Το οριστικό ναυάγιο της συμφωνίας πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στην αζερική Socar, που «σέρνεται» από τον Αύγουστο του 2013, προδιαγράφουν πλέον όλες οι ενδείξεις γύρω από την ολοκλήρωσή της. Η λύση της εισόδου ευρωπαϊκών εταιρειών στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ με την εξαγορά ποσοστού 17% από τη Socar έτσι ώστε να περιοριστεί το ποσοστό της στα επιτρεπτά για το ευρωπαϊκό δίκαιο επίπεδα, προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως» η Ε.Ε. για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης, δεν φαίνεται να προχωράει. Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι έχει «σκοντάψει» στις αλλαγές του κανονισμού τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ που προωθεί η ΡΑΕ, σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προκειμένου να αποτραπούν υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη μεταφοράς του συστήματος που πληρώνουν οι καταναλωτές φυσικού αερίου.
Με βάση τα όσα προβλέπει ο υπάρχων..
κανονισμός τιμολόγησης, βάσει του οποίου η Socar προσδιόρισε το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ για το 66% του ΔΕΣΦΑ υπολογίζοντας σε αποδόσεις κεφαλαίου της τάξης του 11%, τα τέλη μεταφοράς του συστήματος θα πρέπει να αυξηθούν κατά 66%. Η αύξηση αυτή με βάση τη σχετική εισήγηση του ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ προκύπτει και από την ανάγκη ανάκτησης 650 εκατ. ευρώ για τα έτη 2012, 2013 και 2014, αφού η μείωση της ζήτησης που σημειώθηκε στην τριετία δεν επέτρεψε την προβλεπόμενη απόδοση κεφαλαίων. Η Socar στις διαπραγματεύσεις με την ελληνική πλευρά έχει θέσει ως προαπαιτούμενο την ανάκτηση αυτών των ποσών για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, ενώ το ίδιο αίτημα προβλήθηκε και από την πλευρά των Ευρωπαίων επενδυτών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ.
Πρόκειται για κοινοπραξία της βελγικής Fluxys και της ισπανικής Enagas, καθώς και για το αυτόνομο ενδιαφέρον της ιταλικής Snam. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις του συστήματος αποτελούν ένα σταθερό και εγγυημένο έσοδο για τους ιδιώτες επενδυτές, στο οποίο και προσβλέπουν με την είσοδό τους στον ΔΕΣΦΑ. Οι αυξήσεις, ωστόσο, που προκύπτουν από την εφαρμογή του κώδικα τιμολόγησης δημιουργούν μείζον πολιτικό πρόβλημα στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, ο οποίος θα πρέπει, για να διευκολύνει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, να πάρει αποφάσεις που θα επιβαρύνουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων που πιέζονται ασφυκτικά από τις συνθήκες της ελληνικής οικονομίας. Διέξοδο στο πρόβλημα αναζητήθηκε μέσω της τροποποίησης του κανονισμού τιμολόγησης, ο οποίος επιδιώχθηκε σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Το γεγονός, όμως, έχει διαταράξει την εμπιστοσύνη των επενδυτών σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της επένδυσης, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον τους να έχει ατονήσει. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, οι εταιρείες συμβούλων που είχαν προσλάβει για την αξιολόγηση της επένδυσης στον ΔΕΣΦΑ έχουν προχωρήσει σε αρνητικές εισηγήσεις, εστιάζοντας τόσο στη ρυθμιστική ανασφάλεια που δημιουργεί η συζήτηση για τροποποίηση του κανονισμού τιμολόγησης όσο και στο ρίσκο της χώρας. Ενδεικτική της υπαναχώρησης των επενδυτών είναι η απουσία της Snam στην πρόσφατη επιχειρηματική αποστολή που συνόδεψε τον Ιταλό υπουργό Διεθνών Σχέσεων στην Αθήνα, στην οποία συμμετείχαν όλες οι ιταλικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ή ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα. Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγεί και η εκδήλωση ενδιαφέροντος της Fluxys και της Snam στους διαγωνισμούς για την πώληση του δικτύου της Thyssengas στη Γερμανία και του Gas Connect στην Αυστρία.
Η ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στη Socar χωρίς παρουσία ευρωπαϊκών εταιρειών καθίσταται απαγορευτική από την Ε.Ε., ενώ βέβαιη θεωρείται και η επανεξέταση του ενδιαφέροντος από την ίδια τη Socar λόγω των αρνητικών επιπτώσεων από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου.
Πηγή: «Καθημερινή«, Χρύσα Λιάγγου
ΠΗΓΗ:energyworld.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου