Σάββατο 1 Απριλίου 2017

Το πρόβλημα της εμπορίας πετρελαίου σε διεθνή ύδατα στο συνέδριο της ΙΕΝΕ

Από το makthes.gr
Συζητήσεις σε ΗΠΑ και Ιαπωνία, ώστε να αντιμετωπιστεί άμεσα το οικονομικό και περιβαλλοντικό πρόβλημα που έχει προκύψει από την αγορά και εμπορία, σε διεθνή ύδατα, πετρελαίου με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, θα ξεκινήσει άμεσα αντιπροσωπεία της οργάνωσης που αντιπροσωπεύει την ευρωπαϊκή πετρελαϊκή βιομηχανία (40 επιχειρήσεις διΰλισης), «Fuels Europe», προκειμένου να αποφευχθεί το «χάος» που φαίνεται ότι έρχεται. Αυτό επισήμανε ο γενικός διευθυντής της Fuels Europe, John Cooper, μιλώντας από το βήμα του περιφερειακού συνεδρίου του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) στη Θεσσαλονίκη, με θέμα: «Διύλιση, Αποθήκευση και Εμπόριο πετρελαίου στη ΝΑ Ευρώπη».

Το προαναφερόμενο ζήτημα, που απασχολεί έντονα την ΕΕ και αποτελεί «απειλή», σύμφωνα με τον κ. Cooper, είναι υψίστης σημασίας και ιδίως μετά το 2020 θα απασχολήσει ιδιαίτερα όλους τους εμπλεκόμενους, παρά το γεγονός, όπως ο ίδιος υποστήριξε, ότι στην τρέχουσα περίοδο όλοι τηρούν στάση αναμονής, ακόμη και οι αρμόδιοι στην ναυτιαλή βιομηχανία.

Απαντώντας σε ερωτήσεις, στο περιθώριο του συνεδρίου, ο κ. Cooper τόνισε ότι ..
το ναυτιλιακό πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο έχει τιμή 600 δολ./τόνο, όταν ένα πιο επιβαρυμένο καύσιμο κοστίζει 400 δολ./ τόνο, και πρόσθεσε ότι ένα ζήτημα είναι το ποιος θα κάνει τους απαραίτητους ελέγχους όταν ένα πλοίο κινείται σε διεθνή ύδατα. Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος πρόσθεσε ότι στόχος των συζητήσεων, που θα ξεκινήσουν στο προσεχές διάστημα, είναι, σε συνεργασία και με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), να διαμορφωθεί ένα πλάνο κοινά αποδεκτών νέων στάνταρτς, ώστε οι όροι να είναι ίδιοι για όλους τους «παίκτες» στην πετρελαϊκή και την ναυτιλιακή βιομηχανία.

Η αυτοκίνηση στην ΕΕ 

Αναφερόμενος στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, ακόμη και στα φορτηγά οχήματα, που έχουν κατασκευαστεί σύμφωνα με το περιβαλλοντικό πρότυπο «Euro 6», ο κ. Cooper επισήμανε στην ομιλία του ότι είναι κατάλληλα να κυκλοφορούν μέσα στις πόλεις. Σχετικά με αυτά που κινούνται με ντίζελ, είπε ότι τα οχήματα «Euro 6», έχουν ελεγχθεί τόσο εργαστηριακά, όσο και στο δρόμο και βρέθηκαν απολύτως σύμφωνα με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις, κάτι που, όπως διευκρίνισε, «δεν έχει επικοινωνηθεί από τα Μέσα Ενημέρωσης, με την ίδια ένταση που αναδείχθηκε το ζήτημα που προέκυψε με την γερμανική VW».

Αναφορικά με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα – στο 1% ανέρχονται αυτά που κυκλοφορούν στην ΕΕ και η αγορά τους επιδοτείται με 10.000 ευρώ -, ο κ. Cooper σημείωσε ότι για να καταστεί εφικτή η αύξησή τους στους δρόμους, θα πρέπει να λυθούν ζητήματα όπως η κατασκευή νέων μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού για τη φόρτισή τους, αλλά και για ανακύκλωση των μπαταριών. Ο ίδιος, δε, επισήμανε ότι για την αντικατάσταση 250 εκατ. αυτοκινήτων στην ΕΕ σε ηλεκτροκίνητα, θα πρέπει να δαπανηθούν 2,5 τρισ. Ευρώ, ποσό που η ΕΕ δεν έχει να διαθέσει».

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Cooper εκτιμά ότι για την αυτοκίνηση μία υβριδική λύση είναι πιο κατάλληλη, έτσι ώστε να συνδυάζεται η χρήση βενζίνης, ή ντίζελ, με τον ηλεκτρισμό, ώστε να επιτευχθεί και η «πολυπόθητη» περαιτέρω μείωση των εκπομπών Cο2.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Cooper, αναφέθηκε και στις επενδύσεις που γίνονται στον τομέα διύλισης στην ΕΕ, τονίζοντας χαρακτηριστικά, ότι σε ποσοστό 90% γίνονται εκτός της κοινότητας, λόγω του υψηλού κόστους που επιβάλλουν οι κοινοτικές οδηγίες.

Ναυτιλιακά καύσιμα και ηλεκτροκίνηση, οι βασικές προκλήσεις

Με τη φράση: «ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι το γεγονός ότι κανείς δεν κάνει τίποτα, ούτε από το χώρο της ναυτιλίας, ούτε από αυτόν της διύλισης», ο διευθυντής Οργάνωσης και Ανάπτυξης Διυλιστηρίων στα «Ελληνικά Πετρέλαια», Διομήδης Σταμούλης, υπογράμμισε ότι τα ζητήματα που άπτονται των ναυτιλιακών καυσίμων, όπως και αυτό της ηλεκτροκίνησης, αποτελούν τις δύο βασικές προκλήσεις για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια στα αμέσως επόμενα χρόνια.

Μιλώντας στο περιφερειακό συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), που έγινε στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σταμούλης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι ο ρόλος των ορυκτών καυσίμων θα είναι σημαντικός και στο μεταβατικό διάστημα προς την απανθρακοποίηση, μέσω της χρήσης τους για την ανάπτυξη υποδομών για τις ΑΠΕ και άλλων μορφών καθαρής ενέργειας. Σημείωσε δε, ότι τα Ευρωπαϊκά Διυλιστήρια παρουσιάζουν πλεονάζουσα παραγωγική δυναμικότητα (overcapacity) και τόνισε ότι από το 2008 μέχρι και σήμερα, έχει σημειωθεί μείωση της παραγωγής τους κατά 2,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Το 2016 η παραγωγική τους ικανότητα διαμορφώθηκε σε 14,5 εκατ. τόνους ημερησίως, ενώ το ποσοστό χρησιμοποίησης του παραγωγικού δυναμικού (utilization) εκτιμάται ότι θα αποκλιμακωθεί σε 75% τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια, από 80% σήμερα, σημείωσε ακόμα, ο κ. Σταμούλης.

Επίσης, σημείωσε, ότι λόγω, κυρίως, των αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών, το κόστος παραγωγής στην ΕΕ είναι κατά 4 δολάρια υψηλότερο ανά βαρέλι, σε σύγκριση με τα διυλιστήρια της Μ. Ανατολής, τα οποία αποτελούν, ειδικά στην περιοχή της Μεσογείου, τον κυριότερο ανταγωνιστή των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου.

Υπενθυμίζεται, ότι περισσότερες από 170 χώρες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) συμφώνησαν στο Λονδίνο την καθιέρωση σημαντικών περιορισμών στις εκπομπές θείου και ορίστηκε η 1η Ιανουαρίου 2020 ως ημερομηνία εφαρμογής για τη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου μικρής περιεκτικότητας σε θείο 0,5%, για όλα ανεξαιρέτως τα πλοία, έναντι 2,5% κατά μέσο όρο σήμερα. Η Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος (MEPC) του IMO, με βάση μελέτη που παρουσιάστηκε για το εάν στην προαναφερόμενη ημερομηνία θα υπάρχει επάρκεια στο συγκεκριμένο τύπο καυσίμου, ανέφερε ότι θα μπορούν να καλυφθούν πλήρως όλες οι ανάγκες.

Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής Εγχώριας και Διεθνούς Εμπορίας του Ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, Ρομπέρτο Καραχάννας, στην ομιλία του αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στα τέσσερα αίτια που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία αγοράς πετρελαιοειδών και που εντοπίζονται στα: νομικά ζητήματα και γραφειοκρατία, πολιτική βούληση, λαθρεμπορία και διαφθορά.

Για την ομαλοποίηση της αγοράς, όπως επισήμανε, απαιτούνται πολιτική και οικονομική σταθερότητα και ένα ελκυστικό φορολογικό καθεστώς, αλλά και καλές διακρατικές και επιχειρηματικές συνεργασίες και δίκαιοι κανόνες για όλους τους παίκτες. Μάλιστα, επισήμανε, ότι η ομαλοποίηση της αγοράς των πετρελαιοειδών θα ευνοήσει τους καταναλωτές και θα επιτρέψει την πραγματοποίηση επενδύσεων σε νέες αγορές και προϊόντα του κλάδου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου