Από το energypress.gr
Κλιμακώνει την ένταση στην περιοχή της Κύπρου η Άγκυρα, καθώς ήδη έβγαλε στα ανοικτά το ερευνητικό πλοίο Μπάρμπαρος και προχώρησε σε δηλώσεις με τις οποίες αμφισβητεί τα δικαιώματα της Λευκωσίας επί της αποκλειστικής οικονομικής της ζώνης. Αυτό, όμως, που θα πρέπει να ανησυχεί περισσότερο είναι το ενδεχόμενο η Τουρκία να χρησιμοποιήσει πλοίο γεωτρήσεων στην περιοχή της κυπριακής ΑΟΖ.
Πιο αναλυτικά..
, σε συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα στην εφημερίδα Star, ο υπουργός Ενεργείας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας, Μπεράτ Άλμπαϊρακ, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «φέτος για πρώτη φορά στην ιστορία της Δημοκρατίας της Τουρκίας, αγοράζουμε ένα πλοίο γεωτρήσεων».
Ο Τούρκος υπουργός σημείωσε παράλληλα ότι θα διενεργούνται τουλάχιστον μια ή δύο γεωτρήσεις ετησίως και πρόσθεσε ότι το νέο πλοίο γεωτρήσεων θα είναι σκάφος που θα κατασκευαστεί στην Τουρκία και θα επιχειρεί «συντονιζομενο με τις στρατηγικές της Τουρκίας στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα».
Ο Αλμπαϊράκ δήλωσε επίσης: «Ειδικά αυτή τη χρονιά στην Μαύρη Θάλασσα και στην Μεσόγειο θα κάνουμε σημαντικές εξορμήσεις ερευνών και γεωτρήσεων. Το πρώτο μας σεισμογραφικό πλοίο Μπαρμπαρός και μετά το δεύτερο μας πλοίο θα κάνουν δισδιάστατες και τρισδιάστατες εργασίες και στις δύο περιοχές και και θα ξεκινήσουμε τη διαδικασία ερευνών. Η Τουρκία πλέον μπαίνει σε μια περίοδο στην οποία πρέπει να πραγματοποιηθούν πιο σημαντικές εξορμήσεις».
Μέχρι στιγμής, οι αντιδράσεις της Λευκωσίας επικεντρώθηκαν στο θέμα του Μπάρμπαρος και των τουρκικών αμφισβητήσεων, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι η κυπριακή κυβέρνηση έχει πάρει στα σοβαρά την απειλή που συνιστά το πλοίο γεωτρήσεων και εξετάζει το πώς θα διαχειριστεί το συγκεκριμένο θέμα.
Από την πλευρά του, ο Κύπριος κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης, χαρακτήρισε πρόκληση την επανεμφάνιση του Μπάρμπαρος σε περιοχή περίπου 80 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά της Πάφου, για να βυθίσει υποβρύχια συσκευή. Εντωμεταξύ, η Άγκυρα ετοιμάζεται να χρησιμοποιήσει και το δεύτερο ερευνητικό της σκάφος, ονόματι Oruç Reis.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι από μόνη της η αγορά ενός πλοίου γεωτρήσεων δεν είναι απαραίτητα ανησυχητική, καθώς η Τουρκία ίσως να έχει την πρόθεση να το χρησιμοποιήσει σε περιοχές όπως της Μαύρης Θάλασσας, όπου παραδοσιακά διεξάγει ένα μεγάλο πρόγραμμα γεωτρήσεων. Αν συνδυάσουμε, όμως, την αγορά του πλοίου με τις εξαγγελίες περί αυξημένων ερευνών υδρογονανθράκων στην περιοχή της Μεσογείου, τότε προκύπτει ζήτημα.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του energypress για την τουρκική απόκτηση πλοίου γεωτρήσεων, ο γνωστός γεωλόγος πετρελαίου και μέλος του Δ.Σ. της Εταιρίας Υδρογονανθράκων Κύπρου, Ντίνος Νικολάου, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη σοβαρότητα της κίνησης αυτής.
Όπως αναφέρει ο κ. Νικολάου, η εγκατάσταση πλατφόρμας γεωτρήσεων έχει εντελώς διαφορετική βαρύτητα από την έξοδο του Μπαρμπαρός ή του Σισμίκ που δημιουργούσαν μεν προβλήματα αλλά με προσωρινό χαρακτήρα. Αντίθετα η πλατφόρμα γεωτρήσεων μπορεί να δημιουργήσει τετελεσμένα καθώς διέπεται από διαφορετικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο με βάση το διεθνές δίκαιο. Συνεπώς απαιτείται πολύ μεγάλη προσοχή από τις υπεύθυνες αρχές της Ελλάδας και της Κύπρου.
«Βεβαίως δεν πρόκειται για μια υπόθεση που θα υλοποιηθεί αύριο το πρωί, ωστόσο είναι μια κίνηση με μεγάλη βαρύτητα και συνεπώς απαιτεί αντίστοιχης σοβαρότητας αντιμετώπιση» καταλήγει ο κ. Νικολάου.
Κλιμακώνει την ένταση στην περιοχή της Κύπρου η Άγκυρα, καθώς ήδη έβγαλε στα ανοικτά το ερευνητικό πλοίο Μπάρμπαρος και προχώρησε σε δηλώσεις με τις οποίες αμφισβητεί τα δικαιώματα της Λευκωσίας επί της αποκλειστικής οικονομικής της ζώνης. Αυτό, όμως, που θα πρέπει να ανησυχεί περισσότερο είναι το ενδεχόμενο η Τουρκία να χρησιμοποιήσει πλοίο γεωτρήσεων στην περιοχή της κυπριακής ΑΟΖ.
Πιο αναλυτικά..
, σε συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα στην εφημερίδα Star, ο υπουργός Ενεργείας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας, Μπεράτ Άλμπαϊρακ, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «φέτος για πρώτη φορά στην ιστορία της Δημοκρατίας της Τουρκίας, αγοράζουμε ένα πλοίο γεωτρήσεων».
Ο Τούρκος υπουργός σημείωσε παράλληλα ότι θα διενεργούνται τουλάχιστον μια ή δύο γεωτρήσεις ετησίως και πρόσθεσε ότι το νέο πλοίο γεωτρήσεων θα είναι σκάφος που θα κατασκευαστεί στην Τουρκία και θα επιχειρεί «συντονιζομενο με τις στρατηγικές της Τουρκίας στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα».
Ο Αλμπαϊράκ δήλωσε επίσης: «Ειδικά αυτή τη χρονιά στην Μαύρη Θάλασσα και στην Μεσόγειο θα κάνουμε σημαντικές εξορμήσεις ερευνών και γεωτρήσεων. Το πρώτο μας σεισμογραφικό πλοίο Μπαρμπαρός και μετά το δεύτερο μας πλοίο θα κάνουν δισδιάστατες και τρισδιάστατες εργασίες και στις δύο περιοχές και και θα ξεκινήσουμε τη διαδικασία ερευνών. Η Τουρκία πλέον μπαίνει σε μια περίοδο στην οποία πρέπει να πραγματοποιηθούν πιο σημαντικές εξορμήσεις».
Μέχρι στιγμής, οι αντιδράσεις της Λευκωσίας επικεντρώθηκαν στο θέμα του Μπάρμπαρος και των τουρκικών αμφισβητήσεων, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι η κυπριακή κυβέρνηση έχει πάρει στα σοβαρά την απειλή που συνιστά το πλοίο γεωτρήσεων και εξετάζει το πώς θα διαχειριστεί το συγκεκριμένο θέμα.
Από την πλευρά του, ο Κύπριος κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης, χαρακτήρισε πρόκληση την επανεμφάνιση του Μπάρμπαρος σε περιοχή περίπου 80 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά της Πάφου, για να βυθίσει υποβρύχια συσκευή. Εντωμεταξύ, η Άγκυρα ετοιμάζεται να χρησιμοποιήσει και το δεύτερο ερευνητικό της σκάφος, ονόματι Oruç Reis.
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι από μόνη της η αγορά ενός πλοίου γεωτρήσεων δεν είναι απαραίτητα ανησυχητική, καθώς η Τουρκία ίσως να έχει την πρόθεση να το χρησιμοποιήσει σε περιοχές όπως της Μαύρης Θάλασσας, όπου παραδοσιακά διεξάγει ένα μεγάλο πρόγραμμα γεωτρήσεων. Αν συνδυάσουμε, όμως, την αγορά του πλοίου με τις εξαγγελίες περί αυξημένων ερευνών υδρογονανθράκων στην περιοχή της Μεσογείου, τότε προκύπτει ζήτημα.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του energypress για την τουρκική απόκτηση πλοίου γεωτρήσεων, ο γνωστός γεωλόγος πετρελαίου και μέλος του Δ.Σ. της Εταιρίας Υδρογονανθράκων Κύπρου, Ντίνος Νικολάου, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη σοβαρότητα της κίνησης αυτής.
Όπως αναφέρει ο κ. Νικολάου, η εγκατάσταση πλατφόρμας γεωτρήσεων έχει εντελώς διαφορετική βαρύτητα από την έξοδο του Μπαρμπαρός ή του Σισμίκ που δημιουργούσαν μεν προβλήματα αλλά με προσωρινό χαρακτήρα. Αντίθετα η πλατφόρμα γεωτρήσεων μπορεί να δημιουργήσει τετελεσμένα καθώς διέπεται από διαφορετικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο με βάση το διεθνές δίκαιο. Συνεπώς απαιτείται πολύ μεγάλη προσοχή από τις υπεύθυνες αρχές της Ελλάδας και της Κύπρου.
«Βεβαίως δεν πρόκειται για μια υπόθεση που θα υλοποιηθεί αύριο το πρωί, ωστόσο είναι μια κίνηση με μεγάλη βαρύτητα και συνεπώς απαιτεί αντίστοιχης σοβαρότητας αντιμετώπιση» καταλήγει ο κ. Νικολάου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου