Από το philenews.com
Λευκωσία: Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για να γίνουν γνωστοί οι ανάδοχοι των τεμαχίων 6, 8 και 10 της κυπριακής ΑΟΖ στο πλαίσιο του `Γ Γύρου Αδειοδότησης, μέσα σε μια κρίσιμη περίοδο για την Κύπρο. Σύμφωνα με την προκήρυξη του `Γ Γύρου Αδειοδότησης, η αναμενόμενη ημερομηνία ανακοίνωσης των αναδόχων των τριών τεμαχίων είναι η 20ή Νοεμβρίου, δηλαδή 120 μέρες μετά την υποβολή των προτάσεων των διεκδικητών – διαδικασία που ολοκληρώθηκε στις 22 περασμένου Ιουλίου. Η απόφαση της κυβέρνησης για προκήρυξη του `Γ Γύρου Αδειοδότησης είχε ληφθεί στις 23 περασμένου Μαρτίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες ..
του «Φ» η αξιολόγηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Υδρογονανθράκων, είναι στο τελικό της στάδιο. Η Συμβουλευτική Επιτροπή θα δώσει τις εισηγήσεις της στον υπουργό Ενέργειας ο οποίος ακολούθως θα υποβάλει τις δικές του εισηγήσεις στο Υπουργικό.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», με την επιστροφή του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Λακκοτρύπη από την περιοδεία του σε χώρες της Ευρώπης, θα συντονίσει την ημερομηνία, κατά την οποία θα παρουσιάσει τις εισηγήσεις του για αναθέσεις των τριών τεμαχίων της κυπριακής ΑΟΖ σε μια από τις αμέσως επόμενες συνεδρίες του Υπουργικού Συμβουλίου.
Ακολούθως, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που τέθηκε με το έγγραφο των διαδικασιών του Γ’ γύρου αδειοδότησης, σε ένα μήνα από την ανακοίνωση των επιλεγέντων μνηστήρων, θα πρέπει να έχουν καταλήξει οι τελικές διαπραγματεύσεις επί των συμβολαίων ανάθεσης και να υπάρξει έγκριση από το Υπουργικό.
Έξι μήνες ακριβώς μετά την υποβολή προσφορών, που είναι η 18η Ιανουαρίου 2017, είναι η αναμενόμενη ημερομηνία που ορίστηκε για υπογραφή των συμβολαίων, ώστε οι ανάδοχοι των τριών τεμαχίων να ξεκινήσουν εντατικά προετοιμασία για τις πρόσθετες γεωλογικές και άλλες έρευνες ώστε να προχωρήσουν σε καθορισμό στόχων για γεωτρήσεις.
Η αξιολόγηση και η επιλογή, κυρίως σε σχέση με το τεμάχιο «10», για το οποίο υπάρχουν τέσσερις εξαιρετικά ισχυροί διεκδικητές, είναι η πιο δύσκολη υπόθεση για αποφάσεις.
Πρόκειται για τρεις κοινοπραξίες, την EXXON-MOBIL με την QATAR PETROLEUM, την ΕΝΙ με την TOTAL, και την Cairn Energy με την Delek και την Avner, όπως και μία εταιρεία από μόνη της, την STATOIL. Το τεμάχιο 8 το διεκδικεί η ΕΝΙ και το τεμάχιο 6 η κοινοπραξία ΕΝΙ-TOTAL.
Αν οι αιτήσεις της ΕΝΙ για το 8 και της κοινοπραξίας της με την TOTAL για το 6, είναι ικανοποιητικές, είναι φανερό ότι είναι κοντά στο να αναδειχθούν ως επιλεγέντες, ενώ ανοικτή είναι και η διεκδίκηση του 10. Αυτό σημαίνει ότι από τα 13 τεμάχια της κυπριακής ΑΟΖ, τα έξι τεμάχια (2, 3, 9, 11, 6 και 8) από τα οκτώ που διατέθηκαν στους τρεις γύρους αδειοδότησης, θα είναι κάτω από την ανάθεση έρευνας και εκμετάλλευσης με τις ΕΝΙ και ΤΟΤΑL.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί η γεωπολιτική σημασία της διεκδίκησης του 6 από την γαλλο-ιταλική κοινοπραξία των δύο κολοσσών, σε σχέση με τις επεκτατικές διεκδικήσεις της Τουρκίας.
Πρόσθετα, ένα από τα «προβλήματα», που θα έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση, είναι η επιλογή για το πολλά υποσχόμενο τεμάχιο 10, όπου προφανώς ένας εκ των δύο διεκδικητών που ενδιαφέρονται για πρώτη φορά για την κυπριακή ΑΟΖ, είτε η νορβηγική Statoil, είτε η κοινοπραξία EXXON-MOBIL - QATAR PETROLEUM θα πρέπει να μείνουν εκτός. Δεν αποκλείεται ωστόσο στο μέλλον να δημιουργηθούν συνθήκες για δημιουργικές λύσεις, που να επιτρέψουν να μη χαθεί το ενδιαφέρον τέτοιων κολοσσών, με γεωπολιτική, οικονομική και τεχνολογική σημασία για την Κύπρο.
ΕΞΤΡΑ ΕΣΟΔΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΟΝΟΥΣ
Αισθητά αναμένεται να είναι και τα μπόνους που θα εισπράξει λίγες μέρες μετά την υπογραφή των συμβολαίων για τα τρία τεμάχια το κράτος –της τάξης των αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Λόγω του ότι το Ταμείο Υδρογονανθράκων δεν έχει ιδρυθεί, προφανώς θα μπουν στα κρατικά ταμεία, ενισχύοντάς τα με επιπλέον έσοδα από τις αρχές του νέου έτους.
Τα οικονομικά ανταλλάγματα που προσφέρει ο αιτών προκειμένου να λάβει την άδεια, είναι ένα από τα τρία βασικά κριτήρια από την αξιολόγηση των οποίων θα κριθεί το τελικό αποτέλεσμα και η αξιολόγηση των διεκδικητών.
Τα άλλα δυο είναι οι τεχνικές και οικονομικές δυνατότητες των αιτούντων, οι τρόποι με τους οποίους ο αιτών προτίθεται να εκτελέσει τις δραστηριότητες που προβλέπονται στην άδεια. Υπάρχει και ένα τέταρτο κριτήριο που αφαιρεί βαθμούς: Είναι η τυχόν έλλειψη αποτελεσματικότητας και ευθύνης που επέδειξε ο αιτών στο πλαίσιο προηγούμενης άδειας ή εξουσιοδότησης, οποιασδήποτε μορφής, σε οποιανδήποτε χώρα του κόσμου.
Πρόεδρος της Συμβουλευτικής Επιτροπής είναι ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας και συμμετέχουν, εκπρόσωπος του Γενικού Εισαγγελέα και οι γενικοί διευθυντές των υπουργείων Εξωτερικών, Οικονομικών και Γεωργίας, όπως και οι διευθυντές του Τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης και της Υπηρεσίας Υδρογονανθράκων.
ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Τα παθήματα, μαθήματα
Έχουμε ζήσει και κάποιες κακές στιγμές, προ τριετίας, στο ανάλογο στάδιο – αυτό της ανάδειξης επιλεγέντων αναδόχων κατά τον Β’ γύρο αδειοδότησης. Αρχική επιλογή ήταν η γαλλορωσική κοινοπραξία (TOTAL – NOVATEC –GAZPROM BANK) που αντικαταστάθηκε από την ΕΝΙ για το τεμάχιο «9». Κοινή συναινέσει ή όχι, άφησε κακό στίγμα εκείνη η εμπειρία. Το πριμ και το επιθετικό πρόγραμμα ήταν η αιτιολογία ανάθεσης στην ΕΝΙ.
Τώρα, για το 10 το καλό, οι διεκδικητές είναι πολύ ισχυροί και σίγουρα η αξιολόγηση και η επιλογή δεν είναι εύκολη υπόθεση. Το ποιος θα δώσει μεγαλύτερο πριμ είναι ένα, το ποιος θα έχει «επιθετικό» πρόγραμμα είναι άλλο. Το κύριο όμως, είναι να έχουμε αποτέλεσμα με ψηλό όφελος στο τέλος του λογαριασμού, όταν στο μέλλον οι πολίτες θα κάνουν τη σούμα.
Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου