Οι γνώστες επί των φορολογικών έχουν ήδη προεξοφλήσει ότι τη χρονιά που μας έρχεται ένα από τα πιο «σίγουρα» φορολογικά μέτρα που έρχονται αφορά στην αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα. Το μέτρο θα πρέπει να θεωρείται ότι έχει κλειδώσει, είτε στη λογική που είχε εκφράσει ο Τ. Αλεξιάδης ότι θα πρέπει τα τέλη να επιβάλλονται επί της κυκλοφορίας των οχημάτων, δηλαδή στα καύσιμα, είτε απλά επειδή οι τιμές του πετρελαίου έχουν πέσει και εκτιμάται ότι μια αύξηση στη φορολογία «αντέχεται» από τους οδηγούς.
Το ερώτημα βεβαίως είναι τι σημαίνει για την αγορά και την οικονομία η διαφαινόμενη αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα ανεξάρτητα από την αιτιολογική βάση που θα αναζητήσει η κυβέρνηση.
Η απάντηση είναι διπλή...
:
Το πρώτο σκέλος αφορά την αγορά καυσίμων, η οποία έζησε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες όσο και δύσκολες χρονιές το 2015. Ξεκινώντας δυναμικά στο πρώτο τρίμηνο και μέχρι τον Ιούνιο είδε τα μεγέθη των καταναλώσεων να εξισορροπούνται, ακόμη και να αυξάνονται, όπως συνέβη με την περίπτωση του πετρελαίου θέρμανσης. Ωστόσο η επιβολή των capital controls έφερε μια απότομη πτώση ενώ για αρκετές εβδομάδες οι εταιρείες στην κυριολεξία έδιναν μάχη ώστε να μπορέσουν να τετραγωνίσουν τον κύκλο, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών. Τελικά η αγορά φάνηκε να ανακτά το ρυθμό της από το Σεπτέμβριο και μετά, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες θα κλείσει με ελαφρά αρνητικό πρόσημο, τουλάχιστον για τα καύσιμα κίνησης, ενώ στο πετρέλαιο η εντυπωσιακή αύξηση του πρώτου τριμήνου του έτους έχει σαφώς ψαλιδιστεί. Για τον κλάδο που μαστίζεται από τον υπερδανεισμό και έρχεται από μια χρονιά (2014) όπου οι συνολικές ζημιές ξεπέρασαν τα 65 εκ. ευρώ η εξέλιξη μόνο θετική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Πιθανή αύξηση που θα επιβαρύνει και τα καύσιμα με αυξητική τάση όπως το ντίζελ κίνησης, εκτιμάται ότι θα δώσει ένα ακόμη πλήγμα σε μια αγορά που ήδη έχει συρρικνωθεί δραστικά (5300 πρατήρια από 8000 στην αρχή της κρίσης).
Το δεύτερο σκέλος αφορά την οικονομία και κλάδους όπως η βιομηχανία, οι μεταφορές και τα logistics που θα δουν σε μια χρονική στιγμή που τα μεγέθη τους πιέζονται δραματικά από την ύφεση και την κρίση, να αυξάνεται ακόμη περισσότερο το λειτουργικό και παραγωγικό τους κόστος.
Πάντως πιθανή αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα αποτελεί και μια έμμεση παραδοχή από την πλευρά της κυβέρνησης ότι είχε υπερτιμήσει τις δυνατότητες που υπάρχουν για αύξηση των εσόδων από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Το θέμα, θυμίζουμε είχε αναχθεί σε προεκλογική σημαία, με την τότε αντιπολίτευση και σημαίνοντα στελέχη όπως ο Δ. Μάρδας ή ο ίδιος Τ. Αλεξιάδης, να μιλούν για έσοδα δισεκατομμυρίων από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Τελικά ένα χρόνο μετά και η νέα κυβέρνηση «ανακαλύπτει» την πεπατημένη των προηγούμενων, δηλαδή ότι η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου δεν είναι η χρυσή κότα που θα λύσει τα δημοσιονομικά προβλήματα και επομένως η εύκολη λύση για την αύξηση των εσόδων είναι ο δρόμος της αύξησης των φόρων, με τις καταστροφικές συνέπειες που αυτή συνεπάγεται για την πραγματική οικονομία και τον κλάδο των καυσίμων…
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου