγκών της Γηραιάς Ηπείρου και να εξισορροπήσουν την υπερβολική εξάρτηση από τη Ρωσία, αλλά και το κενό που θα δημιουργηθεί από τα αποθέματα της Νορβηγίας που εξαντλούνται".
Η Τουρκία πιέζει
"Από την πλευρά της, η Τουρκία πιέζει κυβερνήσεις και εταιρείες για την κατασκευή αγωγού προς την Τουρκία, που θα καλύπτει τις δικές της αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες και πιθανώς θα τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο Ταγίπ Ερντογάν κατέστησε σαφές ότι το ζήτημα της ενέργειας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, στη διάρκεια διεθνούς ενεργειακού συνεδρίου στην Κωνσταντινούπολη. Σε ένα από τα πολλά πάνελ, ο βοηθός υφυπουργός Ενέργειας της Τουρκίας, Αλμπαρσιάν Μπαϊρακτάρ, τόνισε ότι ένα έργο πρέπει να συμβάλει στην περιφερειακή σταθερότητα γι’ αυτό η Τουρκία συζητεί με το Ισραήλ, αλλά έσπευσε να υπογραμμίσει πως η Αγκυρα έχει και «άλλες επιλογές»: από το Ιράν και τη Ρωσία μέχρι το Ιράκ και το Αζερμπαϊτζάν" σημειώνεται στο ρεπορτάζ.
Η κατασκευή του αγωγού
"Σε κάθε περίπτωση, από τεχνικής άποψης η κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα διασχίζει την Ανατολική Μεσόγειο και θα φτάνει στη Δυτική Ελλάδα (υπάρχει και ο σχεδιασμός μέσω Κρήτης, Πελοποννήσου) και από εκεί θα καταλήγει στην Ιταλία και στις ευρωπαϊκές αγορές, εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση.
Ενα σημαντικό εμπόδιο είναι ότι οι τιμές για την εξόρυξη και μεταφορά του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου παραμένουν πολύ υψηλότερες από αυτές του αντίστοιχου ρωσικού. Αλλά εδώ υπεισέρχονται και γεωπολιτικοί υπολογισμοί, καθώς πολλές ευρωπαϊκές χώρες εξαρτώνται είτε απόλυτα είτε σε μεγάλο βαθμό από τη Μόσχα. Η εξάρτηση της Γερμανίας έχει φθάσει στο 38%, ενώ οι συνολικές ποσότητες ρωσικού αερίου που φθάνουν στην Ε.Ε. παρουσιάζουν αύξηση".
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του ισραηλινού υπουργείου Ενέργειας, Σάαλ Μέριντορ, μιλώντας στην «Καθημερινή της Κυριακής» για την προοπτική ενός αγωγού προς την Τουρκία τόνισε:
"Πιστεύουμε ότι έχουμε πολύ περισσότερο αέριο και δεν βλέπουμε τον ένα ή τον άλλον αγωγό ως ανταγωνιστικούς, αλλά ως συμπληρωματικούς. Ο αγωγός προς την Τουρκία θα μπορούσε να κατασκευασθεί πρώτος και να είναι έτοιμος σε 3-4 χρόνια. Ο αγωγός προς την Ελλάδα είναι, φυσικά, ακριβότερος, και από τεχνικής άποψης είναι μια μεγαλύτερη πρόκληση, αλλά πιστεύουμε ότι αποτελεί πολύ καλή προοπτική".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου