Από το capital.gr
Στα μέσα της περασμένης χρονιάς, η κυβέρνηση έκανε γνωστή την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης. Το γεγονός αυτό δε στάθηκε ικανό, ωστόσο για να ανακόψει τη δυναμική που καταγράφει το diesel τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που έχει αλλάξει άρδην τις ισορροπίες στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
Σύμφωνα μάλιστα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου ενέργειας, το 2016 καταγράφεται για πρώτη φορά μια ιστορική ανατροπή, αφού η κατανάλωση diesel κίνησης ξεπέρασε σε όγκο την κατανάλωση βενζίνης.
Ποια ήταν όμως τα χαρακτηριστικά της περασμένης χρονιάς;
Καταρχάς είχαμε νέα μείωση της συνολικής κατανάλωσης κατά 1%, από τους 7,091 εκατ. μετρικούς τόνους στους 7,038 εκατ. μετρικούς τόνους. Ωστόσο οι πωλήσεις diesel ενισχύθηκαν κατά 4% φτάνοντας τα 2,539 εκατ. μετρικούς τόνους, ξεπερνώντας τη ζήτηση για βενζίνη η οποία έφτασε τους 2,420 εκατ. μετρικούς τόνους (-1% σε σχέση με το 2015).
Σημαντική είναι επίσης η αύξηση του υγραερίου κίνησης (8%, στους 880 χιλιάδες μετρικούς τόνους) την ίδια στιγμή που η ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης κατέγραψε καθίζηση (14%) στο 1,199 εκατ. μετρικούς τόνους.
Η ανοδική τάση του πετρελαίου κίνησης που κερδίζει σταθερά τις προτιμήσεις των καταναλωτών, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων καθώς τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αποτελούν την πρώτη επιλογή στις προτιμήσεις των καταναλωτών έναντι των βενζινοκίνητων. Μόνο το Δεκέμβριο 6 στα 10 καινούρια επιβατικά (60,4%) που πωλήθηκαν ήταν πετρελαιοκίνητα (σε σύνολο 4765 καινούριων επιβατικών τα 2879 ήταν πετρελαιοκίνητα).
Υπενθυμίζεται ότι μετά την αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης η διαφορά στην τιμή μεταξύ diesel και βενζίνης έχει περιοριστεί. Ωστόσο ακόμη και με την αυξημένη φορολογία υπάρχει μια διαφορά της τάξης των 25 σεντς το λίτρο, (1,54 έναντι 1,29 ευρώ το λίτρο σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών του υπουργείου ανάπτυξης, την ώρα που το υγραέριο κοστίζει στα 0,865 ευρώ).
Και βέβαια για κάθε λίτρο βενζίνης ο καταναλωτής συνεχίζει να πληρώνει πάνω από 1 ευρώ φόρους και τέλη, όταν το κόστος του καυσίμου μαζί με τα περιθώρια των διυλιστηρίων, των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων δεν ξεπερνούν τα 54 σεντς. Ως αποτέλεσμα η υπερφορολόγηση και η μείωση της κατανάλωσης πιέζουν ακόμη περισσότερο τον κλάδο της εμπορίας καυσίμων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα τα ΕΛΠΕ, που με 1.709 πρατήρια και πωλήσεις 3,538 εκατ. μετρικούς τόνους έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια αγορά, οι καθαρές πωλήσεις υποχώρησαν έστω και εάν σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας τα EBITDA παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Στα μέσα της περασμένης χρονιάς, η κυβέρνηση έκανε γνωστή την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης. Το γεγονός αυτό δε στάθηκε ικανό, ωστόσο για να ανακόψει τη δυναμική που καταγράφει το diesel τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που έχει αλλάξει άρδην τις ισορροπίες στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
Σύμφωνα μάλιστα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου ενέργειας, το 2016 καταγράφεται για πρώτη φορά μια ιστορική ανατροπή, αφού η κατανάλωση diesel κίνησης ξεπέρασε σε όγκο την κατανάλωση βενζίνης.
Ποια ήταν όμως τα χαρακτηριστικά της περασμένης χρονιάς;
Καταρχάς είχαμε νέα μείωση της συνολικής κατανάλωσης κατά 1%, από τους 7,091 εκατ. μετρικούς τόνους στους 7,038 εκατ. μετρικούς τόνους. Ωστόσο οι πωλήσεις diesel ενισχύθηκαν κατά 4% φτάνοντας τα 2,539 εκατ. μετρικούς τόνους, ξεπερνώντας τη ζήτηση για βενζίνη η οποία έφτασε τους 2,420 εκατ. μετρικούς τόνους (-1% σε σχέση με το 2015).
Σημαντική είναι επίσης η αύξηση του υγραερίου κίνησης (8%, στους 880 χιλιάδες μετρικούς τόνους) την ίδια στιγμή που η ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης κατέγραψε καθίζηση (14%) στο 1,199 εκατ. μετρικούς τόνους.
Η ανοδική τάση του πετρελαίου κίνησης που κερδίζει σταθερά τις προτιμήσεις των καταναλωτών, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων καθώς τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αποτελούν την πρώτη επιλογή στις προτιμήσεις των καταναλωτών έναντι των βενζινοκίνητων. Μόνο το Δεκέμβριο 6 στα 10 καινούρια επιβατικά (60,4%) που πωλήθηκαν ήταν πετρελαιοκίνητα (σε σύνολο 4765 καινούριων επιβατικών τα 2879 ήταν πετρελαιοκίνητα).
Υπενθυμίζεται ότι μετά την αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης η διαφορά στην τιμή μεταξύ diesel και βενζίνης έχει περιοριστεί. Ωστόσο ακόμη και με την αυξημένη φορολογία υπάρχει μια διαφορά της τάξης των 25 σεντς το λίτρο, (1,54 έναντι 1,29 ευρώ το λίτρο σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών του υπουργείου ανάπτυξης, την ώρα που το υγραέριο κοστίζει στα 0,865 ευρώ).
Και βέβαια για κάθε λίτρο βενζίνης ο καταναλωτής συνεχίζει να πληρώνει πάνω από 1 ευρώ φόρους και τέλη, όταν το κόστος του καυσίμου μαζί με τα περιθώρια των διυλιστηρίων, των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων δεν ξεπερνούν τα 54 σεντς. Ως αποτέλεσμα η υπερφορολόγηση και η μείωση της κατανάλωσης πιέζουν ακόμη περισσότερο τον κλάδο της εμπορίας καυσίμων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα τα ΕΛΠΕ, που με 1.709 πρατήρια και πωλήσεις 3,538 εκατ. μετρικούς τόνους έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια αγορά, οι καθαρές πωλήσεις υποχώρησαν έστω και εάν σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας τα EBITDA παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου